به گزارش شهرآرانیوز، علیرضا قامتی اظهار کرد: ظرفیت مسافربری کنونی فرودگاه مشهد ۹ میلیون نفر است که با اجرای این طرح، تا ۱۸ میلیون نفر قابل افزایش خواهد بود.
وی درباره پروزههای هفته دولت در استان گفت: در این هفته در استان خراسان رضوی، تعداد ۱۳۶۵ پروژه به ارزش ۵۹ هزار و ۷۱۸ میلیارد تومان، معادل ۵۹.۷ همت، کلنگ زنی یا افتتاح شد. از این تعداد، ۱۲۹۶ پروژه به بهرهبرداری رسید و ۶۹ پروژه نیز عملیات کلنگزنی یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد.
وی افزود: از رقم کل اعتباری که ذکر شد، ۴۳ هزار و ۱۳۳ میلیارد تومان به پروژههای افتتاحشده و ۱۶ هزار و ۵۸۶ میلیارد تومان به پروژههای آغاز عملیات اختصاص یافته است. بخشی از این پروژهها با حضور وزرا و مدیران استان بهرهبرداری شد و افتتاحها در سطح شهرستانها طی روزهای آینده ادامه خواهد داشت.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی درباره پروژههای بزرگ استان تصریح کرد: در حوزه آب، پروژههای تصفیهخانه و بازچرخانی آب در مشهد و بخشهایی از استان به مدار بهرهبرداری اضافه شده است. در حوزه انرژی، پست ۱۳۲ کیلوولت شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد افتتاح شد. همچنین، در نیروگاه فردوسی مشهد، طرح افزایش ظرفیت ۹۰ مگاواتی به بهرهبرداری رسید.
قامتی ادامه داد: در بخش انرژیهای خورشیدی و تجدیدپذیر، امسال تاکنون حدود ۱۰۰ مگاوات به مدار اضافه شده و سال گذشته نیز نزدیک به ۱۴۰ مگاوات اجرا شده است. پیشبینی سه سال آینده و اولویتهای تعیینشده از سوی استاندار این است که بتوانیم ۳۰۰۰ مگاوات در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر خورشیدی و بادی را وارد چرخه تولید کنیم تا بخشی از ناترازی موجود جبران شود.
وی اظهار کرد: در حوزه بزرگراهی ۹۰ کیلومتر مسیر در شرق و جنوب شرق خراسان رضوی به بهرهبرداری رسید که از این میزان، ۱۷ کیلومتر با حضور وزیر راه و شهرسازی در منطقه ترشیز و شادمهر به سمت کاشمر افتتاح شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با اشاره به سهم استان از پروژه آزادراهی کشور گفت: هم اکنون دو قطعه آزادراه در مسیر مشهد ـ باغچه، به طول کمتر از ۴۰ کیلومتر و کمربند شمالی مشهد به طول حدود ۷۲ کیلومتر در حال بهره برداری است. با احتساب این مسیرها، از مجموع ۳۲۰۰ کیلومتر آزادراه کشور، حدود ۱۲۰ کیلومتر در خراسان رضوی واقع شده که این رقم با سهم ۱۰ درصدی راههای خراسان رضوی از کل کشور تناسبی ندارد.
وی ادامه داد: میانگین بزرگراه و راه اصلی در استان حدود ۸ درصد و شبکه راههای روستایی نیز در همین حدود است. بر همین اساس باید حداقل ۳۰۰ کیلومتر آزادراه در استان پیش از این احداث میشد، اما در این حوزه عقبماندگی جدی داریم و در عین حال، مصوبات مهمی در دست اجراست.
قامتی به طرحهای در دست اقدام اشاره کرد و گفت: آزادراه حرم تا حرم و آزادراه مشهد ـ چناران ـ قوچان در دستور کار قرار گرفته است. قطعه ۱۶ کیلومتری آزادراه مشهد به چناران که به دلیل توقف پروژه معطل مانده بود، با انتخاب مجدد پیمانکار و حضور وزیر راه و شهرسازی، عملیات اجرایی خود را آغاز کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از شاخصهای اصلی مدنظر در برنامهریزیهای عمرانی استان، کاهش تلفات جادهای است، خاطرنشان کرد: یکی از محورهای دارای بیشترین تلفات، محور شادمهر- کاشمر بود که از سال گذشته تا امروز حدود ۱۷ کیلومتر از آن آماده شده است. مابقی پروژه، به طول تقریبی ۲۷ کیلومتر، در حال اجرا توسط پیمانکاران است که امیدواریم ظرف یک سال آینده به بهرهبرداری برسد.
