به گزارش شهرآرانیوز؛ سالار قاسمی در خصوص برنامههای روی میز آموزش و پرورش استثنایی گفت: سند راهبردی ۴ ساله سازمان تدوین و توسط شورای سازمان مورد تصویب نهایی قرار گرفته است.
وی به محورهای برنامهها در سازمان اشاره کرد و افزود: بازمهندسی در برنامه سنجش نوآموزان بدو ورود برای سنجش آمادگی تحصیلی و سلامت جسمانی و باز مهندسی در بحث مراکز جامع آموزش سنجش اهمیت بسیاری دارد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه امسال حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار دانشآموز را سنجش کردهایم ادامه داد: اکنون نیز در حال انجام سنجش برای سال بعد هستیم که تا این لحظه حدود ۴۰۰ هزار نوآموز سنجش شدهاند. دنبال باز مهندسی این امر هستیم یعنی بحثهای جدیدتری جدای از سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی انجام شود، مانند استعدادیابی بچهها، یعنی زمینه استعداد بچهها در سنجش کشف شود تا بتوان به آموزش و پرورش عادی نیز کمک شود تا در عین اینکه سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی را بررسی میکنیم، زمینههای استعدادی بچهها را هم با رایزنی با مراکز علمی و از طریق آزمونهای استاندارد طراحی شده در این زمینه کشف کنیم.
قاسمی با بیان اینکه بخشی از دانش آموزان در مدارس، دچار اختلالات یادگیری و دیرآموزی هستند یعنی در خواندن و نوشتن و محاسبه دچار مشکل هستند، گفت: یکی از کلان برنامههای راهبردی این است که هم در بحث آموزش به معلمان در شناسایی درست این بچهها و هم مداخله به هنگام برای کمک به کودکان دیرآموز، اقداماتی انجام شود. برنامه سازمان آموزش و پرورش استثنایی، آموزش فراگیر و تلفیق است؛ اکنون حدود ۱۷ هزار دانشآموز در مدارس عادی تحصیل میکنند یعنی دانشآموز با نیازهای ویژه است ولی در مدارس عادی در حال تحصیل است که تلاش این است به سمت آموزش فراگیر پیش برود یعنی این دانشآموز بتواند در مدارس عادی درس بخواند تا مهارت اجتماعیاش بالا برود؛ برچسبهایی که احساس میکند از کودکان عادی جداست یا مشکلات و مسائلی که برای خانوادههایشان ایجاد میشود را نداشته باشند.
وی به بحث سند راهبردی، هوش مصنوعی و فناوریهای جدید نیز اشاره کرد و افزود: این دانشآموزان بیش از بچههای عادی نیاز به فناوریهای جدید دارند، زیرا این فناوریها میتواند بخشی از محدودیتهای این بچهها را جبران کند. یکی از برنامههای جدی استفاده از فناوریهای جدید و هوش مصنوعی است، سند راهبردی هوش مصنوعی را تدوین کردیم تا بتوانیم این تجهیزات و فناوریها را در اختیار آنها قرار دهیم. نمونه آن رباتهای اجتماعی هستند که میتوانند برای دانش آموزان با نیازهای ویژه در حوزه اوتیسم کمک کند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به توسعه فعالیتهای تربیت بدنی و ورزش اشاره کرد و ادامه داد: این بچهها بیش از بچههای عادی نیازمند هستند که از نظر جسمی تقویت شوند که این فعالیتها از نظر روحی و روانی بسیار موثر است.
قاسمی گفت: بخش اندکی از این بچهها با هوش عادی به دانشگاه میروند که اتفاقاً رتبههای خوبی از جمله رتبه زیر هزار هم داشتیم ولی این آمار کم است. جامعه هدف ما دانش آموزان کم توان ذهنی هستند که ۶۰ تا ۷۰ درصد دانش آموزان را تشکیل میدهند لذا برنامهریزی اصلی سازمان این است که به سمت آموزش حرفهای و حرفه آموزی برای این افراد برویم که با ارسال تجهیزات و به روز کردن رشتههای هنرستانی، امکانپذیر میشود.
وی افزود: ۸۳ هزار دانش آموز استثنایی در مدارس استثنایی و ۱۷ هزار دانش آموز استثنایی در مدارس عادی تحصیل میکنند. ۲۵ هزار معلم شامل معلم و مدیر و کادر اداری و آموزشی نیز در این حوزه فعالیت دارند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اظهار کرد: حدود ۲۰۰۰ واحد آموزشی و حدود ۸۵۰ مرکز جامع آموزش برای این دانشآموزان داریم.
قاسمی با اشاره به موضوع غربالگری نوآموزان بدو ورود به مدرسه گفت: امسال اعلام کردیم با توجه به اینکه بناست سنجش پیش دبستانیها ۲ سال زودتر انجام شود، این امر از شهریورماه امسال آغاز و تاکید این بوده که بتوانیم تا اواخر دی ماه کار سنجش را تمام کنیم تا غربالگریها و مداخله به هنگام را انجام دهیم.
منبع: ایسنا