واکنش عربستان به گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر غزه رسانه‌های صهیونیستی: ارتش اسرائیل در حال آماده شدن برای حمله به رفح است هشدار مصر درباره حمله زمینی اسرائیل به رفح آمریکا دو شرکت و چهار فرد را به اتهام فعالیت‌های سایبری از سوی سپاه تحریم کرد ادامه تظاهرات علیه نتانیاهو در دویستمین روز جنگ علیه غزه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله موشکی از لبنان به شمال سرزمین‌های اشغالی (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارتش رژیم صهیونیستی دستور تخلیه جدید در شمال غزه را صادر کرد حمله موشکی ایران معادلات آمریکا و غرب را تغییر داد دستیار نماینده پارلمان اروپا به اتهام جاسوسی برای چین تعلیق شد تداوم عملیات‌های مقاومت فلسطین در غزه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی اعطا شد فشار آلمان بر آمریکا برای ارسال پاتریوت به اوکراین جزئیات طرح جنجالی دولت انگلیس برای اخراج پناهجویان پایگاه‌های اشغالگران اسرائیلی زیر آتش سنگین حزب‌الله (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) روز تحلیف پوتین مشخص شد ابوعبیده: پاسخ ایران به اسرائیل قواعد جدیدی را وضع کرد | اسرائیل در شن‌های غزه گیر افتاده است جمعی از کارگران فردا چهارشنبه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند اوضاع وحشتناک اسیران غزه به روایت آزاده فلسطینی
سرخط خبرها

پشت پرده استعفای برایان هوک و شکست ترامپ در راهبرد فشار حداکثری علیه ایران

  • کد خبر: ۳۷۹۰۷
  • ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
پشت پرده استعفای برایان هوک و شکست ترامپ در راهبرد فشار حداکثری علیه ایران
خبر استعفای ناگهانی رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا پرسش‌هایی را درباره علت کناره‌گیری او به وجود می‌آورد. شب گذشته، برایان هوکِ ۵۲ ساله پس از ۷۲۰ روز فعالیت به عنوان نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران از قصد خود برای استعفا خبر داد و پمپئو وزیر خارجه نیز آن را تایید کرد.
به گزارش شهرآرانیوز، ۲۵ مرداد ۹۷ بود که خبر رسید دولت ترامپ در راستای راهبرد فشار حداکثری خود علیه ایران، قصد دارد پست جدیدی تحت عنوان «گروه اقدام ایران» را به ریاست «برایان هوک» در داخل وزارت خارجه تشکیل دهد.

نیویورک‌تایمز در آن زمان در مقاله‌ای هدف نهایی از این اقدام دولت آمریکا را هماهنگ‌سازی تلاش‌ها برای مجبور کردن ایران به مذاکره با آمریکا و تن دادن به یک توافق هسته‌ای جدید عنوان کرد.

شب گذشته، اما برایان هوکِ ۵۲ ساله پس از ۷۲۰ روز فعالیت به عنوان نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران از قصد خود برای استعفا خبر داد و پمپئو وزیر خارجه نیز آن را تایید کرد.

هوک در این دو سال، با تکرار لفاظی‌ها و اتهامات مختلف، نقش سخنگوی کمپین فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران را بازی کرد، اما در عمل نتوانست در سیاست خارجی واشنگتن در قبال تهران به موفقیت خاصی که برای ترامپ بهره انتخاباتی داشته باشد، دست یابد.

علاوه بر شکست در متقاعد کردن ایران به مذاکره با آمریکا برای امضای یک توافق هسته‌ای جدید، سفر اخیر او به اروپا و خاورمیانه نیز نتوانست آنگونه که دولت ترامپ انتظار داشت حمایت‌ها از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر را افزایش دهد.

بر همین اساس، در خصوص تصمیم اخیر هوک، «برکناری یا اجبار به استعفا» فرضیه قوی‌تری نسبت به «استعفای داوطلبانه و اختیاری» به شمار می‌رود؛ به ویژه آنکه فرصت چندانی تا انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا باقی نمانده و ترامپ با توجه به برتری جو بایدن در نظرسنجی‌های انتخاباتی و انتقاداتی که در خصوص مدیریت بحران کرونا در آمریکا متوجه اوست، بیش از هر زمان دیگری به یک دستاورد دیپلماتیک ملموس برای فرار از تک‌دوره‌ای شدن نیاز دارد.

با این حال، استعفای برایان هوک چه از روی اختیار بوده باشد چه از روی اجبار، یک معنا بیشتر ندارد و آن اینکه دولت ترامپ در راهبرد فشار حداکثری خود علیه ایران شکست خورده است؛ این حقیقتی است که رسانه‌ها و کارشناسان آمریکایی نیز بار‌ها به آن اذعان کرده‌اند.

دولت ترامپ اکنون امیدوار است با جایگزین کردن هوک با یک سیاستمدار قدیمی و کارکشته بتواند لااقل در شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه خود برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را به تصویب برساند، اما با توجه به مخالفت صریح روسیه و چین که هر دو از حق وتو برخوردارند، بعید است الیوت آبرامزِ ۷۲ ساله نیز بتواند به موفقیتی در این باره دست یابد.

منبع: باشگاه خبرنگاران
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->