هر ماه یک میلیون تومان علی‌الحساب به بازنشستگان پرداخت می‌شود برای داشتن رابطه خوب با فرزندان بزرگ‌سال خود، با این ۶ رفتار خداحافظی کنید حمایت بیمه از انسولین‌های نسل جدید؛ دوسر برد برای بیمار و بیمه‌گر امّاواگر‌های مصرف آهن در زنان اشتغال و تأمین معیشت؛ دو چالش دختران مجرد دهه‌های ۵۰ و ۶۰ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (چهارشنبه، ۶ تیر ۱۴۰۳) | کاهش دمای روزانه در سطح استان از جمعه هزینه داروی بیماران خاص کمتر از ۱۰ درصد قیمت واقعی است سخنگوی قوه‌قضائیه: تضمین سلامت انتخابات از سوی مجریان باید به‌خوبی صورت گیرد | آخرین وضعیت پرونده فساد در فوتبال شناسایی ۱۲۲ مورد مثبت تب دنگی از ابتدای سال در کشور | تب دنگی در چهار استان شیوع دارد معجزه آناناس برای کاهش وزن و لاغری این خوراکی محبوب کبد کودکان را تهدید می‌کند قول وزیر کار به بازنشستگان تأمین‌اجتماعی: علی‌الحساب حقوق بازنشستگان را به‌محض تأمین منابع، پرداخت می‌کنیم + ویدئو بهترین زمان شام خوردن | برای جلوگیری از افزایش وزن در این زمان شام بخورید دلایلی که شما را به خوردن برخی مواد غذایی معتاد می‌کند + راه حل‌های ترک اعتیاد مصرف غذا‌های مضر پرداخت بدهی ۱۷۹ زندانی جرایم غیر عمد در سه ماه گذشته آمار ازدواج در خراسان‌رضوی، بیش از دوبرابر آمار طلاق است | حدنگاری ۹۲ درصد از اراضی کشاورزی استان و صدور سند مالکیت برای آن‌ها + فیلم محور فیروزکوه مسدود است نتایج نهایی آزمون استعدادهای درخشان هفته اول مرداد اعلام می‌شود | انتشار کلید سوالات تا ۹ تیر
سرخط خبرها

کلاهبرداری ۵۰۰ میلیاردی از بیکاران مشهدی

  • کد خبر: ۳۸۱۸۶
  • ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
کلاهبرداری ۵۰۰ میلیاردی از بیکاران مشهدی
یکی از بزرگ‌ترین باند‌های کلاهبرداری با گردش مالی ده‌ها میلیارد تومانی در مشهد منهدم شد. بررسی‌های کارشناسان پلیس فتا با توجه به گردش مالی اعضای باندی که بیکاران را نشانه گرفته بودند، نشان داد که این افراد تا کنون ۵۰ میلیارد تومان کلاهبرداری کرده‌اند.
محمد جواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ یکی از بزرگ‌ترین باند‌های کلاهبرداری با گردش مالی ده‌ها میلیارد تومانی در مشهد منهدم شد. بررسی‌های کارشناسان پلیس فتا با توجه به گردش مالی اعضای باندی که بیکاران را نشانه گرفته بودند، نشان داد که این افراد تا کنون ۵۰ میلیارد تومان کلاهبرداری کرده‌اند.

به گفته متهم اصلی، خودشان هم فکر نمی‌کرده‌اند که در مدت کوتاهی بتوانند حجم هنگفتی از نقدینگی جامعه را به سمت خود بکشانند، اما در کمتر از ۳ ماه این نقدینگی چنان افزایش پیدا می‌کند که کنجکاوی‌های زیادی را برمی‌انگیزد، کنجکاوی‌هایی که آخر سر آن‌ها را به چنگال قدرتمند قانون گرفتار می‌کند.


آغاز ماجرا: یک آگهی پرتکرار

با شکایت چندین شهروند مبنی بر کلاهبرداری از افراد جویای کار در مشهد، سرهنگ جهانشیری، فرمانده پلیس فتای خراسان رضوی با صدور دستور تخصصی، گروهی از کارشناسان این پلیس تخصصی را مأمور رسیدگی به این پرونده می‌کند، غافل از اینکه به‌زودی با یکی از بزرگ‌ترین کلاهبرداری‌های سال مشهد روبه‌رو خواهند شد. پیگیری کارشناسان پلیس فتای خراسان‌رضوی با شکایت‌های رسیده نشان می‌داد که فرد یا افرادی با انتشار آگهی در فضای مجازی و به‌خصوص در سایت دیوار با وعده‌های عجیب و غریب مانند درآمد ماهانه تا ۱۰ میلیون تومان و... از افراد بیکار و جویای کار درخواست کرده بودند تا برای ثبت‌نام، با آن‌ها تماس بگیرند.
 
