برنامه اصلاحی بانک مرکزی درباره ۵ بانک ناتراز چیست؟ سرانه مصرف انرژی بخش خانگی در ایران، ۳ برابر متوسط جهانی است ظهوریان: نهاد‌های نظارتی به وقوع پول‌شویی در پروژه‌های بانک آینده مشکوک‌اند +فیلم صعود بورس به کانال ۳.۲ میلیونی | گزارش وضعیت بازار سهام (۷ آبان ۱۴۰۴) نرخ دلار در بازار آزاد مشهد چند است؟ (۷ آبان ۱۴۰۴) هر گرم طلا امروز در بازار مشهد چقدر قیمت دارد؟ (۷ آبان ۱۴۰۴) اونس جهانی طلا بار دیگر افزایش یافت (۷ آبان ۱۴۰۴) دلایل افزایش قیمت پوشاک چیست؟ | پوشاک استوک، بلای جان تولیدکنندگان جهش بی‌سابقه قیمت گوشت در بازار | علت چه بود؟ آخرین خبر از ساعت کاری کارکنان دولت (۷ آبان ۱۴۰۴) ساعت ثبت سفارش خرید عرضه‌اولیه امروز اعلام شد (۷ آبان ۱۴۰۴) | چقدر نقدینگی مورد نیاز است؟ رشد تومور تورم در خراسان رضوی | تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها در خراسان رضوی در مهرماه ۱۴۰۴، به  ۶۷.۴ درصد رسید دینار عراق امروز در مشهد چند است؟ (۷ آبان ۱۴۰۴) شنبه منتظر عرضه‌اولیه سهام «پتوسعه» باشید (۱۰ آبان ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۷ آبان ۱۴۰۴) | میوه‌های پاییزی چند؟ واردات برق ایران ۳برابر بیشتر از صادرات آن ایران‌خودرو بازهم افزایش قیمت داد (۷ آبان ۱۴۰۴) | هایما ۲۳۰ میلیون گران شد آغاز توزیع اضطراری ۲۶ هزار تن نهاده دامی از انبار ذخیره پشتیبانی امور دام خراسان رضوی قوای سه‌گانه در پی کشف آشفتگی‌ بازار کالاهای اساسی پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۷ آبان ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت دلار چهارشنبه ۷ آبان ۱۴۰۴ پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه چهارشنبه ۷ آبان ۱۴۰۴ زمان قرعه‌کشی محصولات ایران‌خودرو در آبان ۱۴۰۴ اعلام شد + جزئیات و لینک هشدار درباره افزایش کشتار دام به دلیل کمبود نهاده‌های دامی (۶ آبان ۱۴۰۴) کشف ۱۴۵ تن برنج و نیم تن چای احتکاری در جنوب تهران | متهم ۶.۸ میلیارد تومان جریمه شد (۶ آبان ۱۴۰۴) تورم مهرماه اعلام شد | تورم نقطه به نقطه به ۴۸.۶ درصد رسید بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی و خارجی (۶ آبان ۱۴۰۴) + جدول قیمت مرغ در مشهد افزایش یافت (۶ آبان ۱۴۰۴) | گوشت گوسفندی و گوساله چند؟
سرخط خبرها

کریدور‌های ترانزیتی ایران، فرصت‌سازی در خراسان رضوی

  • کد خبر: ۳۴۴۹۰۸
  • ۲۳ تير ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۸
کریدور‌های ترانزیتی ایران، فرصت‌سازی در خراسان رضوی
در جهان امروز که رقابت بر سر مسیر‌های ترانزیتی و کریدور‌های حمل‌ونقل بین‌المللی هر روز تنگاتنگ‌تر می‌شود، ایران با موقعیت ژئوپلیتیک ممتاز خود، این شانس را دارد که نقشی محوری در زنجیره جهانی ترانزیت ایفا کند.

