۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص ۴۴۷۲ میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است فراخوان متقاضیان خودروی پارس در سال ۱۴۰۳ تداوم دارد؟ لزوم ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳ قطار‌های نوروزی در مسیر مشهد چهار رام افزایش یافت شاخص بورس بالاخره قرمز پوش شد| ریزش ناچیز نماگر بازار سرمایه سه شنبه (۷ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

دلیل اصلی ریپ زدن ماشین در حالت‌های مختلف

  • کد خبر: ۳۷۲۳۹
  • ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۵
دلیل اصلی ریپ زدن ماشین در حالت‌های مختلف
اگر موتور خودروتان به لرزش می افتد به سادگی از آن نگذرید. در این گزارش شما را با عیب یابی خودرو یا به زبان ساده علت ریپ زدن خودرو آشنا خواهیم کرد.
به گزارش شهرآرانیوز، شاید شما هم تا کنون با این مشکل رو به رو شده باشید که گاهی خودروی‌تان به خوبی کار نکرده و در حالت‌های مختلف لرزش داشته و یا ممکن است بعد از مدت کوتاهی خاموش شده باشد. اما آیا می‌دانستید که علت ریپ زدن ماشین‌تان چه می‌توانسته باشد؟ پس با این نوشته همراه باشید تا درباره علل آن بیشتر بدانید.

معنای ریپ زدن چیست؟

ریپ زدن به معنای لرزش غیر طبیعی، روشن و خاموش شدن سریع و غیرقابل کنترل است که ممکن است علل متعددی داشته باشد. در این نوشته سعی شده دلایل این مشکل بررسی شود، اما چیزی که بیش از همه اهمیت دارد این است که وقتی خودروی شما ریپ زد، بتوانید خونسردی خود را در این حالت حفظ کنید.
 

ریپ زدن خودرو هنگام صبح

– می‌توان گفت از اصلی‌ترین دلایلی که ممکن است خودروی شما هنگام صبح ریپ بزند، وجود ایراد در محفظه احتراق و عدم آب‌بندی سوپاپ‌ها به صورت کامل و یا خراب شدن آن‌ها باشد.

– زمانی که سوزن انژکتور بنزین را به سیلندر ارسال نکند باعث کارکرد نامناسب سیلندر شده و در نهایت منجر به لرزش موتور می‌گردد. برای رفع این مشکل نیاز است سالیانه سوزن انژکتور بنزین شسته شود.

– خرابی در سیستم برق‌رسانی موتور که ناشی از خراب بودن شمع، وایر یا کوئل است، می‌تواند دلیل دیگری برای ایجاد این مشکل هنگام صبح باشد.

– خراب بودن سنسور هایی، چون سنسور دمای موتور، سنسور فشار هوای ورودی یا سنسور اکسیژن نیز می‌تواند عامل دیگری برای ریپ زدن ماشین در هنگام صبح باشد. برای رفع این مشکل باید از اسپری شوینده (گانگ) برای شستشو سنسور‌ها استفاده کنید تا مشکل سریع حل شود.

دلیل اصلی ریپ زدن ماشین در حالت‌های مختلف

ریپ زدن خودرو در حالت درجا

– آسیب دیدگی شمع‌ها می‌تواند عاملی برای ریپ زدن خودرو در حالت درجا باشد. به عبارتی اگر عملکرد شمع‌ها نادرست باشد، منجر به لرزش خودرو می‌گردد.

– خرابی پمپ سوخت را هم مدنظر قرار دهید. چرا که اگر پمپ سوخت نتواند بنزین را از باک به انژکتور برساند، منجر به خفه کردن موتور و کاهش شتاب آن و به اصطلاح ریپ زدن می‌گردد.

– به یاد داشته باشید که وجود مشکل در سیستم احتراق، منجر به بالا رفتن دور موتور و بروز مشکلاتی در شمع‌ها و وایر‌های متصل به آن شده که ریپ زدن خودرو را باعث می‌گردد.
 

