دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد درباره شکل‌گیری بولوار شهید قرنی مشهد| قصه ۶۰ ساله «قرنی» تاسیس چند مرکز خلاقیت و نوآوری تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر در مشهد تخصیص ۴‌میلیارد تومان برای بهسازی پیاده‌رو‌های برخی محلات منطقه ۳ شهرداری مشهد ویژگی‌ شهر ترمیمی وجود المان‌های طبیعی در آن است | المان‌های شهری مشهد به صورت دائم جانمایی شود در یک‌صدوسیزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | هر ماه ۱۰ تا ۱۵ دستگاه اتوبوس جدید وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود تصویب طرح تفصیلی ۲ منطقه منفصل مشهد | پایان بلاتکلیفی ۱۲ ساله قرقی و مهرگان اعمال قانون ۱۶۰۸ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۶۵ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جدیدترین آمار ساختمان‌های ناایمن مشهد اعلام شد شهرداری مشهد به حوزه نوآوری و خلاقیت وارد می‌شود+ فیلم تعداد فوتی‌های مشهد در سال ۱۴۰۲ اعلام شد
سرخط خبرها

پایان پرونده حریم مشهد تا پایان سال

  • کد خبر: ۳۷۹۹۳
  • ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴
پایان پرونده حریم مشهد تا پایان سال
براساس گفته‌های رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد قرار است سند پهنه بندی حریم شهر مشهد تا پایان سال آماده شود و با حل شدن بسیاری از موارد، مشکلات حریم مشهد برای همیشه در سال ۹۹ بسته شود.
علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ موضوع حریم شهر مشهد در بخش غربی و تعارضاتی که در این بخش با شهرستان طرقبه و شاندیز وجود دارد سبب شده است نزدیک به ۱۲ سال یکی از مناطق مستعد شهر مشهد بلاتکلیف رها شود. با روی کار آمدن شورای پنجم، موضوع تعیین تکلیف این بخش از شهر در دستور کار شورا و مدیریت شهری قرار گرفت. در همین راستا و براساس گفته‌های رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد قرار است سند پهنه بندی حریم شهر مشهد تا پایان سال آماده شود و با حل شدن بسیاری از موارد، مشکلات حریم مشهد برای همیشه در سال ۹۹ بسته شود.

محمدهادی مهدی نیا در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه برای موضوع حریم از ابتدای سال تاکنون ۲ جلسه برگزار شده است، اظهار کرد: براساس نتایج به دست آمده از این جلسات قرار شده است تا آبان ماه امسال اطلاعات اولیه مطالعات پهنه بندی حریم توسط شهرداری کامل شود.


قول مساعد استانداری برای ماجرای حریم

وی با تأکید بر اینکه براساس وعده مشاور طرح قرار است تا آخر سال کل نقشه‌های پهنه بندی حریم، تهیه شود و شهرداری هم پذیرفته است تا اسفندماه امسال این نقشه‌ها را به تأیید نهایی برساند، ادامه داد: در همین راستا ما نیز امیدواریم تا پایان سال و با حل شدن مشکلات مربوط به تقسیمات سیاسی و دیگرموارد، موضوع حریم مشهد در سال ۹۹ برای همیشه بسته شود.
وی افزود: استانداری خراسان رضوی نیز برای به فرجام رسیدن این موضوع قول مساعد داده است، اما پس از آنکه سند تهیه شد، باید وارد فرایند تصویب در کارگروه زیربنایی استان، شورای برنامه ریزی استان و در نهایت شورای معماری و شهرسازی شود که در این مرحله موضوع تقسیمات سیاسی باید تعیین تکلیف شده باشد.


