توضیحات وزیر صنعت درباره افزایش قیمت خودرو‌های ایرانی سه واحد صنفی در مشهد پلمب شدند (۲ آذر ۱۴۰۳) افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تجهیزات پزشکی مشهد | حضور ۷۰ شرکت تولیدکننده تجهیزات پزشکی در نمایشگاه مشهد + ویدئو یارانه دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد ‎+ فیلم وزیر صمت: مجوز برای ته‌لنجی‌ها و کولبران اعطا شد گذاشتن زباله دم در سیاره پیش‌فروش فیدلیتی با تحویل فوری از شنبه آینده (۳ آذر ۱۴۰۳) + قیمت و لینک ثبت‌نام بخشنامه جدید بانک مرکزی | معاملات بازار ارز تجاری از شنبه (۳ آذر ۱۴۰۳) عملیاتی می‌شود راهکار قانونی کارگران درقبال کارفرمایانی که با مرخصی آنان موافقت نمی‌کنند، چیست؟ ویدئو | اولین واکنش وزیر کار به واریزنشدن یارانه آبان‌ماه دهک‌های چهارم تا نهم هماهنگ‌کننده ملی بریکس جمهوری اسلامی ایران: ما می‌توانیم الگوی کشورمان را به سایر کشور‌ها صادر کنیم نرخ طلا و سکه در مشهد اعلام شد (یکم آذر ۱۴۰۳) علت واریز نشدن یارانه آبان ۱۴۰۳ چیست؟ + جزئیات ویدئو | وزیر کار: مشکل کارگران شرکتی در دستور کار دولت قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (یکم آذر ۱۴۰۳) | پرواز بیت کوین به کانال ۹۷ هزار دلار اهدای نشان «فداکاری» به خانواده‌های شهیدان پدافند هوایی از سوی فرمانده کل ارتش + تصاویر خودرو و مسکن دو آرزوی دست‌نیافتنی برای کارگران فروش سکه‌های حراجی به مرز ۵۰۰ هزار سکه رسید ماهی کیلویی چند؟ (یکم آذر ۱۴۰۳) + جدول قیمت هزینه سرویس و تعمیر پکیج در مشهد چقدر می‌شود؟ | بازار داغ، اما مشتریان ناراضی از خدمات افزایش ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی قیمت انواع خودرو در بازار (یکم آذر ۱۴۰۳) ۱۱۷ هزار کلنی زنبور عسل در شهرستان مشهد سرشماری شد تأثیر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروسازان بر بازار آزاد چه بود؟ | رشد ۴۲ میلیونی قیمت خودرو در آبان ۱۴۰۳ یارانه نقدی آبان ۱۴۰۳ کی واریز می‌شود؟ + توضیحات سرپرست سازمان هدفمندی یارانه‌ها چه خبر از بازار مسکن؟ | تأثیر نوسانات ارزی محدود به خریداران مردد رفع موانع مالی خراسان رضوی در انتظار تصمیمات کمیسیون هماهنگی بانک‌ها هیچ ردیفی در بودجه برای افزایش یارانه‌ها پیش‌بینی نشده است | دهک‌بندی‌ها هر ۶ ماه یک‌بار گاز ادارات و اماکن عمومی پرمصرف تهران قطع خواهد شد قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد (یکم آذر ۱۴۰۳) | شلغم کیلویی ۱۰ هزار تومان
سرخط خبرها

سکوت خبری در قبال افزایش قیمت خودرو‌های داخلی

  • کد خبر: ۳۵۶۳۰
  • ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۹
  • ۲
سکوت خبری در قبال افزایش قیمت خودرو‌های داخلی
خودروسازان با افزایش قیمت در قرارداد‌های قطعه‌ساز‌ها موافقت کردند و در هفته جاری نیز قیمت خودرو‌های داخلی در سکوت خبری و با مجوز شورای رقابت توسط ایران‌خودرو و سایپا صادر رقم خورد.
 به گزارش شهرآرانیوز ،چندی پیش قطعه سازان اعلام کردند که با توجه به تغییرات نرخ ارز، هزینه تولید قطعات خودرو افزایش یافته و عملا تولید قطعات و ادامه کار برای آن‌ها براساس قرارداد‌های فعلی صرفه اقتصادی ندارد. بر همین اساس هفته گذشته نیز خودروسازان با افزایش قیمت در قرارداد‌های قطعه‌ساز‌ها موافقت کردند و در هفته جاری نیز قیمت خودرو‌های داخلی در سکوت خبری و با مجوز شورای رقابت توسط ایران‌خودرو و سایپا صادر رقم خورد.