بیکاری‌های افسار گسیخته در جامعه که با ظهور کرونا، به حجم آن نیز افزوده شده، خیلی از افراد بیکار و به ویژه جوانان جویای کار را دست به تلفن می‌کند و آن‌ها درخواست‌های زیادی برای کار را ثبت می‌کنند. تا اینجای کار روش این افراد شبیه تمام مراکز کاریابی بوده، اما آن‌ها در اقدامی فراتر از متقاضیان می‌خواهند مبالغی بین ۵۰ تا ۱۵۰ هزار تومان را به حسابی که اعلام شده، واریز کنند. پایین بودن مبلغ افراد را مجاب به واریز وجه می‌کند، اما درست پس از انتقال موفقیت‌آمیز وجوه، افراد به ظاهر کارآفرین به یک‌باره غیب شده و دیگر در دسترس نبوده‌اند.


ادامه ماجرا: شکایت‌های انگشت‌شمار

تعداد شاکیان اولیه بسیار معدود بود و تعدادی هم پس از اعلام شکایت، دیگر برای پیگیری پرونده به دستگاه قضا و پلیس فتا مراجعه نمی‌کنند، تعللی که موجب می‌شود تا شیادان بتوانند در فضای مجازی جولان دهند و بدون هیچ سدی هر روز به تعداد مال‌باختگان بیفزایند. کارشناسان در پیگیری پرونده، متوجه اشباحی شدند که پس از دریافت وجه بدون هیچ سرنخی ناپدید می‌شدند. اما بررسی‌های تخصصی نشان داد که کلاهبرداران وجوه کلاهبردارى شده را در حساب‌هاى دیگرى به گردش درآورده‌اند و با وجود تلاش گسترده، نتوانسته‌اند تمام ردپای خود را پاک کنند.


پیگیری ماجرا: شناسایی باند ۳ نفره

مأموران پلیس فتای خراسان‌رضوی، با ردزنی متهمان در فضای مجازی موفق به شناسایی آن‌ها در فضای حقیقی شدند. با شناسایی متهم اصلی، دو همدست این فرد نیز شناسایی شدند. در عملیاتی ویژه مخفیگاهشان در مشهد کشف و این افراد پس از ماه‌ها کلاهبرداری دستگیر شدند.

در بررسى اولیه از حساب و مدت فعالیت سه‌ماهه اعضای این باند کلاهبرداری، مشخص شد که متهمان تاکنون بیش از ۵۰ میلیارد تومان گردش مالی داشته‌اند.

پس از انجام اقدامات کارشناسی در پلیس فتای خراسان‌رضوی و تکمیل پرونده متهمان، برای رسیدگی به جرائمشان به همراه مستندات برای تعیین تکلیف نهایى به دادسرا اعزام شدند.


پایان ماجرا: ردپای کار‌ت‌های اجاره‌ای

به گفته رئیس پلیس فتای خراسان‌رضوی، آنچه موجب شده تا این شیادان بتوانند به مبالغ بیشتری دست یابند، مراجعه نکردن قربانیان نخست در این پرونده بوده است. اگر این فریب‌خوردگان همان زمان به پلیس مراجعه و علیه متهمان شکایت می‌کردند، قطعا به تعداد قربانیان پرونده اضافه نمی‌شد.

سرهنگ جهانشیری درباره رفتار افراد در فضای مجازی نیز یادآور شد که شهروندان به خاطر داشته باشند، دیدن آگهى در سایت‌هاى واسطه‌گر دلیلى بر اصالت آن نیست و همان‌طور که در آگهى درج شده در این‌گونه سایت‌ها بیان شده، باید از هرگونه واریز وجه قبل از احراز اصالت و دریافت کالا و خدمات خوددارى شود.

وی درباره یکی از شگرد‌های به‌کار گرفته شده در این پرونده، اعلام کرد که این افراد با استفاده از کارت‌های اجاره‌ای توانسته بودند این میزان کلاهبرداری کنند. البته افرادی که کارت‌هایشان را به اعضای این باند فروخته یا کرایه داده‌اند نیز باید پاسخ‌گو باشند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->