شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟ برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای حمایت از خلاقیت و نوآوری ترافیک در بزرگراه‌های مشهد | فوت عابر پیاده درتصادف با سواری در بولوار مصلی (۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۳)  دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد درباره شکل‌گیری بولوار شهید قرنی مشهد| قصه ۶۰ ساله «قرنی» تاسیس چند مرکز خلاقیت و نوآوری تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر در مشهد تخصیص ۴‌میلیارد تومان برای بهسازی پیاده‌رو‌های برخی محلات منطقه ۳ شهرداری مشهد
سرخط خبرها

کمیته حقیقت‌یاب در خانه ببر‌ها

  • کد خبر: ۳۵۹۹
  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۷
کمیته حقیقت‌یاب در خانه ببر‌ها
معاون دادستان مرکز استان از ضرب‌الاجل سه‌ماهه به باغ‌وحش برای رفع نواقص این مجموعه خبر داد

بنیامین یوسف‌زاده - در پی انتشار خبری درباره تلف شدن 7قلاده توله‌ببر در باغ‌وحش وکیل‌آباد و اظهارنظرهای مختلفی که از هفته گذشته از سوی مسئولان مرتبط با این موضوع در رسانه‌ها منعکس شده است، روز گذشته معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان‌رضوی نیز به این موضوع مهم واکنش نشان داد و به ورود دستگاه قضا به پرونده این ماجرای پر از ابهام اشاره کرد.
به گزارش میزان، فرزاد بهشتی‌توندری از تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی زوایای این رخداد محیط‌زیستی خبر داد و گفت: مدتی قبل 7قلاده توله‌ببر مربوط به 3ببر مادر به نام‌های تینا، مایا و رایا در باغ‌وحش مشهد جان خود را از دست دادند که 3توله‌ببر مربوط به تینا، 3توله‌ببر مربوط به مایا و یک توله‌ببر مربوط به رایا بوده است.
وی ادامه داد: از آنجایی که گربه‌سانان فرزندان خود را به‌صورت گزینشی بزرگ می‌کنند، 3قلاده از این توله‌ببر‌ها را مادرشان کشته و مرگ آن‌ها به‌صورت طبیعی بوده، اما مرگ 4قلاده دیگر غیرطبیعی بوده که در این‌باره کمیته حقیقت‌یابی تشکیل شده است تا موضوع را بررسی کند.
تورج همتی، مدیرکل محیط‌زیست خراسان‌رضوی، چند روز پیش درباره علت مرگ 7توله‌ببر در باغ‌وحش وکیل‌آباد مشهد گفته بود که عفونت تنفسی عامل تلف شدن 6توله‌ببر از 7توله ببر در بدو زایمان بوده و یک توله دیگر نیز بعد از خورده‌شدن قسمتی از دستش به‌وسیله ماده‌ببر از بین رفته است.
با این حال علی کشمیری، فعال محیط‌زیست، که خبر تلف‌شدن توله‌ببرهای مشهدی را برای نخستین‌بار رسانه‌ای کرده بود، همان زمان با اشاره به این موضوع که «مرگ 4توله‌ببر عادی نیست و محیط‌زیست باید علت اصلی آن را اعلام کند و در صورتی که اصرار بر تلف‌شدن آن‌ها به‌دلیل بیماری تنفسی است، باید مستندات خود را ارائه دهد»، گفت: در 23اردیبهشت98، ماده‌ببر «تینا» 3توله‌ببر، اول خرداد ماده‌ببر «مایا» 3توله‌ببر و دوم خرداد ماده‌ببر «رایا» 2توله‌ببر را زایمان کرده‌اند که از این 8توله متولدشده، 7توله تلف شده‌اند و یک توله دیگر در شرایط قرنطینه نگهداری می‌شود. این توله‌ببرها از 3مادر مختلف زاده شده‌اند و نمی‌توان وجود مشکل در مادر را علت مرگ آنان قلمداد کرد.


برخورد با متخلفان در صورت عمدی بودن موضوع
معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان‌رضوی با بیان اینکه «در صورتی که نتایج کمیته حقیقت‌یاب از عمدی‌بودن موضوع حکایت داشته باشد، برخورد با مجرمان بر اساس ماده۶۷۹ قانون مجازات اسلامی در دستورکار قرار خواهد گرفت»، بیان کرد: قرار بر این شد که دوربین‌های باغ‌وحش به‌صورت آنلاین در اختیار محیط‌زیست قرار گیرد و قسمت‌هایی که نقاط کور هستند نیز شناسایی شود.
وی یادآور شد: همچنین قرار بر این شد که روی تمامی قلاده‌ها میکروچیپ نصب شود که تاکنون روی تعدادی از قلاده‌ها نصب شده است.


ضرب‌الاجل سه‌ماهه به باغ‌وحش مشهد
بهشتی با بیان اینکه «اختلاف مدیریتی و سهل‌انگاری برخی از افراد سبب این موضوع شده است»، بیان کرد: برای رفع نواقص مهلت شش‌ماهه‌ای به باغ‌وحش داده شد تا بتواند به فعالیت خود ادامه دهد و در غیر این صورت دستورکار دادستانی تعطیلی این باغ‌وحش خواهد بود.
وی با اشاره به احضار برخی از افراد در این‌باره گفت: مدیرکل محیط‌زیست استان خراسان‌رضوی همراه کارشناسان، رئیس اداره حیات‌وحش و مدیر باغ‌وحش احضار شدند. همچنین با برخی از سمن‌های فعال در این زمینه جلسه‌ای برگزار شد و تحقیقات تکمیلی در این‌باره ادامه دارد.
تماس‌های شهرآرا با مسئولان محیط‌زیست استان و مدیر باغ‌وحش مشهد درباره این احضار قضایی تا لحظه تنظیم این خبر بدون پاسخ ماند. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->