روش دریافت خسارت از صنعت برق چگونه است؟ سکوت، واکنش وزارت نفت به قیمت تمام‌شده بنزین طلا در مشهد چند؟ (۳ آذر ۱۴۰۳) هوای بهاری بورس در آخرین ماه پاییز | گزارش وضعیت بازار سرمایه (۳ آذر ۱۴۰۳) جزئیات موارد ابطال گارانتی خودرو اعلام شد + عکس (۳ آذر ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۳ آذر ۱۴۰۳) | هایما S۵ یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۳ آذر ۱۴۰۳) | شاهین ۳۲ میلیون تومان گران‌تر شد افزایش ۳۸درصدی تعرفه برق خانگی از ابتدای پاییز ۱۴۰۳ آغاز ثبت‌نام هشتمین دوره آزمون بخش خصوصی (۳ آذر ۱۴۰۳) آیا مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد افزایش می‌یابد؟ (۳ آذر ۱۴۰۳) ورود بانک ملی در سیستم پرداخت جایگاه‌های سوخت، انحصار بانک ملت را می‌شکند؟ چگونه از بورس، شمش نقره خریداری کنیم؟ دلار وارد کانال ۷۰ هزار تومان شد (۳ آذر ۱۴۰۳) | طلا ۴.۶ میلیون تومان شد خبر خوب برای زنان سرپرست‌خانوار | سال آینده، زنان سرپرست‌خانوار بیمه می‌شوند سخنگوی رزمایش عملیاتی «شهدای امنیت» از هلاکت و دستگیری ۷۶ تروریست در سیستان و بلوچستان خبرداد قیمت کارخانه‌ای محصولات ایران خودرو ویژه آذر ۱۴۰۳ اعلام شد +جدول رشد دلار نیما ادامه یافت | نرخ امروز، ۵۱ هزار و ۲۹۹ تومان (۳ آذر ۱۴۰۳) تورم خوراکی‌ها در خراسان رضوی بیشتر از میانگین کشوری اطلاعیه مهم سایپا از آغاز عرضه محصولات از هفته دوم آذرماه ۱۴۰۳ | مشتریان جدید امکان ثبت‌نام خواهند داشت سایپا لیست جدید قیمت خودرو‌ها را اعلام کرد (۳ آذر ۱۴۰۳) تسهیلات ساخت مسکن روستایی به ۴۰۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: دولت باید «طرح کالابرگ الکترونیکی» را اجرا کند واردات ۴۰۰ هزار تن برنج تنظیم‌بازاری آغاز شد | هر کیلو برنج چند؟ آغازبه‌کار سامانه جدید برای مشاغل سخت و زیان‌آور ثروت ایلان ماسک رکورد خودش را هم شکست قیمت امروز انواع میوه و صیفی جات در میادین تره بار مشهد (۳ آذر ۱۴۰۳) آینده قیمت مسکن در ۴ سناریو بررسی شد + جدول ثبت نام ایران خودرو آذر ۱۴۰۳ آغاز شد + جزئیات همتی: دولت چهاردهم مصمم به حذف رانت و کاهش کسری بودجه است
سرخط خبرها

آشنایی با نحوه عملکرد صفحه کلاچ؛ گران‌ترین قطعه مصرفی خودرو

  • کد خبر: ۳۷۰۵۱
  • ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۹
آشنایی با نحوه عملکرد صفحه کلاچ؛ گران‌ترین قطعه مصرفی خودرو
قاعدتا رانندگان خودروهای مجهز به گیربکس دستی با نحوه استفاده از سیستم کلاچ خودرو خود آشنایی دارند. همچنین خودروهای مجهز به جعبه دنده اتومات نیز در برخی اجزای خود به ویژه مبدل گشتاور از نوعی کلاچ بهره می‌برند.
به گزارش شهرآرانیوز، امروزه اکثر وسایل مکانیکی اطرافتان، از دستگاه دریل گرفته تا اره زنجیری، از نوعی مکانیزم کلاچ استفاده می‎کنند.

