شهرآرانیوز- فعالیت در فضای استارت آپی برخلاف ظاهر شادی که دارد، میتواند کاملا دردناک، سخت و طاقت فرسا هم باشد مخصوصا که به طور معمول، گفته میشود بیش از ٩٠ درصد استارت آپها نمیتوانند به موفقیتهای مورد انتظارشان برسند و در میانه راه با شکست روبه رو میشوند. پس یک کارآفرین همان قدر که باید درباره اصول موفقیت کسب و کار اطلاعات داشته باشد، باید درباره مسیرهایی که منجر به شکست میشوند هم آگاه شود. کتاب «راهنمای شکست در توسعه و راه اندازی استارت آپ ها» درباره راه اندازی و توسعه استارت آپ هاست و در ۲۸ گام، الگوهای شکست این کسب و کارها را بررسی میکند.
با آنکه اکوسیستم استارت آپی کشور از دهه اول خود عبور کرده و تقریبا به بلوغ رسیده، در سالهای گذشته خیلی کم به بحث اکوسیستم رسیدگی شده است. شاید صحبت کردن درباره موفقیت، انرژی بیشتری به خواننده بدهد، اما خواندن درباره شکست دیگران بسیار تأثیرگذارتر است.
ایده، اسناد و پشتیبانی، مدل کسب وکار، انتخاب شریک، شتاب دهنده ها، منتور ها، سرمایه و سرمایه گذار، زمان بندی و مدیریت منابع و ارتباط گیری با نیروهای فنی بخشهایی هستند که در این کتاب به آ نها پرداخته شده است. بخش پایانی کتاب نیز به سبک زندگی نیروهای استارت آپی پرداخته است.
این کتاب پر از پیامهای غیرمستقیم و خواندنی است. تأثیری که پیامهای غیرمستقیم روی خواننده میگذارد به مراتب بیش از پیامهای مستقیم است، و خواننده با حالت تدافعی کمتری حرف نویسنده را میپذیرد.
«راهنمای شکست در توسعه و راه اندازی استارت آپ ها» از معدود کتابهای منتشرشده در ایران است که به صورت سیستمی و با نگاه مدیریتی به شکست استارت آپها پرداخته است. خواندن آن میتواند برای همه کسانی که میخواهند پا به این عرصه بگذارند بسیار راهگشا باشد.