آمریکا: قصد اعزام نیرو به اوکراین را نداریم رژه سراسری شناور‌های بسیج دریایی به‌مناسبت روز قدس برگزار می‌شود عمان: ایران می‌تواند نقش موثری در ایجاد آتش‌بس در غزه ایفا کند ​​​​​​​بورل: اتحادیه اروپا بر سر تحریم شهرک‌نشینان افراطی صهیونیست به توافق رسید وزیران صهیونیست تهدید به ترک کابینه نتانیاهو کردند صحت انتخابات مجلس در تمامی حوزه‌ها تایید شد دریادار تنگسیری: گذشت زمانی که آمریکا و انگلیس بتوانند نفت این ملت را بدزدند آمریکا، خواستار توضیح اسرائیل درباره اسارت خبرنگار الجزیره شد آمریکا به پیروزی پوتین در انتخابات روسیه واکنش نشان داد تماس تلفنی بایدن و نتانیاهو در میانه تنش‌ها در مورد غزه سازمان ملل: قحطی قریب الوقوع در شمال غزه بحرانی بی‌سابقه است حمله‌های هوایی شدید آمریکا و انگلیس به الحدیده یمن (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نماینده منتخب مسجدسلیمان در مجلس تغییر کرد + فیلم گوترش: گزارش‌ها درباره ناامنی غذا در غزه تکان دهنده است شهادت مدیر عملیات پلیس نوار غزه پس از هلاکت یک صهیونیست مجلس شهرداری‌ها را مکلف به صدور مجوز حفاری فیبر نوری در معابر کرد آیا مرگ چارلز سوم، پادشاه انگلستان صحت دارد؟ + بیانیه کاخ باکینگهام معاون وزیر کشور: ۲۷ شهرستان در ایام انتخابات ظرفیت بروز ناآرامی را داشت | داعش هم انتخابات را هدف گرفت مرحله دوم انتخابات مجلس ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود نخستین اظهار نظر انتخاباتی ترامپ درباره ایران تایید صحت انتخابات مجلس در ۱۸۹ حوزه انتخابیه دیگر (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) رئیس‌جمهور: سوداگری در حوزه غذا پذیرفتنی نیست | کسانی که با جان مردم بازی می‌کنند، به قانون سپرده شوند
سرخط خبرها

افشای نامه احمدی‌نژاد به بن سلمان به روایت نیویورک تایمز

  • کد خبر: ۳۶۲۵۱
  • ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶
  • ۲۶
افشای نامه احمدی‌نژاد به بن سلمان به روایت نیویورک تایمز
روزنامه نیویورک تایمز که نامه محمود احمدی‌نژاد به بن سلمان را مورد توجه قرار داده نوشته است که محمود احمدی‌نژاد در نامه‌ای به ولیعهد عربستان، خود را برادر بن سلمان خوانده و از او خواسته است، برای پایان دادن به جنگ یمن تلاش کند.
به گزارش شهرآرانیوز، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت: احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران در نامه‌ای به محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، از وی به عنوان "مرد صلح" یاد کرده است.

نیویورک تایمز مدعی شد یک نسخه از این نامه را دفتر احمدی نژاد در اختیار این روزنامه قرار داده است.
 
به نوشته نیویورک تایمز در این نامه هیچ اشاره‌ای به نقش ولیعهد در جنگ پنج ساله یمن نشده که سازمان ملل آن را بزرگ‌ترین فاجعه انسانی جهان نامیده است. در این نامه آمده است

نیویورک تایمز افزود سعودی‌ها از جنگ یمن اصولا به عنوان جنگ با ایران یاد می‌کنند، زیرا این کشور در مناقشه یمن از حوثی‌ها حمایت می‌کنند، نیرو‌هایی که در سال ۲۰۱۵ حکومت تحت حمایت عربستان را برکنار کردند.

نیویورک تایمز به نقل از "دفتر احمدی نژاد" افزود این نامه از طریق دفتر حافظ منافع عربستان در تهران تحویل داده شده و عربستان هنوز به آن پاسخ نداده است. نمایندگی عربستان در سازمان ملل نیز به پرسشی در این باره که آیا ولیعهد این نامه را دریافت کرده است، پاسخ نداد.

