دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: هنوز تصمیم قطعی درباره سقف سنی دانشجومعلمان گرفته نشده است

  • کد خبر: ۳۷۷۵۷۲
  • ۱۶ آذر ۱۴۰۴ - ۱۴:۰۰
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: هنوز تصمیم قطعی درباره سقف سنی دانشجومعلمان گرفته نشده است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تعیین سقف سنی پذیرش دانشجومعلمان وارد مرحله تازه‌ای شده است، گفت: عدد پیشنهادی شورا ۳۰ سال است، اما هنوز هیچ تصمیم قطعی درباره سقف سنی گرفته نشده است.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه روز یکشنبه در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در پردیس شهید چمران دانشگاه فرهنگیان تهران، اظهار کرد: افزایش سنی که اخیراً تصویب شده، نباید تصور شود که منجر به افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو می‌شود. ظرفیت پذیرش محدود است و سن صرفاً موضوع قانون است. در حال‌حاضر، شورای عالی آموزش و پرورش پس از بررسی‌های متعدد، سن پذیرش را پیشنهاد داده است، اما این مصوبه هنوز ابلاغ نشده و جای گفت‌و‌گو در شورا دارد.

دبیر شورای انقلاب فرهنگی به موضوع عدالت در فرآیند انتخاب دانشجو اشاره کرد و افزود: تصمیم‌گیری درباره سن پذیرش باید بر اساس عدالت باشد. اکنون شورای عالی آموزش و پرورش بر اساس جمع‌بندی‌های کارشناسی و نظر دیوان عدالت اداری، سن ۳۰ سال را به عنوان حداقل در نظر گرفته است. این موضوع محل اختلاف است و باید بررسی و تصمیم‌گیری نهایی در شورا صورت گیرد.

خسروپناه در این مراسم گفت: دانشگاه‌ها همواره در تاریخ ایران نقش‌آفرین بوده‌اند و در رویداد‌های مهمی، چون ۱۶ آذر، تسخیر لانه جاسوسی و انتخابات سیاسی، حضور فعال و تاثیرگذاری داشته‌اند.

وی تصریح کرد: جنبش دانشجویی در دوران دفاع مقدس نقش کلیدی در دفاع از کشور ایفا کرده و تعداد قابل توجهی از دانشجویان شهید این راه مقدس هستند.

دبیر شورای انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: در حوزه‌های فناوری و علم، دانشجویان کشور در زمینه‌های هسته‌ای، موشکی، نانو، بیوتکنولوژی، فوتونیک و کوانتوم فعالیت‌های برجسته‌ای انجام داده‌اند، اما این تلاش‌های علمی و پژوهشی با راهنمایی استادان جهادی و فرهیخته کشور، مسیر پیشرفت علم و فناوری را در ایران هموار ساخته است.

وی اضافه کرد: جنبش دانشجویی، جنبشی چندساحتی و چندبعدی است و نباید دچار تحریف شود؛ این حرکت باید حفظ و تقویت شود تا نقش و تاثیر آن در جامعه و آینده کشور برجسته باقی بماند.

خسروپناه به تاریخچه دانشگاه فرهنگیان نیز اشاره کرد و افزود: دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۳۹۱ تأسیس شد، اما پیش‌زمینه این حوزه به دوره‌های قبل برمی‌گردد؛ از جمله دارالمعلمین و دارالمعلمین عالی که در سال‌های ۱۲۹۷ و ۱۳۰۸ در دوران قاجار تشکیل شده‌اند. تربیت معلم در ایران در این دوره‌ها شکل گرفت و بی‌تردید، دانشگاه فرهنگیان امروزی یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مؤسسات تربیت معلم در کشور است.

ابراز شرمندگی دبیر شورای انقلاب فرهنگی درباره وضعیت خوابگاه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان

وی درباره وضعیت خوابگاهی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ابراز شرمندگی کرد و گفت: در بازدید‌هایی که از این فضا‌ها داشتم به وضوح دیدم که در یک فضای محدود چندین دانشجو زندگی می‌کنند که این‌موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

دبیر شورای انقلاب فرهنگی، کار هیات جذب دانشگاه فرهنگیان را اقدامی ارزشمند دانست و یادآور شد: تمامی مراحل جذب دارای ضوابط و پروتکل‌های دقیق است تا معلمانی متناسب با شأن دانشگاه فرهنگیان پذیرش شوند.

خسروپناه تأکید کرد: سند بنیادین در مسیر اجرایی شدن قرار گرفته و اگر حتی ۱۰ تا ۱۵ درصد آن در عمل پیش برده شود، اقدام ارزشمندی است.

وی در ادامه عدالت آموزشی را از مباحث کلیدی سند تحول بنیادین در نظام آموزشی دانست و گفت: تعریف عدالت آموزشی و الگوی حکمرانی آن دو پرسش مهمی است که تشکل‌ها کمتر به آن پرداخته‌اند.

