به گزارش شهرآرانیوز، حجت الاسلام والمسلمین سعید صلح میرزایی، در توضیح چگونگی ایجاد پیوند نظاممند میان رسالت ذاتی حوزه علمیه در تولید فرهنگ و هویت دینی و کارکردهای اجتماعی مورد انتظار از آن گفت: اساساً حوزه علمیه و نهاد روحانیت خود را موظف به پیگیری راه و هدف انبیا به ویژه رسول الله (ص) میداند؛ هدف از بعثت نیز، تحقق حاکمیت الله در زمین و ساختن جامعه توحیدی و اسلامی یا همان کارخانه انسانسازی است؛ از این رو حوزه نمیتواند نسبت به کارکردهای اجتماعی دین بیتفاوت باشد و لازم است همه اهتمام خود را در اسلامی شدن جامعه به معنای واقعی کلمه به کار گیرد.
وی تشکیل حکومت و ایجاد نظام اسلامی را مهمترین اقدام در این زمینه دانست و افزود: پس از این گام که به برکت انقلاب اسلامی با رهبری حضرت امام خمینی (ره) و جانفشانی ملت صبور و شکور ایران انجام شده است، نوبت ساخت هویت ملی بر اساس آموزههای دینی است و این مهم نیز با بلاغ مبین و فرهنگسازی محقق میشود و لاجرم نیازمند کار پیوسته و تشکیلاتی و البته جهادی است.
صلح میرزایی درباره اینکه چگونه میتوان مفاهیم فرهنگ دینی را به شاخصهای عینی و قابل اندازهگیری در سیاستگذاری کلان تبدیل کرد، گفت: شاخصگذاری در مقولات فرهنگی بیش از آنکه کمی باشد، کیفی است و این کار را مشکل میکند و از آن مشکلتر هم یافتن سنجههای قابل ارزیابی است؛ بنابراین شاخصها و سنجهها باید با کار دقیق و کارشناسانه تحت نظر اسلامشناسان خبیر و دارای دید تمدنی، تعیین و سپس بهطور دقیق ارزیابی صورت پذیرد.
دبیر ستاد بیانیه گام دوم انقلاب در حوزههای علمیه، مهمترین چالش کاربست دین در حکمرانی را، استنباط اصول حکمرانی دینی و تولید علم اداره صحیح و اسلامی جامعه و حاکمیت برشمرد و تصریح کرد: دغدغه رهبر معظم انقلاب از سالیان دور در زمینه تولید علوم انسانی اسلامی و مطالبه این مهم از حوزههای علمیه به همین دلیل است؛ تا زمانی که شیوه اداره اسلامی جامعه و حاکمیت، فهم و تولید نشود، عملاً مدیران ارشد مضطر به بهرهگیری از الگوهای حکمرانی غربی و مادی خواهند شد و خروجی چنین الگوهایی، جز به شکلگیری جامعهای که در باطن غربی و سکولار و (نهایتاً در خوشبینانهترین حالتها) در ظاهر شبیه یک جامعه و حکومت اسلامی است، نخواهد بود.
وی نفوذ افراد متظاهر در عرصه حکمرانی که موجب خستهشدن نیروهای اصیل و متعهد و گاهی تأثیرپذیری مدیران خواهد شد را دومین آسیب بزرگ معرفی و در توضیح اینکه نظام حکمرانی دینی چگونه میتواند الگویی از عدالت و پیشرفت برای شهروندان ارائه دهد؟ خاطرنشان کرد: عدالت و پیشرفت از دیرباز گمشده بشر بوده است؛ غرب هر قدر که در زمینه پیشرفت، به نتایجی رسیده، اما در زمینه عدالت، نمره قبولی ندارد و رهبر معظم انقلاب با این دغدغه بود که دانشمندان حوزه و دانشگاه را مأمور نگارش الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت کردند.
صلح میرزایی ادامه داد: به نظر میرسد ظرفیتهای بسیار خوبی در حوزهها و دانشگاهها وجود دارد، اما عدم مدیریت صحیح این ظرفیتها و گرفتار شدن اندیشمندان این دو نهاد علمی در کارهای روزمره و بعضاً دون شأن، باعث شده که هنوز تولید الگوی بومی پیشرفت که متضمن عدالت نیز باشد در صف انتظار بماند.
عضو مجلس خبرگان رهبری در تبیین نقش نظارتی و مشورتی حوزه علمیه در میزان انطباق سیاستهای اجرایی کشور با هویت دینی ابراز کرد: رهبر انقلاب اسلامی، مراقبت از حرکت کلان کشور و اهداف و آرمانهای انقلاب را برعهده دارد؛ ایشان برای انجام این مهم، ابتدا با استفاده از ظرفیتهای مندرج در ساخت حقوقی نظام (همچون شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی و قوهقضاییه و نمایندگان ولی فقیه در نیروهای نظامی و نهادهای انقلاب و همچنین در استان ها) به مراقبت از میزان انطباق سیاستهای اجرایی با هویت دینی و شریعت اسلامی میپردازند.
وی افزود: ایشان با بهرهگیری از ظرفیت نخبگان دینی و علمای بلاد، به صورت غیرحاکمیتی بر این امر مهم نظارت دارند. افزون بر شأن نظارتی، شأن مشورتی حوزه نیز کمککار خوبی برای نظام و رهبری در این زمینه است. در عین حال بهرهگیری از ظرفیتهای گروهها و مجموعههای پیگیر و حلقههای میانی که حوزویان در این زمینه ورودهای خوبی دارند، میتواند از دیگر راهکارها باشد.
به گفته حجت الاسلام والمسلمین صلح میرزایی با توجه به دستور اسلام مبنی بر مسئولیتپذیری همگانی، خیرخواهی نسبت به حاکمان و وجوب امر به معروف و نهی از منکر به ویژه در مورد حاکمان؛ ظرفیت چند ده میلیونی مردمی نیز به کمک نظارت بر میزان انطباق سیاستهای اجرایی کشور با هویت دینی میآید که طلاب و علما نیز در این زمینه وظیفه صنفی و فردی دارند.
منبع: تسنیم