همتی: دولت چهاردهم مصمم به حذف رانت و کاهش کسری بودجه است توضیحات وزیر صنعت درباره افزایش قیمت خودرو‌های ایرانی سه واحد صنفی در مشهد پلمب شدند (۲ آذر ۱۴۰۳) افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تجهیزات پزشکی مشهد | حضور ۷۰ شرکت تولیدکننده تجهیزات پزشکی در نمایشگاه مشهد + ویدئو یارانه دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد ‎+ فیلم وزیر صمت: مجوز برای ته‌لنجی‌ها و کولبران اعطا شد گذاشتن زباله دم در سیاره پیش‌فروش فیدلیتی با تحویل فوری از شنبه آینده (۳ آذر ۱۴۰۳) + قیمت و لینک ثبت‌نام بخشنامه جدید بانک مرکزی | معاملات بازار ارز تجاری از شنبه (۳ آذر ۱۴۰۳) عملیاتی می‌شود راهکار قانونی کارگران درقبال کارفرمایانی که با مرخصی آنان موافقت نمی‌کنند، چیست؟ ویدئو | اولین واکنش وزیر کار به واریزنشدن یارانه آبان‌ماه دهک‌های چهارم تا نهم هماهنگ‌کننده ملی بریکس جمهوری اسلامی ایران: ما می‌توانیم الگوی کشورمان را به سایر کشور‌ها صادر کنیم نرخ طلا و سکه در مشهد اعلام شد (یکم آذر ۱۴۰۳) علت واریز نشدن یارانه آبان ۱۴۰۳ چیست؟ + جزئیات ویدئو | وزیر کار: مشکل کارگران شرکتی در دستور کار دولت قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (یکم آذر ۱۴۰۳) | پرواز بیت کوین به کانال ۹۷ هزار دلار اهدای نشان «فداکاری» به خانواده‌های شهیدان پدافند هوایی از سوی فرمانده کل ارتش + تصاویر خودرو و مسکن دو آرزوی دست‌نیافتنی برای کارگران فروش سکه‌های حراجی به مرز ۵۰۰ هزار سکه رسید ماهی کیلویی چند؟ (یکم آذر ۱۴۰۳) + جدول قیمت هزینه سرویس و تعمیر پکیج در مشهد چقدر می‌شود؟ | بازار داغ، اما مشتریان ناراضی از خدمات افزایش ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی قیمت انواع خودرو در بازار (یکم آذر ۱۴۰۳) ۱۱۷ هزار کلنی زنبور عسل در شهرستان مشهد سرشماری شد تأثیر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروسازان بر بازار آزاد چه بود؟ | رشد ۴۲ میلیونی قیمت خودرو در آبان ۱۴۰۳ یارانه نقدی آبان ۱۴۰۳ کی واریز می‌شود؟ + توضیحات سرپرست سازمان هدفمندی یارانه‌ها چه خبر از بازار مسکن؟ | تأثیر نوسانات ارزی محدود به خریداران مردد رفع موانع مالی خراسان رضوی در انتظار تصمیمات کمیسیون هماهنگی بانک‌ها هیچ ردیفی در بودجه برای افزایش یارانه‌ها پیش‌بینی نشده است | دهک‌بندی‌ها هر ۶ ماه یک‌بار گاز ادارات و اماکن عمومی پرمصرف تهران قطع خواهد شد
سرخط خبرها

دنا بخریم یا آریو ؟

  • کد خبر: ۳۶۱۲۵
  • ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۸
  • ۲
دنا بخریم یا آریو   ؟
یکی از مقایسه‌های خودرویی پر مخاطب بازار، مقایسه دنا با آریو می‌باشد که در ادامه با ما همراه باشید تا به مقایسه دنا با آریو بپردازیم.

 

به گزارش شهرآرانیوز، سمند نخستین خودروی ملی ایران بود که روی پلتفرم پژو 405 طراحی و ساخته شد و البته به لطف پارامترهای مناسبی که داشت، توانست موفقیت خوبی را در بازار نه‌چندان پر‌رونق خودروهای اقتصادی کشورمان تجربه کند.

دنا بخریم یا آریو   ؟

ایران خودرو به عنوان خالق این محصول، مشتقات زیادی را بر پایه سمند به بازار عرضه کرد که هر‌کدام بسته به شرایطی که داشتند، دچار شکست یا موفقیت شدند اما دنا نخستین محصول جدیدی بود که در مدت بیش از یک دهه بر پایه پلتفرمی مشابه ساخته شد و هرچند که این خودرو از نظر بسیاری یک مخلوق کاملا جدید از صنعت خودروسازی ایران است، اما در واقع یک فیس لیفت ماژور و به بیان دیگر، نسخه‌ای ارتقا یافته بر پایه همان سمند اولیه به شمار می‌رود.

