نمایش موزیکال «الیور توئیست» روی صحنه می‌رود آثار منتخب تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در مشهد به صحنه می‌روند + اسامی راه یافتگان نویسنده سوئیسی جایزه کتاب آلمان ۲۰۲۵ را از آن خود کرد «سعید مظفری» دوبلور پیشکسوت درگذشت + علت فوت سریال «شیش‌ماهه» مهران مدیری در مرحله تدوین قرار گرفت + تصاویر یادبود سینمای تقوایی در شبکه نمایش سینماگران سنتی در خطر! | صنعت سینما دیجیتالیزه می‌شود مهرجویی و تقوایی، هنرمندان فقید سینمای ایران در یک‌ قاب + عکس چرا گاهی آهنگ‌ها رهایمان نمی‌کنند؟ رسانه‌های هوشمند، روایت‌سازان تولید ملی زمان تشیع پیکر ناصر تقوایی مشخص شد صوت | آهنگ جدید علیرضا طلیسچی با نام «دریغ» منتشر شد + لینک دانلود و متن تئاتر پاییز در تماشاخانه هیلاج با پنج اثر از اشکان درویشی عکاسی که قلب غزه را به تصویر کشید آغاز دوره‌ای تازه در ساترا با معارفه مدیران جدید مناسبت‌ها و تقویم فرهنگی‌هنری امروز (چهارشنبه، ۲۳ مهر ۱۴۰۴) معرفی فهرست کوتاه جوایز فیلم اروپا برای سال ۲۰۲۶ ناصر تقوایی؛ فیلم‌سازی که به «سینمای مولف» در ایران معنا بخشید «خرگوش سیاه، خرگوش سفید»، فیلم جدید شهرام مکری، در راه سنگاپور پیام تسلیت لاریجانی در پی درگذشت «محمد کاسبی»
سرخط خبرها

گفت‌و‌گو با کارگردان فیلم کوتاه «سیاه‌ماهی» به بهانه راه‌یابی به جشنواره ایسفا

  • کد خبر: ۳۵۲۲۱۲
  • ۲۶ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۵۷
گفت‌و‌گو با کارگردان فیلم کوتاه «سیاه‌ماهی» به بهانه راه‌یابی به جشنواره ایسفا
یک فیلمساز مشهدی می‌گوید: به نظر من جشنواره ایسفا کاملاً تخصصی است و اعتبارش حتی از جشنواره فیلم کوتاه تهران هم بیشتر است.

به گزارش شهرآرانیوز، در روزگاری که فیلم کوتاه بیش از گذشته توانسته سهمی در جریان‌سازی فرهنگی و اجتماعی داشته باشد، جشنواره‌های تخصصی نقش پررنگ‌تری در معرفی استعداد‌ها ایفا می‌کنند. یکی از این رویدادها، جشنواره انجمن صنفی فیلم کوتاه ایران (ایسفا) است که به‌طور مستقل برگزار می‌شود و نگاه دقیق‌تری به این قالب سینمایی دارد. سعید ولی‌زاده، فیلم‌ساز مشهدی و عضو ایسفا، از تجربه‌هایش در این جشنواره و حضور تازه‌ترین فیلمش با نام «سیاه‌ماهی» در این رویداد می‌گوید که در ادامه می‌خوانید.

سعید ولی‌زاده، درباره اهمیت جشنواره‌ ایسفا، می‌گوید: جشنواره ایسفا کاملاً تخصصی است و فقط روی فیلم کوتاه تمرکز دارد. به نظر من، اعتبارش حتی از جشنواره فیلم کوتاه تهران هم بیشتر است؛ چون آنجا گاهی سازندگان فیلم بلند هم شرکت می‌کنند، اما ایسفا نگاه علمی‌تر، دقیق‌تر و فنی‌تری دارد و تکثر آرا در آن پررنگ‌تر است.

او با اشاره به تجربه خود در این جشنواره یادآور می‌شود: چند سال پیش، فیلمی از من موفق شد مدال مهندسی صدا را از ایسفا بگیرد. خودم هم عضو این صنف هستم و دو دوره به‌عنوان داور حضور داشتم، اما طبق قانون انجمن، اگر فیلم‌سازی اثری در جشنواره داشته باشد، دیگر نمی‌تواند جزو هیئت داوران باشد.

این فیلم‌ساز مشهدی درباره روند انتخاب آثار توضیح می‌دهد: مرحله نخست، غربالگری اولیه است. چیزی حدود هزار تا دو هزار فیلم به دبیرخانه می‌رسد و از میان آن‌ها، بیست اثر انتخاب می‌شود. این مرحله هنوز رقابت اصلی نیست، اما بسیار تعیین‌کننده است. در مرحله بعد، فیلم‌ها با دقت بیشتری داوری می‌شوند.

ولی‌زاده امسال با فیلم «سیاه‌ماهی» در جشنواره حضور دارد و درباره این اثر توضیح می‌دهد: این فیلم سال گذشته در باشگاه فیلم رویش ساخته شد که به مسئله بحران آب و خشکسالی می‌پردازد. این فیلم نگاهی انتقادی به مدیرانی دارد که در جای درست خود قرار نگرفته‌اند و تصمیمات نادرستشان مشکلاتی جدی ایجاد کرده است. قصه با نگاهی اسطوره‌ای روایت می‌شود؛ قهرمانی که منفعت شخصی‌اش را فدای منفعت جمعی می‌کند تا آب دوباره جاری شود. به همین دلیل می‌توان گفت فیلم نوعی حماسه‌سازی را دنبال می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->