افزایش نسبی دما در غالب مناطق کشور تا اواسط هفته آتی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تالاب جازموریان جان دوباره گرفت ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود نزاع دسته جمعی در پل قویون ارومیه+ فیلم سیل بیش از ۲۶۰۰ نفر از مردم را گرفتار کرد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنکور سراسری ۱۴۰۳ در خراسان‌جنوبی دوباره برگزار می‌شود آغاز رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد| مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیلاب به سنگان خواف رسید سلامت روان ایرانی‌ها پایش می‌شود پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می‌دهند نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی
سرخط خبرها

گزارشی از اولین جلسه رسیدگی به پرونده «هلدینگ آفتاب»

  • کد خبر: ۳۶۱۶۸
  • ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
گزارشی از اولین جلسه رسیدگی به پرونده «هلدینگ آفتاب»
گزارشی از اولین جلسه رسیدگی به پرونده موسوم به «هلدینگ آفتاب» که روز گذشته (۵ مرداد ۹۹) برگزار شد.
مهدی قرآنی | شهرآرانیوز؛ کاش این گزارش را آن دسته از افرادی بخوانند که تب مدرک‌گرایی آن هم بدون تلاش چند ساله و خاک خوردن در کلاس‌های درس دانشگاه دارند. آن‌هایی که در‌به‌در به دنبال یک زیرزمینی هستند تا با پرداخت هزینه‌ای ناچیز برای خود مدرک تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا حتی دکتری تهیه کنند و بعد هم با همان مدرک ساختگی از فلان سازمان، یا نهاد در شهر، استان یا کشور سر در بیاورند. در این بین جاعلانی هم وجود دارند که کارشان را خوب بلدند به قولی مار خورده و حالا به افعی بدل شده‌اند. آن‌ها با سوء‌استفاده از خلأ قانونی ابتدا برای خود دکان و دستگاهی به ظاهر قانونی دست‌و‌پا می‌کنند و بعد هم در کنار این مجموعه با پول‌های ناسالم برج و بارویی می‌سازند و وقتی دستشان برای قانون رو می‌شود که عده‌ای با این مدارک قانونی یا از کشور خارج شده و یا برای مدتی تاتوانسته‌اند از بیت‌المال خورده و یا با خود برده‌اند.

«امیررضا ثابت» یکی از همین دسته متهمانی است که شاید امروز بتوان صفت سلطان جعل مدرک تحصیلی را به او نسبت داد. این فرد از سال ۸۰ فعالیت خود را در قالب مؤسسه‌ای تبلیغاتی به عنوان «پیک آفتاب» شروع می‌کند که بعد از گذشت سال‌ها در کنار فعالیت‌های تبلیغاتی خود اقدام به جعل اسناد و مدارک تحصیلی در مقاطع مختلف، جعل مهر وزارت علوم، جعل عنوان چند مؤسسه آموزشی قانونی و جعل عنوان سایت‌های معتبر، جعل مهر تأییدیه وزارت علوم و ... می‌کند.
اعلام گزارش‌های تخلف این متهم و همدستانش از سوی چند سازمان، موجب گشوده شدن پرونده‌ای در شعبه ۲۰۹ بازپرسی ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی استان خراسان رضوی شد و سرانجام متهم و همدستانش در بهمن سال ۹۷ از سوی سربازان گمنام امام زمان (عج) دستگیر می‌شوند.
با پایان تحقیقات دو ساله قضایی و صدور کیفرخواست برای متهمان پرونده سرانجام روز گذشته دادگاه رسیدگی به تخلفات «امیررضا‌ثابت» و همدستانش در دادگاه عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی برگزار شد. متهمی که طبق اظهارات، رئیس دادگاه پرونده قطور چهل جلدی و ۶۰۰۰ برگی دارد.


جعل عنوان مؤسسات قانونی

جلسه دادگاه رسیدگی به این پرونده که موسوم به «هلدینگ آفتاب» است صبح دیروز به ریاست قاضی سیدهادی منصوری و با حضور متهمان پرونده و وکلایشان و همچنین نمایندگان سازمان‌ها و ادارات، جمعی از شکات و وکلای آن‌ها، نماینده دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی برگزار شد.
جلسه ابتدا با نطق قاضی منصوری، رئیس شعبه ویژه رسیدگی به پرونده اخلالگران و مفسدان نظام اقتصادی کشور در مشهد درباره شرح کوتاهی از این پرونده و اشاره به اسامی متهمان آغاز شد و سپس نماینده دادستان مشهد کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان را قرائت کرد.
بنا بر اعلام نماینده دادستان مرکز خراسان‌رضوی متهم ردیف اول «امیررضا ثابت» باتشکیل یک شبکه بزرگ جعل اسناد و مدارک علمی و دانشگاهی اقدام به جعل مهر مراکز آموزش عالی و صدور مدارک جعلی تحصیلی‌کرده است.

به گفته نماینده دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اخلال در نظام اقتصادی کشور و تشکیل شبکه کلاهبرداری و فرار ده‌ها میلیارد تومانی مالیاتی از جمله این اتهامات است.
نماینده دادستان در اولین جلسه رسیدگی به پرونده هلدینگ آفتاب گفت: متهم ردیف اول پرونده در ابتدای سال ۱۳۸۰ در مؤسسه‌ای تحت عنوان «پیک آفتاب» فعالیت خود را در زمینه تبلیغات آغاز کرده و در سال ۱۳۸۸ اقدام به تأسیس مؤسسه‌ای تحت عنوان فرهنگ و هنر آفتاب در حوزه برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌ها کرده است. امیررضا‌ثابت در این مدت در راستای فعالیت‌های خود با اقدامات پوششی از طریق مؤسسات دیگری مانند مؤسسه غیرتجاری فرهنگ و هنر آبنوس، شرکت آفتاب فرهنگ و هنر سامان، مؤسسه سلام همشهری و... هم عمل می‌کرده است.