وی ادامه داد: در سایر مناطق، محور مشهد ـ سرخس بهطور کامل فعال است و پروژههای محور خواف به تربتحیدریه نیز در حال اجرا هستند. همچنین در محور تربتحیدریه به زاوه، حدود ۱۰ کیلومتر به بهرهبرداری رسیده و مابقی در حال اجراست.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی افزود: وضعیت پروژههای در حال ساخت حوزه راههای استان قابل قبول است و با توجه به مصوبات اخیر با وزیر راه و شهرسازی در شورای اداری استان، برنامههای آتی نیز پیگیری خواهد شد. هدف ما رساندن شاخصهای میانگین استانی به سطح میانگین کشوری است، چرا که در برخی بخشها فاصله معناداری وجود دارد و همه تلاش ما برای حضور در تراز ملی متمرکز شده است.
قامتی درباره برخی پروژههای بزرگ حوزه زیر ساختهای حمل و نقلی استان نیز گفت: در حوزه آزادراه، ابتدا طرح حرم تا حرم با مسیر مشهد ـ قم تعریف شده بود، اما اکنون این مسیر تا اصفهان ادامه یافته و عملیات از سمت مقابل آغاز شده است. با توجه به ۳۰ میلیون زائر سالانه مشهد، منطقی است که عملیات از سمت مشهد هم آغاز شود. هماکنون قطعهای از مسیر از سمت مشهد با ۱۳.۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است.
وی افزود: در این پروژه، دولت با شریک بخش خصوصی به نسبت ۳۰ -۷۰ همکاری داشت، اما بهدلیل شرایط اقتصادی، طرف مقابل خواستار تغییر به نسبت ۵۰-۵۰ است. این موضوع در مصوبه اخیر مطرح و طی سه ماه گذشته بخشی از اقدامات لازم انجام شده و امید میرود این تغییر عملی و پروژه فعال شود.
وی درباره آزادراه مشهد ـ چناران افزود: این مسیر به دلیل حجم بالای ترافیک ورودی مشهد از سمت چناران، پس از مسیر تهران ـ کرج، جزو پرترافیکترین راههای کشور است. اجرای ۱۶ کیلومتر از این پروژه از سمت غرب مشهد، بخشی از بار ترافیکی را کاهش خواهد داد، زیرا این قطعه به کنارگذر ضلع شمالی مشهد و آزادراه ضلع شمالی مشهد متصل میشود و مسیر عبور را تسهیل میکند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با اشاره به طرحهای ایمنی جادهها گفت: از ابتدای سال، دو طرح در ایام نوروز و دهه پایانی صفر اجرا شد. در نوروز، با همکاری پلیس راه، راهور، هلالاحمر، اورژانس، راهداری و حملونقل جادهای و سایر نهادها، ۲۵ درصد کاهش تلفات جادهای حاصل شد. در دهه پایانی صفر نیز، که طرح بهمدت یک هفته کامل اجرا گردید، به کاهش ۸۰ درصدی رسیدیم. تلاش ما این است که این عدد به صفر برسد.
وی درباره کمربندی ضلع جنوبی مشهد نیز توضیح داد: با دستور استاندار، پروژههای معطل استان تعیین تکلیف میشوند، یا حذف و یا برای اجرا آماده میشوند. این پروژه تاکنون حدود ۱۰ کیلومتر پیشرفت داشته که عملیات زیرسازی و آسفالت آن انجام شده و مابقی نیز بازگشایی و عملیات خاکی اجرا شده است.
قامتی ادامه داد: برآورد اولیه هزینه پروژه ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان بود، اما اکنون با افزایش ۱۰ برابری، به ۷ همت رسیده است. تصمیمگیری درخصوص ادامه یا توقف آن نیازمند بررسی کارشناسان حوزههای حملونقل و محیط زیست است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: در چند سال آینده، با راهاندازی احتمالی قطار برقی مشهد ـ چناران، جمعیت زیادی در ایستگاه دپوی غرب یا دپوی شماره ۳ پیاده خواهند شد که نیازمند مسیرهای توزیع جمعیت است.
همچنین، مشهد بهعنوان چهارمین شهر آلوده کشور باید از نظر ارتباط شرق به غرب در شرایط خاص، مسیرهای پشتیبان داشته باشد. این موارد باید همراه با پیوستهای پدافندی، محیطزیستی و مدیریت بحران بررسی شود. تأکید ما بر خروج پروژه از وضعیت بلاتکلیف است.
