سرخط خبرها

پیر و جوان با هم در مسجد امام سجاد (ع)

  • کد خبر: ۳۵۸۶
  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۱
پیر و جوان با هم در مسجد امام سجاد (ع)

فرنود مغربی - مسجد امام سجاد(ع) از مسجدهای محوری محله طبرسی‌شمالی است. مسجدی که علاوه بر محل عبادت، کاربری‌های فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و ورزشی دارد. این مسجد در خیابان طبرسی‌شمالی30، شهید مزینانی16 در 5طبقه بنیان نهاده شده است. سال ساخت مسجد 1361شمسی بوده و به همت مردم محل و خیّران در سال93 به توسعه و بازسازی مسجد پرداخته شده است.گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام سیدکمیل طباطبایی، امام‌جماعت این مسجد داشتیم و با وضعیت و کارکردهای مختلف آن آشنا شدیم. خلاصه این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.
طباطبایی در ابتدای گفت‌وگو با ما درباره روند تغییرات مسجد گفت: قبل از مرحله اخیر، بخش مهمی از مسجد را زمین‌های خالی تشکیل می‌داد، اما امروزه از همه مساحت زمین استفاده شده و زیربنا شده است؛ البته بخش عمده پروژه اصلی نوسازی و توسعه فضای مسجد به پایان رسیده، اما هنوز این روند ادامه دارد و نمای مسجد و سامانه گرمایش و سرمایش باقی مانده است.وی توضیح داد: اکنون بنای مسجد در 5طبقه به ارائه خدمات به اقشار مختلف می‌پردازد. طبقه زیرزمین به سالن ورزشی، آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی اختصاص داده شده است. طبقه همکف، بخش مردانه شبستان است و طبقه دوم شبستان خواهران است. طبقه سوم به سالن مطالعه و کتابخانه اختصاص داده شده است و طبقات بالایی هم به خانه عالم و خادم مسجد اختصاص دارد.امام‌جماعت درباره برنامه‌های مسجد بیان کرد: برنامه محوری مسجد برگزاری نمازهای یومیه در 3نوبت صبح، ظهروعصر و همچنین مغرب‌وعشاست. برگزاری ادعیه و جلسات تلاوت قرآن کریم هم در این بخش تعریف شده است. برای آقایان جلسات قرآن، احکام و افزایش بصیرت برگزار شده است. برای بانوان کلاس‌های مشابهی به‌صورت مستقل برگزار می‌شود.وی به برنامه‌های ورزشی بخش آقایان و بانوان اشاره کرد و گفت: نوجوانان و جوانان مسجد تیم فوتسال دارند؛ من هم خودم را هم‌رنگ بقیه می‌دانم و با علاقه همراه با بقیه ورزش می‌کنم. در بخش بانوان هم در این مسجد کلاس‌های ورزشی (ورزش صبحگاهی و همچنین ساعاتی برای ورزش حرفه‌ای در سالن ورزشی مسجد) با همکاری شهرداری برگزار می‌شده است و مسجد در صورت ادامه برنامه‌های قبلی، آمادگی همکاری در بخش ورزشی را برای عموم نمازگزاران و اهالی محل را دارد.
وی افزود: در سالن ورزشی مسجد کلاس آموزش رزمی با حضور استاد این رشته برگزار می‌شده است که امیدواریم با آمدن مربی جدید دوباره از سر گرفته شود. هم‌اکنون امکان استفاده از تنیس روی میز و فوتبال‌دستی و همچنین برگزاری والیبال نشسته در باشگاه طبقه پایینی مسجد برای نوجوانان و جوانان در اوقات بعد از نماز مهیاست و این برنامه‌ها با شورونشاط فوق‌العاده‌ای هرروز برگزار می‌شود.
امام‌جماعت به مشارکت همه سنین در برنامه‌های مسجد اشاره کرد و تأکید داشت: سعی ما این است که جوانان و نوجوانان که امید امروز و فردای جامعه هستند، نقش اصلی را در همه برنامه‌ها داشته باشند؛ از مکبری و چای دادن و توزیع رحل قرآن گرفته تا تصمیم‌گیری‌های کلان مسجد دوشادوش بزرگ‌سالان، نسل امروز هم مشارکت دارند. خلاصه اینکه همه در اداره کردن مسجد دخیل هستند و بیشتر اعضای هیئت‌امنای مسجد جوان هستند.
طباطبایی درباره وضعیت کتابخانه مسجد گفت: بخش اصلی کتاب‌های مسجد اهدایی مردم است که چندان نو و به‌روز نیست و پاسخ‌گوی نیازهای عمومی نیست. متأسفانه متولیان مربوط در سازمان‌های مختلف هم شعار می‌دهند و وقتی به عمل می‌رسد، ماجرا شکل رابطه‌ای می‌گیرد و باید خیلی دوندگی کرد تا برای مسجد امکاناتی فراهم شود. ما در بخش کتابخانه آمادگی داریم که کتاب‌های جدید (درسی، آموزشی، علمی و مذهبی) که می‌تواند برای اقشار مختلف مفید باشد را از خیّران دریافت کنیم و در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم. البته این‌گونه نباشد که کتاب‌های کهنه‌شان را بیاورند و به‌اصطلاح بخواهند روغن ریخته را نذر امام‌زاده بکنند.
مسجد در بخش خدمات اجتماعی هم فعال است. امام‌جماعت مسجد درباره این بخش بیان کرد: حدود 140خانواده بی‌بضاعت از خدمات مختلف مالی بهره‌مند ‌می‌شوند. همچنین هیئت مذهبی مسجد (بیت‌الرقیه) شنبه‌شب‌ها برنامه دارد و اطعام عمومی انجام می‌شود.
 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->