نشست هم‌اندیشی شفاف‌سازی عملکرد کمیسیون ماده ۵ برگزار شد نگاهی به تاریخ اجتماعی شهر مشهد که نماد هم‌زیستی است | مشهد، پناهی برای ۷۲ ملت رئیس کمیسیون ایثارگران شورای اسلامی شهر مشهد: پروژه میدان معراج شهدا در توس، ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد تقویت پارکینگ‌های موقت و ناوگان حمل‌ونقل عمومی مشهد در ایام چراغ برات ۱۴۰۳ بهره‌برداری از سایت بانوان بوستان «طرق» مشهد تا پایان ۱۴۰۳ استقبال از بهار ۱۴۰۴ در مشهد با تأکید بر خلاقیت و نوآوری آبفا مشهد: تسریع در ساخت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب مشهد نیازمند تنوع تأمین مالی است استفاده از طرح‌های هنرمندان برای بیلبورد‌ها و استرابورد‌ها در جشنواره هنر‌های شهری ۱۴۰۴ مشهد گزارشی از مشکلات جدی معیشتی و شغلی تاکسی‌رانان مشهدی | خواسته‌ها و گلایه‌های رانندگان تاکسی اقدام اورژانسی برای بهره‌برداری از اورژانس بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی در حاشیه شهر مشهد ویدئو| اظهارات ظریف درباره موضوع حجاب و حقوق بشر در گفت‌وگو با سی.ان.ان انتصاب مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل‌رسانه شهرداری و مدیر منطقه سه شهرداری مشهدمقدس برگزاری نشست هم‌اندیشی بین دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی در خصوص برنامه‌ریزی‌های لازم برای ایام چراغ برات جانمایی و نصب ۳۳ نمایشگر شهری در مشهد پویش شمس، آموزش نکات بهداشتی و سلامتی زنان و کودکان به بانوان محلات حاشیه شهر مشهد + ویدئو هوای ۹ منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار دارد (۳ بهمن ۱۴۰۳) بازدید استاندار خراسان رضوی از سد شوریجه و تصفیه‌خانه‌های شماره ۷ و التیمور مشهد (۲ بهمن ۱۴۰۳) مهم‌ترین پروژه ایمن‌سازی رانندگی در بولوار وکیل‌آباد مشهد در حال اتمام است مدیر اجرایی مراکز معاینه فنی خودرو مشهد: ۲۰ درصد خودرو‌های زیر چهار سال در مرحله نخست معاینه فنی رد شدند
سرخط خبرها
از میان۶۵۰ مصوبه برای مردم مشهد رقم خورد

اختصاص ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار به حوزه قطار شهری مشهد

  • کد خبر: ۳۷۲۵۱
  • ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
اختصاص ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار به حوزه قطار شهری مشهد
نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: یک سوم از ۶۵۰ مصوبه شورا طرح‌هایی است که رویکرد روان سازی ترافیک، توسعه فضای سبز، افزایش سرانه‌های خدماتی و تقویت شبکه حمل ونقل عمومی دارد.
علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ امروز تعداد جلسات علنی شورای پنجم درحالی به عدد ۱۰۰ می‌رسد که حاصل تلاش نمایندگان مردم در شورا برای خدمت به مشهد حدود ۶۵۰ مصوبه بوده است؛ مصوباتی که یک سوم آن‌ها در قالب طرح‌هایی بوده که از سوی نمایندگان شورا در صحن علنی ارائه شده است.
توسعه زیرساخت‌های اقتصادی شهر، توسعه عمرانی، افزایش شبکه حمل ونقل عمومی، توجه به مناطق کم برخوردار شهری، افزایش سرانه فضای سبز شهری و توجه به موارد فرهنگی و اجتماعی شهر را شاید بتوان جزو مهم‌ترین اولویت‌ها و مصوبات شورای شهر دانست. علاوه بر این‌ها با شیوع ویروس کرونا، پارلمان شهری مأموریت جدیدی را هم برای خود و مدیریت شهری مشهد اختصاص داد تا علاوه بر ضدعفونی کردن شهرها، این مدیریت کمک کننده به اقشار آسیب پذیر هم باشد.