وی در خصوص ناترازی انرژی گفت: آنچه امروز شاهد هستیم، این است که میزان تولید و مصرف برق همخوانی ندارد و این ناترازی، اتفاق افتاده است. تأمین برق در کشور از سه محل انرژی برقآبی از پشت سدها، سوختهای گازی و سوختهای مایع مانند گازوئیل و مازوت انجام میشود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تصریح کرد: بخشی از برق خراسان رضوی از نیروگاههای برقآبی تأمین میشد، اما با کاهش ۵۰ درصدی بارندگی نسبت به سال گذشته و ۴۰ درصدی نسبت به میانگین بلندمدت و با توجه به ۲۰ سال خشکسالی ناشی از تغییر اقلیم، ظرفیت تولید برق از پشت سدها بهشدت کاهش یافته و نیروگاههای برقآبی تا حدودی از مدار خارج شدهاند.
وی ادامه داد: برای مدیریت این شرایط، باید مصرف بهینه شود و در حال حاضر با حمایت مردم و صنعتگران، بخشهای مختلف این مدیریت در حال اجراست، اما ادامه آن در بلندمدت محل سؤال جدی است. رئیسجمهور پس از آغاز به کار دولت و پس از بررسی دقیق، توسعه انرژیهای تجدیدپذیر را نخستین اقدام حوزه صنعت برق قرار داد و شخصاً مسئولیت این امر را برعهده گرفت.
قامتی افزود: بر اساس برنامه و تأکید استاندار، مقرر شده ظرف سه سال آینده ۳۰۰۰ مگاوات برق خورشیدی و بادی در استان تولید شود. تحقق این هدف، نهتنها نیاز استان را برطرف میکند، بلکه بخشی از برق کشور را نیز تأمین خواهد کرد. هماکنون نیز ظرفیت نیروگاههای موجود در سه استان خراسان بهصورت یکپارچه مدیریت میشود و استان توان کاهش بار شبکه ملی را دارد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه طرح نهضت ملی مسکن یک مصوبه ملی و سهم استان از این طرح حدود ۳۶۰ هزار واحد مسکونی از مجموع ۴ میلیون واحد در کشور است، بیان کرد: از این تعداد، حدود ۳۲ هزار واحد کاملاً تکمیل و تحویل متقاضیان شده و در حال بهرهبرداری است. همچنین، ۲۲۰ هزار واحد تعیین تکلیف شده و زمین و سایت آنها مشخص است؛ بخشی نیز آمادهسازی شده و در حال اجراست.
قامتی افزود:در خصوص مابقی حدود ۱۴۰ هزار واحد در بحث تأمین زمین، ملاحظات فنی مطرح است. برای نمونه، برخی زمینهای در نظر گرفتهشده در محدوده بزرگترین آبخوانهای شهرستانها قرار داشت که از طرح حذف و جایگزین آنها در دست پیگیری است.
وی اضافه کرد: یکی از چالشهای اخیر، واگذاری زمین در اراضی کشاورزی بوده که در صورت امکانپذیری، فقط از اراضی غیرقابل کشت استفاده خواهد شد. امیدواریم با همکاری قوه قضاییه، مجلس شورای اسلامی و دولت، تعهدات استان در این طرح عملیاتی شود. البته اجرای کامل این پروژه بزرگ زمانبر خواهد بود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در ادامه به وضعیت طرح تفصیلی شهر مشهد اشاره کرد و افزود: کمیسیون ماده ۵ با ترکیب مشخص قانونی برای بررسی و رفع ایرادات طرحهای تفصیلی تشکیل شده است. در مشهد بهدلیل تعدد اعتراضات و ایرادات، بررسیها بهصورت بستههای حجمی انجام میشود تا پاسخها جامع باشد. ۹۸ درصد طرحهایی که از استان به شورای عالی شهرسازی ارسال شده، مصوب شده است. این نشان میدهد که طرحها در استان با دقت مطالعه و سپس ارسال میشود.
وی عنوان کرد: تعداد محدودی از طرحها که پیشتر ارسال شده، اکنون در حال بررسی تخصصی است؛ موضوعاتی مانند بلندمرتبهسازی و طرحهای تجمیعی. بخشی از این موارد با آستان قدس رضوی مشترک است و مقرر شد ظرف دو هفته آینده نشستی در تهران برگزار شود تا موضوعات باقیمانده جمعبندی شود.
