سرخط خبرها

جهش پنج برابری قیمت مسکن در ۳ سال

  • کد خبر: ۳۸۶۶۸
  • ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳
جهش پنج برابری قیمت مسکن در ۳ سال
گزارش میدانی شهرآرامحله از آخرین تحولات بازار ملک و اجاره در منطقه نوین الهیه
رضا ریاحی | شهرآرانیوز؛ نیاز به مسکن جزو سه نیاز اساسی انسان در طول زندگی از کودکی تا مرگ است. نیازی که تأمین آن همواره یکی از دغدغه‌های مهم آدم‌ها بوده است. ساختمان‌ها و سازه‌ها این نیاز انسان را برطرف کرده و به سرپناه انسان تبدیل شده‌اند. اوضاع و احوال قیمت زمین و آپارتمان این روز‌ها در منطقه الهیه همچون بازار رهن و اجاره اوضاع آشفته‌ای دارد، شهروندانی که از خرید ملک در محلات برخوردار محروم شده‌اند برای اینکه ارزش پول نقد و دارایی خود را حفظ کنند، به بنگاه‌های املاک در منطقه الهیه مراجعه می‌کنند، اما غافل از اینکه مالکان و سازنده‌ها برایشان دندان تیز کرده و آپارتمان خود را به هر قیمتی که دوست داشته باشند، می‌فروشند، بدون اینکه نظارتی وجود داشته باشد یا اینکه قیمت‌ها کارشناسی شده باشد.
درست در سال ۱۳۹۶ که من فعالیت کاری خود را در منطقه ۱۲ آغاز کردم، قیمت هر مترمربع آپارتمان مناسب با ساخت و نمای چشم‌نواز، بین یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان در نوسان بود و آپارتمان‌های لوکس و در اصطلاح «برند» منطقه، کمی بیشتر و در حول و حوش ۲ میلیون تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای هر متر مربع قیمت‌گذاری می‌شد، اما امروز و بعد از گذشت تنها ۳ سال، قیمت آن آپارتمان‌های معمولی برای هرمترمربع به بیش از ۱۰ میلیون تومان رسیده است و سازنده‌های برند‌ها حاضر به فروش سازه‌های خود با قیمت کمتر از ۱۳، ۱۴ میلیون تومان برای هر مترمربع نمی‌شوند. افزایش قیمت ۵ برابری در بازه زمانی کمتر از ۳ سال!
مشکل کجاست، شهروندان معتقد هستند قیمت ملک اصلا کارشناسی نشده و هر سازنده‌ای واحد آپارتمان خود را براساس سلیقه خود قیمت‌گذاری می‌کند، بنگاه‌های املاک افزایش صعودی قیمت ملک به‌ویژه در سال ۹۹ را نتیجه افزایش صعودی بازار سرمایه همچون دلار، زمین، خودرو، بورس و طلا می‌دانند و سازنده‌ها نیز معتقد هستند افزایش قیمت آپارتمان در منطقه متأثر از افزایش قیمت مصالح ساختمانی، بالارفتن دستمزدها، گرانی افسارگسیخته قیمت زمین و افزایش عوارض پروانه ساخت شهرداری است.
در هفته جاری سری به بنگاه‌های املاک منطقه ۱۲ زده‌ام تا شما خوانندگان شهرآرامحله را از آخرین تحولات بازار قیمت ملک و اجاره‌بها در منطقه نوین الهیه مطلع کنیم. تورم ۳۰۰ درصدی!
خانم اعظم کاشانی یکی از مالکان آپارتمان منطقه را در یکی از بنگاه‌های خرید و فروش آپارتمان محله الهیه ملاقات کردیم. ایشان قصد فروش یک آپارتمان ۱۶۰ متری دارد تا با فروش آن دو واحد آپارتمان کوچک در همان حوالی برای فرزندانش تهیه کند.
وی در این باره می‌گوید: درست سال گذشته، مرداد ماه آپارتمانی ۱۶۰ متری در خیابان سجادیه ۳۲ (منجم) را خریدم. آن زمان برای خرید این واحد آپارتمان لوکس ۸۷۰ میلیون تومان پرداخت کردم، یعنی ۵ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان به ازای هر مترمربع، اما از آنجایی که دو پسر بزرگ دارم و هر دو متأهل، دارای فرزند و البته اجاره‌نشین هستند، نیت کردم این واحد آپارتمان را بفروشم و دو واحد کوچک‌تر (۸۰ متری) برای فرزندانم بخرم تا بلکه از شرّ اجاره‌نشینی و جابه‌جایی هرساله نجات پیدا کنند. الان چندماهی است که درگیر این موضوع هستم و قیمت ملک هر روز بالاتر می‌رود. در حال حاضر آپارتمان نزدیک به یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و مشتری پر و پا قرص هم دارد، اما همه می‌گویند دست نگه دارید، حتی بنگاه املاک، چراکه معتقدند این خانه تا متری ۱۳ تا ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان گران خواهد شد، به عبارتی قیمت این واحد ۱۶۰ متری به دومیلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند و این یعنی تورم ۳۰۰ درصدی در یک بازه زمانی یک ساله!
این شهروند منطقه ۱۲ در ادامه می‌گوید: اگر من دستم به دهنم نمی‌رسید تا یک واحد نقلی برای پسرهایم تهیه کنم، آن‌ها با حقوق سه، چهار میلیونی و این همه هزینه خانه و بچه، هیچ گاه قادر نبودند برای خود سرپناهی دست و پا کنند.

