مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

سد شوریجه؛ ۲۵ سال فقط ۱۹ درصد پیشرفت فیزیکی!

  • کد خبر: ۳۸۶۷۵
  • ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸
سد شوریجه؛ ۲۵ سال فقط ۱۹ درصد پیشرفت فیزیکی!
۲۵ سال از آغاز مطالعات دومین سد بزرگ استان می‌گذرد و پس از ۶ سال از شروع عملیات عمرانی سد شوریجه، این طرح فقط ۱۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است
بنیامین یوسف‌زاده | شهرآرانیوز؛ طالع یک پروژه عمرانی زمانی سعد است که پولی در همیان اعتبارات داشته باشد و به همین واسطه امید به رونمایی خواهد داشت. اما انگار نحسی بی پولی، دامن خیلی از کار‌های ریز و درشت روزی زمین مانده استان را گرفته و به این زودی‌ها هم نمی‌خواهد آن را رها کند. پروژه «سد شوریجه» هم از همین دست پروژه هاست که به شوربختی رسیده اند.
 
کفگیر به ته دیگ رسیده و اعتبارات و مشکلات عدیده مالی دولت، باعث شده است همان قطره چکان همیشگی منابع مالی که حرفش را می‌زنیم هم رسوب بگیرد و همان اعتبارات قطره چکانی هم یکی درمیان نصیب پروژه‌های عمرانی شود.

از ۲۵ سال قبل...

۲۵ سال از آغاز مطالعات دومین سد بزرگ استان می‌گذرد و پس از ۶ سال از شروع عملیات عمرانی سد شوریجه، با تمام تلاش‌هایی که از سوی مدیران در این پهنه آبی صورت گرفته، این طرح فقط ۱۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؛ به عبارتی سالی ۳ و چند دهم درصد. آبان ماه پارسال نیز روزنامه شهرآرا در گزارشی با عنوان «شوریجه، بدون بودجه» به گوشه‌ای از مشکلات این سد پرداخته بود.

اما شوریجه کجاست و دلیل اهمیت احداث سازه‌ای آبی در این محدوده چیست؟ خط امتداد منطقه شوریجه را که بگیری، به کشف رود، نام آشنایی می‌رسی که به جز خلق تاریخی حماسی در بستر خود، حرف و حدیث‌های زیادی را هم از انبوه مشکلات در تاریخ معاصر به یادگار گذاشته است. سد شوریجه اصلا از همان اول کار برای این طرح ریزی شد که بتواند مهارکننده خوبی برای آب فزاینده و سرریز کشف رود باشد. حوضه آبریز این سد، وسعتی به پهنای ۱۶ هزار کیلومترمربع، از پنج کیلومتری شرقی قوچان تا دوراهی صالح آباد-سرخس دارد و حجم مخزن آن نیز حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب است؛ یعنی تقریبا یک ششم سد دوستی، بزرگ‌ترین سد شرق کشور.

قرارداد اول، ۸ میلیارد تومان

به گفته قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی متوسط آب دهی سالانه این سد حدود ۳۰ میلیون مترمکعب است و در ۲ سال اخیر به دلیل بارندگی‌های شایان تأملی که وجود داشته، بیش از ۳۷۰ میلیون مترمکعب آب عبوری از محور این سد گذر کرده است.

علیرضا طاهری این را هم به شهرآرا گفت که در چندسال اخیر آب دهی این محدوده هیچ سالی کمتر از ۵۰ میلیون متر مکعب نبوده و همین موضوع گواه بسیار خوبی بر لزوم احداث چنین سازه کارآمدی است. وی با اشاره به تاریخچه مطالعه و آغاز عملیات اجرایی این سد گفت: ۲ قرارداد برای اجرای این سد به امضا رسیده است که مورد اول آن با اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد تومان به احداث تونل انحرافی سد شوریجه اختصاص دارد. این تونل اجرایی شده و ۲ سالی می‌شود که برای مهار آب‌های فصلی از آن استفاده می‌کنیم.

طاهری در ادامه صحبت هایش به نقش آفرینی این تونل برای مهار سیل‌هایی با دوره برگشت بیست ساله اشاره و اضافه کرد: همین امسال این تونل توانست سیلابی را با حجم آب ۲۰۰ متر مکعب بر ثانیه به راحتی از خود عبور دهد و شاهد مشکلی که در گذشته داشتیم نبودیم.

قرارداد دوم، ۷۰ میلیارد تومان

اما داستان مشکل تکراری نبود اعتبارات بیشتر در قرارداد دوم خودنمایی می‌کند؛ تاجایی که معاون شرکت آب منطقه‌ای توزیع قطره چکانی اعتبارات را مهم‌ترین عامل حرکت لاک پشتی این پروژه می‌داند. طاهری با اشاره به نیاز ۱۹۰‌میلیارد تومانی پروژه سد شوریجه، رقمی را که امسال برای آن در نظر گرفته اند حدود ۶.۸‌میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از این میزان تاکنون فقط ۲.۳ میلیارد تومان تخصیص داده شده است و همین موضوع باعث کندی کار به حساب می‌آید. در قرارداد دوم حدود ۱۱ میلیارد تومان هزینه شده است و تقریبا ۱۰ میلیارد تومان نیز بدهی به پیمانکاران وجود دارد.

۲.۵ سال دیگر، اگر بودجه برسد!

به گفته او در صورت اختصاص مناسب بودجه به این پروژه می‌توان تمام سد شوریجه را ظرف ۲ سال و نیم تحویل داد. البته منظور طاهری از اختصاص مناسب بودجه، تخصیص سالانه چیزی حدود ۷۰ میلیارد تومان به این پروژه است که در واقع اکنون کمتر از یک دهم این رقم به پروژه مذکور اختصاص پیدا می‌کند.

همچنین براساس برآورد‌های قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی اگر روند اختصاص بودجه به حالت فعلی باشد، شاید این پروژه یک دهه دیگر به بهره برداری برسد که با یک حساب سرانگشتی و با توجه به تاریخچه اجرا و پیشرفت فیزیکی سد شوریجه می‌توان دریافت که تقریبا دوبرابر زمان مذکور را باید برای آن در نظر گرفت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->