مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

التیمور لنگ می‌زند

  • کد خبر: ۳۴۶۸
  • ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۵
التیمور لنگ می‌زند
ساکنان محدوده پنجتن و التیمور از ارائه خدمات شهری ضعیف رنج می‌برند

سعیده ساجدی نیا 

نمای نزدیک

«پنجتن و التیمور» خیابان طویلی است که از بزرگراه بابانظر آغاز می شود و تا پل التیمور ادامه دارد. دو محله پنجتن و پنجتن آل عبا(التیمور) در امتداد این خیابان کم عرض قرار گرفته اند که البته قسمت انتهایی خیابان به بولوار بدل می شود. در محدوده پنجتن، زندگی شهری تا حد زیادی جریان دارد و با وجود آنکه مردم با مشکلاتی چون زمین های رهاشده، ساخت وساز غیراصولی و نداشتن امکانات شهری روبه رو هستند، خدمات شهری کم وبیش ارائه می شود. ابتدای محدوده التیمور اما وضعیت متفاوت است؛ هرچه به سمت پل التیمور پیش می رویم، این خدمات کمتر و مشکلات ساکنان بیشتر می شود. درحقیقت پل التیمور نقطه پایانی خدمات شهری است؛ موضوعی که ساکنان آن سوی پل یعنی ساکنان خارج از محدوده را برای دریافت برخی خدمات ابتدایی به این سوی پل می کشاند.

 

آخر هفته های خون بار
«پل مرگ»؛ خیلی ها این نام را برای پل التیمور برگزیده اند و فکر می کنند نام برازنده ای است برای پلی که خیلی از آخرهفته های شلوغ مردم این محدوده را عزادار می کند. می گویند خیلی وقت ها حوادث خون باری روی پل رخ می دهد بدون اینکه پای امدادگر و آمبولانسی به این حوالی باز شود. کم عرض بودن پل التیمور با ترافیک شدیدِ ناشی از انتقال جمعه بازار مشهد از جاده میامی به این محدوده، سبب بسیاری از این حوادث است، از همین روست که آخرهفته های التیمور، آخرهفته هایی خون بار است.


کلیه های سنگی
ابتدای پُل، تابلویی نصب شده است که روی آن نوشته اند: «پایان حوزه خدمات رسانی شهرداری!»؛ این یعنی زندگی جریان دارد بدون آنکه خدماتی داده شود و این داغی است که بر دل مردمان این ناحیه نشسته است؛ مردمانی که گلایه هایشان از جنس رنج است وقتی می گویند: «نه روشنایی داریم و نه امنیت. نه آسفالت نداریم و نه آب آشامیدنی مناسب.»
ساکنان حوالی پل التیمور همیشه بطری به دست هستند تا از آن طرف پل که در محدوده قرار دارد، برای خودشان آب آشامیدنی بیاورند اما این تنها یک بخش دردناک ماجراست. بخش دیگر آن، کیفیت آب است. شریفی یکی از ساکنان می گوید: معلوم نیست کیفیت آب آشامیدنی ای که استفاده می کنیم، چگونه است که تعدادی از ما کلیه هایمان سنگ‌ساز شده است. او ادامه می دهد: اینجا جزیره نیست اما با ما چون ساکنان جزیره برخورد می کنند؛ هر اتفاقی می افتد، با این عبارت که «اینجا در محدوده نیست!» نادیده گرفته
می شویم.


نانوا هایی که بهداشت را رعایت نمی کنند
«اگر من کاره ای بودم، بیشتر نانوایی ها را تعطیل می کردم.» این حرف را مردی می زند که خودش بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی است. به گفته او، نانواها حتی مسائل ساده بهداشتی را رعایت نمی کنند که این تنها یکی از مشکلات بهداشتی محل است. می گوید: در اینجا فقط اسمی از شهرداری است و هیچ خدماتی از این نهاد دریافت نمی شود. پاک بان ها هم به جمع آوری زباله های سطحی اکتفا می کنند و آن طور که باید، نظافت
نمی کنند.


از تفریح درمیانه بولوار تا دوچرخه سواری نوبتی
«امکانات اسقاطی بالای شهر را می آورند اینجا. تابه حال نشده امکانات خوبی دراختیار ما قرار دهند.» این گفته یکی دیگر از اهالی به نام رجبی است که می گوید: در محدوده التیمور، نه بچه ها فضای بازی دارند و نه خانواده ها، فضای سبز. او ادامه می دهد: بد نیست روزهای تعطیل سری به اینجا بزنید و از نزدیک ببینید که چه جمعیتی به دلیل نداشتن مکان های تفریحی، در فضای سبز میانی بولوار اتراق کرده اند.
بچه هایی که با سروروی خاکی دوروبرمان می پلکند، هم سه ماه تعطیلی شان را بدون تفریح و سرگرمی سپری کرده اند. این گلایه را درمیان پراکنده گویی های توام با شیطنتشان می توان شنید. یکی از بچه ها می گوید:یکی مان دوچرخه دارد. به نوبت با آن بازی می کنیم.