دنا که از همان ابتدا با هدف نزدیک‌شدن به استانداردهای جهانی روی خط تولید قرار گرفت، بهترین و بی‌نقص‌ترین محصولی است که تا کنون توسط خودروسازان داخلی خلق شده و به بازار عرضه می‌شود. بزودی نیز شاهد تردد نسخه جدیدتر این خودرو در خیابان‌های کشور خواهیم بود که این نمونه حتی یک قدم دیگر به استانداردهای جهانی نزدیک‌تر شده است.

دنا بخریم یا آریو   ؟

 

آریو، زوتی، آلیون

در سوی دیگر میدان با محصولی چینی ـ که این روزها تحت برند سایپا در ایران مونتاژ و به بازار کشور عرضه می‌شود ـ مواجه هستیم. آریو محصولی از برند زوتی چین است که در کمپانی مبدا با عنوان Z300 شناخته می‌شود. البته سایپا پیش از قرار دادن این خودرو روی خط تولیدش، یک سری از این خودرو را به صورت وارداتی و با همین عنوان زوتی Z300 به بازار عرضه کرد تا شرایط را بسنجد اما با وجود استقبال نه‌چندان بالای خریداران از Z300، این خودرو نخست با نام S300 و در ادامه با عنوان آریو روی خط تولید سایپا قرار گرفت و در حال حاضر هم با شرایط فروش ویژه و تحویل بهمن به بازار عرضه می‌شود.

اما خود Z300 که در ایران با عنوان آریو شناخته می‌شود، یک کپی از تویوتا آلیون سال 2007 به شمار می‌رود. البته اگر نیم نگاهی به تاریخچه و عملکرد زوتی در 12 سال سابقه‌اش داشته باشیم، چندان هم عجیب نیست.

زوتی سال 1384/ 2005 با هدف ارائه خودروهای مردمی به روش کپی طراحی و مهندسی معکوس فنی پا به عرصه گذاشت و تا امروز محصولات مختلفی در کلاس‌های سدان، SUV و هاچ بک به بازار عرضه کرده است.

دنا بخریم یا آریو   ؟

 

دنا بخریم یا آریو   ؟

چشم بادامی یا ماستنگ ایرانی؟

دنا در ظاهر یک خودروی جدید به نظر می‌رسد اما اگر به ابعاد و شمایل کلی این خودرو بویژه در بخش کنار بیشتر دقت کنیم، رگه‌هایی بسیار واضح از رگ و ریشه سمند را مشاهده می‌کنیم. این خودرو شبیه نسل پیش فورد ماستنگ طراحی شده و از کنار کاملا مشابه سمند سورن است. همچنین در بخش عقب دنا شاهد چراغ خطر ال‌ای‌دی هستیم.

این خودرو در بخش ظاهر از رینگ‌های آلومینیومی 15 اینچ، آینه‌های جانبی برقی به همراه چراغ راهنما و قابلیت تاشوندگی برقی اتوماتیک، مه شکن جلو و عقب، چراغ‌های هالوژن و ال‌ای‌دی جلو بهره می‌برد. در مقابل سایپا آریو از نظر ابعاد طول، عرض و ارتفاع چند میلی‌متر بزرگ‌تر از دنا طراحی شده است. همچنین این خودرو از چراغ خطرهای ال‌ای‌دی، سیستم چراغ بدرقه و امکانات ظاهری شبیه دنا بهره می‌برد.

 

آریو تیپ الگانت

در سیستم سایپا سه تیپ استاندارد، الگانت و رویال برای آریو در نظر گرفته شده که در حال حاضر، تیپ میانی آن یعنی الگانت در معرض فروش قرار دارد. این خودرو حتی در بخش داخل شبیه تویوتا آلیون طراحی شده و تمام نسخه‌ها از تودوزی مشکی رنگ بهره می‌برند.

آریو در تیپ الگانت از سیستم تهویه مطبوع دستی (اتوماتیک در رویال)، رایانه اطلاعات سفری، دو کیسه ایمنی هوا برای راننده و سرنشین جلو، کمربندهای ایمنی پیش کشنده سه نقطه‌ای، تنظیم آینه‌های جانبی و بالابر شیشه‌های برقی، ریموت کنترل تاشو، قفل شدن خودکار درها در سرعت سنسور پارک دنده عقب بهره می‌برد.

همچنین روکش چرمی صندلی ها، پایه‌های ISOFIX برای نگه داشتن صندلی کودک در ردیف عقب و سیستم صوتی ساده همراه با قابلیت پخش از روی CD یا USB از دیگر مواردی است که به صورت استاندارد برای تیپ الگانت این خودرو در نظر گرفته شده است.