انتظارات فراوان از شورای پنجم

در همین زمینه نایب رئیس شورای اسلامی شهر در آستانه برگزاری یکصدمین جلسه علنی شورای پنجم شهر مشهد به شهرآرا گفت: طی ۳ سال گذشته، پارلمان شهری مشهد فرازونشیب‌های فراوانی داشته است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها حضور ۲ شهردار در رأس مدیریت شهری مشهد بوده است. حمیدرضا موحدی زاده با اشاره به حضور بیش از یک ساله قاسم تقی زاده خامسی بر مسند مدیریت شهری مشهد و اقدامات وی بیان کرد: با توجه به انتظارات و وعده‌های انتخاباتی نمایندگان مردم در دوره پنجم همه از وی تحولات اساسی را در مدیریت شهری توقع داشتند که البته کار دشواری بود.

وی افزود: در ابتدای حضور ما در سال ۹۶، حدود ۲۷ میلیارد تومان در حساب شهرداری وجود داشت و همین مسئله چالشی موقتی پیش روی مدیریت شهری قرار داد و حتی برای پرداخت حقوق بیش از ۲۵ هزار نیروی سازمانی و مزدبگیر این سازمان با مشکل مواجه بودیم، اما این چالش به خوبی مدیریت شد و در نیمه دوم همان سال اقدامات مهمی نظیر بهره برداری از میادین سعدی و راه آهن به عنوان ۲ مشکل اساسی شهر که سبب نارضایتی شهروندان شده بود، محقق شد و در نهایت آقای کلائی عهده دار مسئولیت مدیریت شهری مشهد شد.

۱۵ هزار میلیارد تومان برای قطارشهری

وی افزود: یک سوم از ۶۵۰ مصوبه شورا طرح‌هایی است که رویکرد روان سازی ترافیک، توسعه فضای سبز، افزایش سرانه‌های خدماتی و تقویت شبکه حمل ونقل عمومی دارد.
وی به اولویت توسعه خطوط قطارشهری نیز اشاره کرد و گفت: طی این مدت بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار در قالب اوراق مشارکت و بودجه‌های شهرداری اختصاص داده شده که ثمره آن بهره برداری از ایستگاه‌های قطارشهری در سعدی، تقی آباد، الندشت، کوهسنگی و جام عسل در مسیر خط ۲ مترو مشهد بوده است.

موحدی زاده افزود: حفر تونل مسیر خط ۳ قطارشهری با قدرت پیش رفت و در حوزه شرقی، دستگاه حفر تونل پایانه مسافربری امام رضا (ع) را پشت سر گذاشته و در حوزه غربی نیز دستگاه حفار به بولوار امامت رسیده است. قرار است در نیمه اول یا دوم سال ۱۴۰۰، مسیر خط ۳ قطارشهری از میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا (ع) با احداث ۳ ایستگاه میدان شهدا، باب الجواد (ع) و پایانه امام رضا (ع) بهره برداری شود.

عملیات اجرایی خط ۴، یک سال زودتر

نایب رئیس شورای شهر گفت: با وجود تنگنا‌های مالی، عملیات اجرایی خط ۴ قطارشهری هم یک سال زودتر آغاز خواهد شد و در سال ۱۴۰۰ این مسیر نیز وارد فاز ساختمانی خواهد شد.
وی افزود: همچنین در بخش اتوبوس رانی حدود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس صفر کیلومتر وارد ناوگان شد و ۱۵۰ دستگاه اتوبوس هم بازسازی شده است. توسعه ایستگاه‌های اتوبوسی و مینی بوس در شهر به ویژه در مناطق محروم هم یکی دیگر از اولویت‌های اصلی طی این مدت بوده است.

