پایان سرخک و سرخجه در ایران؛ تأیید رسمی تا سال ۲۰۲۳ کنکور ۱۴۰۴ در آرامش برگزار شد | شروع ترم نوورودها به تعویق افتاد ۸ هزار نیروی پلیس راهور برای تأمین ایمنی تردد زائران اربعین ۱۴۰۴ آماده‌باش هستند زلزله ۴.۶ ریشتری شاهرود را لرزاند (۲۷ تیر ۱۴۰۴) آغاز رقابت داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی در کنکور ۱۴۰۴ راه اندازی ۳۰ اورژانس اجتماعی در کشور | ایجاد بیش از ۵ هزار فرصت شغلی برای جامعه هدف بهزیستی ۶۳ کشته و ۲۹۰ زخمی در سیل مرگبار ایالت پنجاب پاکستان + فیلم (۲۶ تیر ۱۴۰۴) پیگیری برای ثبت جهانی روستای «مارین» (۲۶ تیر ۱۴۰۴) درباره بادکش درمانی که به یکی از رایج ترین روش های درمانی سنتی تبدیل شده است | درمان‌های آرام بخش افزایش اعتبارات حوزه میراث فرهنگی اردبیل (۲۶ تیر ۱۴۰۴) دفترچه سؤالات نوبت دوم کنکور ریاضی و علوم انسانی ۱۴۰۴ منتشر شد + لینک سوالات حق پرستاری مددجویان بهزیستی با اولویت سه دهک اول در حال پیگیری است ویدئو | مسئولیت‌پذیری و اقدام بموقع پرستاران شیرخوارگاه آمنه تهران پیش از بمباران رژیم صهیونیستی سارقان موتورسیکلت‌های تهران دستگیر شدند مستمری‌بگیران زن می‌توانند مستمری همسر خود را نیز دریافت کنند کلاهبرداری که همسر باردارش را روانه زندان کرد پیداشدن پیکرهای بیش از ۶۰ درصد شهدای جنگ ۱۲روزه، توسط نیرو‌های هلال‌احمر واریزی به حساب بازنشستگان صندوق ذخیره فرهنگیان (۲۶ تیر ۱۴۰۴) گرما این بیماری‌ها را تشدید می‌کند ممانعت از پوشش خبری کنکور سراسری ۱۴۰۴ در دانشگاه فردوسی مشهد + فیلم با این صبحانه قند خون خود را پایین بیاورید نقش مادر در تربیت فرزند و اشتباهات رایج مادران ۲ شرور به اتهام درگیری دسته‌جمعی در تهران دستگیر شدند (۲۶ تیر ۱۴۰۴) ابلاغ ۲۴ راهنمای تجویز دارو و پروتکل درمانی ثبت‌نام وام ازدواج فرزندان بازنشستگان با عقدنامه‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۴ قابل انجام است + جزئیات آیا لکه‌های سفید روی ناخن‌ها نشانه کم‌خونی است؟ کاهش ۵۲ درصدی طلاق در خانواده‌های دارای چهار فرزند به بالا اعتراض داوطلبان آزمون سمپاد درباره لو رفتن سؤالات آزمون ورودی به کجا رسید؟ چیزی به نام وِیپ ایمن وجود ندارد
سرخط خبرها

آیا جنس فروخته شده را می توان پس داد؟

  • کد خبر: ۳۹۲۵۸
  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
آیا جنس فروخته شده را می توان پس داد؟
نگاهی به قواعد بازگشت کالا در خرید حضوری و اینترنتی
فرناز محمدیان | شهرآرانیوز؛ شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که پس از خرید یک کالای اینترنتی و دریافت آن متوجه شده‌اید با آنچه مدنظر شما بوده است متفاوت است. از آنجا که بانوان غالب مشتریان خرید اینترنتی و حتی حضوری هستند، دانستن نکاتی درباره شرایط استرداد کالا ضرورت دارد.

نخستین اصل این است که فروشنده باید قبل از خرید، اطلاعاتی مانند مشخصات فنی، هویت محصول، آدرس، هزینه‌های مورد نیاز و زمان و شرایط پیشنهاد را در اختیار مشتری قرار دهد.

بر اساس قانون، در صورتی که تأمین‌کننده در حین معامله به دلیل نبود موجودی کالا یا نبود امکان اجرای خدمات، نتواند تعهدات خود را انجام دهد، باید مبلغ دریافتی را فورا به خریدار برگرداند. در صورتی که تأمین‌کننده، کالا یا خدمات دیگری غیر از موضوع معامله یا تعهد را برای مخاطب ارسال کند، کالا یا خدمات ارجاع داده می‌شود و هزینه ارجاع به عهده تأمین‌کننده است.