 
 

۱۰۰ متری معمولی، یک میلیارد

در ادامه بازدید میدانی از بنگاه‌های املاک با خریداری مواجه شدیم که قصد خرید خانه در منطقه الهیه را دارد. وی خود را مجید زیبا معرفی می‌کندکه یک میلیارد پول نقد در جیب دارد، اما با این اعداد و ارقام واحد آپارتمان باب طبعش را پیدا نمی‌کند.
زیبا می‌گوید: یک زمان هر کسی قصد خرید ملک در مشهد را داشت، اما نمونه دندان‌گیری در محلات برخوردار شهر پیدا نمی‌کرد، به الهیه می‌آمد، چون در این محدوده هم آپارتمان‌های لوکسی می‌سازند و هم قیمت مناسب‌تری نسبت به سایر محلات مشهد دارد.
وی ادامه می‌دهد: یک روز‌هایی اگر قصد خرید ملک در الهیه را داشتید، با فروختن طلا‌های همسرتان و جورکردن یک وام مسکن، می‌توانستید این کار را انجام دهید، اما امروز با یک میلیارد تومان وجه نقد، منزل دلخواهی پیدا نمی‌شود نهایت یک آپارتمان ۹۰ تا ۱۰۰ متری، آن هم با کیفیت ساخت معمولی و در محلات دورتر همچون اقدسیه، امیریه و. خدا آخر و عاقبت همه را به خیر بگذراند با این قیمت‌ها و این اوضاع.

 

افزایش ساعتی قیمت ملک

در ادامه با خریداری برخورد کردیم که از بدعهدی مالکان و فروشنده‌ها بسیار پریشان است و حسابی دل پری دارد. وی که احسان نجات نام دارد، درباره افزایش قیمت ناگهانی مسکن در منطقه الهیه می‌گوید: یک ماه است که در این منطقه سرگردان هستم، از کار و زندگی افتاده‌ام، تا حالا به بیش از ۱۰ بنگاه املاک مراجعه کرده‌ام و حداقل با چهار خریدار قرار قولنامه گذاشته‌ام، به عنوان مثال قرار است صاحب ملک ساعت ۷ بعد از ظهر در بنگاه حاضر شده و معامله انجام شود، اما آقای فروشنده بدون اینکه خبر بدهد در سر قرار حاضر نمی‌شود و بعد از کلی پرس و جو، با عذرخواهی می‌گوید: «قیمت واحد آپارتمان من کمی افزایش داشته است، تقریبا متری ۵۰۰ هزار تومان!» حال اگر این آپارتمان ۱۰۰ متری باشد، این افزایش قیمت برابر ۵۰ میلیون تومان است و کلی معادلات من خریدار را بر هم می‌زند، از این رو باید به دنبال مورد جدید بگردم.
احسان نجات با بیان اینکه قیمت آپارتمان در منطقه الهیه در اصطلاح ساعت می‌زند، می‌گوید: ۴ دفعه طی یک ماه این اتقاق افتاده است و هر بار فروشنده‌ها در موعد تنظیم قولنامه سر قرار حاضر نشده و قیمت آپارتمان خود را افزایش داده‌اند.

