بازدید شهردار مشهد از شهرداری‌های مناطق ۱۰ و ۱۱ + عکس حاجی‌بگلو: همراهی و همسویی شهردار و شورا اتفاقات خوبی را برای شهر رقم می‌زند اعمال قانون هزار و ۵۹۹ فقره تخلفات حادثه ساز در مشهد | توقیف ۵۹ دستگاه خودروی متخلف (۲۹ اسفند ۱۴۰۲) شهردار مشهد از فعالیت ۴۰ ساعته قطار شهری به مناسبت تحویل سال خبرداد هوای مشهد برای دومین روز پیاپی در شرایط آلوده است  گردوغبار تا ظهر سه‌شنبه میهمان آسمان مشهد است | مشهدی‌ها از ماسک استفاده کنند (۲۹ اسفند ۱۴۰۲) باران میهمان آسمان مشهد در لحظه تحویل سال | ۲۰۰۰ اسکان اضطراری برای زائران فراهم شده است دومین جشنواره هنرهای نوری در بوستان کوهسنگی مشهد برگزار می‌شود + فیلم (فروردین ۱۴۰۳) جانمایی ۷۰۰ المان‌ شهری در ۳۵۰ نقطه شهری | برگزاری برنامه قرار زیارت در ماه مبارک رمضان شهروندان مشهدی از فعالیت ورزشی بپرهیزند (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) تصویب تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری مشهد‌مقدس تحقق ۱۰۰ درصدی بودجه شهرداری مشهد در سال جاری  برخورد جدی با تاکسیرانان متخلف در ایام نوروز | جانمایی المان‌های مشهد تا یکشنبه به اتمام برسد رژه سراسری شناور‌های بسیج دریایی سپاه در روز قدس سومین همایش باشگاه مدرسه‌ای به وسعت شهر در مشهد رقم خورد ارائه تخفیف برای تعمیر خودرو‌های دارای نقص فنی تا ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۳ در مشهد + جزئیات حاجی‌بگلو: تا پایان دوره ششم محکم از شهردار مشهد حمایت می‌کنیم بهارانه‌ای برای شهر رئیس کمیسیون ساماندهی حاشیه شهر: ۲۹۷ میلیارد تومان برای توسعه و بهسازی مساجد مشهد اختصاص یافت لیست اسکان و مراکز اقامتی ارزان قیمت مشهد در نوروز ۱۴۰۳
سرخط خبرها

راه‌اندازی سامانه ملی ثبت شکایات و تخلفات حوزه شوراها

  • کد خبر: ۳۸۷۵۳
  • ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
راه‌اندازی سامانه ملی ثبت شکایات و تخلفات حوزه شوراها
رییس شورای عالی استان‌ها از راه‌اندازی سامانه ملی ثبت شکایات و تخلفات حوزه شورا‌ها و شهرداری‌ها در کشور خبر داد.
به گزارش شهرآرانیوز، علیرضا احمدی در سی‌وچهارمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها ضمن تقدیر از پذیرفتن دعوت شورای عالی استان‌ها توسط رییس دستگاه قضا، اظهار کرد: شورای عالی استان‌ها متشکل از ۷۵ عضو در سراسر کشور است که با توجه به اصل ۱۰۱ قانون اساسی که تشکیل آن را مورد تاکید قرار داده و همچنین اصل ۱۰۲ که وظایف این شورا را مورد توجه قرار داده و به اختیار ارسال طرح به مجلس شورای اسلامی و لایحه به دولت اشاره کرده، تشکیل شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول تشکیل شورا‌ها از این ظرفیت بهینه استفاده نشده و جامعه بزرگ شورایی کشور که ۱۲۵ هزار و ۹۹۲ عضو دارد و براساس قانون اساسی و قوانین وضع شده تشکیل‌اش از اصول قانون اساسی و مصوبات مجلس شورای اسلامی نشأت گرفته، به دلیل این‌که شورا‌ها دیرتر از سایر دستگاه‌ها تشکیل شده کمی ناقص‌الخلقه شده‌اند و به درستی از ظرفیت آن‌ها بهره گرفته نشده است.

