نرم‌افزار هوشمند «گفت‌و‌گو با احادیث» در قم رونمایی شد برای شهید داوود شیخیان، فرمانده پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران | مدافع غیور آسمان چگونه گناه به‌واسطه توبه به حسنه تبدیل می‌شود؟ دشمنی در لباس اندیشه‌ورزی | مؤلفه‌شناسی پژوهش‌های شیعه‌شناسان یهودی روایت شهرآرانیوز از تجربه‌های شنیدنی خادمان شهر مشهد که به‌زودی رهسپار نجف می‌شوند | ساده، خالص، صادق مشهد میزبان برپایی سفره حضرت رقیه(س) برگزاری مراسم چهلم شهدای جنگ ۱۲ روزه با رویکردی جدید اگر گذرنامه زیارتی تا ۵ روز صادر نشد چه کار کنیم؟ ۸۵۰ نوع نیت واقف در کشور ثبت شده است تولیت آستان قدس رضوی: خون شهدا زمینه سقوط اسرائیل را فراهم می‌کند مهلت ارسال آثار به چهاردهمین سوگواره ملی «مَحرمِ مُحَرم» تمدید شد عبدالرضا هلالی: رسالت امروز هیئات، حمایت از مردم مظلوم غزه است روضه‌های خانگی تقویت می‌شود همایش جهانی سه ساله‌های حسینی برگزار می‌شود آمار ثبت نام اربعین ۱۴۰۴ میلیونی شد | کوچکترین زائر ۱۲ روزه است شهادت جواد کریم‌کُشته، فرمانده پایگاه مقاومت بسیج در زاهدان (۶ مرداد ۱۴۰۴) ظرفیت گسترده اسکان متعلق به امامزادگان در شهر کربلا در ایام اربعین ۱۴۰۴ ایجاد «شهر خدماتی» در کاظمین برای زائران اربعین خبرنگار افتخاری نماز باشید | آغاز پویش «نماز اول وقت در طریق‌الحسین» اعمال روز سوم ماه صفر چیست؟ + نماز و دعای مختص این روز
سرخط خبرها

امام باقر(ع) چگونه پیام کربلا را از میدان نبرد به میدان علم منتقل کردند؟

  • کد خبر: ۳۴۸۰۰۰
  • ۰۶ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۵۶
امام باقر(ع) چگونه پیام کربلا را از میدان نبرد به میدان علم منتقل کردند؟
چرا امام محمدباقر(ع) بر این باور بودند که برای ماندگاری عاشورا، شور کافی نیست و شعور دینی باید جایگزین آن شود؟ یک کارشناس دینی به تبیین این موضوع پرداخت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالفضل عادلی‌نیا در گفت‌وگو با شهرآرانیوز، با بیان اینکه واقعه عاشورا نه‌تنها یک خیزش تاریخی و عاطفی بود، بلکه سرآغاز نهضتی علمی در تاریخ اسلام به شمار می‌آید، افزود: این نهضت علمی با تلاش‌های امام محمدباقر(ع) به اوج رسید و توانست پیام کربلا را در قالب معرفت و اندیشه زنده نگه دارد.

وی اظهار کرد: امام محمدباقر(ع) در حالی که در سنین کودکی شاهد فاجعه عاشورا بودند، دریافتند که صرفاً شور و احساس برای ماندگاری این پیام کافی نیست؛ بلکه جامعه اسلامی برای بقا و بالندگی به شعور دینی و تعمیق آگاهی نیاز دارد. بر همین اساس، ایشان تمام توان خود را بر بازسازی بنیان‌های معرفتی امت، تربیت شاگردان برجسته و تدوین مبانی معارف اسلامی متمرکز ساختند.

وی با اشاره به شرایط سیاسی و اجتماعی پس از کربلا افزود: پس از شهادت امام حسین(ع)، فضای خفقان‌آلود حکومت اموی به‌گونه‌ای بود که هر حرکت اعتراضی به‌شدت سرکوب می‌شد؛ اما ضعف تدریجی امویان و انتقال تدریجی قدرت به عباسیان فرصتی برای امام باقر(ع) فراهم آورد تا حلقه‌های علمی و مجالس گفت‌و‌گو تشکیل دهند. این مجالس، در حقیقت تداوم پیام عاشورا بودند؛ اما نه با شمشیر، بلکه با قلم، علم و منطق.

عادلی‌نیا خاطرنشان کرد: امام باقر(ع) سه محور اصلی را در نهضت علمی خود دنبال کردند؛ نخست، تبیین دقیق معارف قرآن و سنت و بازشناسی احکام و معارف اصیل اسلامی از تحریف‌ها؛ دوم، پاسخ‌گویی به شبهات دینی و برگزاری مناظره‌های علمی با اندیشمندان مکاتب و ادیان دیگر و سوم، پرورش شاگردانی ماندگار، چون زراره بن اعین، محمد بن مسلم، جابر جعفی و ابوبصیر که توانستند این مکتب را در عرصه علمی استمرار بخشند و حاملان واقعی پیام کربلا باشند.

وی افزود: بی‌تردید اگر تلاش‌های بنیادین امام باقر(ع) نبود، نهضت علمی امام صادق(ع) با آن وسعت و ژرفا شکل نمی‌گرفت. بسیاری از مبانی فقه، حدیث، تفسیر و اخلاق اسلامی امروز، ریشه در مدرسه علمی امام باقر(ع) دارد و آثار ایشان همچنان پشتوانه اصلی دانش اسلامی محسوب می‌شود.

این کارشناس دینی در پایان تأکید کرد: پیام امام باقر(ع) برای عصر حاضر روشن است؛ عاشورا یک واقعه محدود در تاریخ نبود، بلکه جریانی مستمر و پایدار است. همان‌گونه که ایشان با قلم، اندیشه و تربیت علمی پیام کربلا را زنده نگه داشتند، امروز نیز برعهده ماست که با تولید معرفت، کار فرهنگی عمیق و گسترش آگاهی دینی، این پیام را در متن زندگی اجتماعی و فرهنگی جامعه جاری و زنده نگه داریم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->