مسئله اینجاست تا زمانی که کلاچ این دستگاه‎ها یا خودرویتان خراب نشده و احتیاج به تعمیر پیدا نکرده باشد، خیلی به مکانیزم عملکرد این بخش از سیستم انتقال نیرو فکر نخواهید کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا با عملکرد این بخش مهم از خودرویتان آشنا شوید.

آشنایی با نحوه عملکرد صفحه کلاچ؛ گران‌ترین قطعه مصرفی خودرو

مکانیزم عملکرد کلاچ خودرو

دو دیسک را در دو طرف یک میله تصور کنید. یکی از آن‌ها می‎تواند یک پولی چرخان و یا موتور خودرو باشد؛ سمت دیگر نیز به قطعه دیگری نظیر جعبه دنده متصل است. هنگامی که یکی از این دیسک‎ها و شفت‎ مربوطه شروع به چرخش می‎کند، سیستم کلاچ خودرو اجازه خواهد داد که این دو دیسک در هم قفل شده و با سرعت نوسانی یکسان شروع به چرخش نمایند.

آشنایی با نحوه عملکرد صفحه کلاچ؛ گران‌ترین قطعه مصرفی خودرو

زمانی که نیاز به چرخش یکی از آن دو دیسک نباشد، کلاچ خودرو می‌تواند انتقال نیرو را متوقف نموده و در نتیجه دیسک دیگر از حرکت باز ایستد؛ در واقع زمانی که کلاچ درگیر باشد، دو مجموعه در هم قفل شده و با سرعت یکسان شروع به چرخش می‎نماید، اما اگر کلاچ در حالت خلاص قرار داشته باشد، وضعیت به گونه‌ای خواهد شد که به عنوان مثال موتور دستگاه دریل روشن است، اما مته حرکتی از خود نشان نمی‌دهد.

آشنایی با نحوه عملکرد صفحه کلاچ؛ گران‌ترین قطعه مصرفی خودرو

در خودرو نیز وضعیت به همین منوال است. یک سمت کلاچ به پیشرانه که با بالا و پایین رفتن پیستون‎ها و حرکت دورانی میل لنگ کار می‎کند، متصل بوده و قسمت دیگر آن نیز به گیربکس متصل است و بدین ترتیب به انرژی چرخ انرژی حرکت موتور از طریق کلاچ به جعبه دنده منتقل شده و از آنجا به سوی چرخ‎ها روانه می‌شود.

آشنایی با نحوه عملکرد صفحه کلاچ؛ گران‌ترین قطعه مصرفی خودرو

همچنین هنگام تعویض دنده‎ها لازم است انتقال نیروی موتور به جعبه دنده متوقف گردد تا عمل تعویض دنده قابلیت انجام داشته باشد؛ بنابراین با فشردن پدال کلاچ، اتصال میان جعبه‎دنده و موتور قطع شده و تعویض دنده در حالی که هنوز موتور خودرو روشن بوده و میل لنگ به حرکت دورانی خود ادامه می‌دهد، امکان‌پذیر خواهد شد.

نکته بسیار مهم در این بین، وجود اصطکاک کافی بین سطوح انتقال‎دهنده نیروست که باید به میزان لازم و کافی وجود داشته باشد وگرنه این مکانیزم کارایی خود را از دست خواهد داد. در واقع اساس کار کلاچ خودرو بر وجود نیروی اصطکاک بین سطوح انتقال نیرو استوار است.

کلاچ خودرو چگونه کار می‎کند؟

در اینجا با چهار جزء اصلی سر و کار داریم: دیسک کلاچ که خود شامل دو بخش کاور و صفحه فشاری است، به علاوه صفحه‌کلاچ و بلبرینگ کلاچ.

تا زمانی که فشاری بر پدال کلاچ وارد نیاید، فنر‌های موجود در دیسک کلاچ، صفحه فشاری را همراه با صفحه کلاچ به فلایویل چسبانده و اجازه لغزش آزاد را به صفحه کلاچ نمی‎دهند؛ بدین ترتیب نیروی موتور به واسطه دیسک کلاچ و صفحه فشاری آن که روی فلایویل نصب شده و به همراه آن می‎چرخند، به واسطه صفحه کلاچ که با شفت گیربکس از طریق دندانه‌های میانی خود ارتباط دارد، منتقل شده و بدین ترتیب شفت گیربکس نیروی موتور را دریافت می‌کند.