تبدیل تهدید‌ها به فرصت

موحدی زاده مبارزه با آلودگی هوا را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شورای شهر دانست و افزود: این موضوع در بسیاری از مصوبات شورای پنجم رخ داد، به طوری که توسعه فضای سبز و تقویت شبکه حمل ونقل پاک، درصد شایان ملاحظه‌ای از مصوبات شورا را به خود اختصاص داده است.
وی در ادامه اشاره‌ای به برخی اقدامات انجام شده در حوزه توسعه فضای سبز شهری کرد و گفت: کاشت یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال در بخش کمربند جنوبی، احداث ۱۰۰ پارک خطی و محلی به ویژه در مناطق کم برخوردار، اختصاص بودجه چهارمیلیاردتومانی برای توسعه پارک خورشید در منطقه آب وبرق، ایجاد پارک مخصوص بانوان که یکی از آن‌ها به زودی در پارک وکیل آباد به بهره برداری خواهد رسید و تبدیل کمربند جنوبی به کوه پارک به عنوان نمادی از تبدیل کردن تهدید به فرصت بوده است.

وی یکی دیگر از اولویت‌های اصلی شورای پنجم را توجه به مسائل فرهنگی اعلام و اظهار کرد: امروز گفتمان‌های مختلف در شهر خودشان را مطرح می‌کنند و موافقان و مخالفان در ابعاد مختلف در کمال آرامش رسانه و تریبون دارند. البته رعایت اخلاقیات مهم است، ولی انتقاد کردن و منتقد بودن در این دوره مدیریت شهری تبدیل به ارزش شده است.

موحدی زاده تأکید کرد: به طور قطع باید این اقدامات را افزایش داد تا فضای تنفس برای افکار هم باز شود، در همین راستا تلاش کردیم تا فضای امید و زندگی در شهر امام رضا (ع) گسترش یابد.
وی وجود اختلاف نظر در برخی موارد میان اعضای شورا و مدیران شهری را مسئله‌ای طبیعی دانست و افزود: اختلافات نشان از زنده بودن شورا دارد که در طول این دوره شورای شهر هم از این دست اختلاف نظر‌های وجود داشته است، اما اختلافات نباید سبب تضعیف جایگاه شورا و شهرداری بشود.
نایب رئیس شورای شهر بیان کرد: هم شهردار مشهد و هم مدیران شهرداری همیشه با اعضای شورای شهر در مسائل مختلف مشورت کرده اند و این موضوع همچنان مورد انتظار ماست و باید این مشورت‌ها بیش از این باشد.

منافع مشهد و مردم را معامله نمی‌کنیم

موحدی زاده یکی از شعار‌های شورای پنجم شهر را تعامل با نهاد‌های دولتی و حاکمیتی بیان کرد و افزود: ما همچنین پای این شعار خود هستیم، اما همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها باید بدانند که خط قرمز مدیریت شهری مشهد طی این ۳ سال و البته در یک سال باقی مانده، منافع شهر مشهد و شهروندان این شهر است. به طور قطع ما منافع مشهد و مردم آن را معامله نخواهیم کرد.

وی محدود کردن اختیارات قانونی شورای شهر و شهرداری را یکی از مهم‌ترین چالش‌ها دانست و گفت: یکی از اختیارات مدیریت شهری تهیه و تصویب طرح‌های تفصیلی به ویژه در بافت پیرامونی حرم مطهر است. این اختیار را قانون به ما داده و پس از تأیید شوراست که نهاد‌های بالادستی باید آن را تصویب کنند، اما این قانون با اضافه شدن آیین نامه‌ها و تبصره هایی، اختیار را از مقامات محلی گرفته و با توجه به اینکه مدیریت شهری است که مستقیم با مردم ارتباط دارد این موضوعات یکی از اصلی‌ترین معضلات ما قلمداد می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->