امکان انصراف مشتری از دریافت کالا و خدمات سفارش‌داده‌شده

وجود برخی ضوابط در قانون تجارت الکترونیکی، باعث امنیت خاطر مشتریان بازار اینترنتی شده است. برای مثال، به موجب ماده ۳۷، در هر معامله از راه دور، مصرف‌کننده باید دست‌کم ۷ روز کاری، برای انصراف از قبول خود بدون تحمل جریمه یا ارائه دلیل وقت داشته باشد؛ بنابراین کاربران و مشتریان می‌توانند تا ۷ روز از کالا و خدماتی که در وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی سفارش داده‌اند منصرف شوند و کل وجوه پرداختی را بدون تحمل هیچ‌گونه خسارتی دریافت کنند.


مبدأ محاسبه مهلت هفت‌روزه

براساس بند «الف» ماده ۳۸ قانون تجارت الکترونیکی زمان آغاز این حق از زمان انعقاد قرارداد است. مطابق مواد ۵، ۶ و ۱۲ همان قانون نیز درخواست‌ها و قرارداد‌هایی که به صورت الکترونیکی و اینترنتی منعقد می‌شود در حکم قرارداد کاغذی است و زمان انعقاد قرارداد همان لحظه‌ای است که خدمات تأمین‌کننده به هر نحوی مورد تأیید و درخواست مشتری قرار گیرد.


استثنائات حق انصراف

طبق آیین‌نامه اجرایی مواد ۳۸ و ۴۲ قانون تجارت الکترونیکی، خدمات مربوط به سرمایه‌گذاری، خدمات بیمه‌ای و خدمات سایر مؤسسات مالی و اعتباری از شمول حمایت‌های خاص قانون خارج‌اند. علاوه بر این، اعمال حق انصراف در ارائه خدمات برای تحویل مواد غذایی یا سایر کالا‌هایی که مورد مصرف روزانه دارند، کالا یا خدماتی که قیمت آن‌ها با نوسانات بازار‌های مالی تعیین می‌شود و خارج از اختیار تأمین‌کننده است، کالا‌های ساخته‌شده با مشخصات فردی مصرف‌کننده که به طور واضح جنبه شخصی دارند، نوار‌های صوتی و تصویری و نرم‌افزار‌های رایانه‌ای بسته‌بندی‌شده که به وسیله مصرف‌کننده باز شده باشند و روزنامه، نشریه و مجلات مطابق تعریف قانون مطبوعات قابل پذیرش نیست.
باید گفت کسب‌و‌کار‌های اینترنتی و نوپا که در حال ارائه این کالا‌ها و خدمات هستند می‌توانند درباره برخوردار نبودن مشتری از حق انصراف اطلاع‌رسانی کنند تا جلو بروز اختلافات آینده را بگیرند.


جبران خسارت ناشی از کالای معیوب

گاهی اوقات ممکن است مشتری با استفاده از کالای معیوب که به‌تازگی خریداری کرده است، دچار خسارت شود. در این صورت، مطابق ماده ۱۸ قانون حمایت از مصرف‌کننده، می‌تواند از فروشنده شکایت کند و فروشنده موظف است علاوه بر جبران خسارت، جزایی نقدی حداکثر تا ۴ برابر خسارت به او پرداخت کند. همچنین در صورتی که فروشندگان کالا و خدمات از انجام هریک از تعهدات خود در قبال خریدار خودداری کنند یا آن را به صورت ناقص یا با تأخیر انجام دهند مکلف‌اند علاوه بر انجام کامل تعهد، خسارت وارده را نیز جبران کنند.


نحوه پیگیری

اگر فروشنده جنس معیوب فروخته‌شده را پس نگرفت یا تعویض نکرد، مشتری می‌تواند شکایت خود را به صورت تلفنی، حضوری، کتبی و اینترنتی به ستاد‌های خبری مستقر در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و ادارات صنعت، معدن و تجارت شهرستان‌ها ارائه کند. در صورت ثبت شکایت به صورت تلفنی، کتبی و اینترنتی، حتما باید مستندات و مدارک مورد نیاز به سازمان ارائه شود. شاید ساده‌ترین راه برای ثبت شکایت، تماس با سامانه ۱۲۴ یا تارنمای www.124.ir باشد. شخص از طریق این سامانه، استان مورد نظر را انتخاب، و شکایت را با ارائه مستندات و مدارک ثبت می‌کند. بعد از ثبت شکایت، با کد پیگیری دریافت‌شده می‌تواند شکایت خود را تا به سرانجام رسیدن موضوع پیگیری کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->