اختلاف تنها در 100 سی‌ سی

هرچند آریو با پیشرانه 1.5 لیتری هم به بازار کشور عرضه شد اما در حال حاضر، سایپا تنها نسخه 1.6 لیتری این خودرو را برای فروش دارد. این خودرو از پیشرانه چهار سیلندر خطی 16 سوپاپ (DOHC) به حجم 1.6 لیتر بهره می‌برد که قادر به ارائه نهایت توان 112 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه خواهد بود. همچنین این موتور با وجود گشتاور 151 نیوتن متری در دور موتور میانی 4000 دور بر دقیقه، کشش نسبتا خوبی خواهد داشت. در مقابل دنا تنها با پیشرانه 1.7 لیتری منسوب به EF7 به بازار عرضه می‌شود که البته نمونه مشابه همان EF7 خانواده سمند است.

پیش از هرچیز باید گفت، این پیشرانه یک طرح مشترک از ایران خودرو و شرکت FEV مکاترونیک آلمان است که بازده خوبی دارد. موتور EF7 از سال 1387 تاکنون روی محصولات ایران خودرو قرار می‌گیرد و هرچند در دوره‌ای با بحران مواد و آلیاژ مواجه بود و اندکی منفور شد، اما در حال حاضر این موتور کیفیت ساخت بسیار خوبی دارد و جزو تولیدات قابل اعتماد داخلی محسوب می‌شود.

به هر حال، این پیشرانه با حجم 1.7 لیتر و با در نظر‌گیری ساختار چهار سیلندر 16 سوپاپ قادر به ارائه نهایت قدرت 115 اسب بخار یعنی سه واحد بیشتر از آریو است و همچنین گشتاور این خودرو شش نیوتن‌متر بالاتر از رقیب چینی است اما توجه داشته باشید که آریو 1.6 تنها با گیربکس چهار سرعته اتوماتیک در بازار حضور دارد و این در حالی است که اگر دنا را انتخاب کنید، باید جور تعویض دنده و فشردن کلاچ را هم بکشید.

هرچند جعبه دنده به کار رفته در آریو چندان پویا و راضی کننده عمل نمی‌کند و در تعویض دنده، معکوس‌دادن و مسائلی از این قبیل دچار تاخیر است، اما این خودرو را می‌توان گزینه مناسب‌تری برای استفاده در شهرهای بزرگ مثل تهران دانست. عملکرد نرم جعبه دنده پنج سرعته دستی به کار رفته در دنا نیز شما را تا حدودی راضی نگه خواهد داشت و البته از کشش بهتری که یک خودروی دنده‌ای نسبت به نمونه اتوماتیک دارد، نباید گذشت.

دنا با وجود ساختار ارتقا یافته از هندلینگ و سواری بهتری نسبت به دیگر برادرانش بهره می‌برد و ایران‌خودرو برای سیستم ترمز آن از دیسک چهار چرخ به همراه سیستم‌های ABS و EBD بهره گرفته که نتیجه مناسبی دارد. در مقابل آریو هم با همین شرایط به بازار عرضه می‌شود اما در جریان پیچیدن با سرعت‌های بالا اندکی ناپایدار است.

 

دنا؛ یک ایرانی با امکانات خوب

دنا را به عنوان ارائه دهنده بهترین گستره امکانات در میان محصولات تولید ملی داریم که از دکوراسیون داخلی مطلوب و متفاوتی نسبت به دیگر تولیدات داخلی بهره می‌برد.

در این خودرو از مواردی مثل تنظیم برقی آینه‌های جانبی به همراه بالابر برقی شیشه ها، تریم مشکی رنگ داخلی به همراه تودوزی پارچه‌ای، مانیتور مالتی مدیا به همراه رهیاب ماهواره ای، دکمه‌های کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، کروز کنترل، کیسه هوای ایمنی برای راننده و سرنشین جلو، سیستم تهویه مطبوع خودکار، سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، شیشه‌های سولار، تنظیم تلسکوپی فرمان، تنظیم برقی صندلی‌ها، قابلیت تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل کابین و پایه‌های ISOFIX استفاده شده که روی هم رفته امکانات نسبتا خوبی به شما ارائه می‌کند.

با این تفاسیر در این مطلب دو گزینه ایران خودرو دنا به‌عنوان نماینده محصولات ملی و سایپا آریو به‌عنوان یک خودروی چینی سایز متوسط را در برابر هم قرار می‌دهیم تا ببینیم کدام‌یک فاتح میدان خواهد بود.

منبع:پردیس خودرو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
کسری
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
0
1
معلومه آریو بخریم قتع های اورا از بهتری جنس استفاده کده اند ژاپنی هم هست من قبلادنا داشتم نو خریدم هر روز دستم بهش بند بود اما من آریو خریدم اونم تاکسی یک میلیون کار کرده هنوز خرجش نکردم شرکت های کیا هیوندا ازش بد گفتن چون از وقتی که این اومد دیگه ماشین های هیوندا وکیا را نخریدن اومدن آریو خریدن آریو بهترین امکانات را داره
وحید
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
0
2
در قیمتهای یکسان غیر از فروش و قطعات کم آریو دنا هیچ برتری دیگه ای نداره
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->