تاخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی + ویدئو با جوراب خوابیدن خوب است یا بد؟ تداوم وزش باد و بارش باران در کشور (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟ سبزی مقوی برای رشد انفجاری مو‌ها | اسفناج منبع سرشار از فولیک اسید است آغاز نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ | رقابت داوطلبان گروه‌های ریاضی و انسانی در نخستین روز (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) لزوم برنامه‌ریزی‌های کلان در شناسایی زودهنگام کودکان مبتلا به اختلالات تکاملی کلاهبرداری‌های آنلاین | وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید چقدر ایمن هستند؟ از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟ شلیک دلخراش مرد فراری به همسرش استطاعت ٩٨درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد کشف جسد دانشجوی دندان‌پزشکی بعد از یک هفته| دو مظنون بازداشت شدند یک کشته و ۶ مجروح بر اثر طوفان زاهدان(۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب کلوپ بازی‌های تصویری متخلف در مشهد دستگیری زورگیران دهه هشتادی قمه کش (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف ۷۳ قطعه سکه تاریخی دوره اشکانیان از مسافر قطار (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند چقدر است؟ سردار رادان: اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل نداریم
سرخط خبرها

بهره‌برداری از ۱۷۰۰ کلاس درس در سال ۹۹

  • کد خبر: ۳۴۷۶۳
  • ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
بهره‌برداری از ۱۷۰۰ کلاس درس در سال ۹۹
بخش اعظم نوسازی و ساخت فضاهای آموزشی استان خراسان رضوی توسط خیران مدرسه ‌ساز انجام می‌شود.
لیلی رحمانی/شهرآرانیوز - سقف لرزان مدارس کشور و خطرات احتمالی ناشی از فرسودگی کلاس‌های درسی که مأمن آسیب پذیرترین بخش جامعه یعنی کودکان است، سال هاست که مسئولان را بر آن داشته است تا تصمیماتی برای بازسازی کلاس‌های درسی فرسوده در کشور بگیرند.
بر همین مبنا طرح تخریب و بازسازی مدارس از سال ۸۵ آغاز شده است؛ هرچند تعداد کلاس‌های درسی فرسوده آن قدر زیاد است که با وجود گذشت ۱۴ سال از آغاز این طرح، هنوز هم تمامی کلاس‌های درس شامل این مقاوم سازی، مرمت و نوسازی‌ها نشده اند. در واقع بالا بودن هزینه بازسازی از یک سو و مشکلاتی که تخریب هر کلاس درس برای مدتی ایجاد می‌کند از سوی دیگر موضوع را با چالش‌هایی روبه رو کرده است؛ چالش‌هایی که حضور خیران مدرسه ساز تا حدی آن‌ها را به حاشیه رانده و از حجم مشکلات کاسته است.
موضوع مشکلات کلاس‌های درس صرفا به ابنیه قدیمی و سقف‌های لرزان آن محدود نمی‌شود و شامل مشکلات دیگری نظیر نواقصی در سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی هم که اتفاقات هولناکی را رقم زده است می‌شود؛ مسائلی که هر کدام در جای خود نیازمند تخصیص بودجه و گام‌های بزرگی است.


فرسودگی ۳۰ درصد از کلاس‌های استان

خراسان رضوی با وجود بیش از ۷۵۰۰ واحد آموزشی جزو استان‌هایی است که سالانه با کمک خیران مدرسه ساز تعداد زیادی از کلاس‌های فرسوده در آن بازسازی شده است؛ هر چند هنوز هم تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی وجود دارد و به گفته مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس استان اکنون در حدود ۳۰ درصد کلاس‌های درس استان فرسوده هستند.

جاسم حسین پور همچنین دراین باره گفته بود که سالانه ۱۰۰۰ کلاس درس در این استان به بهره برداری می‌رسد، اما سرانه فضای آموزشی استان حدود یک متر مربع است که نسبت به سرانه کشوری و با عدد ۴.۲ متر مربع، بسیار اندک است.
 
وی به این مسئله هم اشاره کرده بود که مهاجرت و شهرنشینی از جمله عوامل پایین بودن سرانه فضای آموزشی استان است.


۲۵۰ هزار متر زیربنای جدید آموزشی در سال جدید

ازاین رو مسئله قدیمی مدارس فرسوده استان را دوباره پیگیری می‌کنیم و مدیر کل تجهیز و نوسازی مدارس استان دراین باره به خبرنگار ما می‌گوید: از ابتدای طرح تخریب و نوسازی مدارس فرسوده تاکنون، ۹۹۸ پروژه با ۷۷۳۷ کلاس و به زیربنای ۹۹۹ هزار متر مربع در استان بازسازی و مقاوم سازی شده است.

جاسم حسین پور ادامه می‌دهد: براساس سند تحول بنیادین، اهداف و طرح‌های سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور، استفاده از طرح‌های پژوهشی طرح تحولی آجربه آجر در برنامه کاری امسال قرار گرفته است که ساخت فضا‌های آموزشی در این استان بدون وقفه از اعتبارات دولتی و کمک‌های خیران مدرسه ساز در حال اجراست.

او با اشاره به هدف گذاری تحول پروژه‌های امسال بیان کرد: پیش بینی می‌شود در سال ۹۹ از محل اعتبارات دولتی و با حمایت‌های خیران مدرسه ساز، ۴۹۳ پروژه با ۱۷۰۰ کلاس درس و زیربنای ۲۵۰ هزار متر مربع به بهرداری برسد و در اختیار دانش آموزان استان قرار بگیرد.

حسین پور همچنین اظهار امیدواری کرد که بار دیگر خیران دولت را در احداث پروژه‌های جدید و تکمیل پروژه‌های نیمه کاره همراهی کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->