علیرضا ظهیری/شهرآرانیوز - از روز چهارشنبه هفته گذشته براساس مصوبه شورای اسلامی شهر، کرایه تاکسیهای مشهد تا سقف ۴۵ درصد و به صورت میانگین ۲۱ درصد افزایش یافت. درحالی که تمامی تاکسی رانان، به جز در خطوطی که قیمت مشخص شده است، ملزم به استفاده از تاکسی متر هستند تا مردم بدانند مسافتی که با تاکسی طی کرده اند، چقدر برایشان هزینه برداشته است، بسیاری از تاکسی رانان از تاکسی متر استفاده نمیکنند و همچنان با عرف داخلی خود و بر مبنای رضایت مشتری در تاکسیهای دربستی و قیمت تعیین شده در مسافتهای کورسی، کرایه دریافت میکنند. حالا برای اطلاع از اینکه با اعمال تعرفههای جدید آیا تاکسی رانها این نرخ را رعایت میکنند، به سراغ چند راننده و مسافر تاکسی میرویم.
بحثم شد؛ تاکسی متر نمیزنم!
در اولین مسیر، از میدان شهدا به سمت کوهسنگی میرویم. در ابتدا سوار یک تاکسی سمند میشوم و از راننده میخواهم مرا به میدان شریعتی برساند. راننده گرم صحبت با یکی از مسافران داخل تاکسی است؛ البته تمام پروتکلهای بهداشتی نظیر استفاده از ماسک و کاور جداکننده کابین راننده در این تاکسی رعایت شده است. از او در مورد کرایهها سؤال میکنم و او هم تأیید میکند که کرایهها افزایش یافته است: «بله، از روز چهارشنبه حدود ۲۰ درصد افزایش کرایه را اعمال کرده ایم.»
البته آقای محمدی (تاکسی ران) تاکسی متر خود را برای مسیری که من از او درخواست کرده ام، روشن نکرده است و وقتی علت را از او جویا میشوم این گونه پاسخ میدهد: اصلا از تاکسی متر، به ویژه در مسیرهای کورسی، استفاده نمیکنم؛ برای یک نفر روشن کردم، اما وقت دریافت کرایه بر سر ۲۰۰ تومان پول خورد بحثمان شد.
او میافزاید: این اتفاق بارها و بارها برایم افتاده است، برای همین سعی میکنم کمتر از تاکسی متر استفاده کنم و مبالغ کرایه را یا برحسب توافق یا برمبنای مسافت طی شده به صورت کورسی حساب میکنم.
افزایش کرایه بی حاصل است
پس از اینکه در میدان شریعتی از این تاکسی پیدا میشوم، به سمت ایستگاه خطی کوهسنگی میروم و سوار یکی از تاکسیها میشوم که ۲ مسافر دیگر هم دارد. به محض سوار شدن داخل اتومبیل، راننده هم سوار میشود و بدون روشن کردن تاکسی متر، اقدام به حرکت میکند.
یکی از مسافران با گله از گرانی و نارضایتی از افزایش کرایه تاکسی، خطاب به راننده میگوید که آیا این افزایش کرایه دردی از وضعیت اقتصادی شما دوا میکند؟ راننده هم در پاسخ بیان میکند: نه، قیمت یک لنت و ترمز برای همین خودرو سمند در حال حاضر ۵۰۰ هزار تومان است و این کرایهها و حتی افزایش آن اثر چندانی روی کسب وکار ما ندارد.
وی ادامه میدهد: اگر مسئولان بتوانند حداقل در تهیه قطعات و لوازم یدکی برای تاکسیها تدابیری بیندیشند به طور قطع وضعیت زندگی ما هم بهتر خواهد شد.
تاکسی متر، وسیله اضافی
۲ مسافر این تاکسی در مقابل شعبه دادگاه در نزدیکی میدان الندشت از خودرو پیدا میشوند و راننده تاکسی از هر کدام مبلغ ۲۰۰۰ تومان بابت کرایه دریافت میکند و مسیر را ادامه میدهیم. از راننده در مورد علت استفاده نکردن از تاکسی متر میپرسم و او میگوید: تاکسی متر وسیله اضافی است. ما همیشه در مسیرهای خطی بر مبنای کرایه محاسبه شده خودمان، مبالغ را از مسافران دریافت میکنیم. خیلی از همکاران من هم در بسیاری از مسیرهای خطی و غیر خطی، به صورت میانگین و با یک توافق نسبی کرایه میگیرند.
