به گزارش شهرآرانیوز؛ اسم کادیلاک که میآید، خیلیها را به یاد مدلی از این خودرو آمریکایی با نام سویل میاندازد که در سال ۵۶ وارد بازار خودرو کشورمان شد و در آن زمان یکی از سدانهای لوکس به حساب میآمد. اصولا کادیلاک به نوعی نماد خودروهای کلاسیک آمریکایی به شمار میرود که با موتور هشتسیلندر بنزینی و بدنهای بزرگ و سنگین، یادآور دوران ارزانی بنزین است، دورانی که با لیتری ۱۰۰ تومان، میتوانستیم باک خودروها را پر کنیم و نگران مصرف بالای بنزین و هزینههای آن نباشیم.
در سالهای گذشته، اما خیلی از خودروسازهای دنیا به سمت توسعه خودروهای غیربنزینی رفتهاند و حالا به نظر میرسد کادیلاک افسانهای هم با رونمایی اولین خودرو تمامالکتریکی، در آستانه فصلی تازه از تاریخ فعالیت خود قرار دارد.
این خودرو که «لیریک» (Lyriq) نام دارد، اولین مدل از چند مدل الکتریکی است که خودروساز لوکس آمریکایی میخواهد در دهه آینده به بازار عرضه کند.
لیریک یک شاسیبلند متوسط است که چهرهای تازه از کادیلاک را نمایش میدهد. جلوپنجره ذوزنقهای همیشگی کادیلاک حالا بیشتر بخش جلو ماشین را پوشانده است. چراغهای الایدی به صورت خطوطی باریک موازی دور جلوپنجره قرار داده شده و چراغ عقب هم به صورت خطی پهن در امتداد بدنه کشیده شده است.
مهندسان کادیلاک برای کاهش صدای اتاق از میکروفنهایی استفاده کردهاند که صدای تایر و محیط بیرون را دریافت، و با فرستادن فرکانس مخالف، این صداها را حذف میکند.
در داخل خودرو یک نمایشگر سیوسهاینچی با وضوح بالا اطلاعات را نمایش میدهد. کادیلاک میگوید این نمایشگر با توانایی نمایش بیش از یک میلیارد رنگ، بهترین نمونه در صنعت خودرو است. اطلاعات همچنین از طریق واقعیت مجازی روی جاده به راننده نشان داده میشود.
کادیلاک همچنین ماشین را به سیستم خودرانی مجهز کرده است که میتواند در بیش از ۳۲۰ هزار کیلومتر بزرگراه در آمریکا بدون نیاز به راننده حرکت کند.
لیریک از سیستم باتریهای جدید جنرالموتورز نیرو میگیرد که کارخانه آن را «آلتیوم» نامیده است. کادیلاک میگوید ماشین با هر بار شارژ میتواند تا ۵۰۰ کیلومتر حرکت کند. لیریک به صورت استاندارد، با یک موتور برای چرخهای عقب ساخته میشود، اما میتوان مدل گرانتری از آن را با ۲ موتور سفارش داد.
«استیو کارلایل»، مدیر کادیلاک، همزمان با رونمایی لیریک گفت که این ماشین نقطه عطفی در تاریخ کارخانه است و با آمدنش فصل تازهای در کادیلاک آغاز خواهد شد.
البته برای آغاز این فصل تازه باید مدتی صبر کرد. قرار است اولین سری لیریک اواخر سال ۲۰۲۲ ابتدا در چین، بزرگترین بازار خودروهای الکتریکی جهان، سپس در آمریکا عرضه شود.
به نظر میرسد جنرالموتورز با سرمایهگذاری بیستمیلیارددلاری، قمار سنگینی روی ماشینهای الکتریکی کرده است. در این پروژه، کادیلاک نقش اصلی را دارد و قرار است تا سال ۲۰۳۰ همه مدلهایش الکتریکی باشد.
لیریک علاوه بر محصولات تسلا با رقیبان اروپایی نظیر «جگوار آیپیس» و «آئودی ایترون» رقابت میکند. فروش هر ۲ خودروساز در سال جاری کمتر از پیشبینی بوده است. آئودی در نیمه اول سال ۲۰۲۰ کمتر از ۱۷ هزار دستگاه از شاسیبلند الکتریکی خود را فروخته و فروش جگوار کمی بیش از ۵۴۰۰ دستگاه بوده است.