 
 

مؤلفه‌های افزایش قیمت آپارتمان

شرید حسامی یکی از سازنده‌های منطقه الهیه که البته پیش‌تر سابقه ساخت و ساز در محلاتی همچون امامت، ملاصدرا و حتی سجاد را هم دارد درباره علت گرانی ملک، به‌ویژه از ابتدای سال ۹۹، می‌گوید: ابتدای امسال انتظار می‌رفت رکود ناشی از کرونا در بازار و کاهش معاملات، قیمت مسکن را در شهر مشهد و به‌تبع آن در منطقه الهیه کاهش دهد یا دست‌کم آن را ثابت نگهدارد، اما یک‌سری عوامل درونی و بیرونی در قیمت مسکن تأثیرگذار بود که به نظر من روند صعودی قیمت‌ها را تا پایان سال ادامه خواهد داد.
وی ادامه می‌دهد: امسال چندین مؤلفه اساسی همانند افزایش قیمت مصالح ساختمانی، افزایش دستمزد کارگران، افزایش قیمت زمین و افزایش قیمت عوارض پروانه ساخت از سوی شهرداری بر قیمت تمام شده مسکن در این کلان‌شهر تأثیرگذار بوده است.
سازنده قدیمی منطقه الهیه می‌افزاید: بی‌انصافی است که همه کاسه کوزه‌های افزایش قیمت در منطقه الهیه را بر سر سازنده‌ها بشکانیم، یک موضوع را به‌طور قطع و یقین خدمت شما عرض می‌کنم که هیچ سازنده‌ای از افزایش بی‌رویه قیمت مسکن، نه تنها استقبال نمی‌کند، بلکه با رکود ناشی از افزایش قیمت‌ها متضرر نیز خواهدشد.

 
 

افزایش دو تا سه برابری هزینه متریال ساخت

وی در ادامه به برخی عوامل افزایش قیمت آپارتمان در منطقه الهیه اشاره کرده و می‌گوید: نرخ پروفیل فولادی، شن، تیرآهن، انواع میلگرد، آجر، گچ، سیمان سفید، سیمان خاکستری، اساسی‌ترین متریالی است که در ساخت و ساز کاربرد دارد و در طی دو سه سال گذشته افزایش قیمت درخور ملاحظه‌ای داشته‌اند. به‌طور مثال در حال حاضر هر شاخه تیرآهن ۱۴، ۱۶ و ۱۸ که بیشترین کاربرد را در اسکلت ساختمان دارد، به ترتیب ۲ میلیون و ۲۰۰، ۲ میلیون و ۴۰۰ و ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود.
شرید حسامی ادامه می‌دهد: این اعداد و ارقام را مقایسه کنید با قیمت یک شاخه تیرآهن در اواخر سال ۹۸ که تقریبا بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شد، به عبارتی یک قلم تیرآهن حدود ۲۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است، یا قیمت هر کیسه ۵۰ کیلویی سیمان درحال حاضر بین ۱۸ هزار تومان تا ۲۷ هزار تومان متغیر است، این درحالی است که مثلا در سال ۹۴، هرتن (هزار کیلوگرم) سیمان بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان برای سازنده آب می‌خورد.
سازنده منطقه الهیه، به شیب صعودی قیمت میلگرد از ابتدای سال ۹۹ اشاره کرده و خاطرنشان می‌کند: درحال حاضر قیمت میلگرد نمره ۱۰ به ازای هرکیلو حدود ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان و قیمت میلگرد نمره ۱۴ تا ۲۸، حدود ۱۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم قیمت دارد، این درحالی است که قیمت میلگرد در سال ۹۸ در کانال ۵ هزار تومان، در سال ۹۷ در کانال چهار هزار تومان و در سال ۹۶ در کانال ۲ هزار تومان در نوسان بود.
وی با اشاره به اینکه این اعداد و ارقام کاملا مستدل و قابل پیگیری‌است، می‌افزاید: همین افزایش قیمت‌ها در سایر متریال ساخت آپارتمان کم و بیش جاری است و نرخ گچ، پروفیل فولادی، آجر و سنگ، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و ... هم از سال گذشته بیش از دوبرابر افزایش داشته است.
حسامی توضیح می‌دهد: در سال ۹۷، کابینت آشپزخانه یک واحد ۱۰۰ متری با هزینه‌ای بالغ بر ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان با بهترین نوع «چوب»، «هایگلاس»، «MDF» و یا «PVC» ساخته می‌شد، این درحالی است که کابینت آشپزخانه امسال بیش از ۳۵ میلیون تومان هزینه دارد، با این افزایش قیمت نهاده‌های ساخت، چطور می‌توان انتظار د اشت که قیمت ملک ثابت بماند.

