دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد درباره شکل‌گیری بولوار شهید قرنی مشهد| قصه ۶۰ ساله «قرنی» تاسیس چند مرکز خلاقیت و نوآوری تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر در مشهد تخصیص ۴‌میلیارد تومان برای بهسازی پیاده‌رو‌های برخی محلات منطقه ۳ شهرداری مشهد ویژگی‌ شهر ترمیمی وجود المان‌های طبیعی در آن است | المان‌های شهری مشهد به صورت دائم جانمایی شود در یک‌صدوسیزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | هر ماه ۱۰ تا ۱۵ دستگاه اتوبوس جدید وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود تصویب طرح تفصیلی ۲ منطقه منفصل مشهد | پایان بلاتکلیفی ۱۲ ساله قرقی و مهرگان اعمال قانون ۱۶۰۸ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۶۵ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جدیدترین آمار ساختمان‌های ناایمن مشهد اعلام شد شهرداری مشهد به حوزه نوآوری و خلاقیت وارد می‌شود+ فیلم تعداد فوتی‌های مشهد در سال ۱۴۰۲ اعلام شد
سرخط خبرها

قطع ارتباط سالانه ۱۵ هزار مشترک مخابرات بر اثر سرقت در مشهد

  • کد خبر: ۳۹۳۸۳
  • ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
  • ۱
قطع ارتباط سالانه ۱۵ هزار مشترک مخابرات بر اثر سرقت در مشهد
هرساله بیش از ۱۰ کیلومتر سرقت از کابل‌های هوایی و بیش از ۱۰۰ کله‌پست آلومینیومی در نقاط حاشیه‌ای از شرقی‌ترین نقاط مشهد تا شمال و شمال‌غرب رخ می‌دهد و بیش از ۱۵ هزار مشترک را دچار قطع ارتباط مخابراتی می‌کند.
سعیده آل ابراهیم | شهرآرانیوز؛ سرقت کابل‌های مخــــابراتی، موضوع جدیدی نیست. بار‌ها درباره آن خوانده و شنیده‌ایم و البته بعضی مردم به‌طور مستقیم درگیر این موضوع شده‌اند. یک روز صبح متوجه شده‌اند که تلفن خانه‌شان قطع است و به‌دنبال آن از اینترنت وابسته به مخابرات هم خبری نیست. چرا؟ به این دلیل که نیمه‌های شب سارقی، کابل‌های مخابراتی محله‌شان را ربوده است؛ کابل‌هایی که اگرچه قیمت چندانی ندارند، به‌هرحال سیم ارتباط مردم هستند. ناگفته پیداست که عواقب ناشی از سرقت کابل و تجهیزات مخابراتی برای مردم بسیار زیاد است و تنها به قطعی تلفن و اینترنت، محدود نمی‌شود. اگر بخواهیم مثالی ساده بزنیم، بیماری و حادثه هیچ‌گاه خبر نمی‌کند و شهروندان در این صورت در تماس با نیرو‌های اورژانس، آتش‌نشانی و... دچار مشکل می‌شوند و این ماجرا گاهی ممکن است به قیمت جان یک انسان تمام شود.

با جست‌وجوی ساده کلیدواژه «سرقت کابل» در اینترنت، خبر‌های متعددی با این مضمون در جای‌جای کشور روی صفحه رایانه‌تان ردیف می‌شود؛ خبر‌هایی که گاهی نه‌تن‌ها از سرقت کابل توسط یک فرد می‌گوید، بلکه گاهی پرده از سرقت‌های این‌چنینی توسط باند سارقان برمی‌دارد که حتی برای سرقت، از تراکتور استفاده می‌کنند.

نیازی به گفتن نیست که علت این سرقت‌ها، مس موجود در کابل‌هاست که اگرچه وزن زیادی ندارد، اما باز هم عده‌ای را وسوسه می‌کند تا چنین خسارتی را به مردم و مخابرات تحمیل کنند. اما اینکه در سیستم انتظامی شکایت چندانی در این خصوص نداریم، موید یک واقعیت است که بسیاری از مالباختگان به دلیل پایین بودن مبلغ خسارت قید پیگیری زمان‌بر را زده و ترجیح می‌دهند به جای شکایت، نسبت به جایگزینی کابل‌ها اقدام کنند. با این حال باید فکری به حال شرایط موجود کرد؛ چرخی در اوراقی‌ها و بازیافتی‌های حاشیه شهر کافیست تا متوجه شوید خیلی راحت می‌توانید مس این سیم‌ها را به فروش برسانید و شاید همین راحتی باشد که سرقت کابل‌های مخابراتی و برقی کم ارزش همچنان طرفدار دارند.

