جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها

متواضع‌ترین اشخاص در بیان امام‌هادی (ع)

  • کد خبر: ۳۷۶۰۴
  • ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
متواضع‌ترین اشخاص در بیان امام‌هادی (ع)
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدرضا جواهری - عضو هیئت‌علمی دانشگاه فردوسی مشهد
نشانه‌های تواضع بالا و برتر چیست؟ متواضع‌ترین انسان کیست؟ امام‌هادی (ع) در پاسخ به این پرسش فرموده‌اند: «اشد الناس تواضعا اعظمهم حلما و انداهم کفا و امنعهم کنفا (کشف‌الغمه فی معرفه‌الائمه، ج ۲، ص ۳۸۷؛ بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۱۷۴؛ ج ۷۸۹، ص ۳۶۷) متواضع‌ترین مردم، بزرگ‌ترین آنان در علم و بردباری و بخشنده‌ترین آنان و دلاورترین و نیرومندترین و مدافع‌ترین آنان در پناه‌دادن و حمایت‌کردن است.»
امام‌دهم (ع) در این حدیث اخلاقی، برترین و بالاترین سطح تواضع را روشن ساخته‌اند و ۳ نشانه متواضع‌ترین انسان‌ها را آموزش داده‌اند.
باید این صفات ارزشمند اخلاقی را شناخت و به آن‌ها آراسته شد. امام با جمله «اشد الناس تواضعا» از فروتن‌ترین افراد سخن می‌گویند و شدیدترین انسان‌ها در تواضع را نشان داده‌اند. چون می‌خواهند اوج را نشان دهند، ۳ صفت و نشانه را با صیغه افعل‌تفصیل تبیین کرده‌اند. حلم به‌معنای بردباری و شکیبایی و صبر و خردمندی و عقل‌گرایی است. اصل حلم یک فضیلت اخلاقی است، اما سطح‌ها، لایه‌ها، مراتب و درجاتی دارد. امام‌هادی (ع) در جمله «اعظمهم حلما» باعظمت‌ترین افراد در حلم را از پیشگامان و بالاترین متواضعان می‌شناسند. حلیم‌ترین و صبورترین انسان‌ها برجسته‌ترین آنان در فروتنی است. حلم صغیر، اندک، محدود و موقت نیز ارزشمند است، اما باحلم‌ترین افراد، پیشروترین آنان در تواضع است. سخاوت، بخشندگی و جود و کرم و جوانمردی و دست‌ودل‌بازبودن و بلندنظری است. امام‌هادی (ع) در جمله «انداهم کفا» متواضع‌ترین آدمیان در امور اقتصادی و مالی را بخشنده‌ترین آنان اعلام کرده‌اند. آن کسی که بیش از دیگران انفاق می‌کند و دست‌ودل‌باز است و سخاوتش افزون‌تر از دیگران است، متواضع‌ترین انسان‌هاست. «کنف» با فتحه کاف‌ونون به‌معنای پناه‌دادن و در آغوش و دامان‌گرفتن و در حمایت خود قراردادن و عضو خانواده خود شناختن است.
امام‌هادی (ع) در جمله «امنعهم کنفا» به همه اعلام کرده‌اند انسانی که سرسخت‌ترین پشتیبانی و حمایت کامل را از کسی که پناه می‌جوید به‌انجام برساند و هر مؤمنی را در کنف خود بگیرد و از همه خطرات و بدی‌ها حفظ کند و او را همچون عضو خانواده خود ببیند، متواضع‌ترین انسان‌هاست. طبق این حدیث، تواضع و حلم و سخاوت و حمایت، ۴ صفت زیبای اخلاقی‌اند. قله و اوج تواضع چیست؟ باحلم‌ترین و باسخاوت‌ترین و نیرومندترین مردم در ارج‌نهادن به بی‌پناهان و بیچارگان باایمان، بر قله کوه تواضع صعود کرده است و به بالاترین درجه تواضع رسیده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->