 
 

زمین متری ۲ تومن شده ۱۲ تومن!

بهرام متولی، یکی دیگر از سازنده‌های منطقه الهیه هم به افزایش قیمت زمین در محدوده متصل شهری منطقه ۱۲ اشاره کرده و می‌گوید: در هفتم اسفند ماه سال ۹۶ یک قطعه زمین ۳۰۰ متری در خیابان سجادیه ۳۲ (منجم) به قیمت ۴۹۵ میلیون تومان خریداری کردم، بعد‌ها در سال ۹۸ قطعه زمین ۳۰۰ متری دیگری در خیابان منجم خریدم، اما این بار به جای ۵۰۰ میلیون تومان، رقمی حدود ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برای خرید زمین هزینه شد، این روند افزایش ادامه پیدا کرد و درحال حاضر برای خرید یک قطعه زمین ۳۰۰ متری در محدوده بولوار امیریه، بولوار اقدسیه و حتی بولوار الهیه باید مبلغی حدود ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان را نقد پرداخت کنید، یعنی ۱۲ میلیون تومان ناقابل برای هر مترمربع!
وی در ادامه به قیمت زمین در سایر محلات منطقه ۱۲ اشاره کرده و می‌گوید: زمین آماده برای ساخت در محدوده بولوار مجیدیه، بولوار محمدیه، بولوار رحمانیه، بولوار الهیه و ابتدای بولوار صادقیه، نقویه و سجادیه رقمی بین ۱۴ تا ۱۶ میلیون تومان به ازای هر مترمربع قیمت‌گذاری می‌شود.
متولی خاطرنشان می‌کند: باتوجه به افزایش قیمت زمین و همچنین افزایش قیمت متریال ساخت و ساز، بدیهی است که قیمت آپارتمان آماده در منطقه ۱۲ و اصلا کل شهر مشهد گران می‌شود.

 
 

افزایش ۲ تا ۳ برابری عوارض شهرداری

یکی دیگر از مواردی که از نظر سازنده‌ها باعث افزایش قیمت آپارتمان در سال ۹۹ شده است، افزایش عوارض ساخت و ساز شهرداری است. بهرام متولی در رابطه با افزایش تعرفه‌های عوارض پروانه ساختمان می‌گوید: براساس شواهد موجود در منطقه الهیه عوارض پروانه برای یک قطعه مسکونی مشخص امسال حدود دو تا سه برابر افزایش داشته است.
وی در ادامه تصریح می‌کند: تعرفه‌ها شامل ضرایب پایه و ضرایب مربوط به افزایش تراکم می‌شوند که ضرایب پایه در عوارض ساختمان سال ۹۹ بیشتر شده است. باید توجه داشت که طبیعتا افزایش ضرایب پایه پروانه ساختمان منجر به افزایش قیمت تمام شده ساخت می‌شود.


 

