جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد
سرخط خبرها

هم‌آفرینی شهری مشهد؛بستری برای بررسی معضلات شهری

  • کد خبر: ۳۹۰۳۳
  • ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
هم‌آفرینی شهری مشهد؛بستری برای بررسی معضلات شهری
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد گفت:در هجدهمین هم‌آفرینی مشهد امکان ایده‌پردازی برای جوانانی که در گذشته فضایی برای ارائه ایده‌های خود نداشته‌اند فراهم شد. در این رویداد ۱۸ تیم با میانگین سنی زیر ۳۰ سال شرکت کرده‌اند.
امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد گفت: از ابتدای شورای پنجم یکی از دغدغه‌های مهم اعضای شورای شهر مشکل رسیدگی نشدن به بافت‌های اطراف حرم بوده است که انتقاد همه اقشار را در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف به همراه داشته است. یکی از این نقد‌ها این است که فضا‌های ایجادشده در پیرامون حرم مطهر رضوی در ایجاد معنا و مفهوم موفق نبوده است و حلقه مفقوده آن کمبود هم‌نوایی این محیط‌ها با آستان مقدس رضوی است.

محمدهادی مهدی‌نیا با بیان این‌مطلب در مراسم اختتامیه هجدهمین هم‌آفرینی شهری مشهد که با حضوری جمعی از مدیران شهری و شورای شهر در محل خانه تاریخی امیری برگزار شد، ادامه داد: در گذشته فرایند اجرای یک طرح در ذیل ۳ ضلع پیگیری می‌شد. کارفرما یک پروژه را به مشاور واگذار می‌کرد و مشاور با توجه به خواسته‌های کارفرما ایده پردازی می‌کرد و طرح‌هایی را ارائه می‌داد و پس از آن با ورود پیمانکار، ضلع سوم این فرایند انجام می‌شد و این مسئله فرایندی نخبه‌گرایانه به شمار می‌آمد.

خروج ایده‌پردازی از محدودیت

وی افزود: در‌حال‌حاضر با مطرح شدن فضای دیجیتال و بها دادن به ایده‌های نو، این چرخه سه‌ضلعی زیر سؤال رفته است و باید گفت که موضوع ایده‌پردازی به افراد خاص محدود نمی‌شود. وی فرایند‌هایی مشابه با هم‌آفرینی را بستر ارائه ایده‌های مختلف دانست و اظهار کرد: باید قدردان تلاش‌های مهندس آل‌شیخ، معاونت پیشین برنامه‌ریزی شهرداری مشهد، باشیم که بسترساز ارائه رویداد‌های ایده‌محور در شهر مشهد بوده است. مهدی‌نیا افزود: امیدوارم به‌زودی با راه‌اندازی کارخانه نوآوری مشهد بستری برای حمایت از رویداد‌های ایده‌محور در شهر فراهم شود.

رویدادی برای ارائه ایده‌ها

وی با بیان اینکه در هجدهمین هم‌آفرینی مشهد امکان ایده‌پردازی برای جوانانی که در گذشته فضایی برای ارائه ایده‌های خود نداشته‌اند فراهم شده است گفت: در این رویداد ۱۸ تیم که میانگین سنی آن‌ها زیر ۳۰ سال است شرکت کرده‌اند. همچنین این بستر شرایطی را فراهم کرده است تا افراد بتوانند در حل این مشکل هم‌فکری و با بررسی معضل‌های شهری و ایده‌پردازی دراین‌باره قسمتی از این چالش مهم شهری را حل‌وفصل کنند. رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر ادامه داد: این ایده‌پردازی‌ها برای ایجاد معنا و روحیه عمومی زندگی در ۳ ره‌باغ شهر، یعنی ره‌باغ بهشت، طوبی و سلام، برگزار شد و همچنین برای ارتقای ظرفیت ۱۴۲ نفر شرکت‌کننده در این رویداد، ۱۷ کارگروه در ۱۰ شب با بهره‌مندی از استاد‌های سطح‌یک کشوری به ارائه تجربه به این جوانان پرداختند و از بین ۱۸ تیم شرکت‌کننده در این رویداد ۶ تیم برگزیده شدند. وی بیان کرد: امیدوارم این فضا ادامه داشته باشد تا با هم‌فکری نسلی که آینده مشهد از آن ایشان مشکلات شهر را حل کنیم و نپنداریم بستر و فرصت برای افراد خاص است.

فاصله گرفتن بافت اطراف حرم از فرهنگ زیارت

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر در ادامه این مراسم به قرائت بیانیه داوران در این هم‌آفرینی شهر پرداخت. در بخشی از این بیانیه آمده است: «بی‌شک در فضا‌های شهری به‌ویژه بافت پیرامون حرم مطهر طی سالیان متمادی رویداد‌های اجتماعی و اقتصادی به‌گونه‌های مختلف، خواه خودآگاه و خواه ناخودآگاه، از فرهنگ زیارت و مجاورت فاصله گرفته است. اما امروز با ساختاری متفاوت‌تر از گذشته مواجهیم و این مواجهه با توجه به میل مدیریت شهری به توسعه و تقویت زندگی عمومی، به نگاهی ژرف‌اندیشانه و خردمندانه و نوآورانه نیاز دارد. هجدهمین هم‎آفرینی مشهد با موضوع خلق رویداد‌های شهری و تقویت روحیه عمومی در ره‌باغ‌های بافت پیرامونی حرم مطهر با گذر از فرایند آموزشی و تجربی و با استفاده از خرد جمعی و اعتماد به متخصصان رشته‌های مختلف گامی نو در تحقق کیفیت بخشیدن به ساختار‌های اجتماعی و کاربردی ره‌باغ‌های پیرامون حرم مطهر است.» این مراسم در نهایت با قدردانی از ۶ تیم برگزیده این رویداد مهم شهری و اهدای جایزه به برگزیدگان به کار خود پایان داد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->