عذرخواهی کلوپ از هواداران پورعلی‌گنجی از جمع سرخ‌ها جدا می‌شود تغییر نام فراری در فرمول یک نتیجه و ویدیو خلاصه بازی منچستریونایتد و شفیلد| برونو، ستاره بی‌نقص نتیجه و ویدیو خلاصه بازی لیورپول و اورتون| پایان رویاپردازی با کلوپ حال ناخوش کشتی مشهد حضور تماشاگران زن در بازی پرسپولیس و آلومینیوم ممنوع شد + عکس مشکلات بی‌شمار ورزشگاه تختی در دوره مدیریت هیات فوتبال | حتی کاور چمن هم نداشتند! ثبت نام مجدد کاندیدا‌های هیات فوتبال خراسان یک تخلف بزرگ است | اهمال کاری هیات در روند برگزاری انتخابات مسجل است  پرسپولیس در جستجوی جام حذفی| جمعه شب حساس سرخ‌ها در اراک واکنش درویش به برکناری از پرسپولیس حذف ستاره‌های لوگوی سرخابی در آئین واگذاری شمسایی: به اولین هدفمان که صعود به جام جهانی بود، رسیدیم یزدانی: حضور ورزشکارانی مثل تیلور اعتبار کشتی المپیک را بالا می‌برد نتیجه و ویدئو خلاصه بازی فوتسال ایران و قرقیزستان در جام ملت‌های آسیا | سلام یوزهای ایرانی به جام جهانی خطیر: حق امضای استقلال همچنان با من است پرسپولیس و استقلال رسماً واگذار شدند وزیر ورزش و جوانان: امروز نقطه عطفی در تاریخ ورزش کشور است پائز نیامده والیبالیست‌ها را به خط کرد
سرخط خبرها

درباره المپیک ۲۰۲۰ توکیو که کرونا گرفت!

  • کد خبر: ۳۵۸۱۹
  • ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
درباره المپیک ۲۰۲۰ توکیو که کرونا گرفت!
زمانی‌که کمیته برگزاری المپیک توکیو روز ۲۴ جولای ۲۰۲۰ را به‌عنوان روز برگزاری مراسم افتتاحیه مسابقات در استادیوم ملی توکیو در نظر گرفت، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که مراسم افتتاحیه سی‌ودومین دوره المپیک تابستانی در این روز برگزار نشود؛
به گزارش شهرآرانیوز؛ اگر همه‌چیز به‌قاعده بود، باید ساعت ۱۵:۳۰ ظهر دیروز (۳ مرداد ۱۳۹۹)، مشعل المپیک در استادیوم ملی توکیو روشن می‌شد تا سی‌ودومین دوره این رقابت‌ها به‌طوررسمی آغاز شود.
زمانی‌که کمیته برگزاری المپیک توکیو روز ۲۴ جولای ۲۰۲۰ را به‌عنوان روز برگزاری مراسم افتتاحیه مسابقات در استادیوم ملی توکیو در نظر گرفت، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که مراسم افتتاحیه سی‌ودومین دوره المپیک تابستانی در این روز برگزار نشود؛ اما پاندمی کووید ۱۹ ناشی از ویروس کرونا تمام معادلات را برهم زد تا بار دیگر ثابت شود که هیچ‌چیز قطعی نیست!
 
اگر ویروس کرونا در کار نبود، تا اینجا یک دور از مسابقات فوتبال و سافتبال برگزار شده بود، اگر بیماری کووید ۱۹ تبدیل به اپیدمی جهانی نشده بود باتوجه‌به برگزاری مسابقات دور مقدماتی ورزش‌های روئینگ و تیروکمان در صبح روز افتتاحیه، حداقل یک عضو کاروان ایران رقابتش را آغاز کرده بود، نجمه خدمتی و آرمینا صادقیان بامداد امروز برای کسب اولین مدال کل مسابقات تلاش می‌کردند و آرمین هادی‌پور به‌عنوان اولین شانس مسلم مدال ایران امروز به مصاف رقبا می‌رفت، تیم ملی والیبال ایران هم حدود ساعت ۲ بعدازظهر امروز در سخت‌ترین دیدارش در دور گروهی با لهستان رقابت می‌کرد.
 
