معاون وزیر بهداشت: شیوع «سرخک» در عراق| زائران اربعین نسبت به کامل کردن سابقه واکسیناسیون کودکانشان اقدام کنند خدمات صندوق بازنشستگی به زائران اربعین اعلام شد + جزئیات ۱۳۳میلیارد تومان جهت تامین مسکن مددجویان بهزیستی خراسان رضوی پرداخت شد وزیر آموزش و پرورش در مشهد: تقویت جایگاه انجمن اولیا و مربیان به نفع نظام آموزش و پرورش است ۴۴۰ عمل کاشت حلزون شنوایی رایگان در مشهد انجام شده است سخنگوی سازمان نظام پزشکی مشهد: تنها ۳ هزار پزشک عمومی در شهر مشغول طبابت هستند رئیس انجمن پزشکان عمومی خراسان‌رضوی: مطب‌های پزشکان عمومی یکی به یکی در حال تعطیلی است چرا در فصل‌های گرم سال عرق سوز می‌شویم؟ اگر می‌خواهید هورمون‌هایتان تنظیم شوند، از مصرف برخی مواد غذایی اجتناب کنید طرز تهیه کیک شکلاتی ساده و خوشمزه + فیلم ورود گردشگران ایرانی به ترکیه ۴۲ درصد افزایش یافت همه چیز درباره تغذیه کودکان زیر ۲ سال دستگیری مرد شکاک که همسر و خواهرزنش را در چناران به قتل رساند + عکس تقویم آزمون‌های کشوری سال ۱۴۰۴ اعلام شد + جدول راهکار‌های مقابله با موتیسم یا لالی انتخابی، اختلال اضطرابی در دوران کودکی نهضت سواد آموزی: فرایند آموزش برای اتباع و غیراتباع بی‌سواد «رایگان» است کدام گرمازدگی‌ها نیاز به اعزام آمبولانس دارد؟ چرا حق عائله‌مندی به «زنان بازنشسته‌ی کارگری» تعلق نمی‌گیرد؟ طب سنتی یا طب  رایج؟ | گزارشی درباره  غفلت از ظرفیت‌های طب قدیم و سنتی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه، ١١ مرداد ١۴٠٣) | ماندگاری هوای گرم تا اواسط هفته آینده ۴ پرده از ۴ پرونده سرقت در مشهد شهید سیدرضا کامیاب؛ مرد روزهای سخت مشهد
سرخط خبرها

آثار «حسد» در کلام امام هادی(ع)

  • کد خبر: ۳۵۴۶
  • ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۹
آثار «حسد» در کلام امام هادی(ع)
حجت الاسلام محمدرضا جواهری | عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی

«حسد» از رذایل اخلاقی است و آثار زیان‌باری دارد. راغب اصفهانی در تعریف حسد نوشته است: «الحسد تمنی زوال نعمةٍ من مستحقٍ لها و ربما کان مع ذلک سعیٌ فی ازالتها» (المفردات من غریب القرآن، ص 118، ماده حسد)؛ حسد آرزوی زوال و نابودی نعمت از کسی است که استحقاق آن نعمت را دارد، چه بسا همراه با این آرزو در جهت از بین بردن آن نعمت سعی و تلاش گردد.
پیشوایان دینی حسد را نکوهش کرده‌اند و زیان‌های آن را یادآوری نموده‌اند.
امام هادی علیه‌السّلام فرموده‌اند: «الحسد ماحی الحسنات» (بحارالانوار، جلد 75، ص 109 و جلد 78، ص 369)؛ حسد محوکننده کارهای نیک است. امام دهم در این موعظه حکیمانه با تبیین لوازم حسد در راه درمان آن گام برداشتند. آری حسادت هر انسان حسنات و کارهای نیک وی را نابود می‌کند و بیش از اینکه بخواهد و بتواند نعمت‌ها و امتیازات و نیکی‌های دیگران را از بین ببرد، خودش زیان می‌بیند و کارهای نیک او را از پرونده اعمالش محو می‌گرداند و بدون حسنات می‌ماند! در حدیث دیگری امام هادی علیه‌السّلام درباره‌ اثر حسد چنین هشدار داده‌اند: «ایّاک و الحسد، فإنّه یبیّن فیک و لایعمل فی عدوّک.» (بحارالانوار، جلد 78، ص 370)؛ از حسد دوری‌کن و بپرهیز، زیرا آثار رنج‌آور حسد، خود را در تو آشکار می‌سازد و در دشمنت اثر نمی‌کند.
بر اساس این حدیث امام دهم نیز حسد ورزیدن صفت خطرناکی است. چون در دشمن عمل نمی‌کند و در خود حسود عمل می‌کند و اثر منفی می‌گذارد و او را پیوسته می‌آزارد و می‌رنجاند. در این 2حدیث لوازم و پیامدهای حسد یادآوری گردیده است تا حسودان بدانند حسادت بیش از دیگران برای خودشان ضرر دارد. اگر نعمتی در دوست یا دشمن انسان نمایان شود و او سزاوار آن نعمت باشد، حسد ورزیدن و آرزوی نابودی آن نعمت و اقدام عملی برای زوال آن نعمت، برای خود حسود آثار هلاک‌کننده‌ای دارد و بار گناهانش را افزایش خواهد داد؛ زیرا حسدورزیدن اثر منفی بر انسان می‌گذارد و حسود را نابود می‌کند. امام هادی علیه‌السّلام در این 2حدیث بر زیان و ضرر حسادت بر شخص و شخصیت حسود تأکید دارند. آری حسادت عامل محو حسنات است. انسان با زحمت زیاد کار نیک‌ انجام می‌دهد و با حسادت آن را نابود می‌کند. راغب اصفهانی نوشته است: «المحو ازالة الاثر» (المفردات من غریب القرآن، ص 464، ماده محو)؛ «محو» از بین بردن و پاک کردن اثر است. «ماحی» اسم فاعل کلمه محو است و به معنای از بین برنده اثر و نابودکننده آن است. حسادت آثار حسنات در پرونده اعمال انسان را می‌زداید و خوبی‌های انسان را از بین می‌برد. حسد دشمن انسان را از پا درنمی‌آورد، مگر اینکه حسود با زور و ابزارهایی که در اختیار دارد، درصدد نابودی نعمت از دیگران برآید که در آن صورت جنایت و خیانت اتفاق خواهد افتاد و باید در دنیا و آخرت و در پیشگاه خدا و خلق مجازات گردد. حسادت درونی بی اقدام و تلاش عملی نیز به بیان امام هادی علیه‌السّلام «ماحی الحسنات» است و حسود خوبی‌ها و حسنه‌هایی را که با سعی و کوشش فراوان به دست آورده است، با حسادت از دست می‌دهد و حسادت وی حسنات او را نابود می‌سازد. افسردگی و عقب‌ماندگی و عذاب درونی و رنج روانی نیز همواره حسود را نگران می‌سازد و مانع نشاط اجتماعی و آزادگی و فداکاری و پیشرفت وی می‌گردد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->