احتمال لغو مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس به دلیل نگرانی‌های امنیتی ولادیمیر پوتین: جنگنده‌های اف-۱۶ در اوکراین را ساقط می‌کنیم نمازگزاران مشهدی جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند + فیلم دستگیری ۹ نفر مظنون حملات تروریستی مسکو در تاجیکستان آیت‌الله علم الهدی: تا زمانی که مردم در صحنه هستند خللی به اسلام وارد نخواهد شد ایران حملات شب گذشته اسرائیل به سوریه را محکوم کرد سران حماس با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران دیدار کردند سخنرانی آیت الله صدیقی در دانشگاه امام صادق(ع) لغو شد + اطلاعیه دانشگاه ادعای سنتکام: چهار پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان
سرخط خبرها

نگاهی به نامزد‌های احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

  • کد خبر: ۳۷۲۶۷
  • ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴
  • ۷
نگاهی به نامزد‌های احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰
هرچه به انتخابات ۱۴۰۰ نزدیک می‌شویم، گمانه‌زنی‌های حضور گزینه‌های مختلف در انتخابات ریاست‌جمهوری از جانب جریان‌های سیاسی کشور بیشتر و جدی‌تر می‌شود. اگر اصول‌گرایان بتوانند پاستور را نیز همانند بهارستان فتح کنند، به نوعی تمامی قوای کشور را در اختیار می‌گیرند و از این نظر انتخابات آتی نقشی حیاتی برای ماندگاری اصلاح‌طلبان در عرصه سیاسی کشور دارد.
علی قدیری | شهرآرانیوز؛ هرچه به انتخابات ۱۴۰۰ نزدیک می‌شویم، گمانه‌زنی‌های حضور گزینه‌های مختلف در انتخابات ریاست‌جمهوری از جانب جریان‌های سیاسی کشور بیشتر و جدی‌تر می‌شود. اگر اصول‌گرایان بتوانند پاستور را نیز همانند بهارستان فتح کنند، به نوعی تمامی قوای کشور را در اختیار می‌گیرند و از این نظر انتخابات آتی نقشی حیاتی برای ماندگاری اصلاح‌طلبان در عرصه سیاسی کشور دارد. باید منتظر ماند و دید که صف‌آرایی کاندیدا‌های دو جناح ریشه‌دار سیاسی کشور، چگونه نتیجه انتخابات را رقم خواهد زد. در ادامه به بررسی احتمال حضور برخی چهره‌های مطرح‌شده در انتخابات آتی می‌پردازیم.


محمدرضا عارف؛ خاموش بحث‌برانگیز

عارف احتمالا یکی از گزینه‌های مطرح و البته جنجال‌برانگیز جریان اصلاحات باشد. جنجال‌برانگیز از این نظر که یکی از اختلافات اخیر در جریان اصلاحات، حول محور حامیان و منتقدان او بوده است. عارف امتیازاتی نسبت‌به چهره‌های دیگر اصلاح‌طلب دارد و شاید مهم‌ترین آن‌ها اطمینان کلیت نظام به وی باشد که سبب می‌شود او با مشکل تأییدصلاحیت مواجه نشود. عارف بار‌ها به شیوه‌های متفاوت از انصراف از یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به نفع حسن روحانی، شکوه کرده است و به نظر می‌رسد مشتاق است بار دیگر شانس خود را در این میدان بیازماید.


محسن هاشمی و راه دشوار اعتدال

حزب کارگزاران سازندگی، مدت‌هاست که سودای معرفی یک کاندیدای حزبی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری را در سر دارد. روزنامه سازندگی، ارگان مطبوعاتی حزب همواره بر لزوم انتخابات حزبی تأکید کرده است و نیک پیداست که این حزب در این مسیر خود پیش‌قدم می‌شود. در میان چهره‌های شناخته‌شده حزب کارگزاران، احتمالا محسن هاشمی‌رفسنجانی شانس بیشتری از اسحاق جهانگیری داشته باشد.
اگرچه این موضوع را در مصاحبه‌های متعدد بار‌ها شخص ایشان تکذیب کرده است، بازهم تا روز‌های منتهی به انتخابات، نمی‌توان بر این اساس حضور وی را منتفی دانست. هاشمی چندی پیش به اصلاح‌طلبان هشدار داده بود که اگر قدرتمند در انتخابات حاضر نشوند، حذف خواهند شد. این هشدار نشان می‌دهد که او نگاه ویژه‌ای به انتخابات ریاست‌جمهوری دارد.
 
