«کوسه» از ۲۶ شهریور به سینما‌ها می‌آید | رونمایی از اولین پوستر جشن تولد ۸۱ سالگی هوشنگ مرادی کرمانی در برنامه «اکنون» کدام فیلم‌ اجتماعی به اسکار ۲۰۲۶ می رود؟ ضبط رادیویی ۲ کتاب دفاع مقدس برای برنامه «کتاب شب» برگزاری ۱۴ کنسرت در پایتخت | رضا یزدانی، محسن یگانه و علیرضا قربانی روی صحنه سونامی فیلم‌ها در جشنواره فیلم کوتاه تهران! | چین، رکورددار تعداد فیلم ارسالی شد چرا هیچکس تئاتر را گردن نمی‌گیرد؟ | جشنواره تئاتر فجر همچنان بدون دبیر است! چرا تلویزیون با وجود میلیون‌ها بیننده، بیلبورد اجاره می‌کند؟ آوازه‌ای از موسیقی ملی در قلب گیلان رونالدو مخاطب نماهنگ ایرانی‌ها شد + تیزر واکنش مثبت دیپلمات کره‌ای به اجرای ترانه محبوب ایرانی رمان «کلئوپاترا» دوباره به کتابفروشی‌ها بازمی‌گردد سریال دفاع مقدسی «۰۲۴» در مراحل پایانی تدوین جشنواره تئاتر فجر نباید صرفاً دولتی باشد «دروغ قشنگ» با صدای رضا صادقی منتشر شد + دانلود مدیرکل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی: ساختمان فعلی ارشاد به بخش‌های رسانه‌ای واگذار می‌شود | با برخورد‌های سلیقه‌ای موافق نیستیم دبیر علمی کنگره ملی شعر «از توس تا نیشابور»: هدف ما برگزاری کنگره‌ای در شأن خراسان به عنوان خاستگاه زبان و شعر فارسی است + فیلم
سرخط خبرها

نمایشنامه «مولودی» تی‌. اس. الیوت منتشر شد

  • کد خبر: ۳۴۷۷۷۳
  • ۰۵ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۴:۲۸
نمایشنامه  «مولودی» تی‌. اس. الیوت منتشر شد
نمایشنامه «مولودی» نوشته تی‌. اس. الیوت با ترجمه قاسم هاشمی‌نژاد منتشر شد.

به گزارش شهرآرانیوز، این نمایشنامه در ۱۳۶ صفحه با قیمت ۱۸۸ هزار تومان در نشر هرمس  راهی بازار کتاب شده است.

درباره این کتاب می‌خوانیم: 

تی‌. اس. الیوت (۱۹۶۵-۱۸۸۸) شاعر، نمایشنامه‌نویس، منتقد ادبی و ویراستار آمریکایی-بریتانیایی بود. الیوت نمایش منظوم مولودی [The Family Reunion] را در سال ۱۹۳۹ منتشر کرد؛ قبل از «محفل نوشینه» و بعد از «قتل در کلیسای جامع». موفقیت «قتل در کلیسای جامع» این توقع را به‌وجود آورده بود که الیوت در نمایش‌های آتی خود موضوعات تاریخی و مذهبی را دنبال کند. اما الیوت، که شهره بود از «تکرار خود» اکراه دارد، رو به فضای معاصر آورد ــــ احتمالاً به این سبب که توفیق و تأثیر هر نمایش معتبری را در طرح زندگی معاصر می‌‏دانست. در عین حال، الیوت بر آن بود که امکانات زبان منظوم صحنه‏‌ای را در زمینه‏‌ای تازه‌‏تر تجربه کند. اکنون می‌‏دانیم الیوت می‌‏خواسته شعر، روی صحنه، توسط شخصیت‌هایی بیان شود که همانند خودِ شنونده‌‏ها زندگی می‌‏کنند و به همان زبانی حرف می‌‏زنند که شنونده‌‏های آن‌ها در زندگی روزمره حرف می‌‏زنند. پس، نزدیک کردن زبان شعر به زبان روزمره، هدف غایی الیوت در نوشتن این‌ نمایشنامه بوده است. 

«مولودی» منتشر شد

در برشی از متن آمده است:

مری: اما وقتی من بچه بودم همه چیزو مقرّر فرض می‌کردم،
از جمله حماقت بزرگترا ــــ
تو دنیای دیگه‌‏ئی سر میکردن، که ربطی بم نداشت.
امروزا، بسختی طاقتشونو میارم.
همیشه مسلّمه براشون باید خوش باشی
درست همون لحظه‌‏ئی که یکباره آگاهی
از وصله‌‏ی ناجور بودن، از زیادی بودن.
ولی چرا باید از مشکلاتِ پیشِ پاافتاده‌‏ی خودم حرف بزنم؟
به نظرت لابُد سخت مبتذل میان.
صرفاً نومیدی روزمره‌‏س.
هری: چیزی که نمیتونی بدونی:
انهدام یکباره‌‏ی همه انتخابها،
سقوطِ نامنتظرِ سدِ آهنی.
نمیدونی امید یعنی چی، تا از کفَش داده باشی.
فقط میدونی امید نداشتن یعنی چی:
نمیدونی یعنی چی امیدو ازت بگیرن،
یا که پرتش کنی دور، تا بپیوندی به سپاهِ نومیدا
بجا نیاورده توسط دیگران، گرچه گهگاه توسط همدیگه.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->