میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت + علت فوت ویژه برنامه‌های تلویزیون برای روز معلم + زمان پخش تصویر سعید آقاخانی پس از آسیب‌دیدگی در پشت‌صحنه سریال «نون خ ۵» + عکس داوری هیئت ۷ نفری برای جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی نظر هنرمندان درباره حذف بخش رقابتی جشنواره تئاتر رضوی نامش زنده است تا زبان فارسی زنده است | دکتر محمد معین از نگاه بزرگان به مناسبت زادروزش نوستالژی «حنا دختری در مزرعه» در شبکه یک + زمان پخش سریال «رخنه» جایگزین «نون‌خ» می‌شود + زمان پخش و بازپخش موضوع فیلم جدید کارگردان «باربی» چیست؟ ماجرای ورود ۲۴ تن کتاب خارجی به کشور صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ هدیه تهرانی با «روز مبادا» به خانه‌ها آمد + زمان اکران آنلاین ۱۱ کنسرت پاپ در پایتخت + جزئیات «پدر خوانده ۳» به شبکه نمایش خانگی آمد دلیل ممنوعیت پخش سریال «حشاشین» در ایران چیست؟
سرخط خبرها

مراسم محرم امسال در فضاهای باز برگزار می‌شود

  • کد خبر: ۳۶۳۰۷
  • ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰
  • ۷
مراسم محرم امسال در فضاهای باز برگزار می‌شود
محرم امسال چگونه برگزار می‌شود؟ دسته‌های سینه‌زنی و هیئت‌های مذهبی چطور می‌توانند امسال با وجود بیماری کرونا دور هم جمع شوند؟ این‌ها دغدغه‌ها و پرسش‌های مردم مشهد در آستانه رسیدن به ماه‌های مبارک محرم و صفر است. با شیوع کرونا و نگرانی از شیوع بیشتر این بیماری تقریبا همه فعالیت‌های فرهنگی تعطیل شده‌اند. فقط بخشی از فعالیت‌ها هستند که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هنوز ادامه دارند. در این بین مردم و هیئت‌های مذهبی نگران چگونگی برگزاری مراسم محرم هستند.

امیری-به گزارش شهرآرانیوز، در چند هفته مانده به ماه مبارک محرم، بسیاری از هیئت‌های مذهبی برای برنامه‌ریزی و چگونگی برگزاری مراسم هر سال خود بلاتکلیف هستند و نمی‌دانند آیا امسال برنامه‌های محرم مثل هر سال برگزار می‌شود یا نه و اگر برگزار می‌شود به چه شکل و شیوه‌ای است.

هیئت‌های مذهبی منتظر ابلاغ سازمان تبلیغات اسلامی

هر سال این روزها هیئت‌های مذهبی برنامه‌ریزهای لازم را برای شروع عزاداری‌ محرم انجام داده بودند تا در چند هفته مانده به آغاز ماه محرم، بدون هیچ مشکل یا مانعی عزاداری را شروع کنند. دعوت از مداحان، برنامه‌ریزی برای پخت و توزیع غذاهای مذهبی و… از جمله موضوع‌هایی است که به برنامه‌ریزی دقیق نیاز دارد. اما امسال با شیوع کرونا همه‌چیز بلاتکلیف مانده است و هیئت‌های مذهبی هنوز اطلاعی از چگونی عزاداری امسال ندارند.


مسئول یکی از هیئت‌های مذهبی دراین‌باره می‌گوید: هیئت مذهبی ما حدود ۲۰۰ نفر است که بخشی از افراد آن ساکن شهرستان هستند. با شرایط پیش آمده نمی‌دانیم می‌توانیم مراسم عزاداری آقا اباعبدا…(ع) را برگزار کنیم یا نه.


حجتی می‌گوید امیدوار است مسئولان راهکار مناسبی برای این موضوع بیندیشند تا هم مراسم مذهبی برگزار شود و هم سلامت مردم به خطر نیفتد.