ریپ زدن ماشین در حالت گازسوز

گاهی خودرو شما فقط هنگامی که از گاز استفاده می‌کنید، ریپ می‌زند که این نیز می‌تواند دلایلی از جمله دلایل زیر داشته باشد:

– مسدود بودن فیلتر یکی از این دلایل است. عملکرد این فیلتر به صورت جذب ذرات و جلوگیری از ورود آن‌ها به داخل ریل انژکتور بوده که ممکن است با جذب این ذرات، خودش مسدود شده و عمل جذب را درست انجام نمی‌دهد و به همین دلیل خودرو ریپ می‌زند. پس بهتر است که پس از گذشت مدتی مشخص این فیلتر تعویض شود.

– عدم تنظیم فشار خارجی از رگولاتور نیز می‌تواند دلیل دیگری باشد. به همین دلیل برای رفع این مشکل باید از طریق دستگاه عیب‌یاب، فشار خروجی را بررسی کنید. اگر کمتر از ۲ باشد، می‌توانید با چرخاندن پیچ تنظیم مشکل را حل کنید.

– خراب بودن انژکتور‌های گاز احتمال دیگری است که باید بررسی شود، برای حل این مشکل می‌توانید آن‌ها را تست کرده و در صورت خراب بودن به طور کلی تعویض نمایید.

– خرابی در سنسور دمای آب را نیز بهتر است بررسی کنید. در صورت نارسایی در این قسمت، خودرو نمی‌تواند به حالت گازسوز تبدیل شود و همین باعث اختلال در کارکرد موتور می‌شود.

– خرابی در سنسور فشار خلا نیز می‌تواند عامل دیگری برای ریپ زدن خودرو باشد. در صورت خرابی این سنسور، اطلاعات فشار خروجی به شکل نادرست به گاز فرستاده می‌شود که این معضل جلوی تبدیل به حالت گاز را می‌گیرد.

ریپ زدن ماشین کاربراتوری

– به دلیل عدم تنظیم دهانه کاربراتور یا حتی خراب بودن آن، ممکن است خودروی شما ریپ بزند. در این صورت باید هواکش خودرو را بررسی نموده و فیلتر‌های آن را پاکسازی کنید. در کنار این اقدامات دهانه هواکش را به دقت باز و بسته کرده و در نهایت مطمئن شوید که سر جای اولیه خود بازگشته است.

– ممکن است تنظیم کننده فشار بنزین ایراد داشته باشد که در نتیجه خرابی پمپ بنزین بوده و باعث کاهش فشار بنزین ورودی شده و خودرو ریپ می‌زند.

– شاید کامپیوتر کنترل‌کننده خودرو دچار مشکل شده است. به عبارتی در این حالت سیستم کامپیوتری ماشین نمی‌تواند زمان دقیق تزریق سوخت و مقدار و جرقه زدن آن را به خوبی تشخیص دهد.

– شاید اکسل‌ها شل و یا دچار خوردگی شده باشند، که این مورد هم باید بررسی شود.

– از طرفی نیز احتمال دارد پمپ بنزین نیم‌سوز شده و نیاز به تعویض داشته باشد. بد نیست بررسی این مورد را هم درخاطر داشته باشید.

– مشکل در احتراق خودرو که ناشی از آلودگی محفظه‌های احتراق موتور بوده نیز می‌تواند دلیل دیگری باشد که باید چک شود. اگر مشکل از این قسمت بود باید موتور را باز نموده و جرم آن را تمیز کنید.

– از طرفی ممکن است موتور داغ کرده باشد و باعث ریپ زدن خودرو شود، این مورد هم حاکی از وجود مشکل در سیستم خنک کننده است.
 

ریپ زدن ماشین در سرعت بالا

– گاهی دهانه پلاتین از حالت طبیعی و استاندارد خارج شده که برای حل این مشکل نیز می‌توانید توسط فیلر آن را تنظیم نمایید.

– همچنین علت ریپ زدن ماشین شما می‌تواند پلاتین سوخته باشد. در این خصوص نیز بهتر است آن را تمیز کنید که اگر همچنان مشکل حل نشد نیاز است آن را تعویض نمایید.