این روزنامه نوشته است احمدی نژاد همچنین نامه‌ای به "عبدالملک بدرالدین الحوثی" رهبر حوثی‌های یمن، و نیز نامه‌ای دیگر به "آنتونیو گوترش" دبیر کل سازمان ملل نوشته است. این سه نامه بیانگر پیشنهاد میانجیگری آقای احمدی نژاد برای پایان دادن به جنگ یمن از طریق ایجاد کمیته‌ای متشکل از شخصیت‌ها و نهاد‌های بین المللی است. سخنگوی آقای گوترش می‌گوید، از این نامه اطلاعی ندارد. سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز تلاش کرده است اقدام احمدی نژاد را در قالب "دیپلماسی مستقل"، کم اهمیت جلوه بدهد.

متن نامه احمدی نژاد

اما امروز رسانه نزدیک به رییس جمهور سابق متن نامه احمدی نژاد به بن سلمان را منتشر کرد. نامه‌ای که رونوشت آن نیز برای "آنتونیو گوترش" دبیر کل سازمان ملل ارسال شده و نیویورک تایمز احتمالا همین رونوشت را نامه‌ای جداگانه به حساب آورده است.

بسم الله الرحمن الرحیم

عالیجناب آقای محمد بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود ولیعهد محترم عربستان سعودی

سلام علیکم مستحضرید که جنگ خانمانسوز در یمن که بر اثر برخی رقابت‌ها و دخالت‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای آغاز شده و بیش از ۵ سال ادامه یافته است تا کنون ده‌ها هزار نفر کشته و زخمی و خرابی‌های بی شمار بر جا گذاشته و علاوه بر تحمیل فقر بر ملت مظلوم یمن فرصت‌های تعالی و پیشرفت را از آنان سلب کرده است و برای دیگر کشور‌های منطقه به خصوص کشور‌های درگیر، علاوه بر ایراد خسارت‌های جانی و مادی، از حیث مسائل معنوی و انسانی، به ویژه نقض فاحش حقوق بشر، سوابق سوء فراموش نشدنی را به ثبت رسانده است.

این جنگ همچنین موجب تشدید رقابت‌ها و دشمنی‌ها و دور شدن دولت‌ها و ملت‌های منطقه از همکاری سازنده، آسیب دیدن امنیت عمومی و نابودی آثار و ابنیه تاریخی و فرهنگی در یمن گردیده است.

بر هیچکس پوشیده نیست که این جنگ تا هر زمان طول بکشد جز خرابی و مرگ انسان‌های بی‌گناه نفعی برای هیچ یک از طرف‌ها نداشته و اصولاً طرف پیروز نخواهد داشت و همه بازنده و در پیشگاه ملت‌ها محکوم خواهند بود.

اگر چه قدرت‌های فرامنطقه‌ای این جنگ را در جهت منافع خود ارزیابی می‌کنند، لکن، چون نیک بنگرند خواهند دانست که این فاجعه انسانی را به هیچ روی نمی‌توان متضمن منافع هیچ طرفی به شمار آورد.

منافع حقیقی هر فرد و ملتی در حفظ کرامت انسانی و تقویت صلح، عدالت، آزادی، محبت، آبادانی و همکاری دوستانه و سازنده نهفته است و هر نوع تلاش برای سلطه و برتری بر دیگران اولاً به نابودی حقیقت انسانی بانیان آن منجر خواهد شد و ثانیاً جز خسارت برای ملت‌ها دستاوردی نخواهد داشت.

از طرفی می‌دانم که جنابعالی از وضعیت فعلی ناخشنود و از اینکه روزانه جمعی از مردم بی گناه کشته و زخمی می‌شوند، زیرساخت‌ها آسیب می‌ببینند و منابع ملت‌های منطقه به جای سازندگی و ارتقای رفاه، امنیت و پیشرفت، صرف تخریب می‌شود ناراحتید و از این رو از برقراری صلحی عادلانه استقبال می‌نمایید.