قاضی غرابادیان در ادامه با اشاره به شیوه و شگرد ارتکاب بزهکاری از سوی متهم اصلی این پرونده و شبکه تحت مدیریتش بیان کرد: بزهکاری امیررضا ثابت، متهم اصلی پرونده در حوزه جعل اسناد و مدارک علمی و تحصیلی به ۴ دسته تقسیم می‌شود. اقدام به جعل مدارک مؤسسات علمی آموزشی داخلی، ارائه مدارک علمی از سوی مؤسسات جعلی و کاغذی، ارائه مدرک از سوی مؤسسات و دانشگاه‌های جعلی خارجی و جعل مدارک صلاحیت شغلی. انعقاد قرارداد با مؤسسات و مراکز آموزش عالی و دستیابی به آخرین نمونه گواهی‌نامه‌ها، مهر‌ها و نمونه امضا‌ها از جمله شیوه و شگرد‌های متهم و همدستانش بوده است که آن‌ها با اقدامات شبکه‌ای ضمن کلاهبرداری‌های کلان، به ساحت علمی کشور صدمه زده و موجب اخلال در نظام اقتصادی شده‌اند.


هتک جایگاه علم و دانش از سوی متهم

پس از قرائت کیفرخواست از سوی نماینده دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان‌رضوی، قاضی بهشتی، دادیار حوزه پیشگیری از جرم دادسرای عمومی و انقلاب دادستانی مشهد در جایگاه قرار گرفت و ضمن تشریح اقدامات معاونت پیشگیری از جرم دادسرای مشهد و رسیدگی به این‌گونه پرونده‌ها، برخورد قاطع دستگاه قضایی با متهمان را اتفاقی خوب در حوزه پیشگیری از وقوع تلقی کرد.
رئیس کارگروه هم‌اندیشی نظارت و پیشگیری از جرائم آموزشی استان خراسان رضوی نیز در ادامه خطاب به افرادی که به دنبال سوء‌استفاده از تب مدرک‌گرایی در جامعه هستند گفت: اقدامات مؤسسات فعال در این حوزه رصد شده و با هرگونه تخلف و قانون‌شکنی که نتیجه آن هتک جایگاه علم و دانش در جامعه باشد برخورد خواهد شد.


صدمه ۹۰ میلیاردی به بیت‌المال

پس از اظهارات دادیار معاونت پیشگیری از جرم دادسرای عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی، نماینده وزارت علوم تحقیقات و فناوری در جایگاه شاکی قرار گرفت و به بیان شکایت مطروحه پرداخت. پس از اعلام طرح شکایت به ترتیب کارشناس مسئول هیئت نظارت و ارزیابی آموزش عالی خراسان رضوی و نماینده اداره کل بازرسی خراسان رضوی در جایگاه قرار گرفته و به تشریح اقدامات خلاف قانون متهم ردیف اول و همدستانش پرداختند.

در بخش دیگری از این جلسه و با درخواست نماینده دادستان و موافقت رئیس جلسه، ویدئویی از نحوه فعالیت هلدینگ آفتاب و اقدامات امیررضا ثابت، متهم ردیف اول پرونده در صحن علنی دادگاه به نمایش درآمد که در آن به صدمات مختلف وارد شده مادی و معنوی به اشخاص حقیقی و حقوقی اشاره شده بود.
پس از ارائه گزارش از سوی کارشناس رسمی دادگستری درباره تخلفات صورت گرفته در این پرونده، نماینده سازمان امور مالیاتی هم به دستور ریاست دادگاه در جایگاه خود قرار گرفت و صدمات مالی ناشی از اقدامات متهمان را تشریح کرد و گفت: متهم با انجام اقدامات مجرمانه خود تاکنون بالغ بر ۹۰ میلیارد تومان صدمه به بیت‌المال وارد کرده است.

نماینده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی هم که به دستور رئیس دادگاه در جایگاه نمایندگان ادارات و سازمان‌ها قرار گرفته بود گفت: گزارش تخلفات متعدد این مؤسسه پس از طرح و رسیدگی در نهاد ذی‌صلاح منجر به لغو مجوز مؤسسه شد، اما پس از لغو مجوز، متأسفانه متهم ردیف اول به تخلفات خود به شیوه‌های مختلف ادامه داد.
ظهر دیروز با اعلام قاضی منصوری، رئیس دادگاه، اولین جلسه رسیدگی به اتهامات امیررضا ثابت متهم ردیف اول پرونده موسوم به هلدینگ آفتاب و همدستانش پایان یافت و ادامه دادگاه به صبح امروز موکول شد که اخبار تکمیلی درباره این پرونده در شماره‌های بعدی صفحه حوادث روزنامه شهرآرا منتشر خواهد شد.


شرحی بر کیفرخواست

بر اساس کیفرخواست صادر شده از ناحیه دادسرای عمومی و انقلاب مرکز خراسان‌رضوی، اتهامات متهمان این پرونده مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای، اخلال در نظام اقتصادی از طریق فرار مالیاتی، پول‌شویی، مشارکت در جعل مدارک تحصیلی دانشگاه‌های خارجی و مؤسسات آموزش عالی، جعل مهر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مهر تأییدیه مدارک وزارت مزبور، نشر اکاذیب رایانه‌ای، جعل مهر و علامت شرکت شاکی خصوصی و مشارکت در جعل رایانه‌ای ۹۹ سایت بوده است که قرار است در جلسات بعدی رسیدگی به این پرونده چهل جلدی مورد بررسی قرار گیرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->