تصادف ۲ دستگاه پراید در جاده کلات ۹ مصدوم بر جا گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی تاثیر کرونا بر روح و روان| ۳۰ درصد مبتلایان به کرونا درگیر مه مغزی هستند سرنوشت متفاوت برای ۵ قاتل پای چوبه دار جاده کندوان یکطرفه شد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری نخستین سارقی که با پابندالکترونیکی قصد سرقت داشت ! خراسان رضوی بیش از ۹ هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد پیش بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (فردا شنبه ۸ اردیبهشت) کشف ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق و دستگیری ۱۳ قاچاقچی در مرز‌های خراسان رضوی راهکار جدید وزارت راه و شهرسازی برای حاشیه‌نشینی| نوسازی بافت‌های فرسوده تسریع می‌شود فرونشست زمین در خیابان کلاهدوز مشهد + تصاویر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اسکیمر چیست و چگونه در دام کلاهبرداری اسکیمری قرار نگیریم؟ شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود برگزاری همایش روز روان‌شناس و مشاور در مشهد | ارتقای سلامت جامعه باعث تشخیص روان‌شناس‌نما‌ها می‌شود انفجار گاز در نیشابور، یک کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) رییس سازمان حج و زیارت: میانگین سن حجاج امسال ۵۷ سال است جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد طی سال جاری (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش نسبی دما در غالب مناطق کشور تا اواسط هفته آتی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تالاب جازموریان جان دوباره گرفت ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود
سرخط خبرها

آشنایی با انواع تست‌های کرونا + هزینه

  • کد خبر: ۳۵۹۹۶
  • ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
آشنایی با انواع تست‌های کرونا + هزینه
درباره انواع تست‌های کرونا سؤالات بسیاری وجود دارد و خیلی‌ها هنوز نمی‌دانند که کدام تست برای تشخیص ویروس کرونا مناسب‌تر است.

جانقربان-به گزارش شهرآرانیوز، در این مطلب علاوه بر معرفی انواع تست‌های تشخیص ویروس کرونا به دیگر نام‌های آن‌ها و روش نمونه‌گیری همراه با هزینه رایج انجام تست‌ها اشاره شده است.

 

تست PCR (پی‌سی‌آر)


این تست به‌نام‌های دیگری مانند تست تشخیصی، وایرال، تست مولکولی، تست NAAT، تست PCR و واکنش زنجیره‌ای پلیمراز هم شناخته می‌شود.
روش نمونه‌گیری در این تست از مخاط حلق یا بینی (بیشتر تست­‌ها) و بزاق (تعداد کمی از تست‌ها) است و مدت زمان دریافت نتایج (در برخی مناطق) چند روز یا تا چند هفته طول می‌کشد.
معمولا میزان دقت و صحت این تست بالاست و نیاز به تکرار یا انجام تست دیگری ندارد. تست، عفونت فعال در اثر ویروس کرونا را تشخیص می‌دهد، اما اگر قبلا به ویروس کرونا مبتلا شده باشید، با این تست مشخص نمی‌شود.
اکنون این تست فقط با تشخیص پزشک و در آزمایشگاه‌های بیمارستان‌ها و مراکز خصوصی تعیین شده علوم پزشکی انجام می‌شود. انجام بدون نسخه این تست در آزمایشگاه‌های خصوصی مجاز نیست و حتما با تجویز پزشک باید باشد. هزینه این تست اکنون حدود ۷۰۰ هزار تومان است و بیمه ریالی از آن را پرداخت نمی‌کند و شامل هزینه های بیمه تکمیلی هم نمی‌شود.

تست یا آزمایش PCR (پی‌سی‌آر) چگونه انجام می‌شود؟


بسیاری از شرکت‌ها و آزمایشگاه‌ها براساس تعیین مواد ژنتیک ویروس در نمونه حلق یا بینی بیمار، آزمایش‌هایی برای تشخیص کویید ۱۹ ایجاد کرده‌اند. مراحل عادی در این نوع تست تشخیص عفونی ویروس کرونا، عبارت‌اند از:
۱. پزشک تست کووید ۱۹ تجویز می‌کند.
۲. پزشک از یک گوش‌پاک‌کن استریل‌شده برای گرفتن نمونه مخاط از حلق یا بینی استفاده می‌کند.
۳. پزشک گوش‌پاک‌کن را در ظرف استریل‌شده می‌گذارد و در آن را برای فرستادن به آزمایشگاه محکم می‌کند.
۴. گوش‌پاک‌کن باید در این مرحله در دمای خاص نگهداری شود تا ویروس زنده بماند و تست دقیق باشد. نمونه باید در ۷۲ ساعت به آزمایشگاه برسد.
۵. تکنسین آزمایشگاه مواد شیمیایی را با گوش‌پاک‌کن مخلوط می‌کند تا مواد ژنتیکی هرگونه ویروس را که ممکن است روی گوش‌پاک‌کن باشد، خارج کند.
۶. تکنسین آزمایشگاه برای رهبری چند چرخه کنترل‌شده گرمایشی و سرمایشی از مواد شیمیایی ویژه به‌نام پرایمر و پروب‌ها و ماشین پیشرفته استفاده می‌کند تا RNA ویروس را به DNA تبدیل کند و بعد میلیون‌ها کپی از DNA بسازد.
۷. بعد از پیوند DNA با پروب‌های خاص، نوع ویژه‌ای از نور تولید می‌شود که ماشین مشاهده می‌کند و تست نتیجه مثبت ابتلا به SARS-CoV-۲، ویروسی را که باعث بروز بیماری کووید ۱۹ می‌شود، نشان می‌دهد.

تست آنتی‌بادی


این تست هم به‌نام‌های سرولوژی، آزمایش پادتن، آزمایش خون، آزمایش igg و آزمایش CRP شهرت دارد.
با گرفتن خون یا سوزن‌زدن انگشت، نمونه‌گیری این تست انجام می‌شود و اعلام نتیجه آن یک تا ۳ روز زمان می‌برد. گاهی لازم است برای رسیدن به نتیجه دقیق این تست ۲ بار انجام شود. اگر قبلا به ویروس کرونا مبتلا شده باشید، این تست آن را نشان می‌دهد.

مقداری خون از شما گرفته و وجود ۲ ماده شیمیایی زیر در خون شما بررسی می‌شود:

- آنتی‌بادی‌های IgM که در اوایل عفونت ایجاد می‌شوند.
- آنتی‌بادی‌های IgG که دیرتر و پس از بهبودی در بدن ظاهر می‌شوند.

حدود ۴ هفته طول می‌کشد تا در بدن انسان آنتی‌بادی‌های IgM ایجاد شود، اما دانشمندان مطمئن نیستند که این مدت برای ویروس مولد کووید۱۹ چقدر است. برای فهمیدن این امر آزمایش‌های بیشتری لازم است.
اکنون به گفته افرادی که این تست را انجام داده‌اند و اطلاعات دریافتی از آزمایشگاه‌ها، قیمت انجام این تست نیز حدود ۱۱۰ هزار تومان است که این تست هم شامل پرداختی‌های بیمه نمی‌شود.

گفتنی است تمام تست‌های تشخیص کرونا برای گروه‌های حساس مانند خانم‌های باردار و همچنین افراد بالای ۶۰ سال اکنون رایگان است و در مراکز مشخص‌شده علوم پزشکی در شهر‌های مختلف انجام می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: تست کرونا چند؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->