میزان نیروی کلاچ به عوامل نظیر اصطکاک بین صفحه کلاچ، دیسک و فلایویل و نیز میزان فنریت مورد نیاز برای چسباندن صفحات به یکدیگر بستگی دارد. هنگامی که شما پدال کلاچ را می‌فشارید، نیروی پایتان از طریق یک کابل و یا سیستم هیدرولیک به قطعه‌ای متصل به بلبرینگ کلاچ به نام دوشاخ کلاچ، منتقل شده و باعث می‌شود تا دو شاخ و بلبرینگ متصل به آن فنر‎های دیافراگمی متصل به دیسک کلاچ را به سمت داخل فلایویل و صفحه کلاچ فشار دهند.

در پی این امر پین‎های نصب شده روی دیسک کلاچ، صفحه فشاری را در جهت مخالف به عقب کشیده و آن را از صفحه کلاچ جدا می‎نمایند؛ بنابراین تنها راه انتقال حرکت چرخشی فلایویل به صفحه کلاچ و متعاقب آن شفت گیربکس از بین می‌رود و شما می‎توانید به راحتی دنده مورد نظرتان را انتخاب نمایید.

مشکلات مرسوم

بیشترین مشکلات ناشی از سیستم کلاچ خودرو به از بین رفتن مواد کامپوزیت یا همان لنت روی صفحه کلاچ مربوط می‎شود که با از بین رفتن آن‌ها اصطکاک کافی برای انتقال نیروی پیشرانه به گیربکس وجود نخواهد داشت؛ بنابراین یا خودرو خیلی به اصطلاح بیحال حرکت می‎کند و یا در موارد حادتر اصلا قادر به حرکت نخواهد بود.

در گذشته (سال‌های ۱۹۵۰ تو ۱۹۷۰) خودرو‌ها معمولا از ۸۰ تا ۱۱۰ هزار کیلومتر را بدون بروز مشکل در سیستم کلاچ طی می‎کردند، اما امروزه خودرو‌ها به راحتی ۱۳۰ هزار کیلومتر یا بیشتر را بدون وجود هیچ خللی در عملکرد سامانه کلاچ خواهند پیمود مگر آنکه از خودرو به درستی استفاده نشود.

از جمله دیگر مشکلات رایج کلاچ می‎توان به خرابی بلبرینگ کلاچ، عدم فنریت کافی فنر‌های دیافراگمی دیسک کلاچ، شل شدن یا در رفتگی فنر‌های متصل به صفحه کلاچ، شکستن فنر‌های دیافراگمی و خرابی مجموعه پدال یا سیستم هیدرولیک انتقال نیروی پدال به دوشاخ کلاچ اشاره نمود.


 انواع دیگر کلاچ خودرو

در جعبه دنده‎های اتوماتیک نیز ما شاهد وجود انواع دیگری از کلاچ هستیم؛ این کلاچ‌ها تعداد زیادی از دنده‌های سیاره‌ای را به واسطه فشار روغن هیدرولیک با یکدیگر درگیر و غیر درگیر می‎نمایند.

کمپرسور کولر خودرو نیز دارای نوعی کلاچ الکترومغناطیسی است که انتقال نیروی موتور به کمپرسور را قطع و وصل می‎نماید. همچنین فن خنک کننده موتور نیز دارای نوعی کلاچ ویسکوز ترموستاتی است که با دمای سیال فعال می‎شود. اره‎های زنجیری نیز دارای کلاچ سانتریفیوژی هستند که ورودی آن به موتور و خروجی آن نیز با شفت متصل به حلقه‌های اره ارتباط دارد.

گفتنی است که طی ماه‌های اخیر، قیمت صفحه کلاچ به عنوان گران‌ترین قطعه مصرفی خودرو به شکل چشمگیری افزایش یافته و در برند‌های اصلی فرانسوی (ّبرای خودرو‌های پژو) از ۳ میلیون تومان نیز فراتر رفته است. از این رو لازم است تا رانندگان توجه ویژه تری نسبت به مراقبت از دیسک و صفحه خودرو خود داشته باشند.

منبع:carbibles

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->