تعریف ۸۱ پروژه زودبازده برای محلات منطقه ۷ شهرداری مشهدمقدس اعمال تخفیف ۲۲درصدی درصورت پرداخت نقدی بدهی ساختمانی شهرداری مشهد تا پایان تابستان ۱۴۰۳ مطالبات کارکنان و پیمانکاران شهرداری مشهد باید پرداخت شود| هفت‌ساله‌شدن شورای ششم مطالبه عمومی است در صدوبیستمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (یکم مرداد ۱۴۰۳) درباره کوچه «حاج‌حسن» مشهد که قدمتی ۱۰۰ ساله دارد صدور مجوز استخدام ۵ هزار آتش نشان در سراسر کشور استیضاح شهردار مشهد از دستورکار شورا خارج شد + فیلم کشف جسد بدون هویت در شهرک مهرگان مشهد (یکم مرداد ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه آزادی، بولوار وکیل‌آباد و سه‌راه خیام در مشهد (یکم مرداد ۱۴۰۳) کیفیت هوای پنج منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (یکم مرداد ۱۴۰۳) گلایه شهروندان از سرریز آلودگی‌ قصابی‌ها به پیاده رو خیابان آیت الله عبادی مشهد شهرداری بانی پویش‌های فرهنگی | نگاهی به عملکرد موفق پویش «نذر من» در مشهد افزایش مازوت سوزی با کاهش گاز تحویلی به نیروگاه توس مشهد برگزاری کارگاه نقاشی «زیارت رنگ‌ها» با موضوع اربعین در مشهد امامی‌راد: طرقبه‌شاندیز دایه مهربان‌تر از مادر نمی‌خواهد | گسترش مشهد به سمت طرقبه‌شاندیز معضلات فراوانی درپی دارد اجرای ۱۳۰ هکتار پارک، هسته مرکزی شهر مشهد را به ارتفاعات جنوب وصل می‌کند شهروند خبرنگار | درخواست امتداد خط ۴ قطارشهری مشهد تا میامی + پاسخ فرماندار مشهدمقدس: امروز در نقطه‌نقطه شهر، پروژه فعال وجود دارد شهردار مشهدمقدس: بوستان جهان‌شهر، بزرگ‌ترین پارک شهر است پروژه جهان‌شهر؛ مهم‌ترین دستاورد دوره ششم مدیریت شهری | احداث ۱۳ پارک ویژه بانوان در مشهدمقدس درباره مزرعه تاریخی «سرده» و قناتی که مشهدی‌ها را سیراب می‌کرد
سرخط خبرها

وجود ۳۵۰۰ تاکسی فرسوده در مشهد

  • کد خبر: ۴۱۴۳۸
  • ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
وجود ۳۵۰۰ تاکسی فرسوده در مشهد
مدیر عامل سازمان تاکسی رانی شهرداری مشهد می‌گوید: تعداد ناوگان فرسوده این سازمان که سال ساخت آن‌ها مربوط به قبل از سال ۸۸ است، حدود ۳۵۰۰ دستگاه از بین ۱۱‌هزار دستگاهی است که اکنون در شهر تردد می‌کند.
لیلی رحمانی | شهرآرانیوز؛ استهلاک و ازکارافتادگی وسایل نقلیه عمومی از جمله مواردی است که اهمیت بسزایی در آلودگی محیط زیست دارد و طبق آمار‌های رسمی ناوگان حمل و نقل عمومی سهم زیادی در آلایندگی عمومی شهر دارد. ازاین رو در کنار لزوم تسریع در نوسازی بخشی از این ناوگان اعم از اتوبوس و مینی بوس و افزودن به شماره قطار‌های خطوط قطارشهری و همچنین خروج بخش فرسوده این ناوگان از مدار خدمت رسانی که طبعا با هزینه‌های دولتی و مدیریت شهری باید تأمین شود، نباید از ضلع دیگر ناوگان حمل و نقل عمومی که تاکسی‌ها هستند نیز غافل شد. مسئله تاکسی ها، اما قدری متفاوت است و این ناوگان عمومی در مالکیت بخش خصوصی است و با توجه به کثرت حضور تاکسی‌ها در شهر، ضروری است همراهی برای نوسازی این بخش از ناوگان حمل و نقل عمومی نیز گسترش یابد.