قامتی درباره مطالعات بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی اظهار کرد: این مطالعات با اعتراض جمع زیادی از شهروندان و مدیران استانی روبهرو شد. بر همین اساس، رئیسجمهور نماینده ویژه خود، جناب آقای عبدالعلیزاده، را در اواخر اردیبهشت به خراسان رضوی اعزام کرد. در نشستی با حضور وی و معاونت تولیت آستان قدس رضوی، درباره مسائل پیرامونی حرم و موضوع پارکینگها تصمیمگیری شد. در این حوزه، اختلافاتی بین شهرداری، دستگاههای ذیربط و آستان قدس وجود داشت که مقرر شد نقطهنظرات جمعبندی و توافقات اجرایی شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی تأکید کرد: آخرین کمیته مربوطه هفته گذشته تشکیل شد و اکنون در انتظار نظر نهایی آستان قدس رضوی هستیم. شهرداری و سایر عوامل مداخلهگر در موضوع منطقه ثامن نقطهنظرات خود را ارائه دادهاند و به محض دریافت نظر آستان قدس، جمعبندی و تصمیمگیری قطعی انجام خواهد شد.
قامتی تصریح کرد: پس از وقوع سیل مشهد، مسیرهای مسیل که با دستاندازی انسانی دچار تغییر شده بودند، شناسایی و بازگشایی شدند مطالعات این موضوع انجام شده، مسیرهایی که باید بازگشایی میشدند، بازگشایی شدند و پروژههایی که اکنون اجرا میشوند، بر مبنای آخرین مطالعات حوزه بحران سیلاب مشهد در ضلع جنوبی پیش میروند. برای خانوادههایی که دچار تخریب شدند، تسهیلات ابلاغ شد. بخشی از افرادی که امکان واگذاری تسهیلات به آنها بود، به دلیل داشتن اسناد رسمی، این وامها و بلاعوضها را دریافت کردند.
وی با اشاره به بازدید از پروژه ۴۰۲۵ واحدی شهرک شهید رجایی گفت: مسائل مربوط به نحوه پیمانکاری و واگذاری اراضی این پروژه با همکاری شهرداری و سایر ارگانهای مرتبط تقریباً حل شده و فرآیند احداث آن ادامه دارد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی تأکید کرد: در حوزه مدیریت بحران، اعتقاد جدی به مدیریت و سخنگوی واحد دارم. بر همین اساس، در ستاد انرژی، مدیرعامل شرکت برق منطقهای خراسان رضوی بهعنوان سخنگوی حوزه برق معرفی شده و تمامی مسائل این بخش باید از طریق ایشان پیگیری شود. ایشان نیز موظف و متعهد به پاسخگویی خواهند بود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: اتفاقات خوبی در چند حوزه، بهویژه زیرساختها و انرژی رقم خورد. شبکههای مختلف دست به دست هم دادند تا در بحث ۳۰۰۰ مگاواتی که تعهد کرده بودیم، به نتیجه مطلوب برسیم. در حوزه آب، اقدامات شامل سدسازی، انتقال آب، بازچرخانی فاضلاب و احداث تصفیهخانهها در حال انجام است و عملکرد قابل توجهی داشتهایم.
وی افزود:در دو شهرستان مشهد و قوچان که پیشتر از مخزن سد استفاده میکردند، کمی با تنش آبی بیشتری مواجه شدیم. چاههای جدید حفر و فعلاً از آبهای زیرزمینی استفاده میکنیم. در سایر شهرها، در سال جاری و سال آینده اعتبارات بسیار خوبی برای تأمین آب در نظر گرفتهایم و تلاش ما این است که بهگونهای پیش برویم که مردم دچار مشکل نشوند.
قامتی خاطرنشان کرد: خواهش من از مردم این است که در مصرف بهینه آب چه در بخش شرب، چه کشاورزی و چه صنعت، همه دست به دست هم بدهیم و مصرف را به حدود استانداردهای جهانی برسانیم.
وی بیان کرد: در حوزه ریلی، پیشنهاد استفاده از ۱۴ دستگاه ترنست در مسیر مشهد ـ تهران ارائه شد که با دستور وزیر، ظرفیت جابهجایی ۷۰۰۰ مسافر افزایش خواهد یافت.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: استانداری خراسان رضوی با رویکرد برنامهمحور و عدالتمحور در توزیع اعتبارات و اجرای پروژهها عمل میکند و تلاش داریم حتی فراتر از توان خود به مردم خدمت کنیم.