قطعه سازان پیش از این بار‌ها اعلام کرده بودند که قرارداد‌های آن‌ها با خودروسازان بر اساس ارز ۹ تا ۱۱ هزار تومانی بوده و تولید برای آن‌ها از نظر اقتصادی صرفه ندارد. به همین دلیل نیز خواستار افزایش قیمت قطعات تولیدی در قرارداد‌های خود با خودروسازان بودند.

همین تغییر زمینه ساز افزایش قیمت ۲۵ الی ۳۴ درصدی قیمت خودرو‌های مختلف در کارخانه شد و بر اساس اعلام شورای رقابت، قرار است قیمت خودرو‌های داخلی هر سه ماه یکبار مورد بازنگری قرار گیرد تا توانایی خودروسازان برای تطبیق با شرایط تورمی بهبود پیدا کند.

بر همین اساس دور بعدی افزایش قیمت‌ها به احتمال قوی شهریور یا اوایل مهرماه خواهد بود. این افزایش قیمت به تفسیر شورای رقابت از مستندات خودروسازان مبنی بر رشد هزینه‌های تولید به ویژه نرخ ارز و تورم مواد اولیه بستگی دارد.
 
افزایش قیمت خودرو‌های داخلی در سکوت خبری

شنیده‌ها حاکی از آن است که به احتمال قوی قطعه سازان خواهان افزایش ۶۵ درصدی قیمت قطعات در قرارداد‌های میان خود با خودروسازان باشند. البته بعید به نظر می‌رسد که خودروسازان زیر بار چنین قرارداد‌هایی بروند و به احتمال قوی با افزایش قیمت ۴۰ درصدی یا کمتر موافقت خواهد شد؛ بنابراین افزایش قیمت خودرو‌ها کما بیش منطبق بر افزایش قیمت سازندگان قطعات انجام شده است. البته تجربه نشان داده که شورای رقابت معمولاً افزایش قیمت محدودی را برای خودرو‌های داخلی اعمال می‌کند و حال که قرار است سالی ۴ بار قیمت خودرو‌های داخلی مورد بازبینی قرار گیرد شورای رقابت دامنه محدودتری را نیز برای تغییرات قیمتی اعمال خواهد کرد.

این روز‌ها وضعیت بازار خودرو بسیار پیچیده شده است. از یک طرف بازار خودرو در رکود نسبی به سر می‌برد و از طرف دیگر نیز خودروسازان قیمت را افزایش داده اند. به علاوه در پی نوسانات ارزی، وضعیت برای قطعه سازان هم مساعد نیست و با توجه اهمیت ویژه تامین قطعات خودرو‌ها رضایت این دسته از فعالان صنعت خودروسازی نیز می‌بایست جلب شود.

سال‌هاست که بازار خودرو روی ثبات به خود ندیده و قیمت خودرو در بازه‌های زمانی زیادی با رشد قابل توجه روبرو شده است. در طی دو سال گذشته، قیمت برخی از خودرو‌ها بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته و پیش‌فروش یک ساله اخیر ۲ شرکت خودروسازی بزرگ کشور، برای بازگرداندن ثبات و آرامش به بازار خودرو نیز تاثیرگذار نبوده است. با افزایش مجدد قیمت ها، این بازار وارد رکود خرید و فروش شده و از این رو بلاتکلیفی عجیبی در بازار خودرو ایجاد شده است.

در چنین شرایطی، خودروسازان وعده می‌دهند که توان غلبه بر جو روانی واسطه گران را دارند و می‌توانند فاصله قیمتی بین نرخ‌های بازار و کارخانه را کاهش دهند، اما باید منتظر ماند و دید که این پیش بینی تا چه حد در واقعیت اتفاق می‌افتد.
 
منبع:دیجیاتو
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
0
2
جمع کنید بابا. تیبا 17 میلیون تومان گرون شد. از اول سال 99 تا برج 4 سال، 50 درصد کشیدن روی قیمت کارخانه. خجالت هم نمیکشن دزدهای سرگردنه
بهروزحیدری
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
0
2
گوگل تو دیگه چرا همه شون دستشون توی یه کاسه هستش از بزرگ مملکت تا او خرده پاشون
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->