پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار در خراسان‌رضوی راه‌اندازی شد

  • کد خبر: ۳۶۱۵۷
  • ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار در خراسان‌رضوی راه‌اندازی شد
پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌وکار در استان‌های خراسان‌رضوی، فارس، اصفهان و آذربایجان شرقی راه‌اندازی شد. با راه‌اندازی این دفاتر در مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز از این به بعد قرار است مجوز‌های شروع به کسب‌وکار طی ۷۲ ساعت صادر شود؛ این درحالی است که پیش از این ۷۲ روز کاری برای صدور چنین مجوز‌هایی زمان لازم بود.
مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ «در یکی از کشور‌های اروپایی ظرف نیم‌ساعت شرکتی را تاسیس کردم. در کشور عمان این کار در یک روز انجام شد. صدور مجوز در ۷۲ ساعت هنوز هم مطلوب نیست.» این جملات، بخشی از صحبت‌های رئیس اتاق بازرگانی شیراز در جلسه ویدئوکنفرانسی «راه‌اندازی پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌وکار در استان‌های خراسان‌رضوی، فارس، اصفهان و آذربایجان شرقی» بود.
با راه‌اندازی این دفاتر در مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز از این به بعد قرار است مجوز‌های شروع به کسب‌وکار طی ۷۲ ساعت صادر شود؛ این درحالی است که پیش از این ۷۲ روز کاری برای صدور چنین مجوز‌هایی زمان لازم بود.


رکورد صدور مجوز در ۲۰ دقیقه

وزیر اقتصاد و امور دارایی در این برنامه که دیروز به‌صورت ویدئوکنفرانس و هماهنگ در ۵ نقطه از کشور برگزار شد، گفت: امروز روز ویژه‌ای برای اقتصاد تشنه سرمایه‌گذاری در کشور ماست. شاید ایران با داشته‌ها و ذخایر ارزشمندش همیشه از رتبه و جایگاه بالایی در جهان برخوردار باشد، اما وقتی جایگاه کشور را در رتبه‌بندی‌های شروع کسب‌و‌کار می‌بینیم، باید دل پرغصه‌ای داشته باشیم.

فرهاد دژپسند افزود: اینکه در رتبه‌بندی‌های محیط کسب و کار خود را از پایین جدول بسنجیم، نومیدکننده است. اما با جدیت و اهتمام می‌توانیم گام برداریم که این غصه را با سرعت و سهولت برطرف کنیم. وی ادامه داد: ۲‌ماه قبل پنجره واحد استان تهران افتتاح شد. آن روز قول دادیم که این پنجره را تا پایان تیر‌ماه در ۴ استان دیگر افتتاح کنیم و امروز شاهد تحقق این وعده هستیم.

وزیر اقتصاد با اشاره به تجربه پنجره تهران گفت: این نوید را بدهم که ما رکورد شکستیم و در یک نمونه، ظرف ۲۰ دقیقه مجوز صادر شده است. این نشانگر ظرفیت‌های ماست. اکنون می‌توانیم بگوییم صدور مجوز را در ۴ استان به یک دوره سه‌روزه کاهش می‌دهیم. البته این مطلوب ما نیست، اما این کاهش زمان را به فال نیک می‌گیریم.


ایجاد پنجره در کل استان‌ها تا پایان مهر

دژپسند بیان کرد: یکی از ملزومات جذب سرمایه‌گذار این است که سرمایه‌گذار وقتی تصمیم گرفت در این وادی حضور پیدا بکند، دغدغه‌ای به نام همکاری واحد‌های حکومتی نداشته باشد و بداند که حکومت به‌معنای اعم آن برای یاری سرمایه‌گذار از هیچ کمکی فروگذار نمی‌کند.

وی با بیان اینکه رسیدن به رشد اقتصادی ۵.۵ درصدی در ایران نیازمند ۸۰۰ هزار تا هزار هزارمیلیارد تومان نقدینگی است، گفت: مسیر اصلی تامین مالی را بازار سرمایه می‌دانم. خوشبختانه بازار سرمایه این روز‌ها این ظرفیت را پیدا کرده است و باید تلاش کنیم که عمق آن افزایش پیدا کند و ورودی به بازار رشد کند.
او ادامه داد: در هیئت مقررا‌ت‌زدایی مصوباتی برای رقابتی‌کردن در بازار سرمایه داشتیم. در حوزه بانکی نیز پیگیری‌های وزارت اقتصاد درخصوص واگذاری املاک تملیکی بانک‌ها دارد به نتیجه می‌رسد.