اما برای دیدن تمام این اتفاقات باید حداقل یک سال دیگر صبر کرد! کمیته بین‌المللی المپیک بعداز مشورت با دولت ژاپن مسابقات المپیک ۲۰۲۰ را دقیقا ۳۶۴ روز به عقب انداخت تا روز ۲۳ جولای ۲۰۲۱ در تقویم جدید برای برگزاری مراسم افتتاحیه در نظر گرفته شود. هرچند که نام و نشان مسابقات تغییر نکرده است و المپیک توکیو باوجود برگزاری در سال ۲۰۲۱ همچنان المپیک ۲۰۲۰ نامیده خواهد شد. اما برگزاری مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان حتی در آن تاریخ هم قطعی نیست!


تمایل‌نداشتن مردم ژاپن به برگزاری مسابقات

آمار افراد آلوده به ویروس کرونا در ژاپن و مخصوصا شهر توکیو بار دیگر باسرعتی کم درحال‌افزایش است. یکی از آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که فقط ۲۴ درصد مردم ژاپن موافق برگزاری مسابقات در تابستان سال ۲۰۲۱ هستند، حدود ۳۶ درصد موافق برگزاری مسابقات با یک سال تأخیر دیگر در تابستان ۲۰۲۲ هستند و ۳۴ درصد هم رأی به لغو کلی مسابقات داده‌اند! هرچند این نظرسنجی‌ها ممکن است کاملا دقیق نباشد، اما نشان می‌دهد که حداقل بیشتر مردم ژاپن موافق برگزاری مسابقات المپیک در تابستان ۲۰۲۱ نیستند، اما نظر دولت ژاپن این‌گونه نیست. دولت شینزو آبه، نخست‌وزیر ورزش‌دوست ژاپن، مصمم به برگزاری مسابقات است.
 
این دولت همین حالا هم با تعویق مسابقات ضرر مالی هنگفتی متحمل شده است و قصد ندارد با لغو مسابقات، سال‌ها برنامه‌ریزی و هزینه‌های صرف‌شده را دور بریزد. کمیته برگزاری ژاپنی مسابقات و کمیته بین‌المللی المپیک که ۲ ضلع برگزاری مسابقات هستند، هر دو اعلام کرده‌اند که مسابقات بیش از‌این به تعویق نخواهد افتاد و تابستان ۲۰۲۱ آخرین فرصت برای برگزاری مسابقات است، دوسازمانی که در ابتدا درباره تعویق اولیه مسابقات هم موضع سرسختانه‌ای داشتند، امری که درنهایت اتفاق افتاد، ولی تعویق دوباره به‌طورجدی بعید به نظر می‌رسد. اما آیا واقعا برگزاری مسابقاتی با این حجم و با حضور بیش از ۱۰ هزار ورزشکار و تعداد زیادی همراه، ظرف یک سال آینده ممکن است؟


احتمال برگزاری از لغو مسابقات بیشتر است

بیماری کووید ۱۹ تا حد قابل‌قبولی در قاره اروپا کنترل شده و برخی مسابقات ورزشی در این قاره در حال برگزاری است، اما درهمین‌حال ویروس کرونا در قاره آمریکای جنوبی با سرعت هرچه‌تمام‌تر قربانی می‌گیرد. اوضاع در شبه‌قاره هند، آمریکای شمالی و حتی مناطقی در خاورمیانه هم بحرانی است؛ ضمن اینکه وضعیت بسیاری از کشور‌های فقیر و بدون امکانات به‌ویژه در قاره آفریقا نیز نامشخص است. اما دراین‌میان خبر‌هایی مبنی‌بر پیشرفت در تولید واکسن این بیماری در روز‌های اخیر به گوش می‌رسد.
 