از طرف دیگر اطمینان دارم که با همراهی و همکاری سازنده جنابعالی، اقدامات موثر و تعیین کننده‌ای در جهت پیشگیری از ادامه وضع اسفبار کنونی و پایان دادن به جنگ و خصومت قابل انجام است.

علاوه بر آن تردیدی ندارم که اگر هزینه‌های سنگین جنگ جاری در قالب برنامه اقدام مشترک منطقه‌ای صرف همکاری برای عمران و آبادانی شود، سایه ترس، وحشت، فقر و مرگ از سر مردم برداشته شده و در پرتو صلح و برادری، حلاوت یک زندگی شرافتمندانه، عادلانه و آزادانه در کام همگان خواهد نشست.

مسئولیت انسانی ایجاب می‌نماید که همگان، در حد توان، در جهت توقف این جنگ و برقراری صلح، دوستی و همکاری تلاش نمایند.

اینجانب به عنوان عضوی از جامعه انسانی که روزانه از شنیدن اخبار و ناملایمات در گوشه و کنار جهان و به ویژه جنگ در یمن بسیار متاسف می‌شود، آمادگی دارم تا در صورت موافقت جنابعالی و عالیجناب سید عبدالمالک بدرالدین رهبر جنبش انصار الله یمن با تشکیل هیئتی از شخصیت‌های آزادی خواه، عدالت طلب و موجه جهانی و از طریق گفتگو با طرفین درگیر به حل مناقشه و برقراری صلح و دوستی یاری نمایم.

بر این باورم که آن برادر محترم در پاسخ به انتظار روشن مردم منطقه و جامعه بشری، با نیک اندیشی و تامل در آثار این درگیری خانمانسوز، به گونه‌ای عمل خواهید کرد که به نیکی از آن یاد شود و موجبات رضایت الهی و خشنودی پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و علی آله و علی صحبه را فراهم سازد. برادرتان محمود احمدی نژاد رییس جمهور سابق ایران

رونوشت: عالی جناب آقای آنتونیو مانوئل اولیویرا گوترش دبیرکل محترم سازمان ملل

منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۲
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
13
21
بن سلمان از کشته شدن مردم ناراحت است ؟؟؟؟
خاشقچی رو اره کرد با دستور مستقیم .