فرزند ارشد مرحوم آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی در این سال‌ها سعی کرده است همچون پدر با اتخاذ مشی و روش اعتدالی، از تندروی بپرهیزد و بدین دلیل روابط نسبتاً خوبی هم با مقامات نظام داشته است. در سال‌های اخیر نیز ریاست او در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، سبب شده است بیش از پیش در جراید سیاسی حضور داشته باشد و در این راستا، بیش از همه، روزنامه‌های سازندگی و انصاف‌نیوز برای وی مایه گذاشته‌اند.


سیدپرویز فتاح؛ ساده‌زیست انقلابی

مدت‌هاست که نام پرویز فتاح برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح است، با این حال او هنوز ریسک حضور در انتخابات را نپذیرفته است. وی پیش از این در قامت رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) و دو سال اخیر را در بنیاد مستضعفان گذرانده و به این دلیل، با آحاد مختلف مردم به ویژه طبقات فرودست سروکار داشته است. با توجه به منابع مالی عظیم بنیاد مستضعفان و کمک‌رسانی نسبتا گسترده این نهاد به مدیریت فتاح به توده آسیب‌پذیر آن هم با توجه به بحران کرونا، بیش از پیش نام فتاح بر سر زبان‌ها افتاده است.
 
برخی تحرکات اخیر او مانند فروش برخی ساختمان‌هاو اموال سازمان، حضور فعالانه در رسانه ملی و ارائه گزارش کار یا دعوت از برخی هنرپیشه‌هابرای امور خیریه هم در همین راستا تعبیر شده است. سابقه حضور وی در دولت محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان وزیر نیرو نیز سبب می‌شود تا بتواند حامیان دولت مهرورز را نیز با خود همراه کند. فتاح همچنین ارتباط خوبی با جبهه پایداری دارد و این سبب می‌شود بتواند اجماع درخورملاحظه‌ای را در جبهه اصول‌گرایی با محوریت خود ایجاد کند.


آذری‌جهرمی؛ پراگماتیستی فراجناحی

عملکرد نسبتا موفق جوان‌ترین وزیر در تاریخ جمهوری اسلامی، سبب شده است گمانه‌زنی‌ها برای حضور او در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی اوج گیرد. اگرچه جهرمی خود بار‌ها این‌ها را شایعه ارزیابی کرده است، در مقابل نشانه‌های دیگری نیز وجود دارد. حضور فعال جهرمی در شبکه‌های اجتماعی، تلاش‌های نسبتا موثر او در برقراری ارتباط با نسل جدید و همچنین انعکاس بخش‌هایی از زندگی شخصی خود برای نزدیکی هرچه بیشتر با مخاطب خود و جلب اعتماد ایشان، شایعات حضور او در انتخابات ریاست‌جمهوری را تقویت می‌کند.
 
با توجه به آنکه فتاح نیز یکی از گزینه‌های مطرح اصول‌گرایان برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ است، بعید به نظر نمی‌رسد که جهرمی نیز در چنین شرایطی در انتخابات حاضر شود. گمانه‌زنی‌های افکار عمومی این موضوع را تأیید می‌کند و تأکید اخیر رهبری بر لزوم تشکیل کابینه جوان انقلابی، این گمانه‌زنی‌ها را قوت می‌بخشد. اما نکته تأمل‌برانگیز این است که جهرمی همانند دیگر گزینه‌های احتمالی مطرح، پایگاه رأی مطمئن و ازپیش شناخته‌شده‌ای ندارد؛ اگرچه برخی حامیان او از مدت‌ها پیش کوشیده‌اند او را «پراگماتیستی فراجناحی» معرفی کنند و مجله «فارین‌پا‌لسی» نیز آذری‌جهرمی را امانوئل مکرون ایران معرفی کرده بود.


حسین دهقان؛ توشه‌دار تجارب ارزنده نظامی و امنیتی در آزمون سیاست

اگر احتمال گزینه رئیس‌جمهوری نظامی را منتفی ندانیم، حسین دهقان جدی‌ترین گزینه قابل بررسی در این راستاست. ایده رئیس‌جمهور نظامی، مورد پذیرش برخی تحلیلگران است و ازجمله آن‌ها می‌توان به ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس و تحلیلگر اصول‌گرا، اشاره کرد که از این ایده بسیار دفاع می‌کند و پیش‌تر نیز گفته بود که جامعه، آماده پذیرش یک رئیس جمهور نظامی است. احتمالا وضعیت حساس و خطیر منطقه‌ای و بین‌المللی در ترغیب او برای حضور در کارزار ۱۴۰۰ نقش موثری داشته باشد. حسین دهقان درصورت کاندیداتوری، در آزمونی شرکت خواهد کرد که پیش از این شمخانی، قالیباف و محسن رضایی در آن شرکت کرده بودند.