نگاه بازار مسکن به بازار سرمایه

علی قربانی یکی از دفاتر مشاوران املاک قدیمی در منطقه ۱۲ بیش از ۱۵ سال است که در زمینه خرید، فروش، رهن و اجاره و مشارکت در ساخت و ساز فعالیت دارد.
وی درباره افزایش بی‌حساب و کتاب قیمت واحد‌های آپارتمانی در منطقه ۱۲ و کل شهر مشهد می‌گوید: آپارتمان و زمین جزو دارایی‌های افراد محسوب می‌شوند، درست مانند خودرو، طلا، ارز، سکه، حتی اسباب و وسایل منزل. در این چندساله به‌ویژه از سال ۹۶ به بعد، در کدام بازار تورم نداشته‌ایم که همگی شهروندان انتظار دارند در بازار ملک هیچ تورمی اتفاق نیفتد.
قربانی در توضیح می‌گوید: وقتی دلار و سکه، اتومیبل و از همه مهم‌تر ارز گران می‌شود، نمی‌توان انتظار داشت که تغییری در بازار مسکن رخ ندهد. این بازار‌ها به هم مربوط است و نمی‌توان بازاری را دست‌کاری کرد و انتظار داشت بازار دیگر افزایش قیمت نداشته باشد.
وی با بیان اینکه بازار مسکن در منطقه، افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی در قیمت و اجاره‌بها و رهن را تجربه کرده است، افزود: متأسفانه بازار مسکن نگاهش را به بازار سرمایه انداخته است، وقتی شخصی در بورس دومیلیون تومان سرمایه‌گذاری می‌کند و در عرض دو هفته دومیلیون سرمایه‌اش، تبدیل به سه میلیون می‌شود یا اینکه شخصی امروز پراید را ۵۰ میلیون تومان خریده و هفته بعد ۹۰ میلیون تومان به فروش می‌رساند، بدیهی است کسی که صاحب ملک و زمینی است، توقع داشته باشد ملکش نیز به همین میزان ارزشش بالا رفته باشد. این یعنی قیمت سلیقه‌ای و بدون هیچ‌گونه کارشناسی!
کارشناس املاک قدیمی محله مجیدیه در ادامه بیان می‌کند: آینده بازار مسکن در خطر است، افزایش‌های نامتعارف قیمت در بازار سرمایه، آشفتگی در بازار مسکن را به همراه دارد. این روز‌ها مسکن نیز به تناسب بقیه بازار‌ها به‌عنوان یک دارایی درصدد است خود را به بازار سرمایه، طلا، بورس و دلار برساند.
 
 
 

بازار رهن و اجاره در منطقه الهیه

فصل تابستان است و بازار رهن و اجاره منزل و جابه‌جایی‌ها داغ است. اجاره و رهن مسکن در منطقه الهیه، در کنار خرید و فروش آپارتمان، به‌تبع سایر مناطق شهری مشهد، روز‌های پرتب‌وتابی را سپری می‌کند. امسال کرونا که آمد، باعث شد تا افزایش بی‌حساب و کتاب اجاره و رهن منازل در منطقه الهیه بیش از بیش بیشتر شود. براساس گزارش‌های میدانی خبرنگار شهرآرامحله از بنگاه‌های املاک سراسر منطقه، قیمت‌های اجاره مسکن در برخی موارد بیش از ۱۰۰درصد افزایش یافته است که این نشان‌دهنده رشد جهشی قیمت‌ها در بازار اجاره است، به‌طوری که بسیاری از مستأجران از افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها و همچنین مالکانی که هیچ انصافی ندارند و هرسال قیمت‌ها را نامتعارف افزایش می‌دهند، گله‌مند هستند.

 
 

مرغ صاحب‌خانه یک پا دارد!

