رشته ورزشی ترای‌اتلون چیست؟

  • کد خبر: ۳۸۸۱۰
  • ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
رشته ورزشی ترای‌اتلون چیست؟
فدراسیون ترای‌اتلون ایران با رونمایی از لوگو و عنوان جدید خود فعالیتش را رسما آغاز کرد، اما این رشته ورزشی چیست و از کجا وارد ایران شده‌است؟
گروه ورزش/شهرآرانیوز، پس از اخذ مصوبه مجمع سالیانه ۹۸ و برای ارتقای سطح و جذابیتزایی هرچه بیشتر، فدراسیون ترای‌اتلون ایران با لوگو و عنوانی جدید آغاز به کار کرد، اما این رشته ورزشی از کجا وارد ایران شده و چه تاریخی دارد؟

ترای‌اتلون یا سه‌گانه

یک ورزش ترکیبی است که شرکت‌کنندگان در آن با انجام سه مرحله استقامتی با یکدیگر رقابت می‌کنند. مراحل مسابقه شامل شنا، دوچرخه سواری و دو هستند. مسافت هر یک از این مرحله‌ها بسته به نوع مسابقه تغییر می‌کند. سه گانه از سال ۲۰۰۰ در هر دو بخش مردان و زنان وارد برنامه مسابقات المپیک شده‌است. چند مسافت اصلی مسابقات بین‌المللی سه‌گانه که برگزار می‌شود عبارتند از:

مسافت سرعتی: ۷۵۰ متر شنا، ۲۰ کیلومتر دوچرخهسواری، ۵ کیلومتر دو
مسافت استاندارد یا المپیکی: ۱٫۵ کیلومتر شنا، ۴۰ کیلومتر دوچرخهسواری، ۱۰ کیلومتر دو
مسافت طولانی: ۱٫۹ کیلومتر شنا، ۹۰ کیلومتر دوچرخهسواری، ۲۱٫۱ کیلومتر دو
آیرونمن: ۳٫۸ کیلومتر شنا، ۱۸۰٫۲ کیلومتر دوچرخهسواری، ۴۲٫۲ کیلومتر دو
ترای‌اتلون احتمالاً در دههٔ ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ در فرانسه پایه گذاری شده است.

نخستین مسابقه سه گانه در سال ۱۹۲۱ در کشور فرانسه با نام مسابقه سه ورزش برگزار شد که در آن ورزشکاران مسافت ۷ کیلومتر را رکاب زدند، ۵ کیلومتر را دویدند و در انتها ۳۰۰ متر را شنا کردند. در اولین دوره مسابقات این ورزش تنها ۱۵ نفر شرکت کردند که ۱۲ نفر موفق شدند به خط پایان برسند. امروزه بیش از ۳۰ هزار نفر، هر سال در سراسر جهان در این مسابقات شرکت میکنند.

ترای‌اتلون در ایران

در سال ۱۳۸۰، این رشته با عنوان کمیته ورزش سه گانه به صورت زیرمجموعه‌ای از فدراسیون دو و میدانی شروع به فعالیت کرد. در سال ۱۳۸۲ تحت عنوان انجمن ورزش سه گانه کشور به کنفدراسیون سهگانه آسیا معرفی شد. با تعیین سرپرست فدراسیون ورزش سه گانه در سال ۱۳۸۵ و تهیه اساسنامه مربوطه، نهایتاً در خرداد ۱۳۸۶ فدراسیون ورزش سه گانه به عنوان بیست و یکمین عضو کنفدراسیون ورزش سه گانه آسیا انتخاب شد. اولین دوره لیگ ورزش سه گانه باشگاه‌های کشور در سال ۱۳۸۷ با شرکت ۲۱ تیم و بیش از ۸۰ ورزشکار برگزار شد.

حالا فدراسیون سه گانه سابق یا ترای‌اتلون جدید، به دنبال آن است که چهارمین رشته پرمخاطب المپیک را در ایران توسعه دهد.

نکته جالب اینکه در ایران به دلیل برخی محدودیت‌های زیرساختی که در استان‌های مختلف وجود دارد، این رشته ورزشی در قالب ورزش دوگانه! معرفی شده‌است! به این معنا که در رقابت ها، خبری از شنا نیست و ورزشکاران تنها در بخش دوومیدانی و دوچرخه سواری به رقابت می‌پردازند!
 
ویدئویی از مسابقات جهانی سه‌گانه که چهار سال قبل به شدت در رسانه‌های جهان مطرح شد را در ادامه ببینید. جانی براونلی دونده و ورزشکار رشته مسابقات سه‌گانه در رقابت‌های سه‌گانه جهانی با کمک برادرش توانست رتبه دوم جهان را به دست آورد.
وی زمانی که تا خط پایان تنها ۷۰۰ متر فاصله داشت، به دلیل هوای به شدت مرطوب و گرم شهر کوزومل در مکزیک توان جسمانی خود را از دست داد. در این وضعیت برادر وی که در نهایت رتبه سوم جهان را به دست آورد، به کمک او شتافت و دست او را به گردن انداخت و او را تا خط پایان به دنبال خود کشاند.

در نزدیکی خط پایان الیستر براونلی برادرش را جلو هل داد تا پیش از او از خط پایان عبور کند و به این ترتیب دو برادر توانستند رتبه دوم و سوم مسابقات سه گانه جهانی را به دست آوردند.
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->