دژپسند با اشاره به انتقاد استاندار خراسان‌رضوی درباره فیزیکی بودن پنجره و استفاده‌نکردن از ظرفیت دولت الکترونیک نیز گفت: به پنجره فیزیکی درکنار پنجره الکترونیکی نیاز است و باید هر دو صورت را باز بگذاریم. ازسویی پنجره فیزیکی نیز بر بستر دولت الکترونیک فعالیت می‌کند.
وی با اشاره به همکاری اتاق بازرگانی ایران در تامین محل دفاتر پنجره واحد فیزیکی کسب‌وکار در ۴ استان، گفت: اگر با همکاری مادی و معنوی اتاق بازرگانی، در ۲۶ استان دیگر، محلی برای دفاتر تعیین شود، تا پایان مهر، کل کشور از این خدمت بهره‌مند خواهند شد.

علی آقامحمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری، نیز در این مراسم گفت: رتبه ایران در گزارش سهولت کسب وکار جهانی، سالیان طولانی است که بالاتر از ۱۰۰ بوده و این اعداد و ارقام، نه شایسته ظرفیت‌های اقتصادی ایران است و نه نشاط آن را گواهی می‌کند. در نشست‌های هسته اندیشه‌ورزی اقتصاد کلان، تاکید ما بر این بوده است که رتبه کشورمان در محیط کسب‌وکار جهانی از ۱۲۸ فعلی، با برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های موثر، به ۷۸ تغییر پیدا کند.


از گرجستان الگو بگیریم

استاندار خراسان‌رضوی نیز در این مراسم گفت: خرسند هستیم که یکی از شاخص‌های کسب‌و‌کار که بسیار مهم است، به همت همه دستگاه‌های مرتبط بهبود پیدا می‌کند. ایجاد این پنجره تاثیر بسزایی در بهبود محیط کسب‌وکار خواهد داشت. این مسیر ثبت شرکت و شروع به کسب‌وکار را برای جوانان آسان خواهد کرد.
علیرضا رزم‌حسینی افزود: چرا پنجره واحد فیزیکی باشد؟ مگر دولت الکترونیک نداریم؟ سایت ثبت اسناد بسیار قوی است و امکانات فراوانی دارد. چرا این کار از منازل قابل انجام نباشد و لازم باشد مردم حضور فیزیکی داشته باشند؟ اگر این کار به‌صورت الکترونیکی انجام شود، در شرایط کرونایی، بهتر است.
وی افزود: امیدواریم با این اقدامات بتوانیم کسب‌و‌کار را راحت کنیم. قرار بود رتبه نخست منطقه را در شاخص‌های کسب‌وکار داشته باشیم، اما اکنون از پایین جدول جزو رتبه‌های برتر هستیم. در همسایگی ایران، کشور گرجستان قرار دارد که اکنون به‌صورت نیم‌ساعته صدور مجوز را انجام می‌دهد و ما نیز باید از آن الگو بگیریم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز گفت: ۸ سال از تصویب قانون بهبود فضای کسب‌وکار می‌گذرد و امروز برای اولین بار است که اقدامی تاسیسی در اجرای این قانون را شاهد هستیم. غلامحسین شافعی افزود: افتتاح پنجره واحد فیزیکی کسب‌و‌کار، از اقدامات اثرگذار درراستای بهبود محیط کسب‌و‌کار است و فعالان اقتصادی از برکات آن بهره‌مند خواهند شد. وی ادامه داد: ایجاد این ساختار، مجالی برای یک حرکت تیمی در استان‌ها فراهم می‌کند. اگر این تیم‌ها در هر استان، با انسجام و اتحاد کامل و تعامل سازنده حرکت کنند، ماحصل آن، توسعه کسب‌و‌کار و سرمایه‌گذاری در هر خطه خواهد بود. وی بیان کرد: مطالعات دیگر استان‌ها نیز در دست انجام است و امیدواریم در هفته‌های آینده، ۱۰ استان دیگر به جمع خطه‌هایی بپیوندند که این پنجره در آن‌ها به بهره‌برداری رسیده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->