احمدی نژاد دوست داری خودت رو آدم بزرگی نشون بدی ؟

با این کارها بزرگ نمیشی
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
8
26
به امیدروزی که جهان درصلح ودوستی میان همه اقوام. مذاهب ونژادهازندگی کنندواین زندگی جنگلی پایان پذیرد
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
علمای بزرگ اذعان می‌کنند برابر آیات و روایات کشتن هر انسانی به معنی کشتن یک جامعه است و جلوگیری از قتل هر انسان بی گناه از حج بالاتر است. . بی انصافی است که برای حج رفتن از خون حجاج خود گذشتیم اما امروز یکنفر که آخرین تلاش های خود را می‌کند تا از ریخته شدن خون زنان و کودکان یمنی جلوگیری کند این نامه نگاری را هم برنمی تابند. نه زبان دیپلماسی را می‌فهمند و نه تساوی و زبان احترام در آموزه های دینی و فرهنگی را در میانجیگری چه اشکالی دارد اگربتوان جنگی را با استفاده از الفاظ متوقف کرد و جان هایی را نجات داد برخی راچه می‌شود که بیرون از گود نشسته اند و بر جنازه کودکان و زنان یمنی رجز می‌خوانند و آخرین بارقه های جلوگیری از همنوع کشی را تخطئه می کنند. من ذکری بالاتر از کلمات نامه ایی برای صلح سراغ ندارم. ارادتمند همه مردان روزگار:مسعود قاسمی جوزی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
8
21
به نظر میرسه احمدی نژاد داره یه بازی جدید راه میندازه منفعتی براش در کاره وگرنه حقوق بشر و حفظ ابنیه تاریخی و فرهنگی زیر سایه صلح یه سری حرفه که هیچ جوری با عقل معیوب عرب ها سازگار نیست اصن همچین درکی ندارن...
حالا باید صبر کرد دید که بن سلمان چه جوابی میده ..اصن جوابی میده یا نه...بیشتر شبیه شوی تبلیغاتی سیاسی میمونه...
به نظر شما رهبری معظم به این نامه احمدی نژاد چه واکنشی نشون میده؟؟؟؟
کیومرث
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
این نامه هزار معنی دارد ولی کی بفهمد وعمل کند(بنسلمان) به طرف گفتن هر تور دوست داری بزن ، توبزن ولی خوب بزن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
11
21
دورود بر مرد دلها دکتر احمدی نژاد. باید یه مرد باشه. پا در میانی کنه. هر چند دیر است. مرد دیگه ای که نیست. همه مغرورند. خون ملت یمن همینطوری ریخته می شود. اگه بزارند دکتر صلح ب قرار میکنه.
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
دکتر بیخود میکنه بخاد صلح برقرار کنه، اگه مرد هستن واسه ملت خودشون باشن نه اینکه واسه عربا دل میسوزونن، این عربا 1400 ساله پدر مارو در اوردن بزار درگیر همدیگه باشن
ابوحسام
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
9
5
تف سربالا
شاهکار اینوری ها ، بهتر از این نخواهد شد
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
8
11
جناب پوروفوسور سیاست بهتر نیست اول یه پادر میانی واسه مردم خودت بکنی که از ملت بکشن بیرون بعد بوقتش یمن و هم باهم نجات میدیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
شما الان جنگ زده اید ؟! چقدر بی رحمی ما جنگ رو تجربه کردیم نباید بی تفاوت بود
کیومرث
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
2
3
به نام الله.مرد فقط دکتر احمدی نژاد.نام احمدی نژاد در تاریخ در لیست نیکان خواهد ماند.بگو چرا.چونکه بدون غرور است .چونکه جان مردم یمن وانسانها از غرورش بیشتر ارزش داردو........حالا بماند بن سلمان این چیزهارو بفهمد یا نفهمد.خلاصه گفتم ادمای عاقل میفهمند.وسلام
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
3
5
این بیچاره دیگه امیدی بهش نیست.
سید
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
1
5
سلام خداوکیلی متن نامه روبخونید بعدنظربدید
علی قدسی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
1
4
با سلام
به پاس زحماتی که احمدی نژاد در زمان ریاست جمهوری اش برای ایران کشید همگی برای هدایتش دعا کنیم... واقعا داره به بیراهه میره... خدا عاقبتش را ختم به خیر کنه... آمین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
3
3
پس برادر احمدی نژاد بن سلمان بوده
نائب
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
4
2
متاسفم برات مموتی
هر روز با یه چهره میای
یه روز امامزاده صالح،یه روز مشایی،یه روز بقایی،یه روزمعین ،یه روزحبیب ،یه روز مثلا افشاگری