طرح تفصیلی جنوب شرق، یک گام به پیش

اما موضوعی که طی ماه‌های اخیر یکی از اولویت‌های اصلی شورا بوده، موضوع تهیه و تصویب طرح‌های تفصیلی پهنه‌های هفت گانه مشهد است. تاکنون طرح جنوب غرب به تصویب شورا رسیده و اکنون طرح حوزه جنوب شرق در دست بررسی کمیسیون‌های مختلف شوراست. مهدی نیا دراین باره هم گفت: فرایند تأیید این طرح در کمیسیون‌های مختلف در دست بررسی است و هفته گذشته نیز جلسه کمیسیون تلفیق شورا برای موضوع تراز مالی-فیزیکی طرح هم برگزار شد و با توجه به اینکه هنوز چندمورد از موضوع مربوط به بخش مالی طرح باقی مانده است قرار است طی جلسه‌ای در روز‌های اخیر، این موضوع نیز نهایی شود.
وی افزود: البته موضوعات زیست محیطی، فرهنگی و اجتماعی هم هنوز نهایی نشده است و منتظریم تا با برگزار شدن جلسات کمیسیون‌های مربوط این ۲ موضوع هم نهایی شود.

این عضو شورای شهر مشهد افزود: یکی از چالش‌های طرح تفصیلی حوزه جنوب شرق، اراضی بزرگ مقیاس است. این حوزه بیشترین اراضی بزرگ مقیاس با کاربری شهری را دارد که باید درباره آن به صورت مفصل بررسی‌های لازم صورت گیرد.
وی تأکید کرد: البته کلیات اراضی بزرگ مقیاس در طرح پیشنهادی تعیین تکلیف شده، اما ۲ پیشنهاد از سوی آستان قدس برای این موضوع به دست ما رسیده است که باید مشاور درباره آن نظر بدهد و اکنون این ۲ پیشنهاد در دست بررسی مشاور است.

نایب رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد در ادامه به موضوع پروژه‌های عمرانی شهر و تدابیر مدیریت شهری برای متوقف نشدن این پروژه‌ها با توجه به تورم و افزایش قیمت‌ها گریزی زد و با اشاره به پیش بینی‌های لازم برای ادامه روند پروژه‌های شهری گفت: در پیمان‌های مربوط به پروژه‌های شهری، موضوعی با عنوان تعدیل در نظر گرفته شده است.
مهدی نیا افزود: براساس موضوع تعدیل، پیمانکار یک پروژه هرسال فهرست بهای سال خود را اعلام می‌کند و متناسب با تورم هر فصل هم در سال ۳ تا ۴ بار نرخ تعدیل را ارائه می‌دهد. نرخ تعدیل همان نرخ افزایش قیمت‌ها و تورم هاست.

وی ادامه داد: براساس این نرخ و با توجه به نرخ‌های اعلامی از سوی بانک مرکزی، مرکز آمار و سازمان برنامه و بودجه شورای شهر هم متناسب با افزایش نرخ ها، متناسب سازی‌های قیمتی را در دستور کار خود قرار می‌دهد.
مهدی نیا با بیان اینکه البته برخی از پیمان‌های ما در حوزه شهری بستگی به نرخ ارز دارد، اظهار کرد: در همین زمینه هم ما هرساله متناسب سازی برای تعدیل نرخ ارز را هم داریم. اخیرا دولت بخش نامه‌ای برای این موضوع اعلام کرده که شهرداری مشهد با استفاده از مبنای این بخش نامه درصدد است لایحه‌ای را آماده و نحوه تعدیل نرخ ارز را با پروژه‌های شهرداری متناسب سازی کند و این لایحه ظرف چند هفته آینده برای بررسی به شورای شهر ارسال خواهد شد.


هیچ پروژه شهری‌ای به دلیل تورم تعطیل نخواهد شد

او تأکید کرد: به طور قطع و با توجه به پیش بینی‌های انجام شده از سوی شورای شهر و شهرداری مشهد، هیچ پروژه شهری‌ای به دلیل تورم، افزایش قیمت‌ها و افزایش نرخ ارز متوقف نخواهد شد و همچنان در شهر شاهد اجرای این پروژه‌ها خواهیم بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->