۶ ماه از سرقت کابل‌ها می‌گذرد

آقای چشم‌به‌راه یکی از شهروندانی است که کابل‌های مخابراتی در محله‌شان واقع در شهرک شهیدرجایی، پورسینای ۶۲، بار‌ها سرقت شده است. آخرین بار هم برمی‌گردد به اواخر پارسال که با سرقت کابل‌ها، ارتباط تلفنی تمام کوچه قطع شده است. به قول او، ساکنان این کوچه کم نیستند و با وجود همه پیگیری‌ها، بیش از ۶ ماه است که صدای عزیزانشان را از طریق تلفن خانه‌شان نشنیده‌اند.

او می‌گوید: از مخابرات پیگیر شدیم و گفتند باید با ۱۱۰ تماس بگیرید. پلیس به محله آمد. موضوع را بررسی کرد و گفت باید به دادگاه بروید. برای وصل شدن یک کابل تلفن، واقعا باید در دادگاه معطل شویم؟ دفعه قبل هم که کابل‌ها سرقت شد، همسایه‌مان به کلانتری رفته و فرم پر کرده بود، اما هنوز هیچ کاری برای ما انجام
نشده است.

«ما بیشتر از ۳۰ سال است که در این محله ساکن هستیم و بار‌ها کابل‌های مخابراتی به سرقت رفته است؛ به این دلیل که کابل‌ها حدود دو تا سه متر با زمین فاصله دارد و برای سارقان دردسترس است.» این‌ها را چشم‌به‌راه می‌گوید و ادامه می‌دهد: دفعه قبل که کابل‌ها به سرقت رفت، با پلیس تماس گرفتیم و فردای آن روز، مخابرات مشکل را حل کرد، اما این‌بار هنوز نیامده‌اند. آشنایی سراغ داشتم که به این کار‌ها وارد بود. ۳۰ هزار تومان به او دادم و تلفن ما را با سیمی، وصل کرد.

باید ۶ ماه منتظر بمانید

هدایتی، مخاطب دیگر ماست که پیامکی با مضمون سرقت کابل‌های کوچه بهمن ۴، برای ما ارسال کرده است. خودش ساکن این کوچه نیست و خانه‌اش را به مستاجر داده است، ولی برای رتق‌وفتق امور زیاد به این کوچه سرمی‌زند. او می‌گوید: از اردیبهشت سال جاری، کابل‌های مخابراتی کوچه به سرقت رفته است.
یک‌بار با مخابرات تماس گرفته‌اند و روی پیغام‌گیر، شماره تلفن و مشکل خود را بیان کرده‌اند، اما برای آن‌ها پیامک آمده است که «تلفن شما دچار خرابی است.» درصورتی‌که کابل‌های آن‌ها به سرقت رفته و بار دیگر در تماس با مخابرات گویا نگهبان، به آن‌ها گفته است که شاید ۶ ماه طول بکشد تا تلفنتان وصل شود.

هدایتی به‌عنوان کسی که ۱۳ سال است در این کوچه زندگی می‌کند، دومین باری است که شاهد قطع تلفن به‌دلیل سرقت کابل‌هاست. او توضیح می‌دهد: سال گذشته همین اتفاق افتاد و به یک ماه نرسید که از طرف مخابرات آمدند و مشکل را حل کردند، اما حالا حدود چهار ماه است که همچنان این مشکل وجود دارد؛ البته بعضی همسایه‌های ساکن در کوچه، نمی‌دانم به چه طریق تلفنشان را وصل کرده‌اند، اما مابقی هنوز تلفن‌هایشان قطع است.

کابل از دلِ زمین

سرقت کابل‌های مخابراتی توسط سارقان فقط به کابل‌هایی که با فاصله کمی از زمین نصب شده‌اند، مربوط نمی‌شود و آن‌ها حتی به کابل‌هایی که در دل زمین هم چال شده است، رحم نمی‌کنند. شایسته، مخاطب دیگر ماست که خانه‌شان در قانعی ۳۲ قرار دارد. او هم در این‌باره می‌گوید: چند قطعه آن‌طرف‌تر از خانه‌های ما، زمینی خالی است که کابل‌های مخابراتی ما در آن چال شده بود و بعد از قطعی تلفن‌ها، متوجه شدیم که کابل‌ها را به سرقت برده‌اند. تقریبا ۳۰ خانه درگیر این موضوع بودند و هربار که از مخابرات منطقه پیگیری می‌کردیم، به نتیجه نمی‌رسیدیم.