در جهان امروز که رقابت بر سر مسیر‌های ترانزیتی و کریدور‌های حمل‌ونقل بین‌المللی هر روز تنگاتنگ‌تر می‌شود، ایران با موقعیت ژئوپلیتیک ممتاز خود، این شانس را دارد که نقشی محوری در زنجیره جهانی ترانزیت ایفا کند.

اما واقعیت این است که بدون یک استراتژی جامع و مدون که همه ظرفیت‌ها و چالش‌ها را در بستر زمانی و مکانی لحاظ کند، این فرصت طلایی به تهدیدی برای هدررفت منابع بدل خواهد شد. نگاهی به رویکرد‌های سال‌های اخیر نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی‌های کلان ما، به‌ویژه در حوزه اسناد بالادستی نظیر برنامه هفتم توسعه، بیش از آنکه ناظر بر مطالعات دقیق و سیاست‌گذاری علمی باشد، به غلبه کلی‌نگری و فقدان نقشه راه عملیاتی گرفتار آمده است. 

این اتفاق به ویژه در حوزه کریدور‌های شمال-جنوب و شرق-غرب که خراسان رضوی و مشهد یکی از شاهراه‌های اصلی آن هستند، نمود بارزتری دارد. خراسان رضوی و پایانه‌های مرزی آن از جمله دوغارون، لطف‌آباد و سرخس، نه‌تنها معبر اصلی تعاملات تجاری کشور با آسیای میانه و افغانستان به شمار می‌روند، بلکه با توسعه زیرساخت‌های لجستیکی و تقویت مراکز تجمع بار، می‌توانند هم‌افزایی محسوسی در جذب ترافیک ترانزیتی و کاهش هزینه‌های عملیاتی حمل‌ونقل رقم بزنند.

مشهد نیز به‌عنوان یکی از قطب‌های بزرگ اقتصادی، زیارتی و بازرگانی کشور، ظرفیت تبدیل‌شدن به هاب ترانزیتی شرق ایران را داراست؛ ظرفیتی که متأسفانه به دلیل نبود راهبرد مدون و چالش‌های متعدد همچون بروکراسی زائد، هم‌پوشانی نهاد‌ها و فقدان همکاری مؤثر بخش‌های دولتی و خصوصی، تاکنون به بار ننشسته است. 

در عرف جهانی، کشور‌هایی که در ترانزیت موفق بوده‌اند، سه رکن اساسی را محور راهبرد خود قرار داده‌اند: ساختار هماهنگ و استاندارد، حمل‌ونقل چندوجهی مقتدر و قابل اعتماد و در نهایت زنجیره تأمین کارآمد با مشارکت فعال بخش خصوصی. اما در ایران، بسیاری از تصمیمات مربوط به مرزها، گمرکات و حمل‌ونقل، عملا به جای هم‌افزایی، منجر به تعارض و اصطکاک نهادی گردیده است؛ موضوعی که به ویژه در پایانه‌های مرزی خراسان رضوی نمود بیشتری دارد و بعضا باعث از دست رفتن فرصت‌ها در رقابت با مسیر‌های جایگزین مثل کریدور‌های قفقاز و آسیای میانه می‌شود. 

تحریم‌ها و محدودیت‌های دسترسی به خدمات مالی و بیمه‌ای نیز مزید بر علت شده تا مسیر توسعه کریدور‌های ترانزیتی شرق کشور پیچیده‌تر گردد و این موضوع نقش مدیریت ریسک، تنوع‌بخشی به شرکای خارجی و ایجاد زیرساخت‌های دیجیتال مبتنی بر فناوری‌های نوین را دوچندان مهم می‌سازد. امروز اگر بخواهیم مشهد و خراسان رضوی را به بازیگران اصلی تحولات آینده حمل‌ونقل منطقه بدل کنیم نباید، از کلی‌نگری و حرکت به سوی برنامه‌های عملیاتی، تخصص‌محور و مبتنی بر مشارکت واقعی همه ذی‌نفعان غافل شویم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->