شرکت‌های داروسازی معتبر در سرتاسر جهان مشغول تلاش برای ساخت واکسن مدنظر هستند که برخی از آنان از فاز‌های اولیه تولید و تست واکسن عبور کرده‌اند و در حال نزدیک‌شدن به مراحل نهایی هستند. این امیدواری وجود دارد که تا پایان سال میلادی جاری، تولید انبوه واکسن بیماری کووید ۱۹ آغاز شود. شاید واکسینه‌کردن چندمیلیارد جمعیت جهان در آینده نزدیک ممکن نباشد، اما قطعا تزریق واکسن به حدود ۲۰ هزار ورزشکار و همراه که راهی دهکده المپیک در توکیو خواهند شد، کار چندان‌دشواری نخواهد بود؛ بنابراین به نظر می‌رسد در صورت ساخت واکسن در فاصله زمانی مناسب تا ماه جولای سال آینده برگزاری مسابقات قطعی باشد.


اگر واکسنی ساخته نشود

اما اگر واکسن مقابله با ویروس کرونا تا فاصله مناسب از شروع مسابقات ساخته نشود، کمیته بین‌المللی المپیک و دولت ژاپن مجبور خواهند بود که تصمیم سختی اتخاذ کنند. قرنطینه و تست‌گیری متوالی از تمام ورزشکاران و همراهان بیش از ۲۰۰ کشور حاضر در المپیک، بسیار دشوار، اما شدنی است؛ ولی باید دید کمیته بین‌المللی المپیک و کمیته ملی المپیک کشور‌های عضو توان پرداخت این هزینه سنگین را خواهند داشت یا خیر.
 
ضمن اینکه در این حالت برگزاری مسابقات در سالن‌های لبریز از تماشاگر عملا غیرممکن است، IOC در حال بررسی گزینه‌های مختلف برای برگزاری مسابقات بدون تماشاچی یا با تعداد محدودی تماشاچی ژاپنی است. این یعنی در این حالت تماشاگران غیرژاپنی امکان سفر به ژاپن و دیدن مسابقات از نزدیک را نخواهند داشت که خود ضرر سنگین اقتصادی دیگری بر دولت ژاپن تحمیل خواهد کرد. شاید در این حالت بدون واکسن، گزینه لغو کامل به‌طورجدی روی میز شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن و توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک قرار بگیرد! رئیس کمیته برگزاری مسابقات اعلام کرده است که اگر شرایط جهان در سال آینده مشابه امروز باشد، امکان برگزاری المپیک وجود ندارد.


المپیک و نفرین چهل‌ساله

تارو آسو، معاون نخست‌وزیر ژاپن، که خودش سال‌ها نخست‌وزیر این کشور بوده است، اعتقاد دارد که این المپیک نفرین شده است! تارو آسو که خود به‌عنوان ورزشکار، ۴۶ سال پیش در بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران شرکت کرده و در ورزش تیراندازی موفق به کسب مدال طلا هم شده معتقد است که نفرین المپیک واقعی است و هر ۴۰ سال یک‌بار اتفاق می‌افتد! ژاپن در سال ۱۹۴۰ آماده میزبانی هر ۲ المپیک تابستانی و زمستانی بود که هر ۲ به‌دلیل جنگ جهانی دوم لغو شدند، ۴۰ سال بعد المپیک ۱۹۸۰ مسکو به‌دلیل تحریم گسترده کشور‌های غربی در پایین‌ترین سطح برگزار شد و حالا بار دیگر بعد از گذشت ۴۰ سال این‌بار المپیک ۲۰۲۰ برای برگزاری با مشکلات جدی مواجه شده است، هرچند حتی افراد خرافاتی هم امید دارند که تعویق یک‌ساله مسابقات نفرین چهل‌ساله را دفع کرده باشد! نفرین واقعی باشد یا خیر، بیش از ۱۰ هزار ورزشکار و میلیون‌ها علاقه‌مند ورزش در سرتاسر جهان همچنان امیدوارند تا بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان ۳۶۴ روز دیگر در استادیوم ملی توکیو رسما افتتاح شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->