موسی الرضا رحمانی، جوانی که به گفته خودش فوق لیسانس عمران است، ماهیانه ۴ میلیون تومان حقوق می‌گیرد و همسرش هم پابه ماه است، به دنبال خانه رهنی از این بنگاه به آن بنگاه می‌رود و هربار دست خالی و ناامید به خانه برمی‌گردد.
وی به خبرنگار شهرآرا می‌گوید: سال گذشته یک آپارتمان ۱۰۰ متری و نوساز را در خیابان صادقیه ۴ به قیمت ۶۵ میلیون رهن کامل اجاره کردم، نیمه مرداد موعد تمدید اجاره‌نامه است، صاحب‌خانه در یک اقدام عجیب رهن ۶۵ میلیونی را به ۱۰۰ میلیون به علاوه ماهیانه ۱ میلیون تومان اجاره افزایش داده است. موسی الرضا ادامه می‌دهد: هرچه به صاحب‌خانه خواهش و تمنا می‌کنم که همسر من باردار است و مقداری با من مدارا کند، انگار نه انگار، مرغش یک پا دارد و مدام می‌گوید اگر توان پرداخت مبلغ جدید را ندارید، منزل را تخلیه کنید.
پراید شده ۱۰۰ میلیون، دلار ۲۵ هزار تومان
جواد صمدی، کارمند یک شرکت راهسازی در ماه ۵ میلیون تومان حقوق می‌گیرد. او که در الهیه دنبال منزل اجاره‌ای است، می‌گوید: من دو فرزند سه ساله و هشت ساله دارم، واقعا برای من امکان سکونت در خانه‌ای با متراژ کمتر از ۱۲۰ مترمربع وجود ندارد، از این رو تصمیم گرفتم در محله الهیه سکونت داشته باشم که هم خانه‌ها نوساز هستند و هم قیمت‌ها مناسب‌تر، اما حالا بعد از گذشت یک هفته متوجه شدم که قیمت اجاره‌بها و رهن منزل در الهیه با برخی محلات همچون صیاد، لادن و اقبال و ... تفاوتی چندانی ندارد، اینجا برای یک خانه ۱۲۰ متری، ۶۰ میلیون رهن به علاوه ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اجاره از مشتری طلب می‌کنند یا در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن یک واحد آپارتمان ۱۱۰ تا ۱۲۰ متری را بین ۱۶۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان رهن کامل اجاره می‌دهند.
صمدی در ادامه می‌گوید: صاحب‌خانه من مدام در توجیه افزایش ۱۰۰ درصدی اجاره‌بهای منزلش می‌گوید «قیمت پراید به ۹۰ میلیون رسیده، سکه شده ۱۱ میلیون تومان، طلا گرمی یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است، دلار به ۲۵ هزار تومان افزایش پیدا کرده است، پس شما چگونه توقع دارید اجاره منزل دوبرابر نشود»، یکی نیست به صاب‌خانه‌ها بگوید، مگر من قیمت‌ها را در این مملکت دو سه برابر کرده‌ام که حالا باید تاوان افزایش قیمت‌ها را بدهم، صاحب‌خانه گمان می‌کند من حقوقم را به دلار دریافت می‌کنم که حالا افزایش بهای اجاره‌خانه را به افزایش قیمت دلار در بازار ربط می‌دهد، نه خیر جان برادر، حقوق من به ریال است و اتفاقا از سال ۹۸ تا سال ۹۹ فقط ۲۰ درصد افزایش داشته است نه ۳۰۰ درصد!
 
 
 

از ا‌جاره خانه بکشم یا کرونا!

علی عظیم‌زاده در یکی از بانک‌های خصوصی شاغل است او نیز به همراه همسر و دختر ۵ ساله‌اش به دنبال اجاره خانه در محله رحمانیه هستند. هم عظیم‌زاده و هم همسرشان به تازگی از شرّ بیماری کرونا رها شده و حال و روز جسمی اصلا خوبی ندارند.
این زوج درباره نرخ اجار‌ه‌بها در منطقه ۱۲ به خبرنگار شهرآرامحله می‌گویند: نمی‌دانیم از بیماری کرونا بکشیم یا صاحب‌خانه! گمان می‌کنم پویش «#صاحب‌خانه-خوب»، «#صاحب‌خانه-مستاجر-همدلی» و یا پویش «#صاحب‌خانه-مهربان» و ... که تبلیغات فراوانی در فضای مجازی و صدا و سیما روی آن شد، چندان کارساز نبوده و صاحب‌خانه‌ها قصد مدارا با مستأجران را ندارند.
وی در ادامه بیان می‌کند: به طور قطع و یقین خدمت شما می‌گویم که آمار افزایش ۱۰ درصدی، ۲۰ درصدی و حتی ۵۰ درصدی افزایش قیمت رهن و اجاره‌بها منازل، کذب محض است و صاحب‌خانه‌ها در مواردی اجاره ملک خود را تا بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داده‌اند، اینکه من در سال ۹۸، منزل خود را با مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان رهن کامل کردم و امسال صاحب‌خانه اجاره را به ۸۰ میلیون رهن به علاوه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره افزایش داده است، یعنی تورمی بیش از صد درصد و این برای افرادی مثل من که زندگی کارمندی و بچه کوچک دارند، از زهر هم کشنده‌تر است.

 