خسروپناه اعلام کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی با همکاری استادان دانشگاه فرهنگیان نظریه عدالت آموزشی را مبتنی بر مضامین بیانات رهبر معظم انقلاب تدوین کرده است.

وی گفت: شخصاً طی یک‌سال اخیر بیش از ۵۰ جلسه در حوزه آموزش و پرورش برگزار کرده و صد‌ها مدرسه نیز طی این دوره ساخته شده است.

به گفته او بسیاری از زمین‌های فعلی دانشگاه فرهنگیان مربوط به پیگیری‌های شهید آیت‌الله رئیسی بوده و رئیس‌جمهور کنونی نیز طرح‌های نیمه‌تمام آموزش و پرورش را ادامه می‌دهد.

خسروپناه از برگزاری جلسه‌ای مهم در آینده نزدیک شورای عالی با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر آموزش و پرورش خبر داد و گفت: این نخستین‌بار است که مسئله برنامه و بودجه آموزش و پرورش در سطح شورا به‌صورت رسمی بررسی می‌شود.

خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش معنا ندارد

وی با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی تأکید کرد: خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش معنا ندارد و حاکمیت باید در آن نقش اصلی را داشته باشد و در عین حال، مردمی‌سازی به معنای مشارکت خانواده‌ها و اولیا و نه واگذاری آموزش به بخش خصوصی است.

خسروپناه در ادامه از مشارکت گسترده خیرین در ساخت مدارس، خوابگاه‌ها و به‌ویژه حمایت از دانشگاه فرهنگیان تقدیر کرد و گفت: خیرین علاوه بر ساخت‌وساز وارد حوزه محتوا نیز شده‌اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تشریح روند اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، از تصویب هشت مصوبه مهم مرتبط با دانشگاه فرهنگیان خبر داد و اعلام کرد: این دانشگاه به مرکز جذب مستقل مجهز شده و آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی با محوریت تعلیم و تربیت در شورا در حال بررسی و تصویب است.

خسروپناه گفت: اجرای این سند آغاز شده و ادامه دارد و می‌توان گزارش سه‌ساله‌ای از پیگیری و نظارت شورا بر اجرای آن ارائه کرد.

وی به انتقاد‌های مطرح‌شده درباره اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش اشاره کرد و گفت: این سند ۱۲ تا ۱۳ سال پیش تصویب شده، اما اجرای آن با تأخیر همراه بوده است.

به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، از زمان حضورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی، یکی از اولویت‌ها اجرایی‌سازی این سند بوده و به همین منظور از وزیر وقت آموزش‌وپرورش خواسته شده بود نقشه اجرایی سند تدوین شود.

خسروپناه از تلاش‌های صحرایی وزیر پیشین آموزش وپرورش در تدوین این نقشه تقدیر کرد و افزود: این برنامه پس از بررسی در شورا تصویب و با امضای رئیس‌جمهور شهید ابلاغ شد.

وی تأکید کرد: وزیر آموزش‌وپرورش دولت چهاردهم نیز همین نقشه را مبنای کار قرار داده و اجرای سند تحول بنیادین در حال پیگیری است؛ هرچند وضعیت موجود هنوز مطلوب نیست.

دبیر شورای انقلاب فرهنگی گفت که در شورا پیشنهاد تغییر نام را داده‌ام، اما به لحاظ شخصی موافق تغییر نام دانشگاه تربیت معلم به جای دانشگاه فرهنگیان هستم.

خسرو پناه در حاشیه روز دانشجو در دانشگاه فرهنگیان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دانشجویان باید در کنار تحصیلات، فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود را ادامه دهند، کتاب بخوانند و در جنبش‌های دانشجویی فعال باشند. ورزش نیز برای سلامتی جسم و عقل ضروری است و نقش مهمی در توسعه فردی و اجتماعی آنان دارد.

خسروپناه در خصوص تغییر نام دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه تربیت معلم اشاره کرد و گفت: هر موضوعی که در صحنه شورا مطرح می‌شود، باید با کار کارشناسی انجام شود. من خودم بر حفظ عنوان «تربیت معلم» تأکید دارم، چرا که این عنوان نماد هویت و تاریخ نظام تعلیم و تربیت کشور است و یادگار شهیدان رجایی و باهنر می‌باشد، این عنوان نشان‌دهنده رسالت اصلی این حوزه و دانشگاه است.

اهمیت نقش دانشجویان در تصمیم‌سازی‌های کشور

وی با تأکید بر اهمیت نقش دانشجویان در تصمیم‌سازی‌های کشور، پیشنهاد تشکیل «هیئت اندیشه‌ورز دانشجویی» در دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی را داد.

دبیر شورای انقلاب فرهنگی افزود: هدف این است که همه تشکل‌ها و نظرات دانشجویان در فرآیند‌های تصمیم‌گیری مورد توجه قرار گیرد و عدالت در این فرآیند رعایت شود، این هیئت شکل می‌گیرد و نظرات آنها در توسعه و تصمیم‌سازی‌های موثر نقش‌آفرین خواهد بود.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.