این سرقت و قطعی تلفن و اینترنت، درست زمانی برای آن‌ها اتفاق می‌افتد که بچه‌ها کلاس‌هایشان مجازی شده بود و به اینترنت نیاز مبرم داشتند. شایسته ادامه می‌دهد:، چون اینترنت خانه قطع بود، به اینترنت تلفن همراه وصل می‌شدیم تا پسرم کلاس‌هایش را دنبال کند، اما به این دلیل که من و همسرم شاغل هستیم و روز‌ها خانه نبودیم، بازهم در این زمینه مشکل داشتیم. همسایه‌های دیگر نیز درگیر همین مشکلات بودند؛ مثلا بعضی بچه‌ها تلفن نداشتند و پدر و مادر زمانی که خانه نبودند، نمی‌توانستند از آن‌ها خبر بگیرند.

نردبان نداریم تا کابل هوایی نصب کنیم

او اضافه می‌کند: بالاخره بعد از ۱۰ روز کابل‌های مخابراتی را این‌بار به‌صورت هوایی برای ما نصب کردند. جالب اینجاست خیلی وقت بود ما پیگیر این موضوع بودیم که کابل‌ها به‌صورت هوایی نصب شود، اما هربار پاسخ می‌شنیدیم که نردبان بلند نداریم تا کابل‌ها را هوایی نصب کنیم.

تعطیلی کسب‌وکار، درپی سرقت تجهیزات مخابرات

هوشنگ‌نژاد، یکی دیگر از شهروندانی است که سرقت تجهیزات مخابراتی نه‌تن‌ها زندگی روزانه بلکه کسب‌وکارش را هم تحت‌تاثیر قرار داده است. او می‌گوید: چند روزی است که تلفن و اینترنت ما بین ساعت‌های ۱۰ صبح تا ۶ عصر، قطع‌ووصل می‌شود. با تماس‌هایی که با مخابرات گرفتم، مشخص شد ظاهرا ایستگاه‌های تلفنی بیرون مراکز مخابرات، داغ می‌شوند و علت آن سرقت کولر‌های این تجهیزات یا باتری‌هایشان است. به‌خاطر این موضوع کلی از کسب‌وکار‌ها خوابیده است.
 
افزایش سرقت تجهیزات مخابراتی در ماه‌های اخیر
کد محتوا: ۲۵۱۴۶
تاریخ: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۹

عیسی حسن‌پور، مدیر روابط‌عمومی شرکت مخابرات خراسان رضوی، با اشاره به اینکه مدتی است سرقت کابل و تجهیزات مخابراتی در استان و مشهد زیاد شده است، می‌گوید: البته این موضوع در همه مناطق کشور وجود دارد، اما با توجه به بافت جمعیتی شهر‌ها و استان‌ها، می‌تواند متفاوت باشد.
وی در پاسخ به این سوال که بیشتر در کدام محلات اقدام به سرقت می‌شود، بیان می‌کند: مناطق خاصی را به‌طور صریح نمی‌توان نام برد. به این دلیل که سارقان در تمام شهر تردد می‌کنند، تقریبا در تمام مناطق شهر این اتفاق روی می‌دهد، اما در مناطق حاشیه، سرقت کابل و تجهیزات مخابراتی بیشتر به چشم می‌خورد.
حسن‌پور معتقد است سرقت تجهیزات مخابراتی علاوه‌بر اینکه مشکلاتی را برای شهروندان و مشترکان به‌دنبال دارد، موجب خسارات مالی به ارزش میلیارد‌ها تومان به مخابرات می‌شود و از آن مهم‌تر، به نارضایتی مردم و شهروندان می‌انجامد.
وی می‌گوید: زمان رسیدگی به این مشکلات، با توجه به نوع سرقت انجام‌شده، متفاوت است. در بعضی مواقع بناچار باید مجوز شکافتن و حفر زمین از پست مشترک تا کافو از شهرداری دریافت شود و در مواقعی هم صورت‌جلسات کلانتری محل و پلیس ۱۱۰ برای این موضوع لازم است که روند رسیدگی به مشکل را طولانی‌تر می‌کند.