رمضانی از دیگر اعضای یکی از هیئت‌های مذهبی مشهد نیز با بیان اینکه ممکن است در برگزاری مراسم عزاداری، فاصله‌گذاری اجتماعی آن‌طور که باید رعایت نشود، می‌گوید: از اینکه ممکن است امسال نتوانیم مثل سال‌های گذشته برای امام حسین(ع) عزاداری کنیم، خیلی غمگینم. واقعیت این است که در برگزاری مراسم عزاداری، رعایت فاصله اجتماعی کار سختی است، مگر اینکه تدابیری برای آن اندیشیده شود.
به نظر این عضو هیئت «عاشقان اباعبدا…(ع)» فرهنگ‌سازی دراین‌باره راهکار مناسبی می‌خواهد که باید دید مسئولان در این زمان باقی‌مانده از پس این ماجرا برمی‌آیند یا نه.


مظفری، از اعضای هیئت عزاداری «علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع)»، نیز معتقد است این اعضای هر هیئت هستند که باید برای چگونگی برگزاری مراسم عزاداری امسال راهکار مناسبی پیشنهاد دهند.

 

او ادامه می‌دهد: عزاداری امام حسین(ع) باید به شیوه‌ای انجام شود که سلامتی اعضای هیئت و مردم به خطر نیفتد.

 

امسال مراسم محرم پررونق‌تر برگزار می‌شود

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه شعار ما در سازمان تبلیغات اسلامی این است که اتفاقا امسال محرم را پررونق‌تر برگزار کنیم، می‌گوید: اما این اصلا به معنای این نیست که مراسم محرم مانند سال‌های گذشته برگزار شود.


به گفته حجت‌الاسلام همتی‌فر در تهران برای اولین‌بار ستادی به‌عنوان ستاد ملی محرم تشکیل شده است که به این واسطه چند نهاد گرد هم می‌آیند و برای چگونگی برگزاری مراسم محرم تصمیم‌گیری می‌کنند. او ادامه می‌دهد: برنامه‌های این ستاد به ستاد ملی کرونا فرستاده شده است و رئیس جمهور هم در سخنانی اعلام کردند که مراسم محرم امسال برگزار می‌شود.


معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه سلامتی مردم را وظیفه شرعی و عرفی خود می‌دانیم، ادامه می‌دهد: در استان جلساتی را با تعدادی از مسئولان بهداشتی و رؤسای بیمارستان‌ها تشکیل دادیم تا نظر این بزرگواران را درباره برگزاری مراسم محرم بدانیم. خوشبختانه نظر همه این بزرگواران این بود که برگزاری مراسم در فضای باز امکان‌پذیر است.


به گفته حجت‌الاسلام همتی‌فر بر این اساس دستورالعمل‌هایی بهداشتی تدوین شده است که در قالب ایموشن‌گرافی و تولید برنامه‌هایی برای اطلاع‌رسانی، رعایت مسائل بهداشتی فرهنگ‌سازی می‌شود.


بر اساس گفته‌های این مقام مسئول مراسم محرم در فضای باز و با رعایت کامل مسائل بهداشتی بدون هیچ منعی برگزار می‌شود.

 

تعامل با آموزش‌وپرورش برای استفاده از ظرفیت مدارس دولتی

او در ادامه از تعامل با آموزش‌وپرورش سخن می‌گوید که بر اساس آن هیئت‌های مذهبی می‌توانند از ظرفیت فضای باز مدارس دولتی نیز استفاده کنند.


به گفته حجت‌الاسلام همتی‌فر مدارس دولتی امکانات لازم از جمله سرویس بهداشتی دارند که فضای مناسبی برای عزاداری محرم محسوب می‌شود. ضمن اینکه مدیرکل آموزش‌وپرورش هم قول داده است که اگر هیئتی درخواست استفاده از مدارس دولتی داشته باشد با آن همکاری کند.