رییس شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: قطعا شورا‌ها می‌توانند سیاست‌های خرد و کلان نظام در سطح کشور را ساری و جاری کنند. شهرداری‌ها، شورا‌ها و دهیاری‌ها ۵۰ درصد امور کشور را در دست دارند و به پیش می‌برند. اگر یک شهرداری تعطیل شود بخش ساخت‌وساز و ارائه‌ی خدمات شهری تعطیل خواهد شد، اما در مورد فعالیت و وظایف شورا‌ها در رسانه کمتر اطلاع‌رسانی می‌شود و در صورت بروز تخلف این مورد در رسانه‌ها بلد می‌شود.

احمدی با تاکید بر این‌که تخلفات کوچک هم زیاد هستند، اضافه کرد: کوچک‌ترین تخلف را باید بزرگترین تخلف بدانیم، اما خدمات شایان اعضای شورا‌های شهر و روستا که پاک‌دست و مخلص در شهر‌ها و روستا‌ها کار می‌کنند نباید نادیده گرفته شود. اگر فردی در جایگاهی تخلف می‌کند نباید آن جایگاه را تضعیف کنیم بی‌تردید تضعیف جایگاهی که نظام تعیین کرده تضعیف نظام است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خطاب به رییس دستگاه قضای کشور گفت: لطفا در مورد شورا‌ها به دستگاه‌ها تذکر دهید سازمان بازرسی کشور در مصوبات شورا‌ها که از لحاظ قانونی لازم‌الاجرا شده ورود پیدا می‌کند و برای اعضای شورا پرونده تشکیل می‌شود. کمیته‌های انطباق باید تطبیق مصوبات با قوانین را بررسی کنند، لذا درخواست می‌شود سازمان بازرسی هرچند که در تخلفات می‌تواند ورود پیدا کند، اما در مورد مصوبات که لازم‌الاجرا می‌شوند بعد از تأیید هیات تطبیق اقداماتی همچون تشکیل پرونده برای اعضای شورا را متوقف کنند.

رییس شورای عالی استان‌ها با اشاره به طرح جامع مدیریت یکپارچه شهری اظهار کرد: اگر این طرح تصویب شود مواد ۵۰ تا ۶۴ آن به پروانه‌های ساختمانی پرداخته و کلا کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری را ملغی می‌کند. قطعا حتی اصلاح ماده ۱۰۰ آفت‌هایی به همراه دارد. در حال حاضر ۲۵۰ هزار رأی قطعی قلع بنا داریم که همگی نشأت گرفته از کمیسیون ۱۰۰ است و هیچ‌کس نمی‌تواند تصمیم درستی در رابطه با آن‌ها بگیرد.

احمدی ادامه داد: این معضلی اساسی است که تبعیض نیز ایجاد کرده است. فرد پس از ارتکاب تخلف به شهرداری مراجعه می‌کند، اما فردی جریمه می‌شود و فرد دیگری حکم قلع بنا می‌گیرد لذا باید این ماده ملغی شود، اما در کنار آن باید برای درآمد‌های پایدار شهرداری نیز نگاه و تصمیم اساسی گرفته شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع برخورد دادستان‌ها در استان‌های مختلف با اعضای شورای عالی استان‌ها اشاره کرد و افزود: اعضای شورا به ناگهان حکم جلب‌شان توسط دادستان‌ها صادر می‌شود و پس از مدتی اعلام می‌شود که اشباع شده، در حالی که آبروی این فرد در محل زندگی‌اش می‌رود. دادستان‌ها در شهرستان‌ها قوه‌ای دارند که کسی جلودار آن‌ها نیست، لذا رفعت در کنار غضب لازم است. کسی که از سوی مردم انتخاب می‌شود باید جایگاه و شأنش حفظ شود.

رییس شورای عالی استان‌ها در بخش دیگری از صحبت‌های خود از راه‌اندازی سامانه ملی ثبت شکایات و تخلفات حوزه شورا‌ها و شهرداری‌ها خبر داد و افزود: این سامانه ملی راه‌اندازی شده تا در هر نقطه کشور در صورت بروز تخلف شهروندان تخلف را در سامانه ثبت کنند تا توسط هیات‌های تعیین شده این تخلفات مورد بررسی قرار گیرند.
 
ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->