گازگرفتگی دانش‌آموزان در مدرسه‌ای در خیابان ابوطالب مشهد (۱۸ آبان ۱۴۰۴) از شیرموز تا قهوه بیرون بر، چطور هوشمندانه و سلامت محور انتخاب کنیم؟ | واقعیت تلخ نوشیدنی‌های شیرین سرقت مسلحانه خشن از کودکان با ساطور + ویدئو تولید ۶۸۱ هزار تن کنسانتره دامی در خراسان رضوی از ابتدای سال تاکنون (۱۸ آبان ۱۴۰۴) شوینده‌های خانگی چقدر می‌توانند خطرناک باشند؟ صدور هشدار سطح زرد هواشناسی در پی پیش‌بینی تشدید آلودگی در خراسان رضوی (۱۸ آبان ۱۴۰۴) سد‌های کشور در بحران کم‌آبی | دو سوم ظرفیت مخازن خالی است دستگیری عامل آتش‌سوزی در تالاب بیشه‌دالان بروجرد استان لرستان (۱۸ آبان ۱۴۰۴) افزایش مراجعه دانش‌آموزان به پزشک با علائم کاهش شنوایی پیری زودرس مغز در کمین این افراد است گزارشی از پاسخ گویی ضعیف مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا | هک در چند دقیقه، پاسخ گویی در یک ساعت! به وقت تشنگی زمین مالیات اضافه کسرشده از بازنشستگان نفت برگردانده شد ۵ مکان دیدنی مشهد از چالیدره تا شاندیز گرانی، دلیل توزیع‌نشدن شیر مدارس بیمه بازنشستگان تأمین اجتماعی اعتباری ندارد! + ویدئو سرقت پس از صرف شام | بیهوش کردن نگهبان برای دزدی موج تب برفکی در راه است | مانور تمام‌عیار زلزله در مشهد برگزار می‌شود + فیلم افزایش آگاهی، مؤثرتر از افزایش سکه در مهریه | میزگرد مهریه شهرآرانیوز با حضور جمعی از کارشناسان حقوقی برگزار شد کسری ۱۳ هزار معلم در خراسان رضوی رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی: تا ۱۰ روز آینده خبری از باران نیست | زمستان امیدوارکننده‌تر رعایت اصول خودمراقبتی، راهی مؤثر برای کاهش اثرات آلودگی هوا پیشگیری و مراقبت از زخم پای دیابتی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (یکشنبه، ۱۸ آبان ۱۴۰۴) | پایداری جوی تا پایان هفته در استان افزایش ۲۱ درصدی تخت‌های فعال بیمارستانی تأمین‌اجتماعی خراسان رضوی | عبور از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نسخه دارویی طی شش ماه علت ناترازی روابط کارفرمایان و تأمین اجتماعی چیست؟ بیماران دیابتی می‌توانند در حد اعتدال از قند و شیرینی استفاده کنند طبق قانون تأمین‌اجتماعی، رانندگان تاکسی‌های اینترنتی می‌توانند از مزایای بیمه دو کارگاه استفاده کنند معاون فرهنگی استاندار خراسان رضوی: تضمین اجرای بموقع طرح‌های مدرسه‌سازی در گرو همکاری و تعامل مستمر با نمایندگان مجلس است
سرخط خبرها

برقی کردن راه‌آهن تهران - مشهد روی میز ایران و چین

  • کد خبر: ۳۵۶۹۱۳
  • ۱۶ شهريور ۱۴۰۴ - ۲۱:۳۰
برقی کردن راه‌آهن تهران - مشهد روی میز ایران و چین
برقی کردن راه‌آهن تهران - مشهد که از ۱۴ سال پیش در مجلس تصویب شده، هنوز به مرحله اجرا نرسیده و موانعی پیش رو دارد که به گفته مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، رایزنی‌ها برای نهایی شدن قرارداد بین ایران و چین برای اجرای این پروژه در حال انجام است و در صورت نهایی شدن فاینانس آن حل و فصل و عملیات اجرایی آغاز می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ پروژه برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد یکی از طرح‌های مهم و قدیمی کشور است که از سال ۱۳۵۴ کلید خورده و در سال ۱۳۸۷ هم در قالب قانون توسعه حمل و نقل عمومی به تصویب مجلس رسید.

از اهداف پروژه برقی‌سازی می‌توان به پاسخگویی به تقاضای سفر در مسیر تهران - مشهد و بالعکس، به عنوان یکی از پرترددترین مسیرها، کاهش زمان سیر، جابه‌جایی مسافران بیشتر در زمان کمتر، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش آلاینده‌ها اشاره کرد.

این پروژه در این سال‌ها با فراز نشیب‌های فراوانی مواجه شده و با وجود مناقصات و تفاهم‌نامه‌های منعقده با برخی شرکت‌های خارجی، اما بنابر دلایل مختلف، پروژه به مرحله اجرا نرسیده است.

آن طور که برخی مسئولان استان خراسان رضوی اعلام کرده‌اند در سال ۱۳۸۷ تصویب طرح برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد صورت گرفت. این طرح در سال ۱۳۸۹ برنده مناقصه مشخص شد. در سال ۱۳۹۰ تجدید مناقصه به واسطه ورود سازمان بازرسی کشور برگزار شد و در سال ۱۳۹۳ واگذاری پروژه به قرارگاه خاتم الاوصیا انجام شد. در سال ۱۳۹۵ قراردادی به صورت Epc-f با کنسرسیوم متشکل از یک شرکت ایرانی و یک شرکت چین شامل مجموعه‌ای از اقدامات مرتبط با تأمین مالی، طراحی، تأمین و ساخت منعقد شد و در سال ۱۳۹۶ امضای تفاهم نامه تأمین مالی طرح از محل منابع دولتی چین در حضور روسای جمهور دو کشور صورت گرفت و قرارداد جدیدی با شرکت چینی با تغییر منابع مالی طرح منعقد و در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۳ نیز امضای تفاهم‌نامه برای اجرای فاز نخست انجام شد.

براساس پیش‌بینی‌ها با برقی‌سازی این قطار، سرعت قطار برقی ۲۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود که زمان سیر را میان دو شهر تهران و مشهد به شش ساعت کاهش می‌دهد. این قطار سالانه ظرفیت جابه‌جایی ۲۰ میلیون مسافر را دارد و همچنین در بخش باری نیز می‌تواند پنج میلیون تن بار در کوتاه مدت و ۱۰ میلیون تن بار در بلند مدت جابه‌جا کند.

در این میان روز گذشته مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که یکی از موانع اصلی اجرای این پروژه، اصلاح مصوبه شورای اقتصاد است که حدود ۲۰ روز قبل اصلاحیه آن انجام شد. اکنون رایزنی‌ها برای نهایی شدن این تفاهم‌نامه و قرارداد بین ایران و چین جاری است و امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن مسائل مالی و فاینانس آن حل و فصل و عملیات اجرایی آغاز شود.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->