به گزارش شهرآرانیوز؛ در روزهای گرم تابستانی در خیابانهای مشهد، ویترین بعضی از فروشگاههای بزرگ پوشاک با عددهای آشنای ۵۰ درصد تخفیف، چشم عابران را میگیرد. آنچه در نگاه اول پیداست، تخفیفهایی است که گویی متعارف هستند، اما این فقط بخشی از ماجراست. جدای از این ویترین ها، پیامکی کوتاه، اما هیجان انگیز از سوی همین فروشگاهها روی گوشی مشتریها ظاهر میشود با این عنوان؛ «حسابتان ۳.۳۰۰.۰۰۰ تومان شارژ شد»!
این پیامها حساب کاربری مشتریان قدیمی را طوری شارژ میکنند که هم به آنها این حس داده میشود، چون «مشتری وفادار» بودهاند، مشمول تخفیف ویژه شدهاند، هم وسوسه میشوند که این اعتبار حساب را از دست ندهند؛ اما وقتی پای خرید وسط میآید، مشخص میشود که این شارژ درواقع همان تخفیف حضوری است که با ظاهری متفاوت زرورق شده است. البته با چند شرط اضافه و بسته بندیای حرفهایتر که بیش از تخفیف واقعی، احساس فوری خرید را برمی انگیزاند.
برای نمونه پشت ویترین یکی از فروشگاههای شناخته شده مشهد که چند شعبه در سطح شهر و دیگراستانها دارد، ۵۰ درصد تخفیف درج شده است و در کنارش پیامکهایی ارسال میشود که حساب کاربری مشتری را بی هوا شارژ میکنند. در نگاه اول، این پیشنهادها به قدری جذاباند که مشتری را ناچار به کلیک یا مراجعه حضوری میکنند؛ اما ماجرا فقط در ظاهرش خلاصه نمیشود. این فروشگاه، درواقع دو کمپین تخفیف راه اندازی کرده است؛ یکی ۵۰ درصد تخفیف روی اجناس در خرید حضوری و دیگری ارسال پیامک شارژ حساب برای خرید آنلاین.
شاید به نظر برسد که تخفیف آنلاین فرصتی طلایی است، درصورتی که واقعیت زیر یک لایه محاسبه پنهان مانده است. این تخفیف فقط درصورتی اعمال میشود که مشتری دست کم ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید کند. در عمل، یعنی مشتری باید به اندازهای خرید کند که پس از کسر همان اعتبار هدیه، مبلغ پرداختی اش برای کالا، دقیقا برابر با نیمی از قیمت اولیه آن کالا میشود؛ درست مانند تخفیف حضوری. به بیان ساده، فروشگاه از دو مسیر به یک مقصد که همان تخفیف ۵۰ درصدی است، میرسد.
تفاوت بزرگی که در تخفیف هاست، در مدل حضوری، تخفیف مستقیم و شفاف است. در شیوه برخط، این تخفیف در قالب پیامکی با عنوان «شارژ حساب» عرضه میشود که بی تجربهترین مشتری را هم به وجد میآورد، درحالی که این شارژ حساب، فقط یک مشوق روانی است؛ ظاهر فریبندهای که ذهن مشتری را با عدد درشت درگیر میکند، نه محاسبه نهایی.
درنهایت، آنچه برای فروشگاه اهمیت دارد، حضور مشتری در بستر خرید است؛ چه در سایت، چه در فروشگاه. مهم نیست مشتری آن لحظه خرید کند یا نه، همین که پایش به فروشگاه برسد، احتمال خرید بالا میرود. نکته مهم این است که تخفیفها دیگر با لحن خواهشی ارائه نمیشوند، بلکه با بیانی پرانرژی و گول زننده، مخاطب را به تجربه خرید ترغیب میکنند.
در شرایطی که قدرت خرید کاهش یافته و مصرف کننده به دنبال شکار فرصت هاست، این شیوههای بازاریابی نه تنها روان شناسانه طراحی شدهاند، بلکه حساب شدهترین راه برای فروش در روزهای کم رونق هستند.