به گزارش شهرآرانیوز؛ «راهآهن پرسرعت تهران - قم - اصفهان میتواند تهران را در کمتر از دو ساعت به اصفهان متصل کند.» هفته گذشته انتشار این خبر و تحقق این پروژه پانزدهساله برای اصفهان، داغ قدیمی محقق نشدن پروژه قطار سریعالسیر مشهد-تهران را زنده کرد. پروژهای چندین دههای که با عوضشدن دولتها و استانداران خراسان رضوی همچنان در سرفصل پروژههای بر زمینمانده از آن یاد میشود.
این مسئله در حالی است که با یک مقایسه ساده به عمق فاجعه بیشتر پیمیبریم. پروژه راهآهن پرسرعت اصفهان-تهران در حالی زمزمه اجراییشدنش مطرح است که فاصله زمینی بین اصفهان و تهران سه یا چهار ساعت است.
همچنین حجم تردد مسافران آن در سال با میزان تردد مسافران تهران- مشهد که از مسیر زمینی نیاز است بین ۹ تا ۱۰ ساعت زمان صرف کنند، قابل قیاس نیست. در این شرایط یک پرسش مطرح است چه عواملی یک پروژه نسبتا غیرضرور را به نتیجه میرساند و یک پروژه که با توجه به دستورات بالادستی و تأکید رهبر معظم انقلاب ضرورت اجراییشدنش بر همه دولتها و استانداران پیشین محرز بوده، پیشرفتی نداشته و در مسیر تحقق، بلاتکلیف مانده است؟
محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفتوگو با خبرنگار شهرآرا در این باره بیان کرد: پروژه قطار سریعالسیر تهران- اصفهان، بیش از یکدهه قبل در زمانی که رهبر معظم انقلاب درباره قطار سریعالسیر تهران- مشهد به دولت تأکید کرده بودند، مطرح شد. در آنزمان به دولت فشار آوردند که بحث قطار سریعالسیر تهران- اصفهان نیز مطرح شود، درحالیکه این پروژه توجیه اقتصادی ندارد. گاهی یک مسئول یا نماینده مجلس برای ارائه گزارش حاضر میشود که منابع مادی کشور را در بدترین وضع ممکن مصرف کند.
وی افزود: این پروژه تعریف شد و فضای رسانهای که در آن صحبت از نهاییشدن پروژه میشود، درواقع برای مجابکردن دولت است که منابعش را صرف این پروژه کند. باید توجه داشت که میزان تردد بین تهران و اصفهان و با وجود اتوبان که در حدود سه یا چهار ساعت این مسیر میتواند طی شود، نشاندهنده ضرورتنداشتن این پروژه است.
نماینده مردم تربتحیدریه در مجلس شورای اسلامی با ابراز تأسف از تحققنیافتن پروژه قطار سریعالسیر مشهد-تهران، ادامه داد: متأسفانه هنوز مطالعات این پروژه انجام نشده است. بسیار شنیدهایم که استاندار و مسئولان استان میگویند که سهم استان خراسان رضوی از آزادراهها یا اعتبارات دولتی کم است. اما به این مسئله پرداخته نمیشود که زمانی نمایندگان و دولت میتوانند اعتباری را به یک پروژه اختصاص بدهند که مجوزهای لازم برایش گرفته شده باشد.
زنگنه تصریح کرد: به جای اینکه هرازچندگاهی مصاحبه بدهند که سهم استان از بودجه کم است، به این مسئله پرداخته شود که در طول مدت کاری چند پروژه برای استان تعریف کردهاند. استاندار؛ اول باید پروژه تعریف کند و بعد از آن، دولت و نمایندگان برایش بودجه اختصاص بدهند.
متأسفانه در طول چند سال گذشته حتی یک مورد مجوز ماده ۲۳ برای طرحهای عمرانی استان گرفته نشده است. مسئول نباید نقش خبرنگار را ایفا کند، بلکه باید گزارش ارائه بدهد که در طول یکسال چه پروژههایی تعریف کرده است. پروژه قطار سریعالسیر مشهد-تهران حتی مطالعات و مجوزش گرفته نشده است.