او همچنین استفاده از فضای مساجد و حسینیه‌های بزرگ را از دیگر موضوعاتی می‌داند که در محرم امسال به آن تأکید می‌کند.


حجت‌الاسلام همتی‌فر یادآور می‌شود: رعایت مسائل بهداشتی از جمله لزوم استفاده از ماسک، وجود مواد ضدعفونی‌کننده، جلوگیری از ورود افرادی که علائم بیماری دارند، کوتاه‌ترشدن سخنرانی‌ها و… از مسائلی است که رعایت آن‌ها الزامی است.


او درباره نحوه عملکرد ایستگاه‌های صلواتی نیز می‌گوید: با اعلام همکاری شهرداری و مراکز بهداشتی، ایستگاه‌های صلواتی نیز می‌توانند فعال باشند و برای کنترل رعایت مسائل بهداشتی توصیه می‌کنیم ترجیحا به‌جای مواد خوراکی به مردم ماسک یا مواد ضدعفونی نذر کنند یا اگر قرار است با مواد غذایی و نوشیدنی‌ها از عزاداران پذیرایی شود، این مواد کاملا بسته‌بندی‌شده و بهداشتی باشد.

 

نظارت بر هیئت‌های مذهبی با فرهنگ‌سازی

به گفته حجت‌الاسلام همتی‌فر نظارت در رعایت مسائل بهداشتی قرار نیست به شکل امنیتی و برخوردهای شدید باشد، بلکه این کار با فرهنگ‌سازی و تولید برنامه‌های رسانه‌‌ای انجام می‌شود.


به گفته او با این حال بر هیئت‌های مذهبی که به‌طور رسمی ثبت شده‌اند، نظارت کافی وجود دارد، اما قطعا تعداد زیادی از هیئت‌ها هم هستند که ثبت سازمان نیستند و در جمع‌های خانوادگی عزاداری می‌کنند که این دسته از عزاداران زیرمجموعه سازمان نیستند و نمی‌شود مستقیم بر آن‌ها نظارت کرد.


او به تجربه برگزاری مراسم شب قدر در ۲۵ پایگاه مشهد اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: مراسم شب قدر نمونه خوبی است که می‌توانیم برای مراسم محرم نیز از آن آن الگو بگیریم. این مراسم با رعایت مسائل بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
4
11
سلام به همگی دوستانی که موافق برگزاری این مراسم باشکوه محرم هستند امید وارم که امسال محرم رو باشکوه تر از سال های قبل بتونیم برگزار کنیم
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
2
14
محرم باید برگزار شود!!!! بخدا رعایت میکنیم فقط بزارید برگزار بشه محرم
امید روشن
Germany
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
2
10
مگه عاشورا در صحرای کربلا اتفاق نیافتاد؟ امسال میتونیم در دشت و صحراهای اطراف شهرها مراسم سوگواری رو با رعایت فاصله 5 تا ده متری و رعایت اصول بهداشت فردی( زدن ماسک و پوشیدن دستکش در مکان های از پیش علامت گذاری شده بوسیله سازمان تبلیغات اسلامی فاصله دار 5 تا 10 متری ازهم بوسیله کوبیدن یک تیکه تیرک بعنوان نشانه محل نشستن هر فردی برگزار بشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
2
10
بزارید محرم برگزار شه رعایت میکنیم
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
2
6
تورو خدا امسال محرم رو بر گذار کنید ...اگه محرم بر گذار شود شاید به حق اسم امام حسین کرونا هم شیوعش امد پایین
اگر به اسم امام حسین احترام قاعل میشین به به خاطر همان اسم زیبای حسینی محرم رو بدگذارکنید
و رعایت پورو توکل های بهداشتی رو هم انجام میدیم
ممنونم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
آره منم موافقم باید محرم برگزار بشه
سجاد حفار
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
0
0
سلام امسال محرم را بر گذار کنید قول شرف می‌دیم که رعایت کنیم با ماسک و دست کش و الکل لطفاً بر گزارش کنید و
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->