آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
سرخط خبرها

غیبت ۳۱ درصدی داوطلبان اولین آزمون کرونایی در حوزه دانشگاه فردوسی

  • کد خبر: ۳۶۸۰۸
  • ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۵
غیبت ۳۱ درصدی داوطلبان اولین آزمون کرونایی در حوزه دانشگاه فردوسی
نماینده تام‌الاختیار سازمان سنجش آموزش کشور گفت: کنکور دکتری در دانشگاه فردوسی صبح امروز با حضور ۳۴۸۲ شرکت کننده از مجموع ۵۰۸۶ داوطلب و ثبت بیش از ۳۱ درصد غیبت در ۱۱ دانشکده با رعایت فاصله ۱.۶ متری میان هر صندلی برگزار شد.
دکتر جواد ساده در خصوص برگزاری آزمون دکتری در دانشگاه فردوسی مشهد در روز جاری اظهار کرد: با توجه به شرایط خاصی که وجود داشت، تلاش‌های زیادی برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی به عمل آمد. آزمون دکتری در تمام کشور حدود ۱۸۰ هزار، در خراسان رضوی ۱۱ هزار و ۹۲۹ و در مشهد ۹۲۸۳ نفر داوطلب داشت که این دوره حدود ۳۰ درصد غیبت داشتیم. دانشگاه فردوسی به عنوان بزرگ‌ترین مرکز آزمون در شرق کشور، میزبان ۵۰۸۶ داوطلب ثبت‌نام‌کننده کنکور دکتری بود که ۳۴۸۲ نفر در آزمون دکتری شرکت کرده و بیش از ۳۱ درصد، معادل ۱۶۰۴، غیبت نفر در این آزمون ثبت شد.

بی‌توجهی برخی از داوطلبان به فرم‌های خوداظهاری مشکل‌ساز می‌شود

وی افزود: کنکور دکتری در دانشگاه فردوسی در ۱۱ دانشکده برگزار شد. با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله ۱.۶ متر میان هر صندلی، ظرفیت ۹۰۰۰ نفری دانشگاه را به این تعداد کاهش دادیم. در زمان برگزاری آزمون از چندین حوزه بازدید کردم که به غیر از چند مورد، مشکل خاصی به وجود نیامده بود. حدود ۵ داوطلب پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرده و با داشتن علائم مشکوک به محل حوزه مراجعه کرده بودند. آزمون این افراد را در اتاق‌های ایزوله از پیش تعیین شده برگزار کردیم، اما این افراد هم برای خودشان و هم برای پرسنل برگزاری کنکور مشکلاتی ایجاد کردند.

ساده ادامه داد: در کل مشکلی از نظر اجرایی نداشتیم. فقط کسانی که فرم خوداظهاری وزارت بهداشت را تکمیل نکرده بودند، کمی مشکل ایجاد کردند. البته این مشکل در سایر آزمون‌ها نیز به طور معمول وجود دارد و ممکن است که یک دانشجو یا دانش‌آموز حین آزمون حال بدی به او دست دهد. دانش‌آموزان و دانشجویان برای کنکور‌های بعدی توجهی بیشتری به فرم‌های خوداظهاری داشته باشند که به خود و دیگران آسیبی وارد نکنند.

نماینده تام‌الاختیار سازمان سنجش آموزش کشور اضافه کرد: حوزه‌های دیگری از جمله دانشگاه فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌های آزاد نیز از دیگر حوزه‌های امتحانی مشهد بودند که دفترچه‌های خود را صبح امروز از دانشگاه فردوسی تحویل گرفتند. سایر شهر‌های استان نیز به دلیل فاصله طولانی که مشهد دارند، روز گذشته دفترچه‌های سوالات را از دانشگاه تحویل گرفتند.

برگزاری کنکور ۵ داوطلب کرونایی در بیمارستان قائم (عج) مشهد

ساده در مورد شرایط برگزاری کنکور دکتری برای داوطلبین دارای بیماری کرونا خاطرنشان کرد: این افراد به ۲ بخش تقسیم شدند. ۵ نفر پیش از برگزاری آزمون شرایط خود را اعلام کرده بودند که در بیمارستان قائم (عج) بستری شده بودند. آزمون این افراد توسط نماینده وزارت بهداشت در بیمارستان برگزار شد. تعدادی نیز بر اساس تب‌سنجی و علائم ابتدایی در محل آزمون شناسایی شدند که محلی جداگانه برای آنان در نظر گرفته شده بود.