امروز هم مذاکره با شمر زمان ،قاتل حجاج منا ،قاتل شیعیان مظلوم یمن ،شریک قتل سردار دلها حاج قاسم عزیز،بانی اختلافات قومی و قبیله ای در منطقه ،سرباز رژیم صهیونیستی ،رفیق شفیق سگ زرد(ترامپ ملعون)و و و ....
خدا عاقبتت رو بخیر کنه .ولی فک نکنم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
3
3
سلام.هرکس کمی از روابط بین الملل آگاه باشد، می داند که هنگام نامه نگاری به یک مقام کشور خارجی، نامه باید با عبارت"عالی جناب"شروع شود.این عرف نامه نگاری بین المللی است و اصلاًبه این مربوط نیست که طرف را قبول دارد یا نه. ثانیاً صدام حسین هم هنگام نامه نگاری هایش با رفسنجانی(قطعنامه 598) از عبارت"برادر"برای خطاب قراردادن استفاده می کرد.این نشانه برخورد از جنبه دینی دارد و ربطی به پیوند خونی و قلبی ندارد. ما از افسانه ها خسته شده ایم و به دنبال واقعیت ها هستیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
1
5
دکتر جان دمت گرم وتشکر برادرانه و صادقانه از شما که به فکر یمن، یه ملت مسلمان هستید، یه تقاضا برادرانه که اگه میشد یه بزرگواری و پا درمیونی، که شاید ما مستاجران و کارگران و شهروندان ایران زمین شیر دلان و جان بر کفان که تا آخرین قطره خونمون به پای ایران عزیزمون محکم و استوار ایستاده ایم..، اما از زور فقر و گرسنگی و تحریم دیگر توانی برایمان نمانده، درد دل زیاد هستش، تقاضا دارم چراغی که به خانه خودمان روا هستش به خانه دیگری نبندید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
1
2
این جنگ هم به نفع ما هست، هم به نفع آمریکا. آمریکا صلاح های عهد بوقشو می فروشه و ما هم هر وقت لازم شد یه پالایشگاه را می فرستیم هوا تا تعادل قیمت نفت را تا حدودی کنترل کنیم. البته ما بیشتر از این ها می تونستیم بهره برداری کنیم که نکردیم.
شاید شما فکر کنید که من آدم بدی هستم و به فکر آدم های مظلوم یمنی نیستم، درسته این همون سیاست بی پدر و مادره، ما داریم از اهداف انقلاب دور میشیم، متاسفانه.
احمدی نژاد هم حرف درستی میزنه ولی با کدام نیت خدا داند.
بعید میدونم کسی جواب نامه را بدهد، که اگه اینطوری بشه برای این بنده خدا گرون تموم میشه.
حسن
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
2
2
سلام۰۰ مگر این مملکت میر ومدبری بالاتر از این احمدی نژاد نداشت که او خودسرانه در مسائل خارجی ایران دخالت میکند او در مرتبه ای نیست که بخواهد با چنین کسانی مکاتبه کند اون بن سلمان اگر اهل منطق بود جسم آن تحلیل گر سیاسی را با اره تکه تکه اینها با ترامپ که رهبر ما آنها رالایق پیام هم نمی داند فرقی ندارندنمی کرد نمی کرد
محمدیان
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
2
1
حرف درست وکارخوبیست ولی ایشان ریشه این مشکل را میدانندامیداست این جنگ بزودی خاتمه یابد
اسان
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
1
1
بسیار انسانی و صلحجویانه در صدد میانجیگری برای پایان یک جنگ خانمان برانداز برآمدند، بسی شایسته و بایسته است. ایشان تنها شخصیت سیاسی در ایران هستند که چنین دلسوزانه دست یاری برای پایان این فاجعه دراز کرده‌اند. همچنین از نامیدن "برادر" منظور برادر دینی است و همچنین بیدار کردن رحم و یادآوری نقش و وظایف دینی مسببان چنین مظلوم کشی در عرصه انسانی و جهانی است..... هر چه سعی کنید این مرد را زمین بزنید، بر عکسش میشود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
1
3
درود به شرفت مرد که در هر موقعیتی به وظیفه انسانی خود عمل میکنی
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
0
0
به قول دکتراحمدی نژاد آزادی یک موهبت خدادای'برای بشریت است به همین علت این دکتر هم آزاده هرکاری دلش خواست بکنه این هم خواست یه پیام بده داد.اشکال نداره رویاهایی خوبی داره.انشاا...اونهاهم درکش'کنند باهم برادربشن رفیق بشن حسودکیه .ماانقدرگرفتاری داریم که اصلا خونه تلویزیون روشن نمیکنیم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
0
0
آقای دکتر بذار این عربای سوسمار خور خودشون خودشونو نابود کنن بی خیال اینا چی میدونن انسانیت وخونریزی وظلم چیه مشتی عرب که اوسارشون شون دست آمریکایی هاست.
سید بابا
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
0
0
از احمدی با اینکه خوشم نمیاد یه حرکتی زد حالا این یاوه گوهای داخلی اخر اخرش بگو مرگ بر ... عکس و فیلن و گزارش کار و تمام دم همشون گرم
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->