– وضعیت اگزوز خود را چک کنید، اگر آب از آن خارج می‌شود ممکن است سرسیلندر ترک خورده و یا واشر سرسیلندر سوخته باشد که باعث ریپ زدن ماشین شما شده است.

ریپ زدن ماشین در همه شرایط

– خراب بودن مدار جرقه هم ممکن است دلیلی برای پیدایش مشکل ریپ زدن ماشین باشد. برای حل این مشکل لازم است مدار جرقه، چکش برق را به دقت بررسی کرده و از خشک و تمیز بودن سیستم اطمینان حاصل کنید.

– کافی نبودن مقدار بنزین یا مخلوط شدن آن با آب، می‌تواند دلیل دیگری باشد. اگر مشکل شما این مورد بود، باید برای رفع آن، مخزن بنزین را کاملا پاکسازی کرده و مجددا بنزین زده شود.

– مورد بعدی مسدود شدن مسیر خروج دود است که باعث می‌شود دود به سختی خارج شود که نتیجه آن روشن نشدن ماشین و خفه شدن آن است.

ریپ زدن خودرو در سربالایی

– تنظیم نبودن دلکو می‌تواند عاملی برای ریپ زدن خودرو در سربالایی باشد. پس باید آن را به اندازه استانداردش تنظیم نمایید.

– شاید اهرم گاز خودروی شما تنظیم نیست. باید میزان گاز پدال با میزان گاز دریچه گاز به یک اندازه باشد تا از بروز این مشکل جلوگیری شود.

– نارسایی کارکرد فیلر سوپاپ‌ها را هم به عنوان عامل دیگری درنظر داشته باشید. احتمال دارد فیلر سوپاپ‌ها به دلیل سفت نبودن، آب بندی نبودن کامل، و یا حتی خرابی، دچار مشکل شده و نیاز به فیلرگیری مجدد داشته باشد.

– نشتی در مسیر لوله‌های هوا نیز می‌تواند دلیل دیگری بر ریپ زدن خودرو باشد. پس قطعات مربوط به آن را به دقت بررسی کرده تا نشتی نداشته باشد. همچنین بهتر است تمام قطعات متصل به منیفولد را نیز محکم کنید.

– تزریق ناکافی بنزین به موتور هم می‌تواند یکی از این دلایل باشد. چرا که ممکن است در این حالت محفظه بنزین شما رسوب کرده باشد و ماشین ریپ بزند و قدرت موتور به شکل محسوسی افت پیدا کند. برای رفع این مشکل بهتر است این محفظه را از رسوبات پاکسازی کنید.

– شاید سه‌شاخ پلوس خودروی شما خراب شده باشد. این مشکل به صورت ضربه زدن‌های متوالی بروز پیدا می‌کند که باعث ایجاد لرزش موتور شده و اگر زود تعمیر نگردد، منجر به خرابی دسته موتور می‌شود.

ریپ زدن ماشین در حالت دنده دو

وقتی ماشین در این دنده باشد گاهی اوقات دچار لرزش می‌شود که می‌تواند ناشی از مشکلات زیر باشد:
– نسبت میان بنزین و هوا در محفظه مناسب نیست که این خود ممکن است به علت خراب بودن دریچه گاز، بی‌کیفیت بودن فیلتر بنزین و یا مخلوط شدن آب و بنزین با مواد دیگر باشد.

– عامل آخر اینکه ممکن است برق کافی به سیلندر‌ها نرسد، که این موضوع منجر به اختلال در عملکرد آن‌ها شده و باعث ریپ زدن می‌شود.

در این نوشته سعی کردیم شما را با عمده دلایل ریپ زدن خودرو آشنا کنیم که با شناخت آنها، بتوانید سریعا مشکل را برطرف کنید. اما توجه داشته باشید در مواجه با مشکلاتی، چون روشن شدن چراغ چک و یا این مشکل، چنانچه نتوانستید آن را برطرف کنید، باید به نزدیک‌ترین تعمیرگاه مراجعه کرده تا از بروز هزینه‌های سنگین جلوگیری کنید.

منبع:کارنامه
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->