به گزارش شهرآرانیوز، جنگ تجاری دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تعرفههای واشنگتن را به بالاترین سطح خود از دهه ۱۹۳۰ رساند و ترامپ، مرتبا به وضع تعرفه بیشتر، تهدید کرده، اما در مجموع، عدم قطعیتی که بسیاری از کسب وکارها را با مشکل مواجه کرده بود، اندکی کاهش یافته و به مدیران شرکتها اجازه میدهد هزینهها را با افزایش قیمت، پیشبینی کرده و برای آن برنامهریزی کنند.
بر اساس تحلیل رویترز از صدها صورتحساب شرکتها، اسناد نظارتی و گزارشهای درآمدی در فاصله ۱۶ ژوئیه تا ۳۰ سپتامبر، شرکتها پیشبینی کردند در سال ۲۰۲۵ در مجموع با ۲۱ تا ۲۲.۹ میلیارد دلار زیان مالی روبهرو شوند و این زیان، برای سال ۲۰۲۶، حدود ۱۵ میلیارد دلار محاسبه شده است.
آنتونیو فیلوسا، مدیرعامل استلانتیس، در مصاحبهای در اواسط اکتبر با رویترز، ضمن ارائه جزئیات جدیدی از سرمایهگذاری چهار ساله ۱۳ میلیارد دلاری در تولید آمریکا، گفت: تعرفهها هر روز، واضحتر میشوند و بر این باوریم که تعرفهها، فقط متغیر دیگری از معادله تجاری ما خواهند بود که باید برای مدیریت آن آماده باشیم و این کار را خواهیم کرد.
این شرکت خودروسازی نیز در ژوئیه، نسبت به زیان ۱.۵ میلیارد یورویی از تعرفههای آمریکا در سال میلادی جاری هشدار داده بود.
مشکل افزایش زیان ناشی از تعرفهها، بیشتر متوجه شرکتهای وابسته به کشورهایی است که با آمریکا توافق تجاری نداشتهاند. برای مثال، شرکت نایکی که به شدت به تامینکنندگان خود در ویتنام و سایر کشورهای آسیایی وابسته است، اواخر ماه گذشته، برآورد خود از تاثیر تعرفهها را از یک میلیارد دلار، به ۱.۵ میلیارد دلار افزایش داد.
بر اساس گزارش بیزینس تایمز، افزایش قیمتها رایجترین تاثیر تعرفههاست که توسط شرکتها در ردیاب رویترز ذکر شده است. خودروسازانی از جمله فورد، استلانتیس، فولکسواگن و تویوتا در مجموع، میلیاردها دلار هزینههای مرتبط با تعرفه را گزارش کردهاند.
منبع: دانشجو