اجاره‌بها از قیمت ملک نشئت می‌گیرد

بهنام محمدی یکی از افرادی است که سابقه ۱۰ ساله در خرید و فروش، اجاره و رهن ملک در الهیه دارد درباره افزایش بی‌حساب و کتاب اجاره مسکن در الهیه می‌گوید: بازار اجاره مسکن از یک اصل اساسی پیروی می‌کند، قیمت اجاره‌بها همیشه از قیمت مسکن نشئت می‌گیرد.
محمدی ادامه می‌دهد: در همه کشور‌های دنیا اصلی‌ترین شاخص نرخ اجاره‌بهای مسکن، «قیمت مسکن است». وقتی قیمت مسکن در منطقه الهیه از سال گذشته تاکنون دوبرابر و حتی بیشتر شده است، قاعدتاً این رشد در قیمت اجاره‌بها نیز تأثیرگذار است و نمی‌توانیم بگوییم نرخ اجاره‌بهای مسکن افزایش نمی‌یابد. کارشناس املاک منطقه ۱۲ با تأکید بر این موضوع که مسئولان ذیربط برای کنترل قیمت اجاره‌بهای مسکن کاری انجام نداده‌اند، می‌افزاید: دولت در حوزه کنترل قیمت مسکن و اجاره‌بها عملا هیچ کار مثبتی انجام نداده است، آیا تولید مسکن استیجاری داشته‌ایم؟ آیا تسهیلات بانکی که سال گذشته وعده آن را داده بودیم تا امروز یک ریال از آن به مستأجران پرداخت شده است؟
وی ادامه می‌دهد: امسال نیز باز هم همین وعده داده‌شده، اما تاکنون تسهیلات یادشده به کسی پرداخت نشده است، بنابراین نشانه و عواملی که موجبات کاهش نرخ اجاره‌بها باشد، مشاهده نمی‌شود.
 
 
 

جبران ضرر از جیب مستأجر

مجید نخعی از دیگر افرادی است که سابقه چندین ساله در اجاره و فروش ملک در منطقه ۱۲ دارد. وی درباره افزایش قیمت اجاره‌بها در منطقه نوین الهیه می‌گوید: در سال‌های گذشته مالکان مبنای اجاره منزل خود را برحسب سودی که در بانک‌ها به سپرده‌ها تعلق می‌گرفت، محاسبه می‌کردند، اما امروز همه مالکان به نسبت بازار بورس، طلا و ارز، اجاره ملکشان را قیمت‌گذاری می‌کنند.
نخعی خاطرنشان می‌کند: امسال باتوجه به نوسانات قیمتی که در بازار خرید و فروش مسکن و همچنین بازار ارز و سکه ایجاد شده است، مالکان باید بیشتر هوای مستأجران را داشته باشند، اما گویا برعکس شده است و مالکان قصد دارند، جبران ضرر‌های اقتصادی خود را از جیب مستأجران بگیرند.
کارشناس قیمت‌گذاری ملک در الهیه تصریح می‌کند: اینکه مالکان براساس قیمت طلا، سکه و ارز و حتی قیمت ملک و زمین، اجاره‌بها املاک خود را تعیین کنند، واقعا منصفانه نیست، چراکه بخش بزرگی از شهروندان منطقه الهیه قشر متوسط، کارمند، فرهنگی و آسیب‌پذیر جامعه هستند که در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن حقوق‌های آن‌ها امسال بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

 
 

دیوار و شیپور شده بلای جان

محمد بشگزی از دیگر مشاوران باسابقه منطقه الهیه به نحوه فعالیت سایت‌هایی همچون دیوار و شیپور معترض شده و می‌گوید: متأسفانه سایت‌هایی مانند دیوار و شیپور وضعیت بازار مسکن را به هم ریخته‌اند. به‌طور مثال اگر قیمت اجاره یک ملک در منطقه‌ای ماهیانه ۲ میلیون است، اما دراین سایت‌های اینترنتی قیمت اجاره ملک، بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ارزش‌گذاری می‌شود و همین امر باعث می‌شود که مالکان قیمت ملک خود را بیش از قیمت‌های عرف تعیین کنند.
به گفته بشگزی، افزایش قیمت‌ها همیشه در بازار خرید و فروش بود، اما امسال این موضوع به بازار اجاره‌بها نیز سرایت پیدا کرده و باعث شده است که مستأجران با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو شوند.
وی ادامه می‌دهد: بار‌ها این اتفاق رخ داده است که برای دیدن ملکی مراجعه می‌کنیم و در نهایت از مالک می‌خواهیم تا قیمت نهایی را اعلام کرده و تخفیفی بدهد، اما مالک تخفیف که نمی‌دهد هیچ، تازه می‌گوید اگر امروز معامله کنید، قیمت اجاره این مبلغ است و اگر فردا برای اجاره منزل تشریف بیاورید، ممکن است قیمت افزایش پیدا کرده باشد، آنجا دیگر دلخور نشوید، چراکه اجاره منزل در الهیه ساعت می‌زند!
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->