شبیه به یک انبار ضایعات بزرگ
محدوده التیمور بعد از پل را اگر می شد از بالا عکاسی کنیم، شبیه به یک انبار ضایعات بزرگ بود. در کوچه پس کوچه های این محل، انبارهای ریزودرشت ضایعاتی شانه به شانه هم چسبیده اند؛ انبارهایی که مهاجران، نانشان را از زباله های داخل آن بیرون می کشند، حتی برخی اهالی می گویند این انبارها زندگی اتباع را رنگ ولعاب داده و بیشترشان را شاسی بلندسوار کرده است؛ مهاجرانی که برای کار کردن، گیروگرفتاری زیادی
ندارند و خود را درگیر کاغذبازیِ گرفتن مجوز نمی کنند. خیلی از آن ها می دانند که کار کردن بدون مجوز در محله ای که پای هیچ مامور و مسئولی به آن باز نمی شود، خیلی دردسرساز نیست. جالب تر اینکه یکی از اعضای بسیج محله می گوید خریدوفروش اموال سرقتی نیز لابه لای همین کار ضایعات انجام می شود، از همین رو بیشتر ضایعاتی ها مال خر هم شده اند.


جریمه هایی که داغ بر دل رانندگان می گذارد
در این میان، راننده یک خودروی باری که کناری پارک کرده است، به سمتمان می آید و می گوید: روزی نیست که از روی پل تردد کنم و جریمه 100 تا 200هزار تومانی نشوم. کاش پلیس در شرایطی که اینجا نه آسفالت درستی دارد و نه علامت و روشنایی، با این جریمه کردن ها بر مشکلات ما اضافه نکند. اینجا به دلیل وجود جمعه بازار، ترافیک سنگینی پدید می آید. ازطرفی وقتی هیچ چیزی سرجایش نیست، چگونه می توان انتظار رانندگی درست را داشت؟
او در توضیح دیگر مشکلات محله می گوید: در محدوده التیمور و پنجتن غیر از بانک صادرات، بانک دولتی و عابربانکی وجود ندارد و مردم برای گرفتن وجه نقد همیشه با مشکل روبه رو هستند. به گفته او، وجود مشاغل مزاحم از دیگر معضلات مهم این محل است که برنامه ای برای سامان دهی آن وجود ندارد.

چهارراه دکترا در پنجتن!
به محدوده پنجتن که وارد می شویم، مشکلات رنگ وبوی دیگری می گیرد؛ به ویژه وقتی به تقاطعی می رسیم که به «چهارراه دکترا» معروف است. چهارراه دکترا نامی آشنا در خیابان پنجتن است؛ محلی که می گویند افراد معتاد و فروشندگان موادمخدر در آنجا مسالمت آمیز با هم زندگی می کنند اما نتیجه این مسالمت، مزاحمت هایی است که برای اهالی محل به وجود می آید. یکی از اهالی می گوید: در این سال ها چاره ای جز کوتاه آمدن نداشته ایم. همیشه خودمان را به آن راه زده ایم تا با دیدن خریدوفروش علنی موادمخدر، اعصابمان خیلی مخدوش نشود. ما می دانیم که راه حل این مشکل چیست؛ یا باید توانش را داشته باشیم و برای همیشه از اینجا برویم یا اینکه چشم روی هم بگذاریم و تحمل کنیم.


شیشه هایی که از در مغازه ها فرومی ریزد
در یکی از کوچه های محدوده پنجتن هستیم که عضو شورای اجتماعی همین محل، به ما می پیوندد. او می گوید: گویا همه مشکلات شهر در اینجا انباشته شده است. افراد معتاد و بی خانمان که زمین های رهاشده و اراضی کشاورزی اطراف مأمنشان شده است، با حضورشان زندگی را برای زن و بچه مان ناامن کرده اند. آن ها خیلی وقت ها از حالت عادی خارج و به هر بهانه ای با یکدیگر درگیر می شوند. گاه این درگیری ها به همین خیابان اصلی می کشد و شیشه خانه ها و مغازه ها فرومی ریزد. تاکنون ده ها بار نیروهای پلیس برای همین موضوع به اینجا آمده و این مسائل را صورت جلسه کرده اند اما هیچ اقدام قضایی صورت نگرفته است. خالقی ادامه می دهد: بارها مشکلات را با آقای شهردار و مسئول پاسگاه پنجتن درمیان گذاشته ایم اما ترتیب اثری داده نشده است. او در بیان یکی دیگر از مشکلات می گوید: فاضلاب خانه ها وسط کوچه رها شده است و گاه به داخل مغازه ها سرازیر می شود. از دو سال پیش قرار بود کارهایی برای رفع این مشکلات صورت پذیرد اما هنوز خبری نشده است. اگر زمین های رهاشده تبدیل به بوستان شود، شاید اوضاع کمی بهتر شود.

