سرخط خبرها

ردپای بتن برکاج‌های نیم قرنی نکاح

  • کد خبر: ۳۵۷۷
  • ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
ردپای بتن برکاج‌های نیم قرنی نکاح
گزارشی از درد دل ساکنان خیابان نکاح و پیگیری سریع شهرداری

آزیتا حسین‌زاده عطار - وارد یکی از خیابان‌های فرد شهید کریمی که شوید تقاطع اول به خیابانی می‌رسد که نامش نکاح است. اهالی می‌گویند درستش نکا به معنای آبادی است و در قدیم اینجا روستایی به همین نام بوده است اما بعد‌ها و پس از الحاق این روستا به شهر به دلیل معنای لغوی بهتر کلمه، این نام به نکاح تغییر کرده است. اصالت این محله به حدی است که برخی اهالی این خیابان 3نسل در همین محیط متولد شده، زندگی کرده و بزرگ شده‌اند و انس دیرینه‌ای با این محله و حال و هوایش دارند. آن‌ها معتقدند یکی از مشکلات مهم این خیابان وضعیت آسفالت و چهل‌تکه بودن پیاده‌روهایش است. یکی از رسوم زیبای این مردم رسیدگی‌ بی‌ریایشان به محله است، در آبیاری درختان کوچه‌ها و بهسازی پیاده‌روهای مقابل منزلشان. اما مشکل اینجاست که وقتی نهضت واحدی برای این اقدامات وجود نداشته باشد قطعا زحمات شهروندان هم نمی‌تواند چهره زیبایی به شهر دهد و پیاده‌روها را به چهل‌تکه‌هایی ساخته شده از موزاییک و آسفالت و ... تبدیل می‌کند. در این میان می‌طلبد که شهرداری به عنوان سازمان متولی زیباسازی شهر به این مسئله ورود کند و اقدامی انجام دهد. گزارش پیش‌رو گلایه یک ساله شهروندان خیابان نکاح از وضعیت چند درخت در نکاح 21 است که در حال خشک شدن هستند و مشکلات ریز و درشت دیگری که مدتی است سر از این خیابان درآورده‌اند.

 

چیزی شبیه آسفالت یا بتن پای کاج‌های نیم‌قرنی
 یکی از شهروندان ساکن در خیابان نکاح می‌گوید: حدود یک سالی می‌شود که نمی‌دانیم کدام شرکت یا سازمانی باقی‌مانده بتن یا آسفالتی که برای فعالیت عمرانی در منطقه استفاده کرده، پای چند درخت در نکاح 21 ریخته است. این مسئله باعث شده تا درختان کاج که بیشتر از نیم قرن قدمت دارند حال و روز خوشی نداشته باشند.
جلالی در ادامه خاطرنشان می‌کند: خانواده ما 3نسل در همین روستای نکا و حالا خیابان نکاح زندگی کرده‌اند و می‌دانند که اهالی نکاح رسم مهربانی دارند و از همان زمان‌های قدیم هر کسی به درخت مقابل منزلش رسیدگی می‌کرده و آبیاری آن را به عهده می‌گرفته است. حالا با این اتفاق این چند درخت خشک می‌شوند و هیچ کسی نمی‌تواند به فریادشان برسد.
وی در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: از سال گذشته این موضوع را به شهرداری اطلاع دادیم و چند ماه پیش چند کارشناس برای بازدید از شرایط درختان به محله آمدند اما آن‌ها رفتند و هنوز هیچ اتفاقی برای حل مشکل این درختان نیفتاده است و درختان تنومند این خیابان فرعی به زودی خشک می‌شوند.

 

پیاده‌روهای چهل تکه نکاح
فاتح، یکی دیگر از شهروندان ساکن در خیابان نکاح درباره چهل‌تکه شدن پیاده‌روهای خیابان نکاح و فرعی‌های آن می‌گوید: این خیابان مدتی طولانی است که رسم مهربانی دارد. اینجا هر شهروندی بسته به وسعش پیاده‌رو مقابل منزلش را موزاییک، آسفالت یا ... می‌کند و با وجود اینکه رسیدگی شهروندان به محله کاری شایسته است این رسم مهربانی پیامدهای خوبی در زیباسازی ظاهر محله و یک دست شدن پیاده‌روهایش نداشته است. 
این شهروند یادآور می‌شود: شاید حالا وقتش باشد که شهرداری آستین همت بالا بزند و برای پیاده‌روهای نکاح که هر قسمتش یک شکلی است و زیاد حال و روز خوبی ندارد، فکری کند. 

 

نظافت و روشنایی خوب است
یکی دیگر از شهروندان ساکن در خیابان نکاح که خود را فاطمه فراهی معرفی می‌کند با اشاره به وضعیت مطلوب نظافت در محله می‌گوید: همسایگی با شهرداری منطقه برکات بسیاری برای این محله دارد. اینجا رفت و روب و نظافت عالی است، روشنایی خوب است و تعداد بسیاری سرعتکاه برای کاهش سرعت راننده‌های خاطی نصب شده است. محله در امن و امان است و تنها همین یکی دو مورد کوچک را دارد که هم محله‌ای‌هایمان هم به آن‌ها اشاره کردند. 

 

تعبدی و یک قسمت از ابوطالب اولویت آسفالت امسال
مدیر روابط‌عمومی شهرداری منطقه در پاسخ به صحبت‌های شهروندان می‌گوید: با توجه به اینکه خیابان نکاح از خیابان‌های فرعی منطقه است، رسیدگی به وضعیت پیاده‌روها و بهسازی آن در اولویت فعالیت‌های عمرانی امسال قرار ندارد. 
صادق ناصری لقمانی می‌افزاید: قرار است امسال خیابان تعبدی و امتداد خیابان ابوطالب از میدان ابوطالب تا چهارراه عبدالمطلب در دستور کار بهسازی پیاده‌روها قرار گیرد و تا پایان امسال نیز این 2 پروژه با هزینه‌ای معادل 38 میلیارد ریال به اتمام خواهد رسید.

 

بازدید و مشکل را رفع می‌کنیم
ناصری همچنین درباره رفع مشکل درختان خیابان نکاح 21 یادآور می‌شود: در اسرع وقت از وضعیت این درختان بازدید می‌کنیم و مشکل را رفع خواهیم کرد. گزارش این رفع مشکل را به صورت جوابیه‌ای در پیگیری این گزارش در شماره بعدی شهرآرامحله
خواهیم داد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->