آنونس رسمی فیلم «مست عشق» رونمایی شد + فیلم تصویرسازی دیجیتال حسن روح‌الامین برای شعر رهبر معظم انقلاب + عکس مجموعه ویدئوکتاب‌های سلامت اجتماعی منتشر شد دبیر بیست‌و‌دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران منصوب شد لیلا حاتمی با «مسیر باد» به ونیز می‌رسد؟ «پرویز خان» سینما آنلاین + زمان اکران آنلاین سریال «رخنه» کلید خورد تولید فیلمی با موضوع رضوی برای جشنواره فجر اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در ۶ سینمای مشهد از فردا (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تیزر ماجرای تیراندازی به «کنجی ژیراک» ستاره موسیقی پاپ فرانسه محل برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ مشخص شد ماجرای تغییر در قوانین فصل آینده جوایز اسکار فصل دوم «آقای قاضی» در شبکه دو + زمان پخش خاطره‌ای از جنس صدا | یادی از شهلا ناظریان، دوبلور پیشکسوت که ۲ سال پیش در چنین روزی درگذشت فیلم سازی در مشهد جاده یک طرفه است | گفتگو با سعید ولی زاده، فیلمساز مشهدی آشنایی با برخی شخصیت‌های ماندگار ویلیام شکسپیر + عکس داستان‌هایی از ذهن آشفته انسان امروزی | گپی با نویسنده «گالری یک ذهن درهم» درباره این مجموعه داستان و حال و هوای آن صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
سرخط خبرها

اهمیت حسن خلق در بیان امام کاظم (ع)

  • کد خبر: ۳۸۱۶۵
  • ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲
اهمیت حسن خلق در بیان امام کاظم (ع)
حجت الاسلام محمدرضا جواهری - عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی
سخاوت و حسن خلق در مکتـــب اخــــــلاقی اهل‌بیت (ع) چه جایگاهی دارد؟ امام کاظم (ع) در پاسخ به این پرسش فرموده‌اند: «السخی الحسن الخلق فی کنف‌ا... لایتخلی‌ا... عنه حتی یدخله الجنه و ما بعث‌ا... نبیا الا سخیا و ما زال ابی یوصینی بالسخاء و حسن الخلق حتی مضی؛ انسان سخاوتمند خوش‌اخلاق در پناه خداست، خداوند او را رها و ترک نمی‌کند تا او را وارد بهشت کند و خداوند هیچ پیامبری را برنینگیخت مگر اینکه سخاوتمند بود و پدرم همیشه و پیوسته مرا به سخاوت و خوش‌خلقی وصیت می‌کرد تا در گذشت و به‌شهادت رسید.»

امام کاظم (ع) در این گفتار اخلاقی ۲ صفت زیبا و فضیلت بزرگ را نشان داده‌اند. بر اساس این گفتار، «سخاوت» و «حسن خلق» در نظام اخلاقی اسلامی جایگاه بلند و عالی دارد. اهل‌بیت (ع) همه در عمل سرآمد در سخاوت و حسن خلق بوده‌اند و پیروان خویش را نیز به این ۲ خصلت زیبا و ارزشمند دعوت کرده‌اند. امام کاظم (ع) اثر سخاوت و حسن خلق را بسیار بزرگ و بی‌نظیر دانسته‌اند. جمله «فی کنف‌ا... لایتخلی‌ا... عنه حتی یدخله الجنه» گویای حقیقت نتیجه سخاوت و حسن خلق است. سخی خوش‌اخلاق در حمایت و پناه و محافظت خدا و در کنف اوست. این پشتیبانی و حمایت کوتاه‌مدت نیست، بلکه پناه و حمایتی پایدار و تا روز قیامت است. خداوند پشتیبان دائمی اوست. سخاوتمند خوش‌اخلاق «اهل بهشت» است. او در حفاظت و پناه الهی جای دارد تا خداوند او را به بهشت برساند و داخل بهشت کند؛ بنابراین انسان سخاوتمند خوش‌اخلاق از پایدارترین حمایت‌های الهی تا روز قیامت برخوردار است و خداوند او را به بهشت وارد می‌کند.
 
همه انبیای الهی و امامان معصوم (ع) نمونه‌های سخاوتمندی، الگو‌ها و آموزگاران بزرگ سخاوت‌اند. امام کاظم (ع) در جمله «ما بعث ا... نبیا الا سخیا» تلازم «نبوت» و «سخاوت» را اعلام کرده‌اند. خداوند هیچ پیامبری را مبعوث نکرده، مگر اینکه باسخاوت بوده است. ادامه‌دهندگان راه انبیا باید به این وصف زیبای سخاوت، کرم و بزرگواری اقتصادی آراسته شوند. اهل‌بیت (ع) سخاوتمند و خوش‌اخلاق بوده‌اند و وابستگان را نیز به این ۲ فضیلت اخلاقی توصیه می‌کرده‌اند. امام کاظم (ع) در نقل وصیت پدر فرموده‌اند: «ما زال ابی یوصینی بالسخاء و حسن الخلق حتی مضی.» بر اساس این جمله، وصیت پایدار و دائمی امام جعفرصادق (ع) به فرزندشان امام موسی‌بن‌جعفر (ع) سخاوت و اخلاق پسندیده و حسن خلق بوده است. این وصیت یک بار و در زمان خاص نبوده است، بلکه ایشان همیشه در طول زندگی تا شهادت همین وصیت را به فرزند خویش یادآوری می‌کرده‌اند.
امام کاظم (ع) در این حدیث، راهکار‌های رشد و پیشرفت جامعه اسلامی را آموزش داده‌اند. «سخاوتمندی و انفاق و یاری محرومان و نیازمندان» و «خوش‌اخلاقی و خوی زیبا و گفتار خوش و رفتار خوش» ۲ راهبرد عملی برای ارتقا و تعالی فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه اسلامی است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->