از سویی نیز هزینه جایگزینی این بخش از ناوگان حمل و نقل عمومی هزینه‌ای گزاف است که با محاسبات ریالی درآمد ماهانه و سالانه رانندگان تاکسی هم خوانی ندارد و همیشه این مسئله جزئی از دغدغه‌های مالکان تاکسی‌های فرسوده و البته مدیریت شهری است. به همه این دغدغه ها، شیوع کرونا از انتهای سال گذشته و در طول امسال را هم اضافه کنید؛ مسئله‌ای که توان رانندگان تاکسی را برای تعویض خودرو فرسوده، باز هم کمتر و کمتر از قبل کرده است.

۳۵۰۰ تاکسی فرسوده در شهر

مدیر عامل سازمان تاکسی رانی شهرداری مشهد نیز با اشاره به همین دغدغه ها، در مورد ناوگان فرسوده تاکسی‌ها در مشهد به شهرآرا می‌گوید: تعداد ناوگان فرسوده این سازمان که سال ساخت آن‌ها مربوط به قبل از سال ۸۸ است، حدود ۳۵۰۰ دستگاه از بین ۱۱‌هزار دستگاهی است که اکنون در شهر تردد می‌کند و این تعداد شامل اخذ تسهیلاتی برای جایگزینی می‌شود.

احمد محبی می‌افزاید: طبق مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد، مشمولان دریافت تسهیلات می‌توانند تا پایان شهریور ماه برای ثبت درخواست اقدام و از تسهیلات ۵۰ به علاوه ۲۰ میلیون تومانی استفاده کنند. مبلغ مذکور شامل ۵۰ میلیون تومان وام متداول و ۲۰ میلیون تسهیلاتی است که شورای شهر مشهد با در نظر گرفتن افزایش قیمت‌ها به تاکسی رانان اختصاص داده است.

وی در مورد وام ۲۰ میلیون تومانی نیز این گونه می‌گوید: اقساط این وام پنج ساله و کارمزد آن ۱۸ درصد است که این سازمان ۱۴ درصد آن را تقبل کرده است و فقط ۴ درصد آن توسط رانندگان پرداخت می‌شود.
به گفته وی مشهد در بحث بازسازی ناوگان تاکسی رانی در میان دیگرشهر‌های کشور پیشگام بوده و مصوبات شورای شهر در این زمینه بی نظیر است.

محبی همچنین در ادامه با توجه به شرایط چندماه گذشته و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط افراد، می‌گوید: در این راستا مواردی شامل تشکیل یک ستاد برای پیگیری موضوعات به عنوان اولین گام در دستور کار قرار گرفت و انجام شد و در مرحله بعد، رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی که شامل توزیع ماسک، دست کش و مواد ضدعفونی کننده می‌شود، در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون نیز اجرا می‌شود.

وی می‌گوید: این سازمان در بحث مبارزه با کرونا در میان دیگرشهر‌ها پیشگام بوده و از ابتدای شروع شیوع کرونا برای صدور قوانینی درباره حفظ رعایت فاصله گذاری اجتماعی و همچنین نصب کاور در تاکسی‌ها اقدام کرده است. طبق این قوانین همچنین هیچ تاکسی‌ای امکان سوار کردن بیش از ۳ مسافر را نیز ندارد. با رعایت این موارد شرایط تحت کنترل بوده و به همین دلیل طی این مدت تنها یک مورد فوتی در میان فعالان این حوزه ثبت شده است.

محبی می‌افزاید: راه اندازی سیستم‌های پرداخت الکترونیک نیز از دیگرموارد شایان توجه بوده که امکان انتقال آلودگی از طریق پول را تا حد بسیار زیادی کاهش داده است.
به گفته مدیرعامل سازمان تاکسی رانی مشهد، با حمایت‌های شورای شهر، طی سال‌های آینده نیز حمایت از ناوگان تاکسی رانی در دستور کار قرار خواهد گرفت تا مشهد در نوسازی این ناوگان همچنان شهر پیشتاز کشور باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->