کارگردان آپارتچی: ما انتظار حضور پرشور مردم برای دیدن فیلم آپاراتچی را داریم  اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در سینما هویزه مشهد+ فیلم واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود
سرخط خبرها

نگاهی به رمان «از گورب خبری نیست» نوشته ادواردو مندوسا

  • کد خبر: ۳۸۷۱۱
  • ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸
نگاهی به رمان «از گورب خبری نیست» نوشته ادواردو مندوسا
«از گورب خبری نیست» یکی از مهم‌ترین رمان‌های ادواردو مندوسا، نویسنده اسپانیایی، و نخستین اثر اوست که به زبان فارسی ترجمه شده است.
فرشاد جابرزاده | شهرآرانیوز- مندوسا نویسنده‌ای است که علاقه خاصی به تجربه فضا‌ها و سبک‌های مختلف ادبی دارد و این تجربه گرایی او کارنامه ادبی اش را مملو از سبک‌ها و ژانر‌های مختلف کرده است. برای نمونه، نخستین رمان او «حقیقت درباره پرونده ساولتا» اثری سیاسی اجتماعی است و در رمان دیگرش «هزارتوی زیتون ها» او به سراغ پارودی نویسی رفته است. «از گورب...» نیز اثری در ژانر علمی تخیلی است که به شیوه یادداشت نویسی روایت می‌شود، اثری که شاید بتوان آن را عجیب‌ترین عنوان در کارنامه نویسنده اش دانست و درباره سفر تحقیقاتی ۲ آدم فضایی به کره زمین و گم شدن یکی از آن هاست.

اولین مسئله‌ای که باید راجع به این رمان متذکر شد این است که نوشته مندوسا به هیچ وجه آن آینده نگری و پیچیدگی‌های خاص آثار علمی تخیلی را ندارد. پس نباید با انتظارات معمول از این ژانر سراغ آن رفت. نویسنده سعی می‌کند با استفاده از بستر ژانر، کنایات و انتقادات خود را به اسپانیای پسا ژنرال فرانکو و در حال گذار به عصری جدید بیان کند. راوی داستان برای پیدا کردن همراهش، گورب، آدم فضایی گمشده، وارد شهر می‌شود. او نخست از مواجهه با انسان‌ها و عملکرد جسمانی و ذهنی آن‌ها متعجب می‌شود و در ادامه، هنگامی که می‌فهمد پول مهم‌ترین دارایی در این جهان است، با استفاده از توانایی ویژه خود، حسابی بی نهایت و تمام نشدنی در بانک باز می‌کند. مندوسا طبقه ضعیفی را به تصویر می‌کشد که محکوم به فناست و غنی‌ای که معتاد به تلاش بی وقفه برای افزایش حساب خود است.

اما نباید تصور کرد «از گورب...» تنها در همین مسائل خلاصه می‌شود. همانند بسیاری از آثار این ژانر، مندوسا خلاقیت‌های منحصربه فردی در پرداخت شخصیت‌ها و موقعیت‌های مختلف داستان ارائه می‌دهد. مثلا از توانایی‌های آدم فضایی او قدرت تغییر چهره است تا جایی که می‌تواند لحظه‌ای پاپ واتیکان و لحظه‌ای دیگر نخست وزیر اسپانیا باشد! نویسنده چنین بن مایه‌ای را در راستای پیام خود به کار می‌گیرد. او می‌کوشد تضاد شخصیتی و فساد برخی سیاست مداران مستبد را نشان بدهد.

این رمان در ارجاعات فرامتنی بسیار غنی است و این گونه می‌نماید که مترجم هم با آوردن پانویس‌های متعدد توانسته است این ارجاعات را به مخاطب فارسی منتقل سازد. مندوسا با بهره گیری از زبان طنز خوانندگان اثر خود را با زشتی‌های روزگار روبه رو می‌کند. رمان او به رغم محوریت مکانی کشور اسپانیا در آن، اثری جهان شمول است که ماجرای آن می‌تواند در هرجای دنیا روایت شود.

 
نگاهی به رمان «از گورب خبری نیست» نوشته ادواردو مندوسا

از گورب خبری نیست

نویسنده: ادواردو مندوسا

برگردان فارسی: مجتبی ویسی
 
نشر: ثالث
 
تعداد صفحات: ۱۷۵
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->