وی در خصوص مشکلات پارکینگ خودروی داوطلبین و تراکم به وجود آمده در ابتدای آزمون تصریح کرد: با توجه به فضای باز دانشگاه فردوسی مشکلی در پارکینگ خودروی داوطلبین نداشتیم، اما با توجه به ورود همزمان داوطلبین در ابتدای ساعات برگزاری آزمون، ترافیک به وجود آمده در خیابان‌ها و محل ورودی در‌های دانشگاه فردوسی، امری طبیعی به نظر می‌رسید. گرچه در‌های محل حوزه‌های برگزاری آزمون از ساعت ۶.۳۰ باز بود تا ترافیک ورودی داوطلبین در ورود به دانشکده‌ها در حد امکان کاهش یابد.

سازمان سنجش به پرسنل برگزاری آزمون‌ها توجه بیشتری کند

نماینده تام‌الاختیار سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به شرایط پرسنل برگزاری حوزه‌های آزمون دکتری گفت: کسانی که به عنوان پرسنل در آزمون‌های سراسری حضور دارند، از تجربه بالایی برخوردارند. همیشه برای آزمون‌ها یک تیم پیش‌بینی می‌شود، اما برای این آزمون کسانی بودند که به دلیل خطر ابتلا به ویروس کرونا از همکاری با دانشگاه امتناع کردند. هرچند مشکلات اندکی در این زمینه به وجود آمد، اما افراد دیگری به سرعت جایگزین شدند و مشکلی در برگزاری آزمون نداشتیم. برگزاری آزمون برای پرسنل دشوار است. از سازمان سنجش تقاضا داریم که از لحاظ مالی توجه بیشتری به این افراد داشته باشند تا کسانی که این ریسک را می‌پذیرند، با حداقل مبلغی زحمات‌شان را جبران کنیم.

ساده در رابطه با شرایط برگزاری آزمون در دانشکده‌ها عنوان کرد: نحوه برگزاری با توجه به نوع دانشکده‌ها متفاوت برگزار شد. در ابتدا طی زحمات پرسنل برگزاری آزمون که جای تقدیر هم دارد، کنار هر صندلی، صندلی دیگری تعبیه شده بود تا دفترچه‌های آزمون روی زمین قرار نگیرد. در خیلی از دانشکده‌ها، آزمون در کلاس‌هایی برگزار شده که بود که پنجره‌ها به سمت بیرون باز باشد. تهویه نسبتا مطبوعی نیز در آنان وجود داشت. با توجه به شرایط آب و هوایی تلاش شد آزمون در شرایط خوبی برگزار شود، اما شرایط تهویه ایده‌آل نبود.

حوزه‌های برگزاری آزمون در کنکور‌های آتی افزایش خواهد یافت

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش تعداد داوطلبان در کنکور‌های سراسری ارشد و کارشناسی، دانشگاه فردوسی چه میزان ظرفیت برگزاری کنکور را دارد، اظهار کرد: دانشگاه فردوسی معمولا ظرفیت مشخصی دارد. حداکثر بین ۹۵۰۰ تا ۱۰ هزار نفر ظرفیت برگزاری آزمون‌های سراسری دانشگاه فردوسی است. با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله ۱.۶ متر، این میزان ظرفیت را به ۵۰۸۶ نفر کاهش دادیم. در این شرایط ظرفیت دانشگاه همین میزان است، مگر این که تعداد حوزه‌ها افزایش پیدا کند.

نماینده تام‌الاختیار سازمان سنجش آموزش کشور در مورد شرایط برگزاری کنکور سراسری در فضای باز یادآور شد: این فرضیه نیز پیشنهاد شده است، اما در این صورت آزمون را نمی‌توان صبح برگزار کرد. این موضوع نکات امنیتی و حفاظتی مربوط به خود را دارد. برگزاری آزمون‌های سراسری در سالن‌های ورزشی با سقف بلند نیز پیشنهاد شده که با توجه به بسته بودن فضا و تجمع افراد، امکان خطرات ابتلا افزایش می‌یابد.

ساده در خصوص برگزاری کنکور‌های سراسری ارشد و کارشناسی تاکید کرد: با شرایطی که برای آزمون دکتری در روز جاری داشتیم، فکر نمی‌کنم برای کنکور‌های ارشد و کارشناسی با مشکلی مواجه شویم. اگر بخواهیم برای دانشگاه از نظر آموزشی مشکلی رخ ندهد، ناچاریم کنکور سراسری را برگزار کنیم. داوطلبان نیز باید همکاری کنند. هرچقدر هم تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم، اما اگر داوطلبان توجهی نداشته باشند، با مشکل روبه‌رو خواهیم شد. به هر حال در بدو ورود داوطلبان، چک کردن علائم بهداشتی زمان برده و باعث تجمع می‌شود. با توجه به این که در‌های حوزه‌های امتحانی ۲ ساعت زودتر بازگشایی می‌شود، داوطلبان بهتر است کمی زودتر به حوزه امتحانی خود مراجعه کنند.
 
منبع:ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->