فیبر نوری؛ جایگزین کابل مخابراتی
حسن‌پور اظهار می‌کند: درباره این سرقت‌ها جلسات متعددی با نیروی انتظامی برگزار شده و صورت‌جلساتی تنظیم شده است. نیروی انتظامی و کلانتری‌ها، هم در مشهد و هم در شهرستان‌ها، به خوبی با مخابرات تعامل و همکاری می‌کنند. البته به‌منظور استفاده از سیستم‌های جایگزین کابل‌های مخابراتی، اقداماتی صورت گرفته است. در شهر‌ها می‌توان از فناوری WLL (فیبر نوری) استفاده کرد یا در ساختمان‌های بلندمرتبه، می‌توان سیستم‌های رادیویی را به‌کار گرفت. می‌توان گفت که زیرساخت‌ها برای جایگزینی این سیستم‌ها در مشهد وجود دارد و در شهرک‌های جدید مانند گلبهار، اقدسیه، سجادیه، فکوری و... از این سیستم‌های جایگزین برای از بین بردن عامل سرقت، استفاده شده است.
وی ادامه می‌دهد: از شهروندان درخواست می‌کنیم هرگونه موضوع مشکوک در این زمینه را به پلیس ۱۱۰ منعکس کنند و در شهرستان‌ها از شورای محل و دهیاران درخواست می‌کنیم همکاری مضاعفی در این زمینه داشته باشند و برای هرگونه اقدام مخابراتی، از مأموران کارت شناسایی معتبر مطالبه کنند. همچنین مردم می‌توانند مشکلات خود در زمینه مخابرات را به ۲۰۱۱۷ اطلاع دهند تا پاسخ‌گوی آن‌ها باشیم.


قطع ارتباط سالانه ۱۵ هزار مشترک، بر اثر سرقت
حسن‌پور بیان می‌کند: هرساله بیش از ۱۰ کیلومتر سرقت از کابل‌های هوایی و بیش از ۱۰۰ کله‌پست آلومینیومی در نقاط حاشیه‌ای از شرقی‌ترین نقاط مشهد تا شمال و شمال‌غرب رخ می‌دهد که بیشترین آن‌ها مربوط‌به شهرک‌های اقماری است و بیش از ۱۵ هزار مشترک را دچار قطع ارتباط مخابراتی می‌کند. میانگین این دسته مشترکان، بیش از ۵ روز قطع سرویس است. این‌ها منهای سرقت‌های کلی مانند صندوق کافو و کابل‌های پرظرفیت حوضچه‌هاست که موجب می‌شود بین ۵۰۰ تا ۲ هزارو ۴۰۰ شماره برای حداقل یک هفته قطع شود و بیش از ۳۰۰ میلیون تا یک‌میلیارد تومان خسارت برای شرکت به بار می‌آورد. میانگین سالانه این نوع سرقت، بیش از ۲۰ مرتبه در نقاط مختلف شهر است.

سرقت بیش از ۱۰۰ کیلومتر کابل، از ابتدای امسال


وی اضافه می‌کند: علاوه‌بر نقاط حاشیه‌ای در مناطق مرکزی شهر نیز شاهد شدت سرقت‌ها هستیم. از اول سال، بیش از ۱۰۰ کیلومتر کابل به سرقت رفته است که برای مرمت آن‌ها، بیش از ۲۵۰ کیلومتر کابل موردنیاز است. مدیر روابط‌عمومی شرکت مخابرات خراسان رضوی ادامه می‌دهد: همچنین بیش از ۴۰ هزار خط تلفن قطع شده که بین یک هفته تا دو ماه قطع مانده است و درحال‌حاضر، حدود ۸ هزار شماره‌تلفن وجود دارد که بیش از یک ماه قطع است. ضمن اینکه از ابتدای سال، بیش از ۴۰ صندوق کافو و بیش از ۱۰ حوضچه به سرقت رفته است که منجر به قطع تلفن بیش از ۳۰ هزار مشترک شده و این قطعی به‌طور متوسط، ۵ روز به طول انجامیده است.
 

فیبر نوری؛ جایگزین کابل مخابراتی


حسن‌پور اظهار می‌کند: درباره این سرقت‌ها جلسات متعددی با نیروی انتظامی برگزار شده و صورت‌جلساتی تنظیم شده است. نیروی انتظامی و کلانتری‌ها، هم در مشهد و هم در شهرستان‌ها، به خوبی با مخابرات تعامل و همکاری می‌کنند. البته به‌منظور استفاده از سیستم‌های جایگزین کابل‌های مخابراتی، اقداماتی صورت گرفته است. در شهر‌ها می‌توان از فناوری WLL (فیبر نوری) استفاده کرد یا در ساختمان‌های بلندمرتبه، می‌توان سیستم‌های رادیویی را به‌کار گرفت. می‌توان گفت که زیرساخت‌ها برای جایگزینی این سیستم‌ها در مشهد وجود دارد و در شهرک‌های جدید مانند گلبهار، اقدسیه، سجادیه، فکوری و... از این سیستم‌های جایگزین برای از بین بردن عامل سرقت، استفاده شده است.
وی ادامه می‌دهد: از شهروندان درخواست می‌کنیم هرگونه موضوع مشکوک در این زمینه را به پلیس ۱۱۰ منعکس کنند و در شهرستان‌ها از شورای محل و دهیاران درخواست می‌کنیم همکاری مضاعفی در این زمینه داشته باشند و برای هرگونه اقدام مخابراتی، از مأموران کارت شناسایی معتبر مطالبه کنند. همچنین مردم می‌توانند مشکلات خود در زمینه مخابرات را به ۲۰۱۱۷ اطلاع دهند تا پاسخ‌گوی آن‌ها باشیم.
 

