ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ «تا پیش ازشیوع کرونا هرکس آموزش طراحی و جواهرسازی میدید امکان نداشت بیکار بماند. امیدواریم هرچه زودتر به حالت قبل بازگردیم.» این جملات، تشریحی از بازار کار جواهرسازی است که محمدجواد پیشبین، رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازارجواهرات و سنگهای قیمتی ایران که میهمان هفتمین نشست از سلسلهنشستهای عصرانه کارآفرینی در دفتر معین اقتصادی شهرستان مشهد بود، به آن اشاره کرد.
او با بیان اینکه «سالهاست که در حوزه ترویج و فرهنگسازی صنعت گوهرسنگ تلاش میکنیم»، گفت: تا چند سال قبل طلای مشهد را جایی نمیخریدند و حتی طلاسازهای مشهدی هم طلای خود را به نام تهران میفروختند، اما اکنون طلاسازان مشهد، چند نمایندگی در تهران دارند و کار خود را با افتخار میفروشند.
به گفته او ۳ برند جواهرات در مشهد به ثبت رسیده است و همچنین ۳ شرکت طراحی در این شهر فعالیت میکند که در هیچجای کشور مشابه آن وجود ندارد؛ ازاینرو صنعت جواهرات مشهد یعنی ترکیب سنگ و فلز با هیچ شهر ایران قابل مقایسه نیست.
پیشبین با بیان اینکه ۲۸.۴ درصد طلای کشور در مشهد استفاده میشود، افزود: ۲ هزار واحد جواهرسازی بزرگ و کوچک در مشهد داریم. در پایان سال ۹۷ تنها بخشی که افزایش اشتغال داشت، جواهرات مشهد بود و براساس آمار میدانی، مشهد ۱۲ درصد افزایش اشتغال داشت.
او ادامه داد: جواهرسازی صنعتی مزیتدار است؛ زیرا به حملونقل وابسته نیست، ارزش افزوده بسیار دارد، به امکانات زیربنایی خاصی نیازمند نیست و مکانی کوچک و سرمایه اولیه اندکی برای ایجاد اشتغال میخواهد.
پیشبین افزود: کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار مصوب سال ۹۳ در شورای عالی انقلاب فرهنگی بود؛ کانون جواهرات اولین کانونی بود که با این اساسنامه تشکیل شد و دفتر مرکزی آن در مشهد قرار دارد. این کانون یک نهاد غیرانتفاعی است که تصمیمگیر نیست، اما تصمیمساز است.
او با تاکید بر اینکه کانون جواهرات میتواند درزمینه آموزش سنگ به معین اقتصادی مشهد کمک کند، گفت: میتوان چهارچوبی برای همکاری بین کانون جواهرات و معین اقتصادی مشهد درزمینه آموزش جواهرسازی در فرهنگسراهای شهرداری تهیه و بخشی از هزینههای آن را ازطریق ایمیدرو تامین کرد تا بتوانیم ازطریق آموزش جواهرسازی اشتغال مناسبی ایجاد کنیم.