دهقان از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برخاسته است و اکنون مشاور صنایع دفاعی مقام معظم رهبری است. او کارنامه‌ای پُربار در نهاد‌های مختلف نظامی کشور دارد که ازجمله می‌توان به فرماندهی نیروی هوایی و جانشینی ستاد مشترک سپاه اشاره کرد. وی همچنین وزیر دفاع دولت نخست حسن روحانی بوده است. اظهارنظرات اخیر دهقان درخصوص موضوعات حساس نظامی و سیاسی در روز‌های اخیر گاه در مقام سخن‌گوی مواضع رسمی نظام جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با رسانه‌های خارجی، گمانه‌زنی هرچه جدی‌تر شدن حضور او در عرصه سیاسی را پررنگ می‌کند.


رئیسی؛ حضوری به پشتوانه کارنامه دستگاه قضا

با وجود آنکه حجت‌الاسلام رئیسی بر کرسی ریاست دستگاه قضا تکیه زده است و برنامه‌های بلندمدتی برای اصلاحات گسترده در این دستگاه دارد، چهره‌های مختلف اصول‌گرا و رسانه‌های وابسته به آنان، احتمال حضور ایشان در انتخابات ۱۴۰۰ را منتفی نمی‌دانند.
واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصول‌گرا، در همین باره می‌گوید: آقای رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته، آرای خوبی داشت. نکته مهم‌تر این است که تا امروز در قوه قضائیه فردی اثرگذار و موفق بوده و توانسته‌اند در این حیطه سروسامانی ایجاد کنند. طبیعی است که مردم به همین مسائل نگاه می‌کنند. مطالبه مردم همین است که کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری از یک سابقه اجرایی مناسب برخوردار باشند و در عین حال خواسته‌های مردم را محقق کرده باشند.
 
ازسوی دیگر امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی درباره نظر آیت‌ا... رئیسی برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ در توئیتی نوشته است: «ایشان به‌شدت مخالفت کردند و ضمن تاکید بر برنامه پنج‌ساله خود در قوه قضائیه، طرح بحث‌های این‌چنینی را انحراف در مسیر تحولی قوه و گفتمان مبارزه با فساد دانستند»، با این حال بازهم حضور رئیسی در انتخابات آتی منتفی نیست؛ کمااینکه به یاد داریم ایشان در انتخابات ۹۶ نیز تمایلی به حضور نداشت و در روز‌های پایانی به اصرار چهره‌های مختلف اصول‌گرا به‌یک‌باره در صحنه حاضر شد. برنامه گسترده او در قوه قضائیه برای بسط عدالت و مبارزه با فساد و خصوصا بازتاب گسترده رسانه‌ای این اقدامات در رسانه ملی، پشتوانه خوبی برای حضور در کارزار انتخابات است. دیگر آنکه اگر نگوییم رئیسی تنها چهره‌ای است که می‌تواند همه جریان‌های گفتمان اصول‌گرایی را حول خود متحد کند، باید گفت از معدود چهره‌هایی است که این توانایی را دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ahmad
France
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
2
11
شورای نگهبان باید از حقوق هز دست رفته مردم دفاع کند و کسانی را که در پر کردن قلب راکتور اراک بدون هیچگونه دست آوردی اقدام نمودند برای کاندیداتوری ریاست جمهوری آینده تائید ننماید . البته آنهائی که زیر ساخت های اتمی ایران را بدون هیچ گونه دس آوردی از با دست خودشان از بین بردند اگر فهم داشته باشند خودشان نباید برای نام نویسی بروند. در ضمن ژن خوب ها و تو زردها هم دربین ملت هیچ جایگاهی ندارند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
با شما موافقم
احمدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
1
5
رئیسی جون هر کی دوس داری همون جا که هستی رو وایسا درستش کن این طرفا نیا.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
5
5
به نظر من باید دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
نه حالا تو هشت سالی که احمدی‌نژاد خیلی درخشان بود دوباره ریاست بدست بگیره هنوز آثار خرابی ها هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
3
1
فقط احمدی نژاد اگه بیاد ملت میاد پای صندوق وگرنه به غیر ایشون رای بی رای اقای ریسی هم وجودشون تو قضا‌و ت باشه عالیه بقیه مثل حسن کلید سازن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
1
1
رییس جمهور بعدی ایران دکتر محمد سرافراز
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->