قطع ارتباط سالانه ۱۵ هزار مشترک، بر اثر سرقت


حسن‌پور بیان می‌کند: هرساله بیش از ۱۰ کیلومتر سرقت از کابل‌های هوایی و بیش از ۱۰۰ کله‌پست آلومینیومی در نقاط حاشیه‌ای از شرقی‌ترین نقاط مشهد تا شمال و شمال‌غرب رخ می‌دهد که بیشترین آن‌ها مربوط‌به شهرک‌های اقماری است و بیش از ۱۵ هزار مشترک را دچار قطع ارتباط مخابراتی می‌کند. میانگین این دسته مشترکان، بیش از ۵ روز قطع سرویس است. این‌ها منهای سرقت‌های کلی مانند صندوق کافو و کابل‌های پرظرفیت حوضچه‌هاست که موجب می‌شود بین ۵۰۰ تا ۲ هزارو ۴۰۰ شماره برای حداقل یک هفته قطع شود و بیش از ۳۰۰ میلیون تا یک‌میلیارد تومان خسارت برای شرکت به بار می‌آورد. میانگین سالانه این نوع سرقت، بیش از ۲۰ مرتبه در نقاط مختلف شهر است.

سرقت بیش از ۱۰۰ کیلومتر کابل، از ابتدای امسال


وی اضافه می‌کند: علاوه‌بر نقاط حاشیه‌ای در مناطق مرکزی شهر نیز شاهد شدت سرقت‌ها هستیم. از اول سال، بیش از ۱۰۰ کیلومتر کابل به سرقت رفته است که برای مرمت آن‌ها، بیش از ۲۵۰ کیلومتر کابل موردنیاز است. مدیر روابط‌عمومی شرکت مخابرات خراسان رضوی ادامه می‌دهد: همچنین بیش از ۴۰ هزار خط تلفن قطع شده که بین یک هفته تا دو ماه قطع مانده است و درحال‌حاضر، حدود ۸ هزار شماره‌تلفن وجود دارد که بیش از یک ماه قطع است. ضمن اینکه از ابتدای سال، بیش از ۴۰ صندوق کافو و بیش از ۱۰ حوضچه به سرقت رفته است که منجر به قطع تلفن بیش از ۳۰ هزار مشترک شده و این قطعی به‌طور متوسط، ۵ روز به طول انجامیده است.
 
 

سرقت بیش از ۱۰۰ کیلومتر کابل، از ابتدای امسال

 
وی اضافه می‌کند: علاوه‌بر نقاط حاشیه‌ای در مناطق مرکزی شهر نیز شاهد شدت سرقت‌ها هستیم. از اول سال، بیش از ۱۰۰ کیلومتر کابل به سرقت رفته است که برای مرمت آن‌ها، بیش از ۲۵۰ کیلومتر کابل موردنیاز است. مدیر روابط‌عمومی شرکت مخابرات خراسان رضوی ادامه می‌دهد: همچنین بیش از ۴۰ هزار خط تلفن قطع شده که بین یک هفته تا دو ماه قطع مانده است و درحال‌حاضر، حدود ۸ هزار شماره‌تلفن وجود دارد که بیش از یک ماه قطع است. ضمن اینکه از ابتدای سال، بیش از ۴۰ صندوق کافو و بیش از ۱۰ حوضچه به سرقت رفته است که منجر به قطع تلفن بیش از ۳۰ هزار مشترک شده و این قطعی به‌طور متوسط، ۵ روز به طول انجامیده است.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عدالت
Netherlands
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
0
0
برای دزدهای شبکه های مخابرات و برق حکم تیر صادر کنید و در صورت مشاهده دزدها درجا انها را بکشید. این دزدها عامل درد رنج هزاران نفر اند.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->