طلا در مشهد وارد کانال ۷.۵ میلیون تومان شد (۲۲ مرداد ۱۴۰۴) نرخ طلای جهانی صعود کرد (۲۲ مرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۲۲ مرداد ۱۴۰۴) | هندوانه کیلویی چند؟ فروش غیر قانونی مکمل در جایگاه‌های سوخت پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری شهریور ماه آغاز شد (۲۲ مرداد ۱۴۰۴) خراسان رضوی در بزنگاه ترانزیت شتاب سبز در شرق ایران ماینر‌ها و بحران خاموشی ﻛﺪ ﮔﻤﺮکی ﻣﻨﻄﻘﻪ آزاد دوﻏﺎرون صادر شد بانک مرکزی نظارت بر نحوه پرداخت تسهیلات بانکی خُرد را تقویت کند پیش‌بینی بورس در روز چهارشنبه (۲۲ مرداد ۱۴۰۴) پیش‌بینی قیمت دلار برای روز چهار‌شنبه (۲۲ مرداد ۱۴۰۴) پیش‌بینی قیمت طلا و سکه چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۴ | آیا کاهش پلکانی قیمت‌ها در بازار طلا ادامه دارد؟ بازدید استاندار خراسان رضوی از مرکز راهبری شبکه و پایش بار شرکت توزیع برق استان آیا خبر کمبود برنج صحت دارد؟ (۲۱ مرداد ۱۴۰۴) کاهش ۱۱ درصدی واردات کشور در ۴ ماهه نخست ۱۴۰۴ قبض پرمصرف‌ترین مشترک برق ایران منتشر شد + عکس ترمز واردات طلا کشیده شد | کاهش ۴۵ درصدی واردات طلا در ۴ ماهه نخست ۱۴۰۴ گزارش مرکز آمار از تورم ۲۹ درصدی تولید محصولات باغی، زراعی و دامداری در خرداد ۱۴۰۴ بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۱ مرداد ۱۴۰۴) | هایما S۵ چند؟ بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۱ مرداد ۱۴۰۴) | رشد ۱۰ میلیونی کوییک وزیر جهاد کشاورزی: افزایش ۳۰ درصدی قیمت نهاده‌های دامی متوقف شد پروژه ساخت ۲۰۸ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی در حال اجراست + فیلم قیمت امروز گوشت قرمز و مرغ در مشهد (۲۱ مرداد ۱۴۰۴) | ران گوسفندی کیلویی ۸۳۷ هزار تومان مسئله «پدیده» به زبان ساده - قسمت دوم ثبت نام برای آزمون استخدامی بانک مرکزی آغاز شد + جزئیات و لینک ثبت نام (۲۱ مرداد ۱۴۰۴) هشدار به خریداران طلای دست‌دوم | از تهدید سرمایه تا امکان کم‌فروشی قیمت طلا در بازار جهانی امروز (۲۱ مرداد ۱۴۰۴) اعلام شد
سرخط خبرها

کمیسیون چرب بنگاه‌های املاک و اعتماد کم رنگ مردم

  • کد خبر: ۳۴۶۶۸۷
  • ۳۱ تير ۱۴۰۴ - ۰۹:۴۸
کمیسیون چرب بنگاه‌های املاک و اعتماد کم رنگ مردم
هرچه معامله چرب تر، دستمزد بالاتر. این فرمولی است که سال‌ها برای محاسبه نرخ کمیسیون بنگاه‌های املاک استفاده می‌شود و آن‌ها را به یکی از متهمان تا حدودی تأثیرگذار بر افزایش قیمت مسکن تبدیل کرده است.
ملیحه فلاح
نویسنده ملیحه فلاح

هرچه معامله چرب تر، دستمزد بالاتر. این فرمولی است که سال‌ها برای محاسبه نرخ کمیسیون بنگاه‌های املاک استفاده می‌شود و آن‌ها را به یکی از متهمان تا حدودی تأثیرگذار بر افزایش قیمت مسکن تبدیل کرده است. اگر اهل دنبال کردن اخبار هستید، شاید شنیده باشید که  اتحادیه مشاوران املاک در اوج رکود بازار مسکن در نامه‌ای به اداره کل صمت پیشنهاد افزایش کمیسیون‌های خود را  ارائه کرده است.

اما سؤال اینجاست کدام تعرفه؟ تعرفه‌ای که هیچ گاه اجرایی نمی‌شود و عرف جای آن را در مکالمات بنگاه داران گرفته است؟ اگر به تعرفه باشد مثلا در مشهد مشاوران املاک باید در قرارداد‌های مربوط به خرید و فروش از هر طرف معامله فقط ۰.۲۵ درصد قیمت ملک را دریافت کنند. آن هم نه تا هر مبلغ کلان و دلبخواهی، بلکه تا سقف ۲۰ میلیون تومان. البته باید گفت سقف کاذب. حالا چقدر می‌گیرند؟ به نام عرف از هر طرف معامله بین ۰.۵ تا یک درصد آن هم بدون سقف. در آخر هم معامله به اسم توافق طرفین و درون مایه اجبار روی برگه می‌آید.

برای معاملات مربوط به اجاره هم باید طبق تعرفه از طرف موجر معادل هشت روز اجاره و از طرف مستأجر پنج روز را دریافت کنند، تا سقف دو میلیون تومان. اما از من و شمایی که اجاره نشین هستیم چقدر می‌گیرند؟ به نام عرف ۱۰ روز اجاره بدون سقف و تا آنجایی که طرف مقابل تاب بیاورد.

پس هرچه معامله چرب تر، کمیسیون بالاتر. اینجاست که منافع خریدار یا مستأجر با صاحب ملک و مشاور املاک در تضاد است. بدیهی است که مشاوران املاک هم در دفاع از خود حرف‌هایی دارند، اما اینجا موضوع حمله به یک قشر خاص نیست، مشکل در پایه گذاری یک عرف دلبخواهی است که به دنبال آن تبعاتی وجود دارد.

در همه جای دنیا، وقتی دستمزد مشاور املاک درصدی از قیمت معامله باشد، به طور طبیعی نوعی تضاد منافع شکل می‌گیرد؛ چون نفع مالی مشاور در بالا رفتن قیمت است، نه پایین آمدن آن. اما تفاوت کشور‌ها در این است که با این تضاد ذاتی چه‌ می‌کنند. در برخی کشور‌ها مثل آمریکا، هر طرف معامله (خریدار و فروشنده) مشاور جداگانه دارد، یا مثل آلمان، قانون خریدار را از پرداخت تمام کارمزد محافظت می‌کند.

شفافیت اطلاعات، رقابت بالا و قوانین شفاف باعث می‌شود که این تضاد، مدیریت و کنترل شود. اما در ایران، ما با تضاد منافع «رهاشده» روبه رو هستیم، در عمل مشاور املاک بیشتر منافع فروشنده را نمایندگی می‌کند، اما کارمزد را از هر دو طرف می‌گیرد، سقف قانونی رعایت نمی‌شود و خریدار هم به خاطر کمبود اطلاعات و انتخاب محدود، دست بالا را در مذاکره ندارد. نتیجه؟ بی اعتمادی مزمن به واسطه‌ای که قرار است منصف باشد، اما نفعش در گرانی  است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->