وی با اشاره به اعتبار تخصیصیافته برای مطالعات این پروژه گفت: امسال برای اولینبار اعتباری حدود ۷۰۰ میلیاردتومان برای مطالعه پروژه اختصاص دادیم که بعد از مطالعات و دریافت مجوزهای لازم به مرحله تأمین اعتبار میرسیم و باید بهدنبال سرمایهگذار خارجی باشیم. این پروژه ۲۰ میلیارد دلار هزینه دارد و، چون سازمان برنامه و بودجه به این پروژه اعتقاد ندارد، در جلسات متعددی که داشتیم حتی حاضر نیست مبلغ اعتبار مطالعات را هم تخصیص بدهد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: با وجود تأکیدات رهبر معظم انقلاب و اینکه تنها پروژه سودآور برای سرمایهگذار خارجی است، دولت تاکنون برای تحققش اقدامی نداشته است و استانداری هم با مماشات برخورد میکند و تعصب لازم را در استان برای پیگیری نمیبینیم.
زنگنه ادامه داد: در یکسال گذشته حداقل یکبار ندیدیم که استاندار خراسان رضوی مسائل جدی استان را با تعصب پیگیری کند و از نمایندگان هم مطالبه جدی داشته باشد. درحالیکه استاندار اصفهان شبانهروز در سازمان برنامه و بودجه پیگیری میکند و مشارکت و منابع جذب کرده است. بعد از سفرهای خارجی که استاندار خراسان رضوی تاکنون داشتهاند، انتظار داشتیم یک سرمایهگذار را برای این پروژه جذب کنند، اما این پروژه در حد سخنرانی بوده است و چانهزنی جدی در استان ندیدهایم.
حجتالاسلاموالمسلمین حسنعلی اخلاقیامیری، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، در گفتوگو با خبرنگار شهرآرا با بیان اینکه عقبماندگی استان خراسان رضوی و مشهد در حوزه زیرساختها مسئلهای طولانی و پرغصه است، گفت: انگشت اشاره من اول به سمت مرکز و پایتخت نیست، چرا که محدودیتهایی در امکانات وجود دارد. دولتهای مختلف نیز رویکردهای متفاوتی دارند، اما بیش از دولت، این مشکلات بهدلیل نبود همافزایی در استان، همتنداشتن مدیران و نبود هماهنگی و یکصدایی در استان است.
وی با تأکید بر اینکه از ظرفیتهای متعدد استان استفاده نمیکنیم، بیان کرد: بسیاری از مسئولان کشوری به مناسبتهای مختلف به مشهد سفر میکنند، اما با آنها تعارف داریم. سالهاست درباره زیرساختهای استان، قطار سریعالسیر، قطار برقی، آزادراه حرم تا حرم صحبت میشود و نکته مهم اینکه اگر بودجهای در کشور وجود ندارد نباید در هیچ استان یا شهر دیگری نیز تخصیص یابد، درحالیکه اینطور نیست.
اخلاقیامیری افزود: با اینکه از ۲ هزار کیلومتر آزادراه شهری، شرق کشور فقط حدود سیکیلومتر سهم دارد، بهتازگی مبلغ کلانی برای غرب کشور اختصاصیافته است. ما فقط میشنویم و عبور میکنیم. ممکن است انگشت اشاره به سمت منِ نماینده استان هم باشد، اما به اندازه توان پیگیری کردهایم. یکدست صدا ندارد و نیاز به همافزایی تمام ارکان استان است.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از مدیریت استان تا نماینده ولیفقیه استان، تولیت آستان قدس رضوی و همه مجموعهها انتظار میرود که این صدا را به کشور برسانند. حتی سال گذشته پیشنهاد دادیم نامهای به جلسه سران قوا نوشته شود و همه ارکان استان آن را امضا کنند و از طریق جلسه سران این موضوع را پیگیری کنیم که به نتیجه مطلوب نرسید و روی زمین ماند.
اخلاقی امیری با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی یک وزارتخانه عریضوطویل است، گفت: من بهعنوان نماینده موافق، به تفکیک این وزارتخانه رأی دادم، اما متأسفانه رأی نیاورد. اکنون اگر اقدامی در ذیل این وزارتخانه میخواهیم انجام شود باید پیگیری مستمر مسئولان اجرایی را داشته باشیم. رئیسجمهور در آینده به مشهد سفر میکند.
وی افزود: گزارشهای واقعی بدهیم، وقتی جادههای ما تلفات انسانی زیادی دارد، این مسئله را منتقل کنیم. رسانهها ۱۰ روز تیتر یک بزنند که مشهد اولویت کشور است، نه، چون در این شهر زندگی میکنیم بلکه، چون میزبان ۳۰ میلیون زائر در سال هستیم. هر چند وقت حوادث جادهای را تیتر میکنیم که بینتیجه است. مدیریت اجرایی استان باید در صف اول باشد ما نمایندگان هم باید پیگیری و مطالبات جدی داشته باشیم.