پس از اینکه با کرایه دوهزارتومانی از این تاکسی پیاده میشوم مسیر برگشتم را به سمت میدان شهدا آغاز میکنم و سوار یک تاکسی پژو میشوم. راننده فردی میان سال است. در همان ابتدا از او میپرسم که کرایه تا تقی آباد چقدر میشود و او میگوید که ۲۰۰۰ تومان.
از این راننده میخواهم برای محاسبه کرایه تاکسی متر را روشن کند و او نیز همین کار را میکند. درحالی که مسیر خود را طی میکنیم و با این تاکسی ران مسن در حال گپ وگفت هستیم، به چرایی استفاده نکردن بسیاری از تاکسی رانان از تاکسی متر میپردازم و این راننده تاکسی میگوید: استفاده از تاکسی متر صرفه اقتصادی ندارد. هرچند قیمت کرایه افزایش یافته است، صرف در این است که مبلغ کورسی حساب شود.
پس از پیاده شدن از این تاکسی سوار تاکسی دیگری میشوم. این راننده نیز بدون توجه به تاکسی متر حرکتش را آغاز میکند و سؤال تکراری خود را از آقای جاودان نیز میپرسم و او نیز همانند همکاران خود، دلایل مختلفی را برای توجیه استفاده نکردن از تاکسی متر بیان میکند و این وسیله را در تاکسیها وسیلهای تزئینی میداند، هرچند که در لابه لای صحبت هایش این را هم اعتراف میکند که تاکسی رانی همیشه از آنها میخواهد که کرایه را با تاکسی متر محاسبه کنند.
تخلف است؛ برخورد میکنیم
دراین باره با مدیرعامل تاکسی رانی شهرداری مشهد نیز تماسی تلفنی میگیرم و احمد محبی با بیان اینکه فرایند درج افزایش قیمت کرایه تاکسی تا چندروز آینده بر روی تاکسیها کامل خواهد شد، اظهار میکند: به طور قطع استفاده نکردن تاکسی رانان از سیستم تاکسی متر تخلف محسوب میشود.
او میافزاید: ما به عنوان دستگاه متولی نمیتوانیم در هر تاکسی یک ناظر بگذاریم و در این زمینه شهروندان بهترین ناظران ما هستند و درصورتی که تخلفی را مشاهده کردند میتوانند ما را در جریان این تخلف بگذارند تا ما اقدامات بعدی را انجام دهیم.
محبی ادامه میدهد: در صورت گزارش تخلف در مورد یک تاکسی ران، در ابتدا به راننده تاکسی اخطار میدهیم و از او تعهد میگیریم و درصورتی که این تخلفات از سوی همان تاکسی ران ادامه یابد، پرونده وی برای برخورد به کمیته انضباطی ارسال میشود.
بیشترین تخلفات، استفاده نکردن از تاکسی متر و کرایه بالا
او تأکید میکند: البته بیشترین موارد تخلفی که از سوی ۱۳۷ به ما اطلاع داده میشود نیز مربوط به استفاده نکردن از تاکسی متر و گرفتن مبالغ مازاد بر کرایه است.
مدیرعامل سازمان تاکسی رانی شهرداری مشهد میگوید: در راستای کاهش چنین تخلفاتی، اقداماتی انجام شده و در دست اقدام است. به عنوان نمونه یکی از اقدامات ما در این راستا، دادن فاکتور در ایستگاههای تاکسی مبادی ورودی شهر و اطراف حرم است و در گام بعدی، در چند ایستگاه به صورت آزمایشی، کرایه تاکسی ثابت در نقاط مختلف یک خط را درج خواهیم کرد و درصورتی که رضایت مردمی ایجاد شود این کار را گسترش میدهیم.
او در پایان یادآوری میکند که به دلیل شیوع ویروس کرونا و تورمهای ایجادشده، زندگی برای تاکسی رانان ما بسیار سخت شده است، ازاین رو ما باید وضعیت فعلی را مدیریت کنیم و تلاش میکنیم برخوردها در چنین شرایطی به جای قهری بودن، بیشتر ارشادی باشد.