 

مهم ترین دغدغه ها

حوادث مرگبار روی پل التیمور
نبود بهداشت در خیابان‌ها
نبود فضای سبز
وجود انبارهای ضایعات غیرمجاز
نبود اب آشامیدنی مناسب
خرید و فروش علنی مواد مخدر

 

وعده ها

تعریض پل التیمور تا 6ماه آینده
بهسازی آسفالت پل التیمور

 

تعریض و بهسازی پل التیمور تا 6‌ماه آینده

مشکلات ساکنان محدوده پنجراه و التیموررا با شهرداری منطقه4 و سازمان سامان دهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری مشهد درمیان می‌گذاریم که ‌پاسخ آن‌ها از این قرار است:


غیرمجاز بودن خدمات شهرداری، در خارج از محدوده
«خدمات شهرداری دقیقا تا قبل از پل التیمور ارائه می شود.» شهردار منطقه4 با بیان این مطلب توضیح می دهد: درواقع پل التیمور در حریم شهر قرار دارد اما شهرداری مجاز به خدمات دهی نیست و رسیدگی به وضعیت آسفالت نیز برعهده اداره راه وشهرسازی است، بنابراین اگر شهرداری در این زمینه دخالت کند و حادثه ای رخ دهد، مقصر شناخته خواهد شد.
غلامرضا غلامی همچنین درباره درخواست مردم برای تبدیل شدن زمین های رهاشده به بوستان و فضای سبز، می گوید: ماجرا به همین راحتی که می گویند «مالکان برای واگذاری و فروش زمین ها حاضرند»، نیست؛ بیش از 500هکتار زمین بایر و رهاشده در حوزه استحفاظی منطقه وجود دارد که اگر قرار باشد با مالکان آن ها توافق شود، باید دید آیا شهرداری بودجه ای بالغ بر چندصدمیلیارد تومان دارد؟ این در شرایطی است که برای احداث بوستانی به مساحت 4هکتار در این محدوده، تنها 4میلیارد تومان هزینه شده است.
به گفته شهردار منطقه4، کمتر پیش می آید که ازطریق تعامل با شهروندان چون تهاتر و دادن مجوز ساخت وساز، زمینی دراختیار شهرداری قرار گیرد. به ویژه یکی از موانع پیش رو، کاربری زمین هاست که تکلیف آن ها در طرح تفصیلی شهر روشن می شود.مسئله دیگری که شهردار به آن اشاره می کند، ساخت وسازهای فراوان بی ضابطه و بدون مجوز و پایان کار است. به گفته او برخی مشکلات هم به توجه نکردن شهروندان به موضوعات فرهنگ شهروندی چون کوتاهی در گذاشتن به موقع زباله ها در خیابان برمی گردد.


تخصیص 4میلیارد تومان برای تعریض پل
گلایه های مردم از انتقال جمعه بازار و بار ترافیکی ناشی از آن، موضوعی است که با مدیرعامل سازمان سامان دهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری مشهد درمیان می گذاریم. بهروز کیانی می گوید: ترافیک را قبول داریم اما حوادث مطرح شده و نرسیدن آمبولانس و سایر خودروهای امدادی را نه، ضمن اینکه جانمایی جمعه بازار شوشتری در دوره مدیریت گذشته، صورت گرفته و در این دوره به بهره برداری رسیده
است.
او با بیان اینکه «هر چیزی که محرک توسعه داشته باشد، در ابتدا مشکلاتی را درپی خواهد داشت»، اضافه می کند: شهروندان توجه داشته باشند که شرایط این گونه باقی نمی ماند و توسعه به پیشرفت منجر می شود، از این رو تعطیلی جمعه بازار، وضعیت آسفالت و کم عرض بودن پل را اصلاح نمی کند. او درعین حال از تعریض 9متری پل التیمور با تخصیص اعتبار 4میلیارد و همچنین اعتباری2میلیارد تومانی برای بهسازی آن خبر می دهد و می گوید: اکنون برای این منظور، پیمانکار انتخاب و کار شروع شده و بر اساس برآورد صورت گرفته، قرار است پروژه شش ماهه به پایان برسد. پس از آن‌هم پیگیر بهسازی آسفالت آن هستیم این درحالی است که اگر جمعه بازار در اینجا افتتاح نمی شد، این تعریض هم صورت نمی گرفت.
به گفته کیانی، در جمعه بازار شوشتری امکان استفاده از 4هزار غرفه وجود دارد که تنها از 50درصد ظرفیت یعنی حدود هزار و 600غرفه استفاده و بهره برداری می شود